Anläggning där man kan prova på att rida riktigt högt utbildade hästar!

Novalisa

Trådstartare
Vill ge min fantastiska medryttare en upplevelse i julklapp. Hon har alltid sagt att hon skulle vilja känna på att rida piaff, passage m.m.
Så spånar lite på det.
Är det någon som vet något bra och trevligt ställe där man kan komma och rida på välutbildade hästar, just bara för att få känna känslan?
Även att det blir som en lektion.
Har hittat några ställen men skulle vilja ha fler att kolla upp.😃
 
Vill ge min fantastiska medryttare en upplevelse i julklapp. Hon har alltid sagt att hon skulle vilja känna på att rida piaff, passage m.m.
Så spånar lite på det.
Är det någon som vet något bra och trevligt ställe där man kan komma och rida på välutbildade hästar, just bara för att få känna känslan?
Även att det blir som en lektion.
Har hittat några ställen men skulle vilja ha fler att kolla upp.😃
Jag har hört bra saker om Sparreholm (Sörmland?).
 
En fråga: Är din medryttare så duktig att hon kan rida piaff, passage mm? Det räcker inte med att hästen kan är min erfarenhet. Jag är en hyfsad ryttare, men de gånger jag har haft förmånen att rida riktigt välutbildade hästar så har det varit riktigt svårt att få till det och det har behövts ett antal lektioner innan jag något så när har hittat rätt knapp och då har jag bara fått till några steg ...
 
Är det Brolöten du tänker på då? Har själv hittat det via google och funderar på att åka på ridläger/weekendläger dit nästa år.

+ @Novalisa

Det är nog Sparreholms slott som man tänker på. De har Lusitanos som tränas i klassisk dressyr. De har väl iaf någon/några som gör piaff/passage/piruetter. Iaf har de haft det. Vet inte hur det är nu med vare sig tränare och hästar riktigt då en av gårdstränarna gick bort nyligen.

Det finns iaf boende i anslutning till anläggningen, både vandrarhem och rum i slottet. Annars finns det ju också i Malmköping 20 min bort. Där finns några värdshus/hotell med restaurang etc.
 
@Ridinglady medryttaren är duktig på dressyr, men har inte ridit piaff m.m.
Hon har själv tränat fram sin 4- åriga d-ponny till att gå SM med bra placering för några år sedan. Hon har nu en 5 åring som gått LA på 74% och ska starta medelsvår till nästa år.
Jag förstår att det inte bara är hästen som gör det, men undet lättar ju första gångerna om hästen i alla fall kan så det inte är 2 nybörjare!😉

Tack för tipsen i tråden, ska kolla upp!😃
 
En fråga: Är din medryttare så duktig att hon kan rida piaff, passage mm? Det räcker inte med att hästen kan är min erfarenhet. Jag är en hyfsad ryttare, men de gånger jag har haft förmånen att rida riktigt välutbildade hästar så har det varit riktigt svårt att få till det och det har behövts ett antal lektioner innan jag något så när har hittat rätt knapp och då har jag bara fått till några steg ...
En bra poäng.
Jag var fruktansvärt ringrostig när jag red där. Vi kom inte ens till galoppen. :o
Men jag fick prova piaff och passage då tränaren gick bredvid och gjorde det vid hand.
Då hade jag ändå haft en bra läromästare tidigare som gjorde allt det där. Men inte en chans att jag hade fixat det själv.
Mycket nedslående att veta hur man ska göra och hur det känns men ändå inte klara av det.
 
Vill ge min fantastiska medryttare en upplevelse i julklapp. Hon har alltid sagt att hon skulle vilja känna på att rida piaff, passage m.m.
Så spånar lite på det.
Är det någon som vet något bra och trevligt ställe där man kan komma och rida på välutbildade hästar, just bara för att få känna känslan?
Även att det blir som en lektion.
Har hittat några ställen men skulle vilja ha fler att kolla upp.😃

Virsbo Ridcenter ska ha riktigt bra hästar.
 
En fråga: Är din medryttare så duktig att hon kan rida piaff, passage mm? Det räcker inte med att hästen kan är min erfarenhet. Jag är en hyfsad ryttare, men de gånger jag har haft förmånen att rida riktigt välutbildade hästar så har det varit riktigt svårt att få till det och det har behövts ett antal lektioner innan jag något så när har hittat rätt knapp och då har jag bara fått till några steg ...

Dessa hästar kan nog trampa på stället i alla fall, det ger kanske lite känsla. Och det behöver man nog sällan vara jätteduktig för att kunna.
 
En fråga: Är din medryttare så duktig att hon kan rida piaff, passage mm? Det räcker inte med att hästen kan är min erfarenhet. Jag är en hyfsad ryttare, men de gånger jag har haft förmånen att rida riktigt välutbildade hästar så har det varit riktigt svårt att få till det och det har behövts ett antal lektioner innan jag något så när har hittat rätt knapp och då har jag bara fått till några steg ...

På de flesta av de hästar som tränats Klassiskt kan man gå bredvid och be hästen göra piaff och passage med ryttaren på. Det börjar ju bli vanligare bland TR-svårklassryttare också att de gör lite sånt avsuttet.
Sen brukar hästar med bra och lösgjort befäst piaff iaf kunna trampa lite med en grönare ryttare. För de hästarna är piaffen sådan vardagsmat att de iaf något ridpass eller några försök kan klara av att folk gör lite fel. Det brukar vara häftigt nog för de flesta. Är man inte i närheten av att rida piaff så är det ofta stort att hästen ens joggar på stället.

Har gjort så med min häst med elever för att de ska haja någon känsla etc.
Det har inte behövt vara någon duktig ryttare för det. Han är välskolad men inte lika förlåtande som skolhästar som nämns i tråden ovan. Min hade aldrig klarat ett helt pass med sådan ryttare. Men han är ju inte skolad för att tåla felsignaler etc.
Har även själv fått testa på utbildade hästar innan jag själv var där egentligen. Kul upplevelse, även om jag idag fattar hur dålig jag förmodligen var. :laugh:
 
En fråga: Är din medryttare så duktig att hon kan rida piaff, passage mm? Det räcker inte med att hästen kan är min erfarenhet. Jag är en hyfsad ryttare, men de gånger jag har haft förmånen att rida riktigt välutbildade hästar så har det varit riktigt svårt att få till det och det har behövts ett antal lektioner innan jag något så när har hittat rätt knapp och då har jag bara fått till några steg ...
Jag är väl erfaren, men rätt medioker, har inte ens tävlat dressyr på över 10 år. Men piaff och/eller passage har jag provat på ett antal hästar, iaf klart fler än 10 olika. Så min inställning är mera att kan hästen så är det ju absolut inte oöverkomligt att få prova :)
 
Nu har vi varit iväg och ridit!😀
Det blev hos Lotta dressage och Shangri-La academy, en helt fantastisk upplevelse som jag verkligen rekommenderar.
Så trevligt bemötande, fick prova på flera olika hästar (PRE)och sen fick vi tapas som tilltugg!😀😉
En jättelyckad dag och min medryttare blev så glad!😀
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp