Anläggningsavgift...

Rimligt eller inte, dyrt är det iallafall. Bara för att man har häst så betalar jag inte precis vad som helst för en vara eller tjänst. Ibland har man dock inget alternativ och får vackert bita i det sura äpplet.
Har stått på privatstall (ca 30 hästar) där vi betalade 275:-/mån för 1 ridhus och 1 paddock. Året runt. Även om man var iväg på bete. Det tyckte jag var ockerhyra eftersom underhållet var i princip obefintligt och banorna usla. Men det var det ända alternativ just då.
Nu står jag på ridskola, jättefin utomhusanläggning, 2 små ridhus. Avgiften för detta är inbakat i min kalhyra som är 875:-/mån (mot 1000:- på 1a stället.)
Det som är positivt är att man kan få rida med på lektionerna om man inte är i vägen för eleverna (om ridhuset är upptaget). Kalas om man har bråttom och inte hinner vänta på att det ska bli ledigt. Ibland får man även vara instruktions objekt. Visa framdelsvändningar och så. Kul! och bra kompromiss.
/sova
 
Jag betalar 1000kr/år för ridhus. Om man bara vill använda ute banorna så räcker det med att vara medlem och det kostar för vuxen 180kr/år
 
På vissa ställen kanske, men det ska vara i Sthlm då :crazy:Jag personligen skulle leta ett annat ridhus...
 
Det beror ju helt på hur stor tillgång man får till ridhuset! Om du kan rida där dynget runt, året runt är det extremt billigt.
 
När vi bodde i Täby kostade det 400:-/mån per häst. Nu bor vi i Småland nu kostar det 800:-/familj!!!
 
hos oss kostar det 1000kr/år,
stoooort ridhus (25*84m) och belystpaddock (25*60m). Lektioner pågår bara på ena halvan, utom en timme/dag, då det är dubbel lektion, ena halvan står så gott som alltid ledig för privata...
 
På min ridklubb kostar det 1000 kr året för ridhus(60x20) tält(40x20)utebana(gigantisk) samt terrängbana.
4000 kr= väldigt dyrt!!
 
personligen skulle jag ALDRIG betala så mycket!!
ca 1500-2000:-/år är nog gränsen för hur mycket jag kan tänka mig att betala.
där jag rider nu kostar det 600:-/år...
 
Vi betalar 900kr/år för stort ridhus samt paddock och terrängbana. Lagom mycket. Skulle ALDRIG betala 4000kr!
 
Låter dyrt. I vår klubb tar vi 300:- per år (20x40 plus utebanor och ingen ridskola = god tillgänglighet). Vi måste tyvärr höja priset - 300:- per termin i stället. Elkostnaderna är så höga nu och vi hade en sammanlagd el- och vattenkostnad på 45 000:- förra året. Kolla vad driftskostnaden är och hur många ni är som ska dela på detta plus att ni kanske får räkna med dela på ev lån etc. Men det låter ändå väldigt mkt m 4000:- om tillgängligheten är dålig...
 
Det beror ju på vad man får för pengarna.

Betalar 1800kr /år och då ingår två enorma sandpaddockar (dränerade) samt en vanlig sandpaddock på 20*60m. En gräsbana samt två stora ridhus.
 
nää... verkligen inte. här kostar det runt 2000 kr och jag tycker att det är SVINdyrt! och då finns det 2 stora ridhus att rida på. paddocken är gratis! (det är bra) :D
jag hoppas att du hittar ett billigare ridhus! ;)
 
Visst är det dyrt, men kanske ändå rimligt!!

På min klubb håller vi på att bygga ett ridhus med måtten 24*80 meter. Tidigare har vi bara haft en liten manege med måtten 13*33 meter!!

Det nya ridhuset kommer vara avdelat på mitten i två maneger hela tiden, en del kommer ridskolan ha och den andra kommer de ca 30 privathästarna använda.. Stallet ligger i södra Göteborg.

Ridhuskortet för de privathästar som står i stallet kommer bli 500 kr i månaden (200 kr om man gått i borgen för klubben). Det blir alltså 6000 kr / år

Det finns många småstall i närheten och för dem blir det ännu dyrare... 600 kr i månaden (300 kr om man gått i borgen för klubben). Det blir 7200 kr / år. Men det kommer bara släppas ca 12 sådana här manegekort till en början...

Helt plötsligt låter 4000 kr per år inte så farligt! :o
 
På berga naturbruk där jag går kostar det 900 kr för ett år, och det är ett STORT ridhus (har fått utmärkelsen Stockholms bästa underlag) och två stora paddokar
 
Jag håller inte med dig att det är rimligt inte ens i Stockholm. Jag vet MÅNGA ridhus här i Stockholm som ligger på 1500 kr - 2 500 kr per månad. Inom en radie av 2 mil från där jag bor finns det i alla fall minst 7 stycken som inte kostar mer än det.
 
det beor väl på hur priserna ser ut i omgivningen
själv betalar jag 1400 kr/år
 
Oj det var dyrt! :eek:

På min klubb betalar man 500:- per termin om man inte väljer att JOBBA AV avgiften. Då hjälper man till 2 heldagar på ngn tävling per termin. Kalasbra.

Men jag har hästen uppstallad på klubben och då ingår allt sånt, dvs tillgång till 2 ridhus, 3 padockar och en fälttävlansbana är inbakat i kallhyran på 1000:- (då får man alla in, utsläpp, fodringar, välskött stall m spolspilta m.m. och har kanske 4 jourer per termin).

Jag kanske skulle tycka det var värt pengarna om alternativet var att rida enbart i naturen och jag vill träna ordentligt, men rimligt pris? Nej.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Betalar ni per häst eller per ryttare? Om mor och dotter har en häst tillsammans; betalar man en eller två avgifter? Om en ryttare har två hästar; batalar han en eller två avgifter? Om ni löst ett anläggningskort för er/er häst, och er hästskötare skall rida någon gång ibland eller någon gång per vecka; måste hästskötaren ha eget anläggningskort? Vilket system upplever ni som mest rättvist: avgiften bunden till människan eller hästen?
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 417
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 345
Hemmet Jag har haft två robotdammsugare tidigare. Helt värdelösa modeller 😅 men väldigt billiga också. Jag skulle nog vilja betala runt 4000...
2
Svar
27
· Visningar
1 580
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp