anmäla till djurskydd?

Sv: anmäla till djurskydd?

Jag kanske borde ha tillagt - såvida det inte gäller extremfallen ;)

men som tv visar det, så nej..djur omhändertas inte så lätt eller i första hand.
Man har inte alltid resurser eller laglig rätt att göra det heller

Hur mycket vet vi om varje händelse som visas i programmet egentligen?
Jag vågar inte uttala mig utan att ha sett utredning faktiskt..
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

I absolut akuta fall så kan det gå till så jo, men då hittade dom STORA anmärkningar 6 dagar innan.

Men sen så tror jag inte att du verkligen tror på att det går till så som på TV ;). Då skulle du inte kalla dig själv för lagryttare, eller missuppfattar jag kanske namnet?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Som sagt, de hittade inga anmärkningar 6 dagar innan o sen tog de djuren... konstigt... :cautious:

Det går till så ja, däremot trodde jag inte att de hade lekstuga för våra skattepengar.. att byta tangenter för en dyslektiker när han ska sitta o skriva beslut är väl knappast lämpligt?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Tydligen inte enl djurägaren.

Däremot så kan jag säga att det var inte så länge sen som Länsstyrelsen i Skåne lastade över 80 getter i en transport avsedd för 34 st o där djurskyddsinspektörerna var med när en person drog en get i hornen så den bröt nacken. Dessutom så hittades en moderkaka i transporten men ingen killing.
Hoppas de filmade det med o visar i TV4.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Skulle vilja se rapporten..har svårt att tro att inga anmärkningar isf öht fanns faktiskt.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Är du själv någon av djurägarna som varit med och kanske blivit av med djuren?

Bara en fråga iom att du är nyreggad och bara svarat i trådar om djurskyddsärende samt kritisterat länsstyrelsen och systemet i samtliga.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Tydligen inte enl djurägaren.
.

Nej men ett omhändertagande har de inte laglig grund för utan att det varit ganska grava fel.

Normal procedur är: de kommer ut för inspektion. Ser eventuella brister. Påtalar bristerna för djurhållaren. Gör en uppföljning. Om åtgärder är vidtagna - fine, men djurhållaren får betala för besöken.

Finner de inga brister: ingen kostnad för djurhållaren, ingen uppföljning.

Jo, jag har blivit anmäld och haft ut Länsstyrelsen som inte funnit fel (eller ja, första gången fick jag instruktioner att sätta upp kabelskydd i boxtaken, vilket jag gjorde och skickade in foton via mail och så var det klart). Därmed inga ytterligare åtgärder.
Jag har ganska många hästar vilket tydligen retade någon. I anmälan ingick bland annat att hästarna gödslar på bilvägen och att jag höll på att bygga en paddock vilket på lite oklart sätt tydligen var problematiskt.

Djurskyddsinpektören i fråga var nog lite irriterad på anmälaren, med tanke på innehållet, och var inte speciellt kritisk. Hon mätte inte boxarna utan frågade mig om mått (jag hade mätt, både boxar och takhöjd i underkant takbjälkar inför besöket eftersom jag ville ha koll på att det var OK) och godtog de måtten, såg att det rinner en bäck genom en av hagarna och ansåg att det var tillräcklig vattenförsörjning vilket jag inte gör utan kompletterar med vattenkar, och så vidare.

Men det fanns nog inte så stort skäl att vara kritisk här. Allt är inom godkända gränser och djuren mår bra.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Det har inte föresvävat dig att inspektörerna och mannen med hundarna GEMENSAMT kunde komma fram till beslutet att hundarna skulle omhändertas? Det är ju en utväg med tanke på hur det hela visades.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

I första hand borde väl stallägaren reagera? Är du stallägaren eller har du pratat med stallägaren?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Intressant det har med svenska djurskyddet och framfor allt hur man helt anonymt kan ringa in och inte sta for sina ord.. Had sjalv LST ute i forra veckan. Ngn hade ringt och sagt mina hastar fick for lite mat.. De gar ut pa morgonen, har en 20kg bal att dela pa (uppdelad pa flera stallen) och nar de sen kommer in pa kvallen far de 10kg till att mumsa pa over natten. Plus lite korn, mineraler forstas och div. "godis". Nej de far inte for lite mat. Fjordingen blev vagd, 475kg ar inte smal.. Han ar bamsefet och skulle inte ha sa mkt ho, men det ar kallt ute just nu. Araben ar inte fet men han har en god 3cm fettrand over revbenen. Han ar inte byggd sa att han blir fet. Jag har ocksa blivit anmald for att hastarna fick dricka ur den genom hagen rinnande backen. Vilket de foredrar... Tyvarr ar det for manga manniskor som vet for lite och wham sa ringer de. Onskar folk ville ta reda pa fakta forst, och kanske prata med djuragaren innan de ringer..
Likasa som Krydd har jag blivit nedtryckt for jag har haft i andra folks ogon for manga hastar.. Avundsjuka kallas det ocksa..
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Men hallå, sitt inte och döm med bakgrund av vad den anklagade säger, den är ju i allra högsta grad jävig. Vidare, att göra en bedömning av vad som visas i en kommersiell TV kanal efter redigering är ganska förmätet, har du läst rapporten?

Rolle
IpL
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Om man inte kunde anmäla anonymt så är risken att många relevanta anmälningar inte skulle ske. Om anmälningarna är obefogade eller på ren illvilja så spelar det ju ingen roll för den som besöks, jag skulle tycka det vore kul att visa runt här på gården;)

Problemet med okynnesanmälningar är att de inte hinner med att kolla det som är relevant, har för mig att de är totalt 6-8 st djurskyddsinspektörer i hela Skåne vilket oftast bara räcker till brandkårsutryckningar, inte vanlig rutinkoll.

Rolle
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Till slut kan jag påpeka att i Tv-serien "Djurskyddsinspektörerna" begår Länsstyrelsen en mängd lagbrott, det är tex inte tillåtet att uttala sig om djurens hälsostatus eftersom inspektörerna INTE tillhör djurhälsopersonal utan det är en ojävig o utomstående veterinär som ska göra detta. De får inte heller kolla djur utan att djurägaren är med o de får ABSOLUT inte besluta om ett omhändertagande på gårdsplanen som de gjorde med den gamle mannen med hundarna, det är ett kraftigt lagbrott gjort av myndigheterna. Flertalet av de inspektörerna är dessutom anmälda för grovt djurplågeri.


Givetvis får de inspektera djur och stall osv utan att djurägaren är med. Var hittar du lagstöd för att de inte skulle få det? Läs djurskyddslagen. Vad smidigt det vore annars för en djurägare att bara göra sig otillgänglig så slipper missförhållandena hos djuren kollas upp!
Nej, tvärt om har djurinspektörer väldigt långtgående befogenheter vad gäller tillträde till stallar osv oavsett om djurägaren är där eller inte. Vägrar en stallägare låsa upp stallet får de helt lagligt ta dit en låssmed som bryter upp låset tex.

Angående att flertalet inspektörer är anmälda för grovt djurplågeri kan man ju efter att ha sett programmen fundera över hur mycken en "anmälan" är värd.. är det hämndlystna djurägare måntro?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Givetvis får de inspektera djur och stall osv utan att djurägaren är med. Var hittar du lagstöd för att de inte skulle få det? Läs djurskyddslagen. Vad smidigt det vore annars för en djurägare att bara göra sig otillgänglig så slipper missförhållandena hos djuren kollas upp!
Nej, tvärt om har djurinspektörer väldigt långtgående befogenheter vad gäller tillträde till stallar osv oavsett om djurägaren är där eller inte. Vägrar en stallägare låsa upp stallet får de helt lagligt ta dit en låssmed som bryter upp låset tex.

Angående att flertalet inspektörer är anmälda för grovt djurplågeri kan man ju efter att ha sett programmen fundera över hur mycken en "anmälan" är värd.. är det hämndlystna djurägare måntro?
Får väl haka på här eftersom det snurrar en massa påståenden som inte är helt korrekta.

Lagryttare: Nej, länsstyrelsen har inte rätt att "komma och ta" djuren utan att det är allvarliga brister som inte inom en omedelbar framtid kan rättas till. Vilken typ av brister det gäller får du själv läsa dig till i lagstiftningen. Så, utan brister var det garanterat inte när det gäller det omhändertagande du talar om.

Sedan vill jag upplysa om att djurhållaren är enligt lag är skyldig att ge kontrollmyndigheten tillträde till alla utrymmen där djur hålls. Vägrar vederbörande det kan länsstyrelsen begära sk handräckning vilket innebär att POLISEN ger länsstyrelsen tillträde. Länsstyrelsen får inte själv ringa låssmed och ta sig in i hus utan att polisen är med om djurägaren vägrar ge tillträde eller inte är anträffbar.

I vissa fall kan länsstyrelsen gå in i hagar och kontrollera hull osv. t ex under täcken och så. Men det görs normalt sett efter djurhållarens medgivande. I serien kan man notera att djurhållaren kontaktas per telefon om h*n inte är hemma när de kommer.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Innan man anmäler ska man vara väl medveten om vad man gör.
Det första man bör göra är att prata med hästägaren o fråga, det kan vara något du inte vet om som gör situationen som den är.
I fallet nedan så är det nog att hästarna börjar bli gamla o varför ska de inte få åldras de också? Alltså inget att anmäla för, risken är att de omhändertas utan skäl o oftast avlivas de pga åldern.

Sedan är det så att en anmälan kostar pengar, Länsstyrelsen är duktiga på att hitta fel o så fort de har en anmärkning kommer stallägaren att debiteras några 1000-lappar för besöket.
Längst ner på kontrollrapporten står dessutom "Ytterligare brister kan förekomma som inte upptäckts vid detta tillfället", dvs de kan återkomma gång på gång o hitta nya fel.

Enl JO-dom 6281-2012 ska Länsstyrelsen vid misstanke om brott mot Djurskyddslagarna, Transportförordningen, Avlivningsförordningen osv polisanmäla detta så att det görs en polisutredning av misstanken för att utreda om brott är begånget. Är det det SKA utredningen lämnas till allmän domstol, dvs första instans Tingsrätt. Då har djurägaren också sin lagliga rätt att försvara sig, en rätt so är internationell. Ett djurskyddsbrott är tex om man ska hårddra det, även om måtten i ett stall inte stämmer, om du inte kallar ut veterinär när hästen behöver vård osv. En åtalsanmälan görs i samband med eller efter själva kontrollen. Inte före. Även ett beslut som länsstyrelsen gör är möjligt att överklaga för djurhållaren. Du har rätt i att länsstyrelsen har varit dåliga på att åtalsanmäla vilket också JO påpekar. Åtalsanmälan skickas normalt till polisen för utredning.
Till slut kan jag påpeka att i Tv-serien "Djurskyddsinspektörerna" begår Länsstyrelsen en mängd lagbrott, det är tex inte tillåtet att uttala sig om djurens hälsostatus eftersom inspektörerna INTE tillhör djurhälsopersonal utan det är en ojävig o utomstående veterinär som ska göra detta. De ställer ingen diagnos, eftersom de inte får det (även i de fall djurskyddsinspektören är veterinär), men en bedömning av hälsostatus (vilket är det inspektörerna i serien gör) är inte samma sak som att ställa diagnos. Så, nej, där har du fel. De får inte heller kolla djur utan att djurägaren är med o de får ABSOLUT inte besluta om ett omhändertagande på gårdsplanen som de gjorde med den gamle mannen med hundarna, det är ett kraftigt lagbrott gjort av myndigheterna. Jo, de får visst besluta om ett sk. omedelbart omhändertagande, även om jag personligen inte tror att det var första gången de var hos den gamle mannen. Med handräckning av polisen har inspektörerna i vissa fall möjlighet att kontrollera djuren utan att ägaren är med. Flertalet av de inspektörerna är dessutom anmälda för grovt djurplågeri.
Rent allmänt anser jag att du bör läsa på innan du yttrar dig. Det är tydligt att du inte har gjort det nämligen.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ja det har du rätt i, polisen rings ut i sådana extrema fall att låssmeder behövs etc. Och när inspektörerna känner sig hotade eller har känt sig hotade hos samma djurägare tidigare.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Ja det har du rätt i, polisen rings ut i sådana extrema fall att låssmeder behövs etc. Och när inspektörerna känner sig hotade eller har känt sig hotade hos samma djurägare tidigare.
Precis:) Jag ville bara förtydliga det så det inte blir konstiga missuppfattningar ;)
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Anmälan säger ju ingenting.

Pratar vi åtal och/eller fällande är det ju en annan femma.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp