Anläggningsavgift...

Sv: Re: Anläggningsavgift...

Det beror nog på var man har häst tror jag?

Här där jag står är det "standardkostnad" mer eller mindre. Har betalat 2000kr/kalenderhalvår i några år nu för ridhuskort (finns visserligen en paddock men oupplyst och inte efterhållen - dock är ridhuset välskött och fint) och det verkar vara gängsepris give or take ett par hundralappar/halvår.

Så tja, huruvida det är rimligt eller ej beror väl på prisbilden där man har hästen antar jag, jag skulle inte höja på ögonbrynen iaf.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Ehh, kolla datumen på tråden.... den är från 2002... :D
 
Sv: Anläggningsavgift...

Detta är visserligen en uråldrig tråd, fast på sätt och vis lika aktuell nu som då.

Jag vill bara ge ett exempel, ett företag har ett ridhus 20x40.

Ridhus 20x40, nytt underlag kostar mellan 20-50 000 om man väljer sand och stenmjöl.

Maskinkostnader. lastmaskin 15h inkörning och utkörning av gamla materialet a 600:- per timme blir 9000.

Då är kostnaden för nytt underlag uppe i låt säga 50000 kronor och eftersom företaget sm driver ridhuset vill skriva av underlaget på 5 år så kostar detta 10 000 per år.

Elen till belysning kostar 4 kr per timme :eek:

Drivmedel och avskrivningar på maskiner för underhåll av ridbanan kostar också pengar....

Företaget är nu uppe i en kostnad av 20000 kronor per år för driften av ridbanan.

Och ett företag behöver gå med vinst, annars blir det väldigt illa...
sen tillkommer skatt på vinsten och moms.

Och javisst ja.... kostnaden för att bygga ridhuset, en miljon blev det "bara" eftersom man byggde billigaste tänkbara alternativet.

Verkar som att det stackars företaget behöver dra in sådär en 50 000 - 100 000 per år på ridhuskort :cool: .

Så varför gnäller då folk om dom får betala några futtiga tusenlappar per år för att använda ett ridhus ?
Skulle dom bygga ridshus själva och stå för driften av detsamma så skulle helvetet frysa till is innan dom fick rida inomhus :D .
 
Sv: Anläggningsavgift...

Jag betalar 750 kr i kallhyra då ingår nyttjande av ridhus 20 x 55 m, ridtält 18 x 30 m, ridbana 20 x 40 m och en större bana ca 30 x 80 m. Båda utebanorna är belysta. Vi har tillgång till visst hindermaterial också.

Kallhyran är alltså 750 kr i månaden och då ingår ju även boxplatsen, el, vatten. Vi har även spolspilta, täckestork, kross etc. och i kallhyran ingår även fodringar vardagar morgon, lunch och eftermiddag samt utsläpp .

Underlaget hos oss sköts regelbundet, sladdas, krattas, harvas, vattnas, mockas etc. efter behov. Tycker vi har väldigt bra underlag över lag.

Så vi kommer billigt undan. I förra stallet kostade anläggningsavgiften 120 kr i månaden men då fick vi hjälpas åt att sköta och underhålla ridhuset och banan tillsammans men underlaget var inte alls lika bra, kunde vara halt om det hade regnat etc..
 
Sv: Anläggningsavgift...

*kl*

Jag betalar 2500 kr om året för banhyra på ridklubben. Då ingår två utebanor, en paddock, en liten och en stor manege, galoppbana, terränghinder och stor gräsbana.

Tycker det är dyrt eftersom det inte sköts ordentligt, utebanorna vattnas inte tillräckligt på sommaren, mockas ytterst sällan, harvas dock två eller tre gånger i veckan. Men båda manegerna är alltid upptagna vintertid, av lektioner, så om man ska kunna rida får man göra det på förmiddagen (vilket är svårt om man jobbar eller går i skolan), annars är det sent på kvällen som gäller.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Om du tycker att det är dyrt och bristande underhåll så ta reda på vad det skulle kosta att bygga och underhålla en liknande anläggning.... du skulle själv förmodligen inte kunna stå för dom kostnaderna, så betala och var glad över att någon faktiskt har lagt ut högvis med pengar så att du kan ägna dig åt din hobby till förhållandevis låg kostnad.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Självklart skulle jag aldrig ha råd att driva en sån anläggning själv!
Men jag tycker ändå att den borde skötas bättre. Det är en jättefin anläggning och skulle kunna bli ännu finare och bättre.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Klart att den kan skötas bättre, allting kan altid bli bättre.
MEN, skötsel kräver tid och tid kostar ofta pengar.

Anläggningsavgiften går förmodligen inte att sänka utan att behöva få in pengar någon annanstans ifrån och med mer tid som behöver ägnas åt skötsel av anläggningen så kan anläggningsavgiften behöva att höjas markant....

I de flesta fall så är både anläggningsavgifter och stallhyror aldeles för låga inom hästnäringen vilket ofta leder till slavlöner och fruktansvärt dåliga anställningsförhållande och miserabel arbetsmiljö.

Idag satsar privatpersoner mest bara pengar på diverse hästanläggningar för deras eget nöjes skull eftersom det är svårt att få tillräcklig lönsamhet (folk gnäller ju bara över att det kostar pengar), vilket på sikt inte är bra för näringen som sådan.

Så, fram för HÖGRE anläggningsavgifter och HÖGRE stallhyror så att hästnäringen kan utvecklas.
 
Sv: Anläggningsavgift...

:crazy: Beror helt på vart du bor, i vårt grannstall kostar det 1000:-/månad, nu har de iof slutat att sälja "löskort" men det var extremt
 
Sv: Anläggningsavgift...

Du kanske kan erbjuda dig att vattna utebanorna på sommaren???
 
Sv: Anläggningsavgift...

Det finns personal på ridskolan att göra det, men de verkar ju ha fullt upp med annat... (läs: dricka kaffe o röka)
Och hur svårt ska det vara att ställa ut vattenspridare över natten egentligen?
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsavgift...

utebanorna vattnas inte tillräckligt på sommaren, mockas ytterst sällan,

Behöver ni inte ens mocka efter er?!

2500 per år = ca 200 kr per månad, det tycker jag låter jättebilligt för en sån stor anläggning! Jag vet hur mycket tid och pengar det kostar att bara ta hand om ett litet 20*40-ridhus...

T.ex. vattning och sladdning tar minst en timme om man ska göra det ordentligt. Och när det är torrt och varmt skulle det helst behöva göras varje dag... Att bara ställa ut vattenspridare är inte så enkelt som det låter, vi håller på att testar här hemma. Bara på min lilla bana skulle det gå åt minst 6 vattenspridare så antingen får man ha ett system med många spridare ihopkopplade eller så får man springa ut och flytta ganska ofta. Dessutom blir det ojämnt vattnat - det blir mindre vatten ute i kanterna, där det brukar behövas som mest.

Och står det på under hela natten finns det risk att det blir för mycket vatten istället...
 
Sv: Anläggningsavgift...

Hur många ridbanor har du skött om på heltid ?

Jag sköter om 2 ridhus och f.n 3 utebanor.... och det är inte så lätt som att bara ställa ut en vattenspridare över natten :mad:.

Allting tar tid, arbetstid, och arbetstid kostar pengar (om man inte är superkänd tävlingsryttare och har ett anhang med slavar e.g. "praktikanter" då förstås)

Sen blir det inte bättre av att man ska behöva mocka efter ryttare som är varken spädbarn eller handikappade, för det är i princip dessa ursäkter som man kanske kan se som acceptabla för att inte mocka efter sig "själv" :devil:

Var du glad över att du betaler så väldigt lite i anläggningsavgift, den skulle förmodligen behöva vara dubbelt så hög för att få in rimligt med pengar....
 
Sv: Anläggningsavgift...

jag betalar 1800 i nybyggt stall med utsläpp, halm, fri till gång på hö, nybyggt ridhus 20*60 med apdyrt jan brin underlag o en enorm paddexbana. Inga problem med tider, är nmästan jämt själv i ridhuset. Har även en jättefin välskött slinga´i skogen med toppen underlag.
Tycker det är ett bra pris.
Ridhuskort kostar annars 2000 om året.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Verkar som att det stackars företaget behöver dra in sådär en 50 000 - 100 000 per år på ridhuskort :cool: .

Men det där är ju inte något stort problem om man inte gör det till det.
Vi hade tränigar i ett ridhus för en tränare en kväll i veckan. Varje ekipage fick betala en ridhusavgift för varje träningstillfälle. Vi räknade ut att på ett år fick ridhusägaren in 45 000. Och det var bara på en kväll i veckan. Säg då att man har träningar tre kvällar i veckan istället för endast en + säljer lite ridhuskort. Då har man skarapat ihop de summorna du pratar om, utan att ta överpriser.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Japp, visst har man fått in en del pengar då...

Nackdelen blir att ju mer ridhuset används ju mer stiger priset för el och kostnaden för ridbanan.

Ju oftare man rider på ridbanan ju kortare livslängd får du på densamma, varje gång en hästhov sätts ner på ridbanan så förkortas livslängden på banan.

Så i slutändan får man göra en avvägning mellan hur mycket man kan dra in i intäkter på ökad användning i relation till hur mycket detta påverkar slitaget på ridbanan och slitage på anläggningen i övrigt.

Leder dessutom den ökade användningen till ökat underhåll så kan man behöva anställa/utöka anställningstiden på folk (eller sig själv för den delen, vem har sagt att man måste jobba gratis bara för att man är hästintresserad ?) vilket då äter upp en stor del av de ökade intäkterna.

Så det är inte bara....
 
Senast ändrad:
Sv: Anläggningsavgift...

Jo, det är klart att underlag slits och att elkostanden blir högre ju mer där är tändt. Men om man bygger ett ridhus ska man väl ändå använda det. Finns väl ingen vits med att bygga ett dyrt ridhus som man bara får titta på och inte rida i.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Såklart att de ska användas, det han reagerar mot är nog alla som tycker att det är väl "bara att..." och det är så dyrt med anläggningskort.
 
Sv: Anläggningsavgift...

Jomenvisst är det så att ridhus är till för att användas....

Det som är dystert är att så många inte inser vilka kostnader och vilket omfattande arbete som åtgår för att kunna hålla ett ridhus öppet för folk att använda.

"Det är ju så dyrt"
"Aldrig nån som vattnar och harvar här minsann"

- Det är ju inte så roligt för folk som har satsat miljonbelopp och massor av slit för att hålla igång ett ridhus att få höra såna saker...

Varför är det ingen som gnäller över hur sanslöst bra timlöner hopptränare har ?

Fasen, dom kan ju ligga på flera tusen i timmen i om man räknar ihop hur mycket varje person i en "hoppgrupp" betalar och delar med hur lång tid dom jobbar aktivt... och inte har dom några utgifter att tala om heller förutom möjligtvis en bilresa, många av dom skriver ju inte kvitto så då kan man ju utgå från att många av dom skattefuskar ;).
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 446
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Hemmet Jag har haft två robotdammsugare tidigare. Helt värdelösa modeller 😅 men väldigt billiga också. Jag skulle nog vilja betala runt 4000...
2
Svar
27
· Visningar
1 589
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp