Anmäla hovslagare?

Nej jag anmäler inte alla brått jag ser, som exempel en ryttare ger sin häst 2 rapp för att hästen vägrar på ett hinder, gick förbi en NH tränare här för några år sedan som slet och drog i repgrimma samtidigt som tränaren lät grimskaftet vina in luften och på hästen och inte anmälde jag när jag upptäckte att min rostiga olåsta cykeln blivit stulen vid stationen.

Jag ser en skillnad i att inte anmäla brott man ser och att råda någon brottsutsatt att inte anmäla.

Men nu går vi OT..
 
Kanske ska tala med hovslagaren.?Berätta hur du uppfattade situationen och fråga varför det blev som det blev.En klok människa sa till mig en gång.Vågar/vill du inte säga ifrån/diskutera det du kännt dig kränkt/illa till mods med inom en två dagar är det antagligen inte tillräckligt viktigt för dig. Hovslagaren mår kanske i efterhand dåligt över det som hänt.Jag hade nog börjat i den änden ....
 
Kanske ska tala med hovslagaren.?Berätta hur du uppfattade situationen och fråga varför det blev som det blev.En klok människa sa till mig en gång.Vågar/vill du inte säga ifrån/diskutera det du kännt dig kränkt/illa till mods med inom en två dagar är det antagligen inte tillräckligt viktigt för dig. Hovslagaren mår kanske i efterhand dåligt över det som hänt.Jag hade nog börjat i den änden ....
Min fetning. Det där är väl ändå utomordentligt korkat! Varför ska offret (eller, i det här fallet, offrets ägare) ta kontakt med den som gjort hen illa? Menar du verkligen att du skulle söka upp en person som hade våldtagit dig, som hade misshandlat dig, som har stulit din bil, kränkt dig eller gjort något annat hemskt mot dig och anser att om du inte gör det så är det inte viktigt för dig? Nej fy! Så hoppas jag verkligen inte att någon tänker. Den gången en idiot misshandlade min hund hade jag inte en tanke på att ta kontakt med hen igen och det var i allra högsta grad viktigt för mig. Jag har heller aldrig haft en tanke på att diskutera med våldtäktsmän, med de som har misshandlat mig eller kränkt mig på andra vis trots att det i allra högsta grad har varit viktigt för mig. Snacka om att skuldbelägga offret om man tycker att det är den som blivit drabbad som ska ta kontakt och att det inte är viktigt om man inte gör det. Om hovslagaren mår dåligt över det här i efterhand är det hans ansvar att be om ursäkt. Det är inte någon annans ansvar att ta kontakt för det är han som har gjort fel.
 
Min fetning. Det där är väl ändå utomordentligt korkat! Varför ska offret (eller, i det här fallet, offrets ägare) ta kontakt med den som gjort hen illa? Menar du verkligen att du skulle söka upp en person som hade våldtagit dig, som hade misshandlat dig, som har stulit din bil, kränkt dig eller gjort något annat hemskt mot dig och anser att om du inte gör det så är det inte viktigt för dig? Nej fy! Så hoppas jag verkligen inte att någon tänker. Den gången en idiot misshandlade min hund hade jag inte en tanke på att ta kontakt med hen igen och det var i allra högsta grad viktigt för mig. Jag har heller aldrig haft en tanke på att diskutera med våldtäktsmän, med de som har misshandlat mig eller kränkt mig på andra vis trots att det i allra högsta grad har varit viktigt för mig. Snacka om att skuldbelägga offret om man tycker att det är den som blivit drabbad som ska ta kontakt och att det inte är viktigt om man inte gör det. Om hovslagaren mår dåligt över det här i efterhand är det hans ansvar att be om ursäkt. Det är inte någon annans ansvar att ta kontakt för det är han som har gjort fel.
Det var en otroligt stark jämförelse.Av vad jag förstått på inlägget från TS så kan iallafall inte jag utläsa om det var en grov misshandel eller ett enstaka slag som gav märke.Sen kan jag tycka om det är en grov misshandel ingriper man inte då?Jag försvarar inte att man slår på hästar men jag använder hellre ord än anmälan om jag kan.
Det är en annan sak om hästäg är rädd för hovslagaren , att han betett sig mkt våldsamt hotat osv men så uppfattade jag inte inlägget.
 
Som sagt inte nånstans kan jag läsa hur Slagen/slaget utdelades.Kan ju vara allt från hejdlöst slagande till ett slag med ett verktyg .....känns väldigt luddigt.Försvarar inte våld men säg att hovslagaren slår till en gång, det blir märke .....det tycker jag man kan diskutera iallafall innan som många anser anmäl direkt!
 
En godkänd hovslagare räknas som djurhälsopersonal och står därmed under Länsstyrelsens tillsyn. En anmälan bör därför göras till Länsstyrelsen. Brott utreds däremot av polis och åklagare och därför bör även en polisanmälan göras. Det kan röra sig om antingen brott mot djurskyddslagen eller djurplågeri.
En god anledning till att anmäla är att det är viktigt att det kommer fram om det är ett beteende som upprepas. Om ingen anmäler kommer ingen att se mönstret.
 
Det var en otroligt stark jämförelse.Av vad jag förstått på inlägget från TS så kan iallafall inte jag utläsa om det var en grov misshandel eller ett enstaka slag som gav märke.Sen kan jag tycka om det är en grov misshandel ingriper man inte då?Jag försvarar inte att man slår på hästar men jag använder hellre ord än anmälan om jag kan.
Det är en annan sak om hästäg är rädd för hovslagaren , att han betett sig mkt våldsamt hotat osv men så uppfattade jag inte inlägget.
Även ett enstaka slag kan vara grov misshandel. Min hund fick en spark av en idiot, i mitt hem, helt utan anledning. Skadan han fick av det var allvarlig. Man kan knappast kräva av någon att hen ska veta i förväg att någon annan tänker göra någon illa så även om man ingriper vid första slaget kan skadan redan vara skedd.
Sedan finns det något som heter att man fryser. Det händer endel vid hemska händelser som överrumplar/chockar en och innebär precis som ordet säger att man fryser. Dvs. man kan varken göra eller säga något. Jag ogillar starkt ditt skuldbeläggande av den som utsätts, att den borde ditt och datt. Den som inte borde är förövaren.
Jag är inte ett dugg intresserad av att prata med någon som har gjort mig eller mina djur illa. Det de möjligtvis skulle få höra i pratväg är "ut härifrån". Har man inte mer vett än att man börjar slå ett djur så är man inte välkommen här och att göra det som yrkesutövare i den situation Ts beskriver är riktigt riktigt illa. Han hade flera mycket bättre val än att slå till hästen med ett verktyg. Han kunde gått därifrån med hänvisning till att hästen inte stod stilla och att det blev en för honom farlig situation (om han nu tyckte det, det vet vi ju inte, han blev kanske bara irriterad och det kanske var naturligt för honom att då klippa till hästen vilket är helt vansinnigt i sig). Han hade kunnat säga till Ts att hen fick se till att hästen stod still. Han kunde sagt till Ts att hen får träna med hästen och att han kan komma tillbaka när hästen klarar av att stå still och, det som borde vara vettigast, han hade kunnat lyssna på Ts när hen sa att hästen behöver ställa ner hoven emellanåt och låtit hästen göra det. Då hade situationen inte uppstått överhuvudtaget. Om Ts vill anmäla eller inte spelar egentligen ingen roll. Hovslagaren har oavsett inte gjort sig förtjänt av att Ts ska kontakta honom så att han får förklara sig.
 
Nej, länsstyrelsen utreder inte brott. Djurplågeri är ett brott och ska därmed anmälas till polisen.
Har väl aldrig sagt att dom ska utreda något brott. Dom ska göra sitt jobb och undersöka om hovslagaren har gjort rätt eller fel och om personen är lämplig att ha med djur att göra. Om sedan Länsstyrelsen kommer fram till att det nog inte gått rätt till lämnar dom det vidare till polisen. Har det inte skett något som dom anser är fel så tar det slut där.
 
Även ett enstaka slag kan vara grov misshandel. Min hund fick en spark av en idiot, i mitt hem, helt utan anledning. Skadan han fick av det var allvarlig. Man kan knappast kräva av någon att hen ska veta i förväg att någon annan tänker göra någon illa så även om man ingriper vid första slaget kan skadan redan vara skedd.
Sedan finns det något som heter att man fryser. Det händer endel vid hemska händelser som överrumplar/chockar en och innebär precis som ordet säger att man fryser. Dvs. man kan varken göra eller säga något. Jag ogillar starkt ditt skuldbeläggande av den som utsätts, att den borde ditt och datt. Den som inte borde är förövaren.
Jag är inte ett dugg intresserad av att prata med någon som har gjort mig eller mina djur illa. Det de möjligtvis skulle få höra i pratväg är "ut härifrån". Har man inte mer vett än att man börjar slå ett djur så är man inte välkommen här och att göra det som yrkesutövare i den situation Ts beskriver är riktigt riktigt illa. Han hade flera mycket bättre val än att slå till hästen med ett verktyg. Han kunde gått därifrån med hänvisning till att hästen inte stod stilla och att det blev en för honom farlig situation (om han nu tyckte det, det vet vi ju inte, han blev kanske bara irriterad och det kanske var naturligt för honom att då klippa till hästen vilket är helt vansinnigt i sig). Han hade kunnat säga till Ts att hen fick se till att hästen stod still. Han kunde sagt till Ts att hen får träna med hästen och att han kan komma tillbaka när hästen klarar av att stå still och, det som borde vara vettigast, han hade kunnat lyssna på Ts när hen sa att hästen behöver ställa ner hoven emellanåt och låtit hästen göra det. Då hade situationen inte uppstått överhuvudtaget. Om Ts vill anmäla eller inte spelar egentligen ingen roll. Hovslagaren har oavsett inte gjort sig förtjänt av att Ts ska kontakta honom så att han får förklara sig.
Det handlar inte om att skuldbelägga hästägaren.Jag har inte skrivit att det är hästägaren fel. Det handlar im att man kan prova dialog innan anmälan. Det handlar om att för oss veta mer om situationen än bara det som delgetts.Hovslagaren vad vi inte har möjlighet och veta här kanske en helt annan version av vad som gått till
 
Kanske ska tala med hovslagaren.?Berätta hur du uppfattade situationen och fråga varför det blev som det blev.En klok människa sa till mig en gång.Vågar/vill du inte säga ifrån/diskutera det du kännt dig kränkt/illa till mods med inom en två dagar är det antagligen inte tillräckligt viktigt för dig. Hovslagaren mår kanske i efterhand dåligt över det som hänt.Jag hade nog börjat i den änden ....

Jag tog diskussionen på plats men fick bara skit slängt i ansiktet när jag satte ner foten och sa att hans beteende inte var okej gentemot min häst..
 
Har väl aldrig sagt att dom ska utreda något brott. Dom ska göra sitt jobb och undersöka om hovslagaren har gjort rätt eller fel och om personen är lämplig att ha med djur att göra. Om sedan Länsstyrelsen kommer fram till att det nog inte gått rätt till lämnar dom det vidare till polisen. Har det inte skett något som dom anser är fel så tar det slut där.


Om hästen inte blivit felbehandlad lär det inte gå under lagstiftningen för djurhälsopersonal.
Snarare borde polisen utreda brottet djurplågeri, och om personen döms lämna över till länsstyrelsen som därefter får ifrågasätta om godkännandet ska dras in. Om det ens är de som kan göra det, och inte Jordbruksverket.

Du ser det åt fel håll. Länsstyrelsen KAN inte göra en annan myndighets jobb.
 
Om hästen inte blivit felbehandlad lär det inte gå under lagstiftningen för djurhälsopersonal.
Snarare borde polisen utreda brottet djurplågeri, och om personen döms lämna över till länsstyrelsen som därefter får ifrågasätta om godkännandet ska dras in. Om det ens är de som kan göra det, och inte Jordbruksverket.

Du ser det åt fel håll. Länsstyrelsen KAN inte göra en annan myndighets jobb.
Vad tror du händer med en polisanmälan?
I der här fallet är jag ganska säker på att den tas emot och läggs ner ganska omgående.
Hästen har en bula som förhoppningsvis redan är på väg att försvinna. Den som anmäler kommer i bästa fall få ett brev som säger att det är nerlagt och brott kan ej styrkas.
Tänker man efter i polisens perspektiv är denna händelsen inte så mycket värre än om X på lekplatsen slår till Y med spaden.

Det Länsstyrelsen kan göra är att bedöma om någon är lämplig att ha med djur att göra. Det är Länsstyrelsen som utfärdar djurförbud och som kan begränsa en persons tillgång till djur.
 
Det Länsstyrelsen kan göra är att bedöma om någon är lämplig att ha med djur att göra. Det är Länsstyrelsen som utfärdar djurförbud och som kan begränsa en persons tillgång till djur

Djurförbud för misshandel utan dom för djurplågeri tror jag inte förekommer. Det bör inte förekomma. Ett djurförbud som samtidigt blir ett näringsförbud ska ha väldigt, väldigt goda grunder och kräver oftast grov vanvård.

Senaste fallet jag känner till där djurhälsopersonal fick djurförbud begränsades förbudet till ett enda djurslag, så att personen fortfarande kan arbeta med alla andra slags djur.
 
Realistiskt och - som jag set det - motiverat ur perspektivet ’ viss hushållning med samhällets resurser’:
Säg till på skarpen. Tala om för dem du känner och som har samma hovslagare vad som hänt. Lita till att andra hästägare precis som du tar sitt ansvar och säger ifrån om hovslagaren beter sig olämpligt. Byt hovslagare.
Efter vad jag förstår så har du redan gjort allt detta och därmed tagit ansvar.
 
Min fetning. Det där är väl ändå utomordentligt korkat! Varför ska offret (eller, i det här fallet, offrets ägare) ta kontakt med den som gjort hen illa? Menar du verkligen att du skulle söka upp en person som hade våldtagit dig, som hade misshandlat dig, som har stulit din bil, kränkt dig eller gjort något annat hemskt mot dig och anser att om du inte gör det så är det inte viktigt för dig? Nej fy! Så hoppas jag verkligen inte att någon tänker. Den gången en idiot misshandlade min hund hade jag inte en tanke på att ta kontakt med hen igen och det var i allra högsta grad viktigt för mig. Jag har heller aldrig haft en tanke på att diskutera med våldtäktsmän, med de som har misshandlat mig eller kränkt mig på andra vis trots att det i allra högsta grad har varit viktigt för mig. Snacka om att skuldbelägga offret om man tycker att det är den som blivit drabbad som ska ta kontakt och att det inte är viktigt om man inte gör det. Om hovslagaren mår dåligt över det här i efterhand är det hans ansvar att be om ursäkt. Det är inte någon annans ansvar att ta kontakt för det är han som har gjort fel.
Är det ens jämförbart med våldtäkt?

Jag ser det som att kontakta veterinären för att diskutera felbehandling eller reklamera en tjänst någonstans där den blivit felaktigt utförd. Offret här är en häst primärt, jag tror knappast den har förmåga att känna sig skuldbelagd i detta sammanhang.

Angående grundfrågan så lär det inte komma någonstans att anmäla hovslagaren, jag ser det som högst osannolikt att ett slag vid ett tillfälle skulle få några konsekvenser om nu inte skadan är betydligt allvarligare än en bula som försvinner på några dagar som jag misstänker det rör sig om här oavsett vem man anmäler till.

Rösta med fötterna och anlita inte personen igen. Det är förmodligen det som biter bäst och än bättre om fler av de närvarande gör samma ställningstagande.
 
Då flera såg vad som hänt och därmed är vittnen borde väl möjligheten till att polisen faktiskt gör en utredning öka markant.

Ett slag med verktyg känns som om hovslagarn har många problem med sig själv. Vertyg är oftas av metall, och kroppar tar skada av slag med metall, om slaget är hårt. Har man som hovslagare passerat den gränsen att slå sina kunders hästar, så kommer det nog tyvärr hända igen. Den person som slår med verktyg har inte den där inre gränsen för vad man INTE utsätter andra för.
Därmed hade jag förutom att anmäla till polisen, mejlat hovslagarföreningen.
Otäck upplevelse för trådstartaten.
 
Då flera såg vad som hänt och därmed är vittnen borde väl möjligheten till att polisen faktiskt gör en utredning öka markant.

Ett slag med verktyg känns som om hovslagarn har många problem med sig själv. Vertyg är oftas av metall, och kroppar tar skada av slag med metall, om slaget är hårt. Har man som hovslagare passerat den gränsen att slå sina kunders hästar, så kommer det nog tyvärr hända igen. Den person som slår med verktyg har inte den där inre gränsen för vad man INTE utsätter andra för.
Därmed hade jag förutom att anmäla till polisen, mejlat hovslagarföreningen.
Otäck upplevelse för trådstartaten.
Nej polisen kommer inte göra en utredning för att någon slagit till en häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 905
Senast: nexxa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp