Juliavienna6

Trådstartare
Vill gärna veta mer om anlag, främst uppsättningar såsom CC,AA, TT, och vilka hästar som har vilka och varför?
Sedan även lite färganalag, ska betäcka mitt varmblod, som är brun, med en skimmel. Kommer avkomman bli skimmel?
 
Hurvide fölet blir skimmel eller inte beror på om hingsten är heterozygot (bär på ett anlag, skrivet Gg) eller homozygot (två skimmelanlag, GG). Är han heterozygot är det 50% sannolikhet för skimmel och 50% för ickeskimmel, är han homozygot är det 100% skimmel. Vilken grundfärg fölet får, skimmel eller ej, beror även det mycket på hingstens "egentliga" färg, födelsefärg.

De andra anlagen du nämnde får du gärna säga vad de står för, kanske kan säga något om de med :)
 
Hurvide fölet blir skimmel eller inte beror på om hingsten är heterozygot (bär på ett anlag, skrivet Gg) eller homozygot (två skimmelanlag, GG). Är han heterozygot är det 50% sannolikhet för skimmel och 50% för ickeskimmel, är han homozygot är det 100% skimmel. Vilken grundfärg fölet får, skimmel eller ej, beror även det mycket på hingstens "egentliga" färg, födelsefärg.

De andra anlagen du nämnde får du gärna säga vad de står för, kanske kan säga något om de med :)
Tack! Jag har endast läst något inlägg på facebook där det var en som skrev om tt-uppsättning i mstn-genen, och hur just den uppsättningen hanterar mjölksyra bättre, vilken ger en hållbarare häst, så i tex fälttävlan ska denna uppsättning vara relevant🤔
Sedan tror jag det är aa-uppsättning som ger passgång hos islänningar och travare.
Jag antar att bokstäverna är den här ”koden” i DNA eller vad man ska säga, som bygger upp kvävebaserna😃
 
Tack! Jag har endast läst något inlägg på facebook där det var en som skrev om tt-uppsättning i mstn-genen, och hur just den uppsättningen hanterar mjölksyra bättre, vilken ger en hållbarare häst, så i tex fälttävlan ska denna uppsättning vara relevant🤔
Sedan tror jag det är aa-uppsättning som ger passgång hos islänningar och travare.
Jag antar att bokstäverna är den här ”koden” i DNA eller vad man ska säga, som bygger upp kvävebaserna😃
Bokstäverna är ju vad genen som ger upphov till ev viss egenskap kallas, t ex G för grey, A för agouti osv. Vilket är varför vissa är nästintill samma där AA både kan stå för homozygot agouti och homozygot på mutationen i DMRT3 som ger upphov till tölt och pass :)
Det verkar som att det är flera olika gener som spelar in på tölten och passens vara eller icke vara, mer om det står här:
https://www.slu.se/forskning/kunska...ng-hos-islandshastar-paverkas-av-flera-gener/

MSTN-genen hade jag inte hört talas om, efter lite googlande verkar det som att den begränsar muskeluppbyggnaden vilket verkar rimligt att det är en fördel till fälttävlanshästar, trav, galopp osv. Vet dock inte mycket alls om den, kom gärna med konkreta frågor så kan jag försöka ta reda på svaret :)
 

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Fiorano
·
Avel Undrar om det är någon här som skulle vilja förklara lite om detta med genuppsättning osv…. Främst inom hbl/fb aveln. Har bland annat...
Svar
0
· Visningar
463
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp