anmäla till djurskydd?

Nocturne

Trådstartare
Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet djurskyddsinspektörerna, och känner direkt att det finns en person i mitt stall jag skulle vilja anmäla, frågan är bara ifall det är tillräckligt för att de ska ta tag i det och hur man anmäler?

hästarna i fråga är två stycken.

En ponny som är ca 20-24 år gammal
svullen buk osm många misstar för att den är tjock, men revbenen syns. Hela hästen är kantig, korset sticker upp och ryggraden och manken sticket också upp, här finns det inga muskler hos denna häst, varken i bogar/rygg/rumpa. otroligt stel och VÄLDIGT öm i ryggen, främst runt om manken och en bit ner på ryggen och nästan bak vid korset, också väldigt spänd i halsen, ganska tjocka ben, svampiga.

häst nr två är en arab som i år blir 18 år, också otroligt svullen i buken och revbenen syns (även fast de har otroligt tjock päls!!) den här hästen är väldigt öm i hela ryggen och spänd i halsen, har även två växande knölar under svansroten och en knöl vid ganaschen ungefär, som han är öm i, också väldigt kantig och båda är rätt så hängiga, han har även spatt i bakbenen och är tjock i bakbenen.

ägaren kan inte mycket om hästar alls, men hästarna får mat och vatten och hon tar inte ut någon veterinär för att kolla på hästarna (även fast jag sagt till minst 10ggr!!) dom får gå i en hage där dom kan röra på sig i alla gångarter. Men hon har inte tid att ha hand om hästarna själv, hon är i stallet 1-2 dagar i veckan och då på helgerna för att ta hand om en av hästarna, men hon rider inte eller visiterar, hon borstar lite och gör ''måstena'' sen åker hem. hon har upp mot 7-8 medryttare på sina hästar som är totalnybörjare allihop som tar fel utrustning, rider för hårt/rider fel/kollar inte ens igenom hästen. (är rätt jobbigt att vårt stall börjar likna en ridskola med alla nya ansikten fram och tillbaka) men det som är jobbigast är att se att ingen bryr sig om hästarna på riktigt, ingen har kunskap för att ha dessa två och hon har inte pengar till en veterinär.

Jag börjar nu bli riktigt orolig när hästarna idag hade en temp på ca 37,2 (är inte det ganska lågt?) och båda hade extremt ont i ryggarna. och när deras tillstånd är som jag beskriver det?


(själv blir jag sjuk av oro så fort min häst tillstånd ändras, idag hade han en temp på 39,2 och en vetrinär kommer ut imorgon och kollar igenom honom, även fast tempen har sjunkit)

Har man inte tillräckligt mycket kunskap för att äga en häst så ska man inte ha en och speciellt inte två!! blir så himla arg av att se detta. men snälla hjälp, vad tycker ni jag kan göra som kan påverka detta??
 
Sv: anmäla till djurskydd?

37,2 är ingen konstig temp. Precis som hos människan så varierar normaltempen även på hästar. Våran arab hade en normaltemp på just 37,2 när han var frisk. Vet du vad de brukar ha för temp? Har de täcken? Verkar de frysa?

I övrigt så tycker jag att du ska ringa djurskyddet för lyssnar hon inte och hästarna far illa så måste ju något göras. Tänk på att du ska ringa ifrån hemligt nummer och inte uppge ditt namn vid något tillfälle om du vill vara anonym för den du anmäler har rätt att se anmälan och där skrivs anmälarens namn och nummer in om det har uppgetts.

Kanske ska ni i framtiden också skriva in i kontraktet på stallplatserna hur många medryttare och liknande varje häst får ha om det stör att de är många så ni slipper samma visa igen.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Lämnar kommenterandet av det andra åt dem som vet mer, men angående tempen tycker jag 37,2 är helt normalt, det beror ju på vad för normaltemp hästen har. Mina hästar har båda 37,2 och 37,3 i normaltemp, och de är fullt friska.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

mask? Vet du om de är avmaskade? Ni kanske kollar/avmaskar alla hästar samtidigt i stallet?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

båda hästarna har haft 37,5-37-8 i normaltemp innan, och träckprov gjordes ganska nyligen men det var inget på det, har också funderat på mask. Hästarna har tjocka täcken på sig, trots sin vinterpäls och svettas med de, sedan står de utan på nätterna och medryttarna rider dom dyngblöta och ställer sedan in dom i boxen blöta utan täcke, vi har kallstall. och dom klagar på att hästen inte har något fleecetäcke eller liknande. ska ta och ringa, tack för hjälpen!
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Vad säger ägaren, har ni sagt ifrån, upplyst?

Det tycker jag nästan att man ska göra i första hand om det inte är ett akut läge.
Dessutom måste man våga säga till också anser jag, man kan inte bara stå och se på för att man inget vågar säga och tar en anmälning till djurskyddet som lättare väg.

Sen kanske man går vidare och gör en anmälan men kan man prata folk tillrätta att tänka om så är det alltid bättre iom att myndigheten är fruktansvärt överbelastad och kan man spara resursen till mer behövande fall är det alltid det bästa.

Är du stallägaren? Om inte borde ni kräva att det finns ett viss standard vad gäller kunskap och hästskötsel. Jag känner ingen stallägare numera som inte skulle lägga sig i och skulle ifrågasätta antalet medryttare om det blev överdrivet..för så mycket olika "löst" folk brukar inte uppskattas i stallar utan man vill helst bara ha ett par stycken per häst för det blir alldeles för rörigt i stallet
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Det du beskriver låter som helt friska hästar, men omusklade. Kanske behöver de mer proteiner, men troligast är att de behöver ut och skritta långa sträckor för att bygga upp sig. svullna ben får man också av för lite rörelse. tempen är helt normal. Du låter inte särskilt kunnig själv, du borde ligga lågt med att anmäla stallkompisar tills du har mer koll.
Ryggontet beror troligen på ridningen antingen felaktig sådan, eller för mycket i förhållande till vad de är i kondition för. Det borde du prata med ägaren om.
Du säger att de får mat o vatten, tjocka täcken och har päls. VAD är det du skall anmäla? Inga hästar i stort sett behöver täcken i ett kallstall, såvida inte de är rakade.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Börja med att prata med stallägaren i första hand

Är araben vit? (hej och hå fördomar;)) isåfall kan det vara skimmelknölar, en form av hudcysta som lätt bildas på skimmlar. Alla är inte aggressiva och är de inte "i vägen" så kan det vara dumt att riva i dem.

Det låter som om hästarna börjar bli gamla i kroppen, dvs kantiga och svankiga. Viktigt då är att ägaren ser över foderstat, tänder och utrustning. Den sadel som passade när hästen var tolv fungerar kanske inte längre, utan behöver kompletteras med paddar eller helt enkelt bytas ut.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ytterligare tillägg: jag är tveksam till din rätt att tempa andras hästar utan tillåtelse. Det är ju inget akut sjukdomstillstånd och då har du inte rätt att greja med hennes egendom, som hästar ändå är.
Jag skulle faktiskt bli arg om jag fick reda på att någon tar tempen på mina hästar utan att de verkar sjuka, inte i syfte att hjälpa dem utan i syfte att hitta något att anmäla.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag har inte trampar hästarna utan tillåtelse, det var en av medryttarna som villa tempade och sedan bad dom mig om hjälp att känna på dom osv, gillar inte en sådan negativ inställning, jag har pratat med ägaren i fråga och gett henne tips och försökt o hjälpa henne, men hon vill inte göra något åt det. Lägg ner attityden och försök vara lite trevligare, jag frågar vi faktiskt bara om hjälp? Vill ha svar från mogna Hästmänniskor som vill hjälpa till, inte trycka ner och kritisera, har du inget vettigt att säga så säg ingenting alls.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jaha, ja du verkar mogen och trevlig. Kanske är du en av dessa duktiga tonåringar som tror att de vet allt? Kanske därför inte ägaren vill ha din hjälp? Hon kanske inte tycker du är så kunnig som du själv tycker?
Men visst, anmäl du.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag börjar nu bli riktigt orolig när hästarna idag hade en temp på ca 37,2 (är inte det ganska lågt?) och båda hade extremt ont i ryggarna. och när deras tillstånd är som jag beskriver det?
Du blir orolig när någon annans häst har normal temp??

(själv blir jag sjuk av oro så fort min häst tillstånd ändras, idag hade han en temp på 39,2 och en vetrinär kommer ut imorgon och kollar igenom honom, även fast tempen har sjunkit)
adekvat att ta ut veterinär när häst har hög feber.

Har man inte tillräckligt mycket kunskap för att äga en häst så ska man inte ha en och speciellt inte två!! blir så himla arg av att se detta. men snälla hjälp, vad tycker ni jag kan göra som kan påverka detta??

I övrigt kan jag inte bilda mig en uppfattning. Det som du beskriver som "extremt ont i tyggarna" kan ju vara sådant som någon annan uppfattar som normalt.

Du beskriver att hästarna får mat och vatten, de motioneras och ryktas, dock sällan av ägaren. De är i dina ögon magra.

Det är inte lätt att bedöma.

Utifrån den beskrivning du gör, kan de antingen vara vanvårdade ök, eller normala äldre hästar.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Lugn och fin, du har fått många bra och sakliga tips. Det var inget påhopp utan en vanlig fråga.

Runt 37 grader är helt normalt för en häst. Inget att oroa sig över. Min ena ponny har en normaltemp på 36,7 ungefär, så det kan vara väldigt individuellt.

Ingen på ett internetforum kan säga vare sig bu eller bä om hästarnas allmäntillstånd. Det absolut bästa du kan göra är att prata med ägaren och/eller stallägaren om att ta ut en veterinär.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag förstår inte riktigt vad du ska anmäla henne för?
37.2 är en normal temp på en vuxen häst. 39,2 däremot som din häst hade är feber. Hade nån av mina stått med 39 graders feber hade jag tagit ut veterinär samma dag.

Att gamla hästar är svullna i benen behöver inte vara något konstigt. mitt 21-åriga sto är alltid svullen i benen på morgonen. Det tar iaf någon timme i hagen innan det har gått bort. Så har hon varit nu i 3 år.
Att den ena hästen har spatt är ju inte heller något du kan anmäla ägaren för.. Och inte heller att det är flera olika som rider hästarna, eller att hon själv bara är där och borstar hästarna 1-2 ggr i veckan..

Jag kan hålla med dig om att det inte känns ok att ha så många olika ryttare på hästarna men det är ju inte olagligt, utan faktiskt upp till var och en hur man vill ha det.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Det är ju inte bra att hästarna har ont i ryggen, och det samtalet bör ju stallägaren ta med hästägaren (hur man bör uppträda mot sin häst om man vill stå i det stallet).

Tempen är ju helt normalt, det låter som proteinbrist i foderstaten. Fast vanvård är ju svårt att få till, att inte rida sin häst eller göra det som just du tycker att man bör göra med en häst är faktiskt inte straffbart.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Innan man anmäler ska man vara väl medveten om vad man gör.
Det första man bör göra är att prata med hästägaren o fråga, det kan vara något du inte vet om som gör situationen som den är.
I fallet nedan så är det nog att hästarna börjar bli gamla o varför ska de inte få åldras de också? Alltså inget att anmäla för, risken är att de omhändertas utan skäl o oftast avlivas de pga åldern.

Sedan är det så att en anmälan kostar pengar, Länsstyrelsen är duktiga på att hitta fel o så fort de har en anmärkning kommer stallägaren att debiteras några 1000-lappar för besöket.
Längst ner på kontrollrapporten står dessutom "Ytterligare brister kan förekomma som inte upptäckts vid detta tillfället", dvs de kan återkomma gång på gång o hitta nya fel.

Enl JO-dom 6281-2012 ska Länsstyrelsen vid misstanke om brott mot Djurskyddslagarna, Transportförordningen, Avlivningsförordningen osv polisanmäla detta så att det görs en polisutredning av misstanken för att utreda om brott är begånget. Är det det SKA utredningen lämnas till allmän domstol, dvs första instans Tingsrätt. Då har djurägaren också sin lagliga rätt att försvara sig, en rätt so är internationell. Ett djurskyddsbrott är tex om man ska hårddra det, även om måtten i ett stall inte stämmer, om du inte kallar ut veterinär när hästen behöver vård osv.

Till slut kan jag påpeka att i Tv-serien "Djurskyddsinspektörerna" begår Länsstyrelsen en mängd lagbrott, det är tex inte tillåtet att uttala sig om djurens hälsostatus eftersom inspektörerna INTE tillhör djurhälsopersonal utan det är en ojävig o utomstående veterinär som ska göra detta. De får inte heller kolla djur utan att djurägaren är med o de får ABSOLUT inte besluta om ett omhändertagande på gårdsplanen som de gjorde med den gamle mannen med hundarna, det är ett kraftigt lagbrott gjort av myndigheterna. Flertalet av de inspektörerna är dessutom anmälda för grovt djurplågeri.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Till slut kan jag påpeka att i Tv-serien "Djurskyddsinspektörerna" begår Länsstyrelsen en mängd lagbrott, det är tex inte tillåtet att uttala sig om djurens hälsostatus eftersom inspektörerna INTE tillhör djurhälsopersonal utan det är en ojävig o utomstående veterinär som ska göra detta. De får inte heller kolla djur utan att djurägaren är med o de får ABSOLUT inte besluta om ett omhändertagande på gårdsplanen som de gjorde med den gamle mannen med hundarna, det är ett kraftigt lagbrott gjort av myndigheterna. Flertalet av de inspektörerna är dessutom anmälda för grovt djurplågeri.

Icket att förglömma - det är tv och ska vara lite drama..de har nog kryddat till ganska mycket för att kunna få ut intressant tv, där man klippt och trixat för att få en story. Inspelningarna och de klipp som sätts ihop kan i själva verket vara flera månader ifrån varandra, likaså besöken och så som historien egentligen är..är inte alltid den som visas. De flesta besök som visas är säkert egentligen återbesök och liknande, eller de fallen när de faktiskt kommer dit i senare ärende för att ev omhänderta

Jag vet att det inte går att bara ta djur ifrån någon iaf (det kan ta år att ens få igenom tillstånd runt omhändertagande, tänk alla överklagande etc..), men skulle mer än gärna önska att det var så i många fall.
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Fast lite kritik måste man kunna tåla också, i synnerhet på ett forum..och det är lätt att det blir så för att man kanske inte delgett hela bilden eller att den inte är helt tydlig.

Hur har du pratat med ägaren, vad har sagts och vad har denne haft för åsikter om kritiken som riktas mot denne?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Där har du tyvärr fel, vet många fall där de bara kommer o tar djuren. Nu senast de 136 nötkreaturen i Hörby där samme inspektör var o inspekterade djuren 6 dagar innan omhändertagandet o inte hittade några anmärkningar o sen bara kom o tog djuren utan ägarens vetskap nägra dagar senare.

Se på mannen med hundarna i andra programmet, där beslutar sig Lst att ta hundarna utan att det har polisanmälts, utretts o dom i Tingsrätten är gjord om han var skyldig eller inte skyldig för djurskyddsbrott. Hur hann de med det på 1 timme?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp