Anmäla eller inte?

Mayalv

Trådstartare
Jag är så arg! Jag och Nike är hemma hos föräldrarna för julfirande osv.

Igår va vi ute i trädgården och busar med mina föräldrars hund i snön. In på gården far grannens ouppfostrade hund och ger sig på Nike direkt. Jag kallar på henne och hon avbryter att försvara sig och springer mot mig, men sen blir hon biten i halsen och de börjar brottas igen.

Jag får tag i dem ganska fort och särar på dem, den andra va betydligt större än henne (blandras mastiff). Nike lägger sig bakom mig och jag försöker hålla fast den andra i nackskinnet bäst det går. Då kommer grannen över och hans reaktion är typ "oj då, va konstigt att han inte gillar din när det är en tik... hanar hatar han"... Å varför är hans hund lööös då????? Å HUR kommer det sig att den springer in hos mina föräldrar som har gård med staket runt....

När han tar sin hund inser jag att min tumme inte ser ut som den ska... rättare sagt den står helt fel. Först då inser jag att jag själv är skadad och får tillbringa många timmar på akuten eftersom grannens hund skadat min hand. Så nu blir det smärtstillande och pekfingervalsen på datorn eftersom vänsterhanden inte vill hänga med.

Nu blev ingen av hundarna skadad fysiskt, Nike fick en reva bredvid ögat men den va inte djup. Dock vet jag ju inte är hur hon tagit det psykiskt.

Sjukhuset ansåg att jag skulle polisanmäla grannen. Men.. jag vet inte. Jag vill på ett sätt inte alls göra det samtidigt som han knappast kommer börja hålla hunden kopplad annars. Att jag skadade tummen/handen va när min hand kom mellan och hans hund slet till i den. Dvs det var inte riktat mot mig men de blev ju så.

Hur hade ni gjort? Att prata med grannen har jag testat idag.. Han sa typ "han är unghund han lär sig".. dvs som att prata med en vägg.
 
Sv: Anmäla eller inte?

ANMÄL direkt.. Unghund?? Som lär sig?? Jo men tjena....
Tänk dig den dagen hunden är fullvuxen.. Mastiffblandning sa du..
En vikt på kanske 50 kg som vuxen??
Lycka till och sära på 2 hundar i ett slagsmål då...
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det vete sjutton om jag skulle polisanmäla denna gång. Hans uppträdande kanske berodde på att han tyckte det var en olustig situation. Men däremot skulle jag kräva ersättning för alla utlägg samt tala om för honom att skulle något liknande inträffa ännu en gång blir det polisanmälan.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jag hade anmält ... Hade det varit en olycka och grannen visat lite ånger, bett om ursäkt och betalt alla dina utlägg så hade jag skitit i det. Men det verkar ju som att han skiter i det som hände.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Håller med dig. hade haft ett allvarligt samtal med hundägaren ang polisanmälan om det upprepas. kanske har han redan lärt sig en läxa men bara har svårt för att erkänna det.
 
Sv: Anmäla eller inte?

ANMÄL ANMÄL ANMÄL!!!!! Min förra hund blev ihjälbiten av en hund som var känd för att attackera andra hundar. Hade hon blivit anmäld tidigare kanske det inte hade hänt.....:S
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det vete sjutton om jag skulle polisanmäla denna gång. Hans uppträdande kanske berodde på att han tyckte det var en olustig situation. Men däremot skulle jag kräva ersättning för alla utlägg samt tala om för honom att skulle något liknande inträffa ännu en gång blir det polisanmälan.

Det ar precis vad jag ocksa tycker.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jag hade nog anmält, alt. tagit en allvarlig diskussion med ägaren.
Om du anmäler tas det nog endå inte på allvar.

Min hund (schäfer blandning) blev attackerad (jag gick förbi med min hund kopplad och deras hund slet av snöret den satt i) av en pudel i ministorlek i somras , jag gjorde en anmälan men Inget hände!
Ägaren hävadade att hennes hund bara ville hälsa..suck.
Hade det varit tvärtom hade det varit en annan femma.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Givetvis ska du anmäla.
Tänk om din hand inte blir bra och du inte kan arbeta som innan, då måste du kunna ställa skadeståndskrav någonstans och det blir svårt om det inte finns någon anmälan.
Han ska givetvis betala alla dina utlägg och det du ev. förlorar om du behöver vara sjukskriven.
Glöm inte att anmäla olyckan till din egen försäkring omgående.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jag hade anmält, nästa gång kan det vara just en hane den springer fram till och det kan sluta 10 gånger värre men med en anmälan så kanske ägaren får sig en tankeställare och håller sin hund kopplad.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det vete sjutton om jag skulle polisanmäla denna gång. Hans uppträdande kanske berodde på att han tyckte det var en olustig situation. Men däremot skulle jag kräva ersättning för alla utlägg samt tala om för honom att skulle något liknande inträffa ännu en gång blir det polisanmälan.

Jag instämmer med detta och hade dessutom förklarat vad strikt ägaransvar innebär. Både för din hunds skull och för mastiffkorsningens skull måste ju ägaren fatta sina skyldigheter om han nu valt att skaffa sig en hund.

Jag har själv råkat ut för liknande "överfall" från en grannhund. Jag polisanmälde inte och min granne betedde sig klumpigt direkt efter händelsen men sen har han verkligen lagt ned jobb på att få bättre kontroll över sin hund.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 227
Senast: Crossline
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 477
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp