Anlita en målare till huset, kostnad?

B

Becca

Vi ska anlita en målare till att tvätta rent o måla om hela huset utvändigt. Har fått en offert från en firma, men vi tyckte att det var ganska högt pris. Är det någon som har erfarenhet o vet vart priserna ligger ca ? Har nu ringt runt o bett fler målare komma o kolla på huset o därefter skriva en offert för att se vilka som ger oss bäst pris, ( självklart är ju kvalitén viktig, men inte till vilket pris som helst.)
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Det beror väl på hur stort huset är?
Bara färgen brukar ju kosta en hel del...
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Huset är ett 1,5 plans på 148 kvm så det är ju inget jättehus...o eftersom målaren köper färgen själv så har dem ju ofta rabatt. I detta fallet skulle färgen endast gå på ca 8000 kr för 70 liter. Men med allt annat arbete omkring + moms så blev det en ganska hög totalsumma...
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

färgen är nog det billigaste i sammanhanget, arbetet är det dyra, särskilt underarbetet med tvätt och skrapning. Men det som är bra med detta är ju att man just nu får dra av halva arbetskostnaden med ROT-avdraget. Man brukar räkna pris utifrån kvadratmeter fasadyta, inte golvytan, så det är svårt att ge en uppskattning i ditt fall. Och sen beror det ju på om fönster ska målas etc. Men säg att ni fått en offert på 75 000 nånstans och 10 000 är färg och material, då är 65 000 arbetskostnad = 32 500 får dras av med ROT-avdraget.
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Vet en som betalade 80000 kr för ca 5 år sedan. Mycket pengar, och dessutom blev det inte särskilt bra...:crazy:
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Varför kan ni inte göra det själv?
Min syster och hennes man gjorde sitt hus själv förra sommaren. Skulle uppskatta huset att vara i samma storlek som ditt. Vänner och familj kom dit i omgångar och hjälpte till så det var ganska smärtfritt att få det gjort och gick faktiskt ganksa snabbt. Tvätten innan var det som tog mest tid...
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Vi hade målare för 2 somrar sedan. Gick på strax över 40 000:- med färg, ställningen, tvätt och skrapning. Då målades även dörrar och fönster.

Här är en bild på huset så får du ett hum om storleken.

 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

:eek: är det SÅ j-la dyrt? Shit inte konstigt vi alltid målar själva i släkten... max 10 kostar det ju då + ev lifthyra.
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Instämmer! :eek:

Tur att huset vi ska köpa till 50% består av tegel. :angel:

Men nej... Pappa målade om deras hus för några år sedan (när jag bodde hemma). Hade det rört sig om jättesummor hade jag hört det... Max några tusenlappar kan det ha kostat!

Aja, tur att man inte har en herrgård...
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Vad snyggt ert hus blev! Denna veckan har vi haft några olika målare hos oss och nu har vi bestämt oss för en viss målarfirma. Och vi fick faktiskt ett riktigt bra pris till slut! Det lönade sig nog att kolla runt o sen "spela ut" deras priser mot varandra ;)
Tack för alla tips o råd! Nu ska man bara välja "rätt" färg oxå...E lite sugen på att måla fasaden i ljusgrått, knutarna o fönster i mörkgrått o sen det "innersta" kring fönsterna i vitt. Vad tror ni om det?
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Om det bra gjort var det ett väldigt bra pris. Snickarglädje o fönster står för en väldigt stor del av arbetat.
PL
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

KL

Glöm inte rotavdraget... 50% av arbetskostnaden får dras av :banana:
Vi ska måla om i sommar (eller leja någon som gör det iaf). Har ett rel högt och stort hus så vi får se vad kalaset går på. Tar in offerter för fulla muggar. Får se vad det landar på...

Anledningen till att vi inte gör det själva är att det är ganska mycket mögel på ytan. Träet är bra, men det är inte helt enkelt att tvätta själva utan att förstöra träets kvalitet. Dessutom ska vi byta färg så då vill vi ha lite experthjälp... Att måla på med samma färg är lätt (vem som helst fixar att måla) men tvätt och färgteknik kan inte alla! Man ska inte låta sig luras av alla Martin Timell wannabies... det finns saker man kan göra själv, men man ska också veta sina begränsningar. Men billigt blir det inte!
 
Sv: Anlita en målare till huset, kostnad?

Jag håller med dig! Vi ska oxå byta färg o kände att det blir ett alldeles för stort projekt för oss själva att både tvätta o måla det ett par gånger. Det ska ju dessutom blir bra gjort så det inte uppstår röta i träet om typ 10 år. O nu när vi ändå har ROT-avdraget så gäller det ju att passa på...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: kma
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 400
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
929
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp