Anmäla hovslagare?

Om och jag säger om ...det kan vara befogat att daska till en häst och då med handen häst är - i mitt tycke- om den verkligen siktar och slår efter hovslagaren. Men då måste man ju ha så bra timing att man daskar till hästen precis när den slår för att det ska ha ngn uppfostrande effekt. Jag har haft samma hovslagare i 30 år och har sett honom daska till en häst en gång och det var en häst som verkligen försökte sparka honom. Den dasken klandrar jag honom inte för.

I övrigt får man som hästägare ta till de knep som behövs och ha tålamod.

Personligen vill jag inte droga. Jag tror inte att hästen är så mottaglig för inlärning om den är drogad och jag skulle bara ta till det om jag verkligen hade prövat allt.

Först och främst måste man träna. Det är ägarens ansvar att lära hästen att stå still och lyfta ben - inte hovslagarens.

Jag håller hästen själv tills de är helt trygga att stå själva och belönar dem när de står still. Ser till att de är lugna, har fått kissa, har en kompis inne osv. Hönät eller slicksten fungerar för en del.

En Monty Robertsgrimma tycker jag fungerar super på de som får för sig att gå iväg mitt i skoningen, men då måste man givetvis hålla hästen och vara snabb med timingen så att man hinner ge lite tryck i grimskaftet så snart man ser att hästen börjar fundera på att gå iväg någonstans och på motsvarande sätt lätta så snart tanken är borta.

Ett annat knep kan vara att rida eller på annat sätt hästen motionera hästen så att den är lagom trött och avslappnad vid skoningen.
 
Från metro;
"På öppen gata observerade ett vittne, som är utbildad hundinstruktör, hur en man uppträdde aggressivt mot sin hund. Han ska ha ryckt hårt i kopplet, skrikit och pressat ner hundens huvud i en papperskorg. När polis kom till platsen slog mannen en plastpåse mot hundens nos. Påsen visade sig innehålla rester av en kebab.Mannen i 45-årsåldern dömdes för djurplågeri i Västmanlands tingsrätt.Straff: dagsböter."

Hunden verkar varken dött eller blivit svårt skadad.

Tillägg; domstolarna dömer tyvärr väldigt ojämnt i frågor om brott mot djur. Polisens och åklagarens insatser varierar också väldigt stort. Det är dock inte skäl till att inte anmäla.
Eget djur och upprepningar under längre stund, hittar en hel del såna fall.
 
Som den tar med från stall till stall? 😱
Vilken smittorisk att låta massa olika hästar slicka i samma burk. 😬
Vi åker till hovslagaren,
som för övrigt är väldigt noggrann med smittskydd.

Det finns burkar där, vill man tar man ju med sin egen. Eller köper där.
Men många (hästägare) bryr sej nog inte särskilt mycket skulle jag säga...

Jag har en egen i transporten.
 
Jag ska förklara vad som hände lite utförligare så ni får klarhet i situationen, verkar som att det finns lite frågetecken.

Hovslagaren var för mig ny och skulle verka mina hästar i samband med att några andra i stallet skulle få sina skodda.

Ponnyn är först på tur, jag står med till en början och hästen är lugn. Min andra häst som står bakom hörnan i en box bökar runt och jag går till henne en stund för att släppa ut henne på gången så att hon dels får se sin hästkompis samt är redo för sin verkning. Under denna tiden hör jag att det brötar till och jag tänkte att min häst krånglade i gången. Går fram till hästen och allt är lugnt.

Hovslagaren jobbar nu med andra framhoven varav hästen plockar ner hoven från stödet några gånger. Hovslagaren sätter tillbaka hoven på stödet mer och mer bestämt för varje gång. Där säger jag ingenting. Sedan går han vidare till ena bakhoven varav hästen drar benet till sig och sätter ner i backen igen. Då tar hovslagaren raspen och tar sats med arm och kropp och slår allt vad han orkar hästen i sidan. Jag blir totalt paff, sedan ser jag att han höjer armen med raspen i igen bara någon sekund efter och tar sats för ett andra slag, och drämmer till. Då skriker jag rätt ut ”vafan gör du??” Varav han skriker tillbaka till mig ”säger du till mig?” Jag svarar ”ja, du ger fan i att slå min häst, du har betalt för att verka honom och inte misshandla honom”. Hovslagaren ställer sig i mitt ansikte och skäller att hästen är ouppfostrad, att han måste lära sig, att även jag sagt att hästen kan vara tung i hovarna, att han är den som gör jobbet och då ska han få tillrättavisa hästen om det ska gå i framtiden. Jag svarar med att det inte är så jag eller någon hanterar mina djur, och att han inte kommer få röra hästen igen. Då säger han att det inte är hästen han problem med, utan mig. Jag tar då mina hästar och går därifrån. I efterhand berättar en i stallet för mig att han slog hästen när jag var runt hörnan hos min andra häst, att det var det som brötade till.

På kvällen samma dag får jag ett sms där hovslagaren skriver att det var konstigt att jag bara gick utan att göra upp med honom. Men jag slipper betala för verkningen eftersom jag vart missnöjd med hans jobb.

Jag tycker inte att man ska komma undan med ett sådant beteende!
Fy alltså, varna andra hästägare i regionen om den här typen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 948
Senast: nexxa
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp