Anlägga ridbana på vall

NicoleA83

Trådstartare
Hejsan

Söker er som gjort som följande eller som har erfarenhet av det.

Anlägga en budget bana direkt på en gammal vall(lera under )

Hur har ni gjort ?
Vad har ni använt för material och hur djupt? Och hur har de fungerat ?

Tack
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med lager osv, men har tre banor inom synhåll här som är olika utförda. Grannens ligger på lergjord och har grävt ur o lagt singel och sedan stenmjöl. Hon har en fast och hård ridbana men det blir stående en hel del vatten på när det regnar. Gjordes för länge sedan men kan tänka att den inte kostade så mkt, gissningsvis runt 30- 50 000 kanske. Samma granne har nu gjort ny ridbana efter konstens alla regler. Dränerat, markduk, 3-4 olika lager underlag osv..... de är ännu inte nöjda med ytlagret o har lagt närmare 4-500 000 nu skulle jag tro. Själv har jag jättetur o bor på sandgjord. Har bara skrapat av ytlagret med gräs och har en ridbana med bra bärighet o aldrig ngt vatten på. Men jag rider också helt annan disciplin än de o vill ha mjukare underlag., betalade grävaren 3000 för en dags jobb..

... misstänker att du måste få lite koll på vilken typ av lergjord du har för att veta hur du ska hantera det..

Kanske inte till ngn hjälp - men iaf lite info om pris beroende på val.
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med lager osv, men har tre banor inom synhåll här som är olika utförda. Grannens ligger på lergjord och har grävt ur o lagt singel och sedan stenmjöl. Hon har en fast och hård ridbana men det blir stående en hel del vatten på när det regnar. Gjordes för länge sedan men kan tänka att den inte kostade så mkt, gissningsvis runt 30- 50 000 kanske. Samma granne har nu gjort ny ridbana efter konstens alla regler. Dränerat, markduk, 3-4 olika lager underlag osv..... de är ännu inte nöjda med ytlagret o har lagt närmare 4-500 000 nu skulle jag tro. Själv har jag jättetur o bor på sandgjord. Har bara skrapat av ytlagret med gräs och har en ridbana med bra bärighet o aldrig ngt vatten på. Men jag rider också helt annan disciplin än de o vill ha mjukare underlag., betalade grävaren 3000 för en dags jobb..

... misstänker att du måste få lite koll på vilken typ av lergjord du har för att veta hur du ska hantera det..

Kanske inte till ngn hjälp - men iaf lite info om pris beroende på val.
Tack för svar... man blir inte helt klok på detta med ridbana... som du säger, har sett banor som följt konstens alla regler o är undermåliga för de, men även budget som är bra... det är svårt
 
Hejsan

Söker er som gjort som följande eller som har erfarenhet av det.

Anlägga en budget bana direkt på en gammal vall(lera under )

Hur har ni gjort ?
Vad har ni använt för material och hur djupt? Och hur har de fungerat ?

Tack
Vi skrapade av gräset och lade 5 cm stenmjöl först. Efter något år lade vi ett topplager av grus, ca 5 cm till.
Bredvid har vi idag en stenmjölsbana som är gjord med dräneringslager och hela kitet, men måste erkänna att den gamla budgetbanan faktiskt inte behöver harvas lika ofta :p Tänk på att försöka få till ett litet dike runt om banan och att mitten ligger högst så att det inte ligger kvar så mycket vatten på banan om det regnar :)
 
Vi skrapade av gräset och lade 5 cm stenmjöl först. Efter något år lade vi ett topplager av grus, ca 5 cm till.
Bredvid har vi idag en stenmjölsbana som är gjord med dräneringslager och hela kitet, men måste erkänna att den gamla budgetbanan faktiskt inte behöver harvas lika ofta :p Tänk på att försöka få till ett litet dike runt om banan och att mitten ligger högst så att det inte ligger kvar så mycket vatten på banan om det regnar :)
Ok... 5 cm ? Och de har funkat? Där ser man... så svårt detta 😏, vad har ni för underlag längst ner ?
 
Hejsan

Söker er som gjort som följande eller som har erfarenhet av det.

Anlägga en budget bana direkt på en gammal vall(lera under )

Hur har ni gjort ?
Vad har ni använt för material och hur djupt? Och hur har de fungerat ?

Tack
Du skulle kunna testa att klippa vallen kort där du tänkt anlägga ridbanan och se hur marken håller för ridning. Håller den bra kanske det är värt att satsa på en budgetlösning med bara ett topplager av grus?
 
Du skulle kunna testa att klippa vallen kort där du tänkt anlägga ridbanan och se hur marken håller för ridning. Håller den bra kanske det är värt att satsa på en budgetlösning med bara ett topplager av grus?
Den marken används idag av mig som hage... har annan mark o beta på.. den är så nertrampad de går tror jag 😂... regnar de är de lerigt ja, men fick höra idag med att stenmjölet kan tom må lite bra av fukt underifrån för att binda ihop de (tvistar väl de lärda) det går och rida på den nu är den ojämn iof där de gått ,har inte plana ut hagen... men de är helt ok o longera på 👌😁
 
Hejsan

Söker er som gjort som följande eller som har erfarenhet av det.

Anlägga en budget bana direkt på en gammal vall(lera under )

Hur har ni gjort ?
Vad har ni använt för material och hur djupt? Och hur har de fungerat ?

Tack
Har gjort, för ca 8 år sedan, den är fortfarande i jättebra skick och används flitigt. Drog diken längs alla ytterkanter på banan. Sedan markduk direkt på grässvålen. Bärlager ca 20 cm 0-90 (var för grovt egentligen). Bärlagret skrapades slätt med hjullastarskopa, hade blivit bättre med vält eller padda.

Topplager 0-2 "slig"/mull. Ca 10 cm. Har fyllt 2-3 ggr under åren med 4-8 kross, totalt kanske 5 cm som harvats ner. Den tål väldigt mkt vatten, är ridbar för det mesta (inte om den hinner frysa "knölig" på hösten) och har funktionellt och trevligt underlag.

Gjorde allt jobb själva, utom att köra hem gruset, kostade runt 30-35tusen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 677
Senast: Amk
·
Anläggning I brist på vettiga uterittsmöjligheter (och att de som finns bara minskar och minskar) så har jag en tid lekt med tanken att dra ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 815
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp