Anmäla arbetsskada

Shaggy

Trådstartare
Jag vet att det inte är jag som ska anmäla en arbetsskada utan min arbetsgivare men tänkte fråga om någon här har koll eftersom min chef troligen inte har det.
Jag jobbar ute i verksamheten praktiskt medan min chef är säljare. Efter att ha talat med henom om vad som hänt så har jag en tydlig känsla av att h*n inte inser hur allvarligt det som hänt är (stick av använd kanyl). Jag fick vid samtalet (telefon vi jobbar på olika orter) inga relevanta frågor och gav nog inte så många relevanta svar på de icke existerande frågorna heller. Jag fick mer relevant respons från kunden jag var hos då det hela inträffade, de har bokat in personligt möte nästa vecka för att se över sina rutiner.
Jag försökte läsa på lite (för att utbilda chefen) men det talas ju om brutna ben, kraftig blödning och liknande saker för allvarlig olycka medan mindre allvarlig olycka är ont i ryggen, stukad fot osv.
Jag skulle med tanke på risker för konsekvenser se det hela som en allvarlig olycka men är det det?
 
Absolut en allvarlig olycka. På mitt jobb delar vi enbart in i olycka eller ej. ”Aj” eller ”oj”, dvs kunde lika gärna blivit en olycka men turen gjorde att det inte blev det. Båda ska anmälas.
Vi har också "aj" och "oj". Vi fyller i ett formulär på nätet som sedan går vidare till vår chef, sedan fyller chefen i lite småsaker och det går vidare till... någon :p
 
Mycket allvarligt tillbud med risk för smitta. Fyll i en arbetsskadeanmälan, ta kopia, lämna till chefen och kontrollera med försäkringskassan om den kommit in.
Arbetsgivaren ska stå för kostnaden att komma till vårdcentral för att lämna blodprov som testas för smitta.
 
Sist jag gjorde en arbetskadeanmälan så gjordes den online tillsammans med min chef och den gick till FK meddetsamma. Jag fick mailbekräftelse omedelbart från FK.
 
Jag har ingen aning om hur man delar in olyckor på mitt jobb utan jag utgick ifrån hur det såg ut när jag googlade.
Får ta ett snack med chefen på måndag. Jag tvivlar på att vi kan få ihop att vi skriver något tillsammans då jag är ute och far på mitt håll och h*n sitter på en ort jag inte kommer hinna åka till nästa vecka.
 
Jag vet att det inte är jag som ska anmäla en arbetsskada utan min arbetsgivare men tänkte fråga om någon här har koll eftersom min chef troligen inte har det.
Jag jobbar ute i verksamheten praktiskt medan min chef är säljare. Efter att ha talat med henom om vad som hänt så har jag en tydlig känsla av att h*n inte inser hur allvarligt det som hänt är (stick av använd kanyl). Jag fick vid samtalet (telefon vi jobbar på olika orter) inga relevanta frågor och gav nog inte så många relevanta svar på de icke existerande frågorna heller. Jag fick mer relevant respons från kunden jag var hos då det hela inträffade, de har bokat in personligt möte nästa vecka för att se över sina rutiner.
Jag försökte läsa på lite (för att utbilda chefen) men det talas ju om brutna ben, kraftig blödning och liknande saker för allvarlig olycka medan mindre allvarlig olycka är ont i ryggen, stukad fot osv.
Jag skulle med tanke på risker för konsekvenser se det hela som en allvarlig olycka men är det det?

Ta kontakt med närmaste skyddsombud i din organisation, saknas det så ta kontakt med ett regionalt sådant som arbetar i din bransch.

Beroende på vilken bransch och vad för företag du jobbar i så är det långt ifrån säkert att din arbetsgivare ens har koll på vad som gäller kring arbetsskador, olycks- och tillbudsanmälan.

Tillägg:

Du kan även ta kontakt med kundens skyddsombud om du är ute och jobbar hos en annan arbetsgivare som kan hjälpa dig
 
Vi anmäler arbetsskador här
https://www.anmalarbetsskada.se/

Vet inte om du fått upp den sidan när du googlat. Och på mitt jobb anmäler vi inte ”oj” som arbetsskada utan tillbud som sammanställs och tas upp på facklig samverkan - men att bli stucken av en använd kanyl är definitivt inte ett ”oj” så det ska definitivt anmälas!
Det var den sidan jag fick upp och det var då jag ställde mig frågan om det räknades som 'allvarligt' eller 'normalt'. Nej använd kanyl är absolut inte OJ. Mitt jobb är ett stort OJ till sin natur men i detta OJ räknar jag inte in att sticka sig på kanyler, syra man får på sig och liknande.
 
Det var den sidan jag fick upp och det var då jag ställde mig frågan om det räknades som 'allvarligt' eller 'normalt'. Nej använd kanyl är absolut inte OJ. Mitt jobb är ett stort OJ till sin natur men i detta OJ räknar jag inte in att sticka sig på kanyler, syra man får på sig och liknande.
Jag har för mig (det var några veckor sedan jag gjorde min senaste arbetsskada) att det sen när en väl kommer in och gör arbetsskadan så kommer massa alternativ upp på vad som hänt och vad skadan är/blivit. Så jag hade börjat med allvarlig eftersom det är allvarligt (om inte skyddsombudet och facket har annan input) och finns inga alternativ där som känns vettiga så kolla vidare under bara ”arbetsolycka”
 
Jag har för mig (det var några veckor sedan jag gjorde min senaste arbetsskada) att det sen när en väl kommer in och gör arbetsskadan så kommer massa alternativ upp på vad som hänt och vad skadan är/blivit. Så jag hade börjat med allvarlig eftersom det är allvarligt (om inte skyddsombudet och facket har annan input) och finns inga alternativ där som känns vettiga så kolla vidare under bara ”arbetsolycka”
Tack :) Har noll koll på sådant här men som sagt känns det som om chefen har ännu mindre koll. Nu har jag lite mer att säga till henom om saken.
 
Bra att du känner att du fått hjälp av chefen. Men i detta läge känns som att det inte riktigt räcker med att författa en rapport. Hantering av använda kanyler är en risk. Vad är det som har brustit i hanteringskedjan som har gjort att du har kunnat sticka dig? Rutinen behöver ses över både från din arbetsgivare och även hos kunden, toppen att kunden redan responderat och vill ha ett möte!
Även om ni har en bra hanteringsrutin och det som hände kan ha haft en orsak av en annan påverkan är det viktigt att det kommer till allas kännedom att ”så kan ske”

Om din chef behöver stöd i sitt arbetsmiljö ansvar finns det kanske något stöd för denne att få inom företaget? Kanske HR eller om ni jobbar på ett större företag en egen arbetsmiljöenhet?
 
Bra att du känner att du fått hjälp av chefen. Men i detta läge känns som att det inte riktigt räcker med att författa en rapport. Hantering av använda kanyler är en risk. Vad är det som har brustit i hanteringskedjan som har gjort att du har kunnat sticka dig? Rutinen behöver ses över både från din arbetsgivare och även hos kunden, toppen att kunden redan responderat och vill ha ett möte!

Om din chef behöver stöd i sitt arbetsmiljö ansvar finns det kanske något stöd för denne att få inom företaget? Kanske HR eller om ni jobbar på ett större företag en egen arbetsmiljöenhet?
Det finns definitivt saker som behöver ses över och jag kommer ta kontakt med det centrala skyddsombudet då det ligger på organisationsnivå snarare än min chefs nivå. En sak jag reagerat på är att jag nu har lagt mellan 30min och 1 timme på att söka efter rutiner för vad man gör när man sticker sig. Det enda resultatet är att jag hittat att det finns en rutin, själva rutinen kan jag inte hitta :crazy:
 
Det har gått riktigt bra, efter lite runtskyfflande i vården. Min chef säger att h*n har skrivit en arbetsskaderapport. Vi ses nästa förhoppningsvis nästa vecka då ska jag be att få se den. Jag håller dessutom på att snabbvaccinera mot Hepatit B.
Vad bra att det ändå gått såpass bra. Men angående din chef - du ska ju vara med och fylla i, om så bara via telefon. Plus att du ska ha en kopia på anmälan (och så borde du få en bekräftelse från FK) över mail eller utskrift - du ska inte behöva vänta på att träffa din chef! Så be om att få ut den omgående när du är på jobbet nästa gång.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Relationer Nytt nick eftersom det här känns jobbigt för mig... På min arbetsplats finns två personer som är mycket extroverta och väldigt sociala...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 605
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 860
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 911
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp