Anläggningsyta Lippo Leia

SomethingRandom

Trådstartare
Hej!

Undrar hur lång anläggningsytan är på en Lippo Leia (17,5). Hade en innan men så trivdes jag inte med den så den såldes men nu när jag försökte kolla hur lång den var så står det ingenstans (kan absolut ha missat att det står på någon annan tråd eller någon hemsida:angel:). Längden på sadeln var bra på min häst så nu när jag kollar lite på andra sadlar så vill jag gärna veta runt en ungefärlig längd som jag kan leta efter. Kommer självklart ha en sadelutprovare som provar ut en ny sadel men är intressant att se vilka olika typer av sadelmodeller som jag kan ha på hästen innan jag köper en ny då jag kollar runt på lite allt möjligt där längden varierar en hel del😁
 
Jag tror att både leia och Vanessa är hyfsat korta, då jag fått någon av dem rekommenderade av sadelmakare. Minns inte exakt vilken men vet att en isis med liknande rygg som min fått en leia utprovad.
Sen blir ju anläggningsytan lite olika beroende på hur hästen ser ut i ryggen. Men min är både kort och överbyggd och behöver således så kort anläggningsyta det bara går. Och hon kunde ha en lippo enzo i 17, men vet att en annan hoppmodell vi la på i samma storlek var mycket längre och hade då behövt en 16 eller 16,5.
 
Jag mätte aldrig min Leia, svårt att mäta exakt anläggningsyta utan att lägga den på den häst som ska ha den och rida i den.
Sen är det ryttarens rumpstorlek som avgör vilken sitsstorlek som behövs vilket även har effekt på anläggningsytan. Sitsstorlek på sadel varierar från olika modeller beroende på utformning. För liten sits belastar bakvalvet och hästen rygg på helt fel sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
839
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp