Anledningar till hovbölder och röta!?

Maja_Kandi

Trådstartare
Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder?

Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem hovbölder, står för tillfället med röta på alla fyra fötterna. Hans hagkamrater har klarat sig utan och har fina fötter båda två. Problemen började i höstas när det blev blött och geggigt, då blev det tre bölder på tre olika fötter. Det blev bra efter diverse olika behandlingar och sen blev det ju snö och mjukt så det har inte varit några problem i vinter. Men nu har ju de hålväggarna som blev kommit ner...
Så nu i vår när det blev knöligt och hårt klev han på nånting så att det blev en spricka i ena foten. Det utvecklades senare till en böld som sprack av sig själv. Efter det fick han ännu en böld på samma fot på ett annat ställe, och nu står han med röta på alla fyra hovarna...

Jag behandlar (enligt hovis instruktioner) varje dag. Då kratsar jag ur ordentligt och har en söm att rensa i hålen efter rötan. Sen spolar jag med jodopax och trycker i tjärdrev för att det inte ska kunna komma in smuts och annat där.

Jag har självklart kontakt med hovslagaren (varje dag känns det som...). Men jag börjar ju undra om häststackaren ska behöva ha det såhär hela livet eller om det finns nånting man kan göra? Förebyggande? Nån bra behandling som ni kan tipsa om? Jag försöker banne mig vad som helst känns det som...
 
Senast ändrad:
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

Har hovis verkat upp det? När min fick röta (fick spricka och sen böld och sen detta, förvisso på samma fot) i höstas rensade jag också med söm i hålet o jodopaxade och hade i tjärdrev. Det blev liksom aldrig bättre så jag tog ut ny hovis (min hovis har det bästa ryktet i hela länet men jag tog ut en annan för en second opinion, båda jobbar/har jobbat som klinikhovisar och även undervisat i Skara). Han gick direkt och tittade på hagen, men han tyckte det såg bra ut, det var bra med yta (5 hästar inkl ett föl på ca 15 hektar) och det blev då inte så lerigt. Han kollade boxen och såg att det var väldigt torrt där så han godkände det också.

Sen verkade han upp det och sa att jag inte ska kladda med tjärdrev eller jodopax, min var i periodvis mycket lite halt men det var mer en känsla hos mig är vad som var synligt, utan bara rensa om det behövs med en söm. Efter det har allt läkt super och det är mer eller mindre borta nu.

Så jag tror på verka upp, ha bra hagar med plats så de inte står i gegga, torr bädd. Bra foderstat sägs stärka hovkvalitén, o då tänker jag inte på massa tillskott utan bra reglerad foderstat.

Så han har väl sämre hovkvalité än de andra, jag vet inte om det är ärftligt men det kanske man ska titta på också.

Jag bara spånar o vet inte ens om jag svarade på frågan :D
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

Har du kollat hurdana fötter pappa H har ?
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

Tack för ditt svar, spåna är bra, man kan alltid få idéer!

Min kille har ju torrt och fint i boxen, men hagen är tyvärr lite i minsta laget och det blir lerigt vid grinden och längs med staketet på en sida. Men det är ändå torrt och fint i största delen av hagen. I höstas kunde vi utöka och ha honom i sommarhagen istället ett tag när det var som värst, plus att vi delade av vinterhagen så att de bara kunde gå på den torra delen. Men nu är det lite svårt...

Hovis har karvat ur jättemycket... Bölderna sätter sig väldigt högt upp på den här lillskiten så två av dessa fem har spruckit upp av sig själva i kronranden (på samma fot...) och de andra har hovis fixat. Han blev gipsad ett flertal gånger på den ena foten och skulle då stå på box, men det gick INTE. :cool: Han höll på att banka sönder hela stallet! Vi var dessutom in till kliniken och röntgade ena hoven för att han var så himla halt. Men då var det troligen så att han klivit upp en spricka som tagit djupare in i kötthoven - därav hältan. Allt såg normalt ut på plåtarna iaf.

Om det är ärftligt är det inte av mammsen iaf, hon hade järnhovar. Det var kämpigt för hovis att verka henne för att det var så himla starkt horn. :D
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

Pappa H? :) Det är Saigon som är pappsen... Vet inte alls hurdana fötter han har faktiskt...
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

:o Och jag som hela tiden trott att det var en Highcruiser unge du hade ?:rofl:

Mia
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

:D

10:an är e Highcruiser, men lilla 11:an är e Saigon. ;)
 
Sv: Anledningar till hovbölder och röta!?

Hej Koppar brist kan vara en anledning till röta i hovar. jag ger Alger som mineral det innehåller koppar har funkat sen finns det säkert att köpa som fodertillskott.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 398
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp