Anmäla sjukvårdspersonal

Milosari

Trådstartare
Jag har skrivit om min handledare i en annan tråd då hon påstod att hon åkt buss med moder Teresa (eller mer specifikt; blivit utsedd att hämta henne på flygplatsen trots att hon (handledaren) bara var 17-18 är vid tillfället). Eftersom jag och en kollega insåg att något inte stod rätt till så började vi kolla upp hennes yrkesbakgrund och då visad det sig att hon saknar psykologlegitimation. När vi konfronterade henne så påstod hon att Socialstyrelsen inte har något att invända mot att man kallar sig för psykolog om man har en så hög utbildning som hon har (enligt uppgift en amerikansk professur i psykiatri, har inte gått att verifiera). Sedan hotade hon att anmäla mig och min kollega för förtal eftersom vi snokat i hennes privatliv när vi kollat upp om hon var legitimerad. Hon är enligt uppgift också jurist så då kunde man kanske förvänta sig att hon hade bättre koll på begreppet. Men men....

Socialstyrelsen hade visst något att invända mot att hon använde sig av en skyddad yrkestitel men de är inte tillsynsmyndighet så nu får jag vända mig till IVO istället. Men hur går det till sedan? Jag vill anmäla eftersom det är brottsligt, men bryr de sig om sådana här ärenden? Ord kommer stå mot ord, men vi är minst tre personer som har hört henne använda sig av titeln. Lägger jag onödigt mycket energi på något som aldrig leder någon vart?
 
Jag vill anmäla eftersom det är brottsligt, men bryr de sig om sådana här ärenden?
Då tycker jag att du ska anmäla, för att du tycker att saken är viktig att anmäla...

Hur mycket de gör av det sen kan man aldrig veta. För utom ifall om "de bryr sig om sådana saker" spelar säkert mer saker in beroende på vad som kommer fram i utredning.
Tydlig och utförlig beskrivning, saklig ton osv. ökar förmodligen deras möjligheter att kunna arbeta vidare på saken.
 
Då tycker jag att du ska anmäla, för att du tycker att saken är viktig att anmäla...

Hur mycket de gör av det sen kan man aldrig veta. För utom ifall om "de bryr sig om sådana saker" spelar säkert mer saker in beroende på vad som kommer fram i utredning.
Tydlig och utförlig beskrivning, saklig ton osv. ökar förmodligen deras möjligheter att kunna arbeta vidare på saken.

Plus att det kan ju vara så att det redan finns en anmälan och ytterligare en gör ju också att chansen ökar för att något ska hända.
 
Men hur går det till sedan? Jag vill anmäla eftersom det är brottsligt, men bryr de sig om sådana här ärenden? Ord kommer stå mot ord, men vi är minst tre personer som har hört henne använda sig av titeln. Lägger jag onödigt mycket energi på något som aldrig leder någon vart?

Jag vet tyvärr inte hur det går till eller vad det kommer leda till. Om ord står mot ord kanske det inte leder till något alls. Men hon får sig förhoppningsvis en näsbränna om IVO tar kontakt med henne. Dessutom kan hon ju aldrig mer använda argumentet att ingen bryr sig om hon använder fel yrkestitel..

Tycker det är väldigt rimligt att reagera och agera när folk använder yrkesskyddade titlar, speciellt legitimerade! Det finns ju till för att folk ska kunna lita på kompetensen hos yrkesgruppen.
 
Exakt vad är det du ska anmäla? Som @landsbygdsbo skriver så finns det väl inget förbud mot att påstå att man är psykolog så länge som man inte säger just legitimerad psykolog och / eller gör sådant som bara den som är legitimerad får göra.
Bland flyktingar finns det ju många som är t ex läkare och säger sig vara detta, men så länge de inte säger "leg läkare" och / eller agerar som om de vore leg läkare så har jag svårt att se vari problemet består.
Den nyaste legitimationsgruppen är ju lärare och det finns ju massor av personer som kallar sig lärare utan att vara vare sig utbildade eller legitimerade. Det är titeln 'legitimerad lärare' som är skyddad, inget annat.
 
Nu tånker jag säga emot mig själv ....
"Så här skriver socialstyrelsen:
Skyddad yrkestitel
Skyddad yrkestitel innebär att titeln bara får användas av den som har legitimation. I Sverige gäller det apotekare, arbetsterapeut, audionom, barnmorskor, biomedicinsk analytiker, dietist, fysioterapeut, kiropraktor, logoped, läkare, naprapat, optiker, ortopedingenjör, psykolog, psykoterapeut, receptarier, röntgensjuksköterska, sjukhusfysiker, sjuksköterska, tandhygienist och tandläkare.

Det är straffbart att använda sig av en titel som man inte har legitimation för."

Det är kanske så att du kan säga 'Jag är utbildad läkare i Syrien, eller jag arbetar som läkare..." men inte "Jag är läkare".
 
Nu tånker jag säga emot mig själv ....
"Så här skriver socialstyrelsen:
Skyddad yrkestitel
Skyddad yrkestitel innebär att titeln bara får användas av den som har legitimation. I Sverige gäller det apotekare, arbetsterapeut, audionom, barnmorskor, biomedicinsk analytiker, dietist, fysioterapeut, kiropraktor, logoped, läkare, naprapat, optiker, ortopedingenjör, psykolog, psykoterapeut, receptarier, röntgensjuksköterska, sjukhusfysiker, sjuksköterska, tandhygienist och tandläkare.

Det är straffbart att använda sig av en titel som man inte har legitimation för."

Det är kanske så att du kan säga 'Jag är utbildad läkare i Syrien, eller jag arbetar som läkare..." men inte "Jag är läkare".
"otillräckligt skydd i lagen För att trygga patientens säkerhet i vården infördes legitimation för psykologer 1978 i Sverige. Tanken var helt enkelt att allmänheten skulle kunna avgöra vem som hade tillräcklig kunskap och utbildning inom psykologi. De legitimerade psykologerna ställdes härmed också under samhällets tillsyn, vilket innebär att HSAN och Socialstyrelsen kan pröva psykologen om den inte bedriver verksamhet utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. Men det visade sig att denna åtgärd inte räckte för att begränsa utbudet av psykologisk behandling från personer med otillräcklig kompetens. Titeln leg psykolog hade skyddats med legitimationen. Men faktiskt kunde vem som helst fortfarande titulera sig psykolog. 1994 infördes titelskydd för psykolog. Ingen får utge sig för att vara psykolog utan att ha en legitimation när det handlar om att undersöka, diagnostisera, vårda och behandla människor. Men den nuvarande lagstiftningen är inte tillräcklig för att skydda människor. Det beror på att lagstiftningen bara omfattar verksamhet inom hälso- och sjukvårdens område. Allmänheten måste kunna garanteras att en psykolog är just en legitimerad psykolog, oavsett om det handlar om vård och behandling eller information, rådgivning och konsultation. Detta bör gälla överallt – inom näringsliv, skola, behandlingshem och företagshälsovård. Inom dessa organisationer är det vanligt förekommande att andra yrkesgrupper ”slinker igenom” det grovmaskiga skyddsnät som lagen utgör. Här finner man allt ifrån så kallade arbetspsykologer, socialpsykologer, kbtpsykologer, stresspsykologer, utredningspsykologer till industripsykologer - utan legitimation, och därmed utan statlig insyn och kontroll. Några av dessa arbetar dessutom inom offentlig sektor – förskola, skola, rättsväsende, försvar och kriminalvård. Men de flesta arbetar inom privat sektor. Titelskyddet måste utvidgas så att allmänheten kan vara säker på att den som utger sig för att vara psykolog faktiskt har en legitimation, oavsett om vederbörande arbetar individinriktat – alltså undersöker, diagnostiserar, vårdar och behandlar människor, eller arbetar inom ett vidare fält. Allt fler människor i Sverige söker hjälp för psykisk ohälsa, samtidigt är det brist på psykologer på vårdcentraler runt om i landet. Och där det finns psykologer kan väntetiderna till psykologen vara långa. Användningen av alternativ medicin och alternativ terapeutisk behandling ökar, men tyvärr är det här en bransch som också rymmer oseriösa och i vissa fall rent hälsofarliga aktörer. Att sko sig på människors psykiska ohälsa är ohederligt och otillbörligt, något som staten borde begränsa. Statlig konsumentupplysning – en rättighet Psykologförbundet vill ha en statlig konsumentupplysning, där det tydligt framgår vad lagen säger. Det ska framgå vad som är skillnaden på en legitimerad och en icke legitimerad behandlare, vilken kompetens en legitimerad har, vilka rättigheter man har hos en legitimerad och hur rättslöst det är hos en icke-legitimerad. Psykologförbundet anser att det handlar om liv och hälsa och att det är mycket viktigt att en sådan här oberoende information finns samlad av staten, förslagsvis placerad under Socialstyrelsen."

Från http://www.psykologiguiden.se/web/upl/Kvacksalveri.pdf
 
Oavsett är det ju inte ord mot ord. Legitimation inom sjukvården utfärdas av Socialstyrelsen som har register över detta. Lätt för dem/IVO/arbetsgivare att kolla upp. Har du utbildning utomlands i ett legitimerar sjukvårdsyrke måste den utländska utbildningen godkännas av Socialstyrelsen som då utfärdar svensk legitimation och då finns det också i deras register.
 
Oavsett är det ju inte ord mot ord. Legitimation inom sjukvården utfärdas av Socialstyrelsen som har register över detta. Lätt för dem/IVO/arbetsgivare att kolla upp. Har du utbildning utomlands i ett legitimerar sjukvårdsyrke måste den utländska utbildningen godkännas av Socialstyrelsen som då utfärdar svensk legitimation och då finns det också i deras register.
knappast ord mot ord. jobbar någon som psykolog inom landstinget måste han eller hon ha uppgett att vederbörande har legitimation. Det i sin tur är lätt att kolla via socialstyrelsen. dvs fakta, inte ord mot ord.
 
Fast åter igen, det står ju "sjukvårdspersonal". Då antar jag att personen arbetar inom sjukvården.
Och jag är ganska säker på att behandlingshem och troligen kriminalvård även går under samma lag i det här fallet.
sjukvården kan ju sidsteppas genom att personen i fråga är verksam utanför den egentliga sjukvården, så som mitt citat beskriver
 
Det hade varit bra om TS kan utveckla var denna falska psykolog jobbar och - om det inte är uppenbart - tala om varför det är ett problem att personen inte är legitimerad. Den som borde vara bekymrad över att ngn uppger sig vara något hen inte är är ju dessutom arbetsgivaren / huvudmannen. Det är kanske dit TS ska vända sig i första hand.
 
Personen som har en enskild firma har hyrts in som processhandledare i LSS- verksamhet och nej det är inte avgörande för uppdraget att denne är psykolog. Men att utge sig för att vara psykolog när man bara läst psykologi men saknar legitimation är inte okej och detta bekräftade Socialstyrelsen. Då får man uttrycka sig så att man läst psykologi.

Jag tror egentligen att hon ljuger om väldigt mycket, men hon är smart och väljer lögner som är svåra att kolla upp. Men hon gjorde en tabbe när hon kallade sig för psykolog. Det handlar om en ganska stor summa pengar och jag tror att summan hade varit en annan om personen inte har den kompetens hon påstår att hon har.
 
Senast ändrad:
För att ta några exempel så går det inte att hitta några artiklar som personen har medverkat till och det tycker jag är lite konstigt när personen har forskat i flera år. Däremot så finns det en annan person med nästan identiskt namn som har publicerat en hel del forskningsresultat. Vidare hävdar personen att hon har ett nära samarbete med ett svenskt universitet men inte så hittar vi ingen information någonstans. Hon hänvisar ofta till "institutet" men vid en närmare granskning visade det sig att hon avser sin egen firma. Såhär fortsätter det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp