anmäla till djurskydd?

Sv: anmäla till djurskydd?

Det verkar ju onekligen som om hästägaren är medveten om problemet men verkar oförmögen att ta tag i det. Skulle det fungera om ni erbjöd er att vara där istället för ägaren om ett veterinärt besök bokas in? Om hon nu är villig att ta ut och betala en veterinär det vill säga. Rent spontant så känner jag att en "dagbok" för varje häst borde föras nu när det är så många medryttare i skötarsoppan så inget faller mellan stolarna.

Är fortfarande nyfiken på om färgen på araben;)

han är skimmel så vet att det kan vara skimmelknölar, i värsta fall cancer, en av knölarna under svansroten växer.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Kl.

Nytt nick men gammal användare.

Jag kan svara på alla era frågor. Jag känner hästägaren väl samt hens hästar. Känner även TS och jag vet hur duktig hon är.
Har inte läst igenom alla inlägg då ja tröttnade efter 10de inlägget om djurskyddsinspektörerna. Ja , det är viktigt att veta när eller om man verkligen ska anmäla någon. Men det räcker att en eller några skriver det.

Till trådens handling då.
Araben är skimmel och har troligtvis det vi kallar för skimmelknölar. Han har haft en precis vid början av svansroten som är och har varit ca 2 cm i diameter stor så länge jag känt honom. Nu för bara någon månad sedan har ett tiotal små knölar dykt upp runt den gamla knölen. Det har även dykt upp flera strax ovanför analen varav en på bara några veckor blivit från mm stor till 1,5 cm stor i diameter. Han ömmar inte vid beröring eller tryck på dessa.
Han har för några veckor sedan fått en knöl som ömmar massor precis bakom ganaschen mot halsen på högersidan. Den är mjuk och varm, ca 2 cm lång och ca 1 cm bred.
Han är extremt spänd och i halsen vilket troligtvis blivit av fel ridning. Drar man fingrarna längs ryggen så ömmar han väldigt i manken, där han också är lite spänd. Det kommer troligtvis från en illasittandes sadel (kommer till den senare). Fortsätter man dra bakåt så ömmar han lite fram till länden där han sjunker ner med både rygg och rumpa (han blir nästan 10 cm lägre just då över korset).
Han har tappat hela överlinjen på bara några månader.
Han hatar sin boxgranne och sparkar mycket mot denne, därav de svullna och ömmande benen.
Sen i somras har han blivit en ledsen och mycket arg häst. Troligtvis pga hur han mår förövrigt.
Han har inte någon beräknad foderstat. Höet som han får har enormt dåliga värden. Det är ägaren medveten om. Han får mineraler och nån form av färdigblandad avelsfoder. Tror att han har brist på mer än bara protein.
Han blir riden kanske 5 dagar i veckan av olika ryttare. Alla ryttarna är ganska oerfarna och har inte den blekaste aning om hur en häst ska arbetas för att få rätt muskler över rygg och rumpa. Han är väldigt smal. Trots enorm vinterpäls ser man alla revben på båda sidorna.
Hans sadel är en för lång och för smal allround. Kanalen är så smal att den ligger an om ryggraden. Den är dessutom väldigt ojämnt stoppad på ena sidan. Det är alltså rejäla knölar man inte bara känner utan även ser på bossorna! Den blir han riden i med padd dessutom (!!!???). Han rids på vanligt tränsbett med ganska rejält spänd remontnosgrimma för han gapar.
När jag red honom så hade han inga problem med att vara mjuk och inte gapa utan nosgrimma (likaså när TS red honom). Antar att han gapar pga starka hårda händer.
Han rids i fri form (vilket alltid blir näsan mot himlen samt ryggen mot backen. Han är väldigt svår att rida så han blir avslappnad och tar ut steget, men det är inte omöjligt. Rätt ryttare så funkar han super i ridningen när han är helt frisk.

Häst nummer två är ett sto. Hon har även hon en illapassande sadel. Denna är dock inte knölig men väldigt smal och alldeles för lång. Hon är allmänt tjurig mot allt och alla senaste tiden. Red denna dam för 5 år sedan ungefär och då var hon en pigg snäll och glad häst. Känner inte alls igen henne idag. Hon får samma hö, mineraler och avelsfoder som araben får.
Denna dam har sedan i somras försvunnit helt (kan man säga). På bara någon månad så försvann hela överlinjen samt hullet. Även hon har fått en stor buk och revben som syns tydligt.
Hon är också väldigt spänd i nacke och hals. Petar man på den undre halsmuskeln hugger hon efter en. Det har hon inte gjort tidigare. Hon skunker ihop med hela ryggen när man i stort sett bara drar borsten över ryggen. Även på henne ser man hela ryggraden, länden och korset. Inga muskler någonstans.
Inte nog med det så har hon blivit väldigt fel skodd. Hennes hovar bak är lite ankfötter formade. Pga det så hämmar det hennes rörelemönster. Detta bryr sig inte ägaren om. Hennes skor fram hon har nu är ena för liten. När hon lägger vikt på den hoven flyter den ut en bra bit över skon. Den andra skon är för stor och är ca 1/2 cm för långt ut runt om jämfört med hoven när hon står på det benet. På denna hov har hon även en snösula som sticker ut runt hela hoven.
Även hon blir riden ca 5 dagar i veckan av ganska ovana och okunniga ryttare. Hon liksom araben får gå i fri form som även där blir näsan i vädret och magen i backen.

Ingen av hästarna är svankiga. Båda får gå i stora hagar med kompisar.


Båda två blir ridna så att de är alldeles dyngsura över hela kroppen. Är det innan de ska in får de på sig ett täcke o sen släpps de i hagen innan de ens hinner börja torka. Ska de stå inne får de göra detta utan täcke, i kall stall där det oftast ligger under nollan. Araben framförallt är väldigt frusen av sig och kan stå och skaka i värsta fall. Detta ignoreras totalt.

Ägaren har säkert någon form av nån abc-sjukdom (har flera i familjen med det så jag känner igen symtomen). Hon verkar vid första anblick snäll och glad. Hon tog först "tacksamt" emot hjälpen och råden hon fick, bara de inte kostade pengar eller var jobbiga att utföra. Vi är många som försökt hjälpa henne med hennes hästar och hjälpa henne med sina problem kring hästarna. Men det är som att orden går in genom örat och ut genom andra direkt. Säger man något eller frågar henne tex om hur hennes häst är i benen idag så kan man få en redig utskällning om ditten och datten som inte har med någonting att göra.
Hon vill helt enkelt inte inse sina och hästarnas problem.
Bara en sån sak som transporten. Hon kör utan problem sina hästar i sin transport för den har ju faktiskt gått igenom besiktningen. Hon skiter i att väggarna är så ruttna att man kan trycka igenom ett finger lätt. Jag vet inte hur golvet är men är väggarna så dåliga så skulle jag aldrig våga köra med det släpet. Tänk bara om hästen sparkar till och hoven går igenom :O

Detta har som sagt pågått i flera månader. Ingenting händer mer än att hästarna blir värre och värre.

Har säkert glömt något. Har ni frågor är det bara att fråga :)

Snälla ni va inte så elaka i tonerna och tro att varken ts eller någon annan är någon idiot på 10 år som aldrig sett en häst förut. TS frågar bara om råd och ska inte behöva bli påhoppad. Svara bara på frågorna eller ställ egna frågor utan påhopp. Tack på förhand :)
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ingen som är elak, bara saklig :).

Läs igenom hela tråden, vi förklarar att det inte är brottsligt att vara obrydd/oengagerad, så om ni anmäler så slösar ni bara med skattepengar. Dessutom så är det hela stallet som blir inspekterat, så om ni råkar ha fel mått på stallgång eller någon dörr kan det bli tråkigt för stallägaren.

Om stallägaren är ok med att ha den personen som hyresgäst, så är det enda ni kan göra att antingen acceptera läget, eller välja att flytta.
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag tycker fortfarande att bakgrunden är rätt luddig, men vad tror ni att de skulle säga på en kontroll vid anmälan?
Läs gärna tråden så ska du se att det finns en hel del frågor ingen fått svar på

Det är lite det scenariot man får tänka efter och är det inget som strider mot lagen eller kan bevisas så, så är det ju inget de kan göra heller oavsett om en del hästägare i sitt eller andras tycke håller en väldigt låg nivå på sin djurhållning.

Det är ingen som har haft någon elak ton, bara försökt få ut mer fakta i frågan och bara försökt förklara att det kan vara mycket arbete i onödan och kommer de ut så kan de anmärka på mycket annat, som blir en kostsam historia i vissa fall.

Vars är stallägare/stallansvarigs åsikt i det hela? Det är nog inte uppskattat om denne ovetandes om detta dessutom då får betala för kontrollen..kan somsagt bli otroligt kostsamt
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Skiesabove: Jag vet att man inte ska anmäla för småsaker. Men detta är faktiskt djurplågeri. Hur skulle ni känna er om någon satte en sadel på eran rygg som tryckte på onda ställen, samtidigt som ni redan innan sadeln kom på har extremt ont? Tror inte ni skulle vara så glada heller.. Visst, man kan inte anmäla någon pga en opassande sadel, men man kan faktiskt (och bör göra) en anmälan när ägaren inte bryr sig om sin häst när den faktiskt lider på flera sätt och dessutom gör att hästen får lida ännu mer pga ex ridning. Det är ren djurplågeri.

Dandylinn: Vad mer vill du veta för att bakgrunden inte ska vara lika luddig?
Inspektören skulle först och främst göra anmärkning på hullet. Efter en grundlig visitering skulle denne lägga märke till all ömhet mm i rygg/länd/hals/kors. Ocv även se knölarna. Knölarna är väl det minsta som dom kanske inte ens skriver med i rapporten, men vi kan ta kort på de idag och om en månad igen så finns bevis på att de växer.

Till er båda: Jag tycker bara det skulle vara bra med en inspektion. Det ska inte finnas något att anmärka i stallet, men om det gör det är det väl bara bra att det blir åtgärdat så stallet är godkänt och laglig?

Film och bilder kan vi fixa någon dag så ska ni få se det med egna ögon.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag är väl lite av en annan åsikt än övriga eftersom jag ser flera saker i hästarnas skötsel och vård som strider mot djurskyddsreglerna. Bristande hovvård, dålig/inte tillräckligt/ej balanserat foder, samt att hästarna utsätts för onödigt lidande då de rids trots att de har ont i ryggen (och kanske på andra ställen), eventuellt bristande veterinärvård.

Så, ja, det finns fog för att anmäla situationen till länsstyrelsen eftersom ni inte får någon respons från hästägaren. Som sista varning till hästägaren kan ni ju tala om för denne att det är sista gången ni påpekar att h*n behöver få ordning på sin hästhållning och om inget sker kommer ni meddela länsstyrelsen om bristerna.

KL: Oftast kontrolleras bara de aktuella hästarna, men om länsstyrelsen kollar hela stallet, so what? Stallet ska ju ändå uppfylla lagkraven oavsett om det skett någon kontroll tidigare eller ej!
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Om ni tycker att det är skäligt att anmäla och gjort allt i er makt så tycker jag att absolut, då ska ni göra det
 
Sv: anmäla till djurskydd?

KL: Oftast kontrolleras bara de aktuella hästarna, men om länsstyrelsen kollar hela stallet, so what? Stallet ska ju ändå uppfylla lagkraven oavsett om det skett någon kontroll tidigare eller ej!

Well, det beror på hur mycket de väljer att kontrollera, hur kritiskt och vad de anser är bristfälligt vid besöket. Även om det inte behöver vara något som gör att djuren lider direkt av att något tex tillfälligt inte följer kraven så kan historian bli kostsam och det ville jag dela med mig av.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Skiesabove: Jag vet att man inte ska anmäla för småsaker. Men detta är faktiskt djurplågeri. Hur skulle ni känna er om någon satte en sadel på eran rygg som tryckte på onda ställen, samtidigt som ni redan innan sadeln kom på har extremt ont? Tror inte ni skulle vara så glada heller.. Visst, man kan inte anmäla någon pga en opassande sadel, men man kan faktiskt (och bör göra) en anmälan när ägaren inte bryr sig om sin häst när den faktiskt lider på flera sätt och dessutom gör att hästen får lida ännu mer pga ex ridning. Det är ren djurplågeri.

Moraliskt håller jag med dig tilll 100%! Men moral är inte alltid samma som lag. Skilj på vad som är moraliskt djurplågeri (vad du eller jag tycker är djurplågeri) och vad som är brottsligt (vad som är djurplågeri enligt lagen).

Anledningen till att jag avrådit från anmälan är för att jag får intrycket av att ni inte riktigt har koll på vad djurplågeri är enligt lagen, och för att en anmälan kan göra allt värre. Det är alltid bättre att prata med människor än att anmäla dom :).

Men är hon omöjlig att ha att göra med, säg till stallägaren att ni oroar er för att det är djurplågeri, och att ni funderar på att anmäla. Anmäl inte innan ni förvarnat stallägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Okej, får väl förtydliga att anmälan i första hand ska röra vanvård. Djurplågeri är något länsstyrelsen senare kan åtalsanmäla för. Bara ett tips...
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ja, den hästhållningen låter ju skit rätt igenom. Sen om det är lathet eller okunskap spelar ju inte hästarna någon större roll.

Men araben bör en veterinär kolla över snarast i mina ögon. Om det har tillkommit fler knölar under svansen på kort tid så är det något på gång. Den mjuka knölen kan mycket väl vara en lymfkörtel, de känns lite som en vattenballong ungefär. En lymfkörtel som protesterar behöver inte vara en katastrof men i kombination med de andra knölarna så låter det som att hästen är nedsatt i sitt immunförsvar.

Nu är ju jag inte veterinär men har fått lära mig om lymfkörtlar the hard way.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ja, den hästhållningen låter ju skit rätt igenom. Sen om det är lathet eller okunskap spelar ju inte hästarna någon större roll.

Men araben bör en veterinär kolla över snarast i mina ögon. Om det har tillkommit fler knölar under svansen på kort tid så är det något på gång. Den mjuka knölen kan mycket väl vara en lymfkörtel, de känns lite som en vattenballong ungefär. En lymfkörtel som protesterar behöver inte vara en katastrof men i kombination med de andra knölarna så låter det som att hästen är nedsatt i sitt immunförsvar.

Nu är ju jag inte veterinär men har fått lära mig om lymfkörtlar the hard way.

En "normal" förstorad lymfkörtel är inte mjuk som en vattenballong utan ganska fast/hård.
Inte heller veterinär men läkare och kan inte tänka mig att det är så stor skillnad.
En "vattenballong" får mig hellre att tänka på en "mogen" böld (som i och för sig kan ha ursprunget i en lymfkörtel) eller ett hemangiom (blodkärlsmissbildning).
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Där har du tyvärr fel, vet många fall där de bara kommer o tar djuren. Nu senast de 136 nötkreaturen i Hörby där samme inspektör var o inspekterade djuren 6 dagar innan omhändertagandet o inte hittade några anmärkningar o sen bara kom o tog djuren utan ägarens vetskap nägra dagar senare.

Se på mannen med hundarna i andra programmet, där beslutar sig Lst att ta hundarna utan att det har polisanmälts, utretts o dom i Tingsrätten är gjord om han var skyldig eller inte skyldig för djurskyddsbrott. Hur hann de med det på 1 timme?

Förlåt trådlån....
det är jävligt tur för djuren att man tar hand om dom innan "kvarnarna malt klart " eller vi ska vänta tills dom svultit ihjäl?
Att man kan omhänderta 136 kreatur utan att det är nåt fel tror jag inte är möjligt .
 
Sv: anmäla till djurskydd?

En "normal" förstorad lymfkörtel är inte mjuk som en vattenballong utan ganska fast/hård.
Inte heller veterinär men läkare och kan inte tänka mig att det är så stor skillnad.
En "vattenballong" får mig hellre att tänka på en "mogen" böld (som i och för sig kan ha ursprunget i en lymfkörtel) eller ett hemangiom (blodkärlsmissbildning).

Vattenballongliknelsen var rätt luddig det håller jag med om. Jag tänkte skillnaden på en förstorad lymfkörtel av ex hodgkins som är mer ärthårda och en förstorad lymfkörtel som av en infektion är mindre stumma.

Nu snurrade jag in mig ännu mer känner jag men jag tror en läkare och en lekman är överens om ett veterinärt besök i varje fall;)
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Nu kom nog en hel del av den info som i alla fall jag tyckte saknas innan. Tack för en mer begriplig utläggning. Jag skulle nog gå på stallägaren ett varav till och påpeka att om inte hon/han får ordning på hästägaren och ser till att hästarna sköts drägligt så kommer jag att ta det vidare
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Kl.

Nytt nick men gammal användare.

Jag kan svara på alla era frågor. Jag känner hästägaren väl samt hens hästar. Känner även TS och jag vet hur duktig hon är.
Har inte läst igenom alla inlägg då ja tröttnade efter 10de inlägget om djurskyddsinspektörerna. Ja , det är viktigt att veta när eller om man verkligen ska anmäla någon. Men det räcker att en eller några skriver det.

Till trådens handling då.
Araben är skimmel och har troligtvis det vi kallar för skimmelknölar. Han har haft en precis vid början av svansroten som är och har varit ca 2 cm i diameter stor så länge jag känt honom. Nu för bara någon månad sedan har ett tiotal små knölar dykt upp runt den gamla knölen. Det har även dykt upp flera strax ovanför analen varav en på bara några veckor blivit från mm stor till 1,5 cm stor i diameter. Han ömmar inte vid beröring eller tryck på dessa.
Han har för några veckor sedan fått en knöl som ömmar massor precis bakom ganaschen mot halsen på högersidan. Den är mjuk och varm, ca 2 cm lång och ca 1 cm bred.
Han är extremt spänd och i halsen vilket troligtvis blivit av fel ridning. Drar man fingrarna längs ryggen så ömmar han väldigt i manken, där han också är lite spänd. Det kommer troligtvis från en illasittandes sadel (kommer till den senare). Fortsätter man dra bakåt så ömmar han lite fram till länden där han sjunker ner med både rygg och rumpa (han blir nästan 10 cm lägre just då över korset).
Han har tappat hela överlinjen på bara några månader.
Han hatar sin boxgranne och sparkar mycket mot denne, därav de svullna och ömmande benen.
Sen i somras har han blivit en ledsen och mycket arg häst. Troligtvis pga hur han mår förövrigt.
Han har inte någon beräknad foderstat. Höet som han får har enormt dåliga värden. Det är ägaren medveten om. Han får mineraler och nån form av färdigblandad avelsfoder. Tror att han har brist på mer än bara protein.
Han blir riden kanske 5 dagar i veckan av olika ryttare. Alla ryttarna är ganska oerfarna och har inte den blekaste aning om hur en häst ska arbetas för att få rätt muskler över rygg och rumpa. Han är väldigt smal. Trots enorm vinterpäls ser man alla revben på båda sidorna.
Hans sadel är en för lång och för smal allround. Kanalen är så smal att den ligger an om ryggraden. Den är dessutom väldigt ojämnt stoppad på ena sidan. Det är alltså rejäla knölar man inte bara känner utan även ser på bossorna! Den blir han riden i med padd dessutom (!!!???). Han rids på vanligt tränsbett med ganska rejält spänd remontnosgrimma för han gapar.
När jag red honom så hade han inga problem med att vara mjuk och inte gapa utan nosgrimma (likaså när TS red honom). Antar att han gapar pga starka hårda händer.
Han rids i fri form (vilket alltid blir näsan mot himlen samt ryggen mot backen. Han är väldigt svår att rida så han blir avslappnad och tar ut steget, men det är inte omöjligt. Rätt ryttare så funkar han super i ridningen när han är helt frisk.

Häst nummer två är ett sto. Hon har även hon en illapassande sadel. Denna är dock inte knölig men väldigt smal och alldeles för lång. Hon är allmänt tjurig mot allt och alla senaste tiden. Red denna dam för 5 år sedan ungefär och då var hon en pigg snäll och glad häst. Känner inte alls igen henne idag. Hon får samma hö, mineraler och avelsfoder som araben får.
Denna dam har sedan i somras försvunnit helt (kan man säga). På bara någon månad så försvann hela överlinjen samt hullet. Även hon har fått en stor buk och revben som syns tydligt.
Hon är också väldigt spänd i nacke och hals. Petar man på den undre halsmuskeln hugger hon efter en. Det har hon inte gjort tidigare. Hon skunker ihop med hela ryggen när man i stort sett bara drar borsten över ryggen. Även på henne ser man hela ryggraden, länden och korset. Inga muskler någonstans.
Inte nog med det så har hon blivit väldigt fel skodd. Hennes hovar bak är lite ankfötter formade. Pga det så hämmar det hennes rörelemönster. Detta bryr sig inte ägaren om. Hennes skor fram hon har nu är ena för liten. När hon lägger vikt på den hoven flyter den ut en bra bit över skon. Den andra skon är för stor och är ca 1/2 cm för långt ut runt om jämfört med hoven när hon står på det benet. På denna hov har hon även en snösula som sticker ut runt hela hoven.
Även hon blir riden ca 5 dagar i veckan av ganska ovana och okunniga ryttare. Hon liksom araben får gå i fri form som även där blir näsan i vädret och magen i backen.

Ingen av hästarna är svankiga. Båda får gå i stora hagar med kompisar.


Båda två blir ridna så att de är alldeles dyngsura över hela kroppen. Är det innan de ska in får de på sig ett täcke o sen släpps de i hagen innan de ens hinner börja torka. Ska de stå inne får de göra detta utan täcke, i kall stall där det oftast ligger under nollan. Araben framförallt är väldigt frusen av sig och kan stå och skaka i värsta fall. Detta ignoreras totalt.

Ägaren har säkert någon form av nån abc-sjukdom (har flera i familjen med det så jag känner igen symtomen). Hon verkar vid första anblick snäll och glad. Hon tog först "tacksamt" emot hjälpen och råden hon fick, bara de inte kostade pengar eller var jobbiga att utföra. Vi är många som försökt hjälpa henne med hennes hästar och hjälpa henne med sina problem kring hästarna. Men det är som att orden går in genom örat och ut genom andra direkt. Säger man något eller frågar henne tex om hur hennes häst är i benen idag så kan man få en redig utskällning om ditten och datten som inte har med någonting att göra.
Hon vill helt enkelt inte inse sina och hästarnas problem.
Bara en sån sak som transporten. Hon kör utan problem sina hästar i sin transport för den har ju faktiskt gått igenom besiktningen. Hon skiter i att väggarna är så ruttna att man kan trycka igenom ett finger lätt. Jag vet inte hur golvet är men är väggarna så dåliga så skulle jag aldrig våga köra med det släpet. Tänk bara om hästen sparkar till och hoven går igenom :O

Detta har som sagt pågått i flera månader. Ingenting händer mer än att hästarna blir värre och värre.

Har säkert glömt något. Har ni frågor är det bara att fråga :)

Snälla ni va inte så elaka i tonerna och tro att varken ts eller någon annan är någon idiot på 10 år som aldrig sett en häst förut. TS frågar bara om råd och ska inte behöva bli påhoppad. Svara bara på frågorna eller ställ egna frågor utan påhopp. Tack på förhand :)

Hur kan en stallägare tillåta denna typ av "hästskötsel" i sitt stall!?! :nailbiting:

Personligen hade jag sett till att hästägaren eller stallägaren tar ut en veterinär för att titta på hästarna, de där knölarna t ex bör ju undersökas. En veterinär måste göra en anmälan till länsstyrelsen om den misstänker brott mot djurskyddslagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 456
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 944
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp