anmäla till djurskydd?

Sv: anmäla till djurskydd?

Men får de ändå arbeta som djurskyddsinspektörer då? För vad har de blivit anmälda, sina privata djur eller djur som de inspekterat?
Det är inte ovanligt att inspektörer (inom alla områden) blir anmälda för allt möjligt som är relaterat till kontroller och omhändertaganden mm. av djurhållare, föräldrar, brukare (när det gäller socialtjänst). Upprörda känslor medför ofta att fokus läggs på något försök till hämnd istället det fokus borde läggas på. Och som Lill-sis säger så betyder inte anmälan så mycket om det inte tas tillåtal och inspektören blir dömd.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Tydligen inte enl djurägaren.

Enligt djurägaren? Ja det låter ju som en säker och pålitlig källa! Hade du däremot lagt upp en länk till protokollet så hade vi kanske kunnat konstatera att uppgifterna var riktiga.

Varför skulle en myndighet tvångsomhänderta 136 djur om det inte funnits något att anmärka på? Tänk efter lite nu!

Det finns så många såna konspirationsteoretiker som du som bara tror att länsstyrelsen är ute efter att jävlas. Tröttsamt! :banghead:

Var inne och kikade på en kvinnas Facebook idag som är en utav dessa och hon spammar myndighet efter myndighet, TV, och media med diverse konspirationsteorier och antaganden. Skulle bara HON lägga av med det så hade det sparat en jävla massa tid och pengar som går åt till rent trams!

Till TS.
Jag tror faktiskt bara att hästarna är omusklade och äldre. Du beskriver att de får vatten och mat, då kan det inte räknas som vanvård. Min gamling som är 27 år er ut som du beskriver det, kanske inte så kantig men har en riktig tantmage och är svår att få upp hullet på under revbenen. Hon har fri tillgång till bra analyserat foder och vatten i värmebalja samt får extra proteiner varje dag men går ändå inte upp över revbenen. Tyvärr kan hon inte ridas så mycket som det skulle behövas för att få upp muskulaturen då hennes ben inte håller för det men hon mår alldeles utmärkt och jag hade ute en veterinär innan vintern här nu som gick igenom henne och hon var högst välmående enligt henne!
Och temperaturen 37,2 är helt normalt..
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Enligt djurägaren? Ja det låter ju som en säker och pålitlig källa! Hade du däremot lagt upp en länk till protokollet så hade vi kanske kunnat konstatera att uppgifterna var riktiga.

Varför skulle en myndighet tvångsomhänderta 136 djur om det inte funnits något att anmärka på? Tänk efter lite nu!

Det finns så många såna konspirationsteoretiker som du som bara tror att länsstyrelsen är ute efter att jävlas. Tröttsamt! :banghead:

Var inne och kikade på en kvinnas Facebook idag som är en utav dessa och hon spammar myndighet efter myndighet, TV, och media med diverse konspirationsteorier och antaganden. Skulle bara HON lägga av med det så hade det sparat en jävla massa tid och pengar som går åt till rent trams!

..
Mmmm... Rättshaverister kallar man de som håller på så där. Fruktansvärt tidsödande till ingen nytta. En person i min kommun hade en hel hylla i arkivet bara med skrivelser som h*n skickat in, anmälningar, bestridanden osv. osv. Enligt arkivarien hade h*n hållit på i trettio år på samma sätt. Och myndigheterna är skyldiga att handlägga sånt ska man komma ihåg. Tar en hel massa tid som skulle kunna använts bättre :(
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag tror att denna LAGRYTTARE är även på FB på hästforum där och sprider sin såkallade kunskap !! Läser man bloggen hen delar där , så sitter man bara och gapar !! Där dom stödjer denna kvinna i första programmet som mass importerar hundvalpar !
Så hens kunskap ger jag inte mycket för !
Tesora
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Där har du tyvärr fel, vet många fall där de bara kommer o tar djuren. Nu senast de 136 nötkreaturen i Hörby där samme inspektör var o inspekterade djuren 6 dagar innan omhändertagandet o inte hittade några anmärkningar o sen bara kom o tog djuren utan ägarens vetskap nägra dagar senare.

Se på mannen med hundarna i andra programmet, där beslutar sig Lst att ta hundarna utan att det har polisanmälts, utretts o dom i Tingsrätten är gjord om han var skyldig eller inte skyldig för djurskyddsbrott. Hur hann de med det på 1 timme?

Jag har inte sett på programmet men jag tycker det är ofta man hör att länsstyrelsen väntar i flera månader innan djuren kan tas om hand och då är de oftast så vanvårdade att de måste avlivas. Personligen så tycker jag att man hellre ska omhänderta i tid än att vänta och djuren får lida ännu mer. Men som sagt personlig åsikt.

Sedan har jag dock hört att vissa djurinspektörer varit lite knäppa i huvudet (extremt stränga eller otydliga) men det betyder inte att alla är det. Alla personer lämpar sig inte på en myndighet.

Sedan din kommentar att "de bara kom och tog djuren" så tror jag knappast att länsstyrelsen saknade grund för omhändertagandet... För vore det så så skulle det vara grovt tjänstefel.

Jag är väldigt glad att vi har det djurskyddet vi har i Sverige.

För att svara på TS fråga angående att anmäla hästägaren så är det bara du som kan bestämma det. Men jag tycker verkligen att du ska prata med hästägaren först, det kanske går att lösa redan där?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Att det kan ta månader är för att man i vissa fall inte bara får ta djur hur som helst (annans gendom)..

Tänkt dig att det ska till förelägganden., utredningar, bevisningen, överklaganden, tillstånd, resurser, kanske åtal osv.. Då kan tiden rinna iväg

I första hand är det ju en kontrollmyndighet.. Hittas brister ska det utredas först och om möjligt ska åtgärder ske.. Därefter kan djuren omhändertas.. Om det inte är ett akut läge m halvdöda djur alt grov vanvård vill säga. . Skalan har ganska många trappsteg men det finns inte resurser eller ens förvaring till att plocka in djur hur som helst
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Fast enl beskrivning som getts angående hästarna så är det lite otydligt om det verkligen är djurskyddsfall och jag har då inte fått svar på vad ägaren har svarat tillbaka. Jag vill gärna ha mer utförlig fakta före jag råder någon angående anmälan om man inte ser hästarna irl och vad exakt en veterinär ska ut för iom att jag ej fått svar på om någon pratat riktigt med ägaren och vad den ev gjort åt saken/tänkt göra, hur länge det varit så etc.. Ja för mig fattas en del info och jag vill veta om det är så illa eller om det bara är meninngsskillnader utan att hästarna lider det har man ju sett här ibland.. Hästar som ska vara lidande men som ser helt ok ut om bild bifogas tex

Bara det angående tempen fick mig tveksam iom att det är en normal temp.

Ryggarna är också svårbedömda, hur har dem undersökts? Klämmer man fel tex reagerar de flesta hästar men utan att nåt är fel

Men känner man att det är läge att anmäla.. Gör det? Men man ska veta att hela stallet och alla djur kommer granskas, inte bara aktuella djur så besöket bör vara högst nödvändigt.. Därav att det alltid är bäst att lösa det internt och bör inte vara svårt om fler i stallet är av samma uppfattning
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Är man skyldig att ta ut veterinären för att någon säger till en 10 gånger? Jag skulle inte ta ut veterinär för att Lisa tycker att min häst är tjock i ett ben, även om Lisa säger till mig 10 gånger.

Det har väl med underlaget att göra - finns det fog för att ta ut veterinär?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag lämnade forumet, blev galen på alla påhittade storys.

TS, jag skulle rådfråga någon äldre eller veterinären som är ute och kollar på din häst om dessa hästar är fog för anmälan.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Gamla hästar blir ofta bukiga och omusklade, har man tagit träckprov och hästarna år tillräckligt med govfoder är de nog fullt normala..

Att du tror att 37,2 är undertemp är däremot lite skrämmande ...
 
Sv: anmäla till djurskydd?

men herregud, jag kommer inte att skriva något mer här, det var en enkel fråga om det var lite lågt, eftersom båda hästarna har haft runt 37,6-37,8 i normaltemp då jag själv hjälpte till med dom för ca ett halvår sedan när jag själv var medryttare på dom, då såg dom inte alls ut som idag och nu har jag och 10 till i stallet pratat om att det faktiskt är dags att anmäla, det är inte bara jag, hästarna mår inte bra och det krävs inte mycket för att se det, men nu har jag fått bekräftat av människor i verkliga livet att jag inte är dum i huvudet som det känns som en del av er vill påstå att jag är. Ägaren kan nästan NÄSTAN ingenting om hästar då hon nästan aldrig är ute hos sina hästar själv, hon har medryttare alla dagar i veckan som står för alla kostnader och hon kommer ut till stallet max en gång i veckan, hon brukar be mig om hjälp och hon vet att hennes hästar mår dåligt, för vi i stallet har talat om det för henne, MEN hon gör ingenting åt det och jag frågade en fråga, som jag inte ens längre vill ha svar på, vi har pratat i stallet och hon är omöjlig att ha och göra med, tro mig vi har delat häst. så tack för dom som faktiskt har haft en trevlig ton och försökt hjälpa mig.

Jag själv nu efter ett tags funderande skulle gissa på att de har mask, men dom har för några månader sedan tagit träckprov där inget har visats men vad jag har hört så kan man inte alltid lita på det. tacksam om ni inte hoppar på mig efter detta inlägg också :)
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Men... belasta inte djurskyddshandläggarna med nåt som inte är ett brott mot djurskyddslagtexterna...

Prata med ägaren istället. Och går hon inte att prata med så är det inget mer du kan göra, såvida inte stallägaren kan prata med henne.

Jag har samma situation i stallet jag står i, det är jag som har koll på hagkompisens hälsa. Men det är inte anmälningsbart så det enda jag kan göra är att först prata med hästägaren (hjälper inte), sen prata med stallägaren (som håller med mig men inte vet hur hon ska gå vidare, och sen flytta när jag fått nog.

Men anmäla? Slöseri med skattepengar. Det är inte brottsligt att vara oengagerad sålänge hästen inte är utsatt för ett tydligt (bevisningsbart) lidande.
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag tycker det är svårt att när man inte fysiskt kan få se på djuren det handlar om samt känna till hela skötseln kring dem och när det fattas en del info som man skulle velat ha svar på så blir man lätt lite skeptiskt, speciellt när det som på detta forum florerar en hel del "djurskyddsfrågor"..som i själva verket bara handlar om att man tycker olika men djuren lider absolut inte men ändå så skriker TS ut om att denne ska anmäla för att det är såå hemskt. I många trådar så vågar inte ens TS prata med djurägaren utan tänker välja en anmälning som en "pekpinne" mot någon..man ska alltid kunna säga ifrån först själv.

Mitt tips är:

1. Prata alltid med hästägaren öga mot öga om din oro/vad du anser är bristande där ägaren får säga sitt och man ger ägaren en chans till förbättring om det är nödvändigt och hästarna verkligen är dåligt skötta
2. Fler får reagera mot hästägaren i stallet och säga ifrån
3. Stallägaren får gå in och kräva åtgärder eftersom att denna är huvudansvarig över hästhållning som råder på gården/Stallägaren kanske överväger uppsägning om hästägaren inte åtgärdar
4. Är det riktigt illa och personen inte går att omvända, eller att ingen annan vågar reagera och dennes djurhållning strider mot det lagverk som finns = anmäla
(brukar dock sällan gå så långt eftersom att hästägaren brukar lyssna vid senast punkt 3 vid hot om uppsägning)

Djurskyddsmyndigheten är väldigt överbelastad så det ska man tänka på så man ska aldrig anmäla före det är befogat och resursen verkligen är nödvändig. Sen återigen, ska man tänka på att det är era djur, stallet och hela gårdens djurhållning som åker på kontroll. Finns tex minsta lilla brist..vi säger att stallet råkar för tillfället ha minsta brist så kommer denna anmärkning också, krokar eller annat som kan utgöra skada eller att hagen för tillfället råkar vara lite för lerig.. Så det är inte bara hästarna i fallet ni kanske tänker på som kontrolleras, utan det är precis allt, som kan bli kostsamt för alla inblandade så att ni är medvetna om det och att det är resurskrävande eftersom att det kan ta en hel dag att utföra kontroll på ett stall.
Kontrollavgift och merkostnader kan tex utställas på stallägaren vilken medför höjd hyra kanske, därav att det är en fördel som sagt att försöka lösa situationen internt. Minsta anmärkning kostar pengar oavsett om det är struntsaker och taxametern tickar så fort brister upptäcks för då är kontrollen befogad i deras ögon..tror någon nämnt 300kr/h + ytterligare avgifter och utgifter för det som måste åtgärdas..plus återbesök/kontroll igen efter utsatt tidsgräns.
(Själv är jag förundrad över att stallägare tex inte satt stopp/ställt krav före någon ens överväger att anmäla)

Jag tror ingen menar något illa här, men när det saknas bakgrundsinformation är det svårt att bilda sig en bra uppfattning och det är nog få som vill råda till anmälan då och det faktum att det medföljer en hel del om man vill anmäla, även för er alla andra..Så alla berörs oavsett
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Länsstyrelsen är en myndighet så jag tror att man förstår vad som avses även om dåvarande "djurskyddsmyndigheten" inte finns kvar idag, nej
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Nu vet jag att när det gäller människor. Så bryr sig inte ambulans personalen nämnvärt om din så kallade normaltemp. Då den skilljer sig från dag till dag, tid på dagen och vad du gjort. Tror det är samma med hästar.

Om du nu var medryttare på hästarna. Så är det väll rimligt att du och ägaren kan prata med varandra. Men lägg bort all anklagande ton innan. Eller vet du vad som rör sig i hästägarens liv, utanför stallet? Strullar det med jobb, anhöriga eller för hästägaren själv. Hästägaren kanske försöker lösa situationen så gott det går. Det är kanske inte så roligt att komma till stallet och veta att alla andra pratar bakom ryggen på den.

Får hästarna grundläggande sköttsel; in och ut släpp om de ståt på stall, tillsyn om de står på lösdrift. Mockat så de slipper stå i avföring och urin. De får foder av tjänlig kvalitet. Att hovarna blir översedda med jämna intervall, helst av fackman.

Borsta och ansa man och svans hör inte dit. Inte heller ridning.

Fråga stallägaren mellan fyra ögon (max sex par ögon) hur den ställer sig till deta. Har ni en inte engagerande stallägare. Ta upp det ändå. Detär den som åker på ev. avgifter och förläggande.

Fråga stallägaren mellan fyra ögon (max sex här med). Inte anklagande om det är okej, att ta ut vetrinär, se över foder satsen och är man, svans och fäll i sånt bedrövligt skick. Om ni får åtgörda det. Men då ska det inte vara att det inte är säcker för hästen att röra sig. Inte att det inte följer tävlings normerna.

Jag borstade inte min c-ponny, mer än varanan vecka oftare vid fällning. Hon tyckte inte om pyssel. Men såg till att hon rörde sig för mig varje dag. Lättare under installnings perioden.
Våran fjording tappar hull när han fäller efter vintern, så då behöver hans foder sats justeras. I vanliga fall går han runt på nästan enbart hö, men då behövs det ökad energi giv. Kraftfoder med havre ska vi ge i år, andra vintern här. Så vi vet inte riktigt hur han är. Men i fjol tappade han hull och farten i steget.

De tog upp i djurskyddsinspektörena del 3. Att de hellre ser att det lönar sig att prata med djurägaren, innan man anmäler. Då djurägaren kan vara medveten om problemet och det ska åtgördas. Är det inte riktigt akut hästarna står i meterdjup skit, har övervuxna hovar, inte får något foder alls. Är det bättre att ta upp det själv med djurägaren. Sedan om det går ner sig ytterligare, eller ägaren inte kan redogöra för sig. Då tar man en ny fundering.
 
Sv: anmäla till djurskydd?

Fråga stallägaren mellan fyra ögon (max sex här med). Inte anklagande om det är okej, att ta ut vetrinär, se över foder satsen och är man, svans och fäll i sånt bedrövligt skick. Om ni får åtgörda det. Men då ska det inte vara att det inte är säcker för hästen att röra sig. Inte att det inte följer tävlings normerna.

Fast detta ställer jag mig tveksam till. Man får inte klippa andras djur hur som helst oavsett hur man och svans ser ut. Djurpälsar kan se smutisga ut till ytan utan att djuren lider av det..Däremot om det djuret är gravt smutsigt kan det göra det men då är det ofta verkligen ett djurskyddsfall, tänker mig avföring som ev är inbäddat i pälsen och som fräter mot huden exempelvis eller stora tovor, samt föremål i päls som orsakar smärta

Stallägaren/stallchef är möjligen den som ska börja rota i hästarnas foder/foderstat INTE övriga inhysta, tex genom att stallägaren tar ut foderexpert som går igenom allt foder som finns i stallet om denne inte själv klart och tydligt kan avgöra
Stallansvarig är också den som kan vara den som beslutar om att ta ut veterinär iom att det är dennes ansvar över djurhållningen på gården, MEN det är också den som beställer veterinär som är den som betalar om man gör det på eget bevåg/eget tycke (läs i andra trådar). Säkerligen ska det gälla akutafall också..att anlita veterinär bara för att till andras djur, tror jag inte är riktigt lagligt det heller

Så om någon ska göra nåt, är det på inrådan av eller att stallansvarig gör det anser jag i första hand..inte att kreti och pleti gör tio olika saker var..det kommer bara att skapa konflikter och kanske motanmälningar om egenmäktigt förfarande..Så den som man anser är mest lämpad är den som ska ha sista ordet och på ett mer opartiskt sätt kunna bedöma läget också enl de föreskrifter som finns, inte att 10 personer är med och tycker eller utreder..det kommer bara att bli kaos..men det är för mig en gåta att inte stallansvarig lägger sig i eftersom att denne brukar ha krav på vilken toleransnivå som gäller i stallet, före någon ens tänker tanken att gå så långt som att anmäla.

Varför stallägaren/stallchef? Jo för att denne är ansvarig för fastigheten, miljöer och den djurhållning som råder på gården..
 
Senast ändrad:
Sv: anmäla till djurskydd?

Jag skulle aldrig ta ut en veterinär för att någon ber mig 10 ggr eller 100ggr om det inte är någon vars omdöme jag hedrar högre än mitt eget och du är kanske inte den personen för hästägaren? Tempen är normal hull mm är normalt sett till ålder på hästarna sen är det såklart svårbedömt när man inte sett dem utan bara har din åsikt att gå på. I de flesta stall jag stått i står i kontraktet att stallägaren har rätt att tillkalla veterinär om den anser det nödvändigt, kan du inte be stallägaren om hjälp?
 
Sv: anmäla till djurskydd?

men herregud, jag kommer inte att skriva något mer här, det var en enkel fråga om det var lite lågt, eftersom båda hästarna har haft runt 37,6-37,8 i normaltemp då jag själv hjälpte till med dom för ca ett halvår sedan när jag själv var medryttare på dom, då såg dom inte alls ut som idag och nu har jag och 10 till i stallet pratat om att det faktiskt är dags att anmäla, det är inte bara jag, hästarna mår inte bra och det krävs inte mycket för att se det, men nu har jag fått bekräftat av människor i verkliga livet att jag inte är dum i huvudet som det känns som en del av er vill påstå att jag är. Ägaren kan nästan NÄSTAN ingenting om hästar då hon nästan aldrig är ute hos sina hästar själv, hon har medryttare alla dagar i veckan som står för alla kostnader och hon kommer ut till stallet max en gång i veckan, hon brukar be mig om hjälp och hon vet att hennes hästar mår dåligt, för vi i stallet har talat om det för henne, MEN hon gör ingenting åt det och jag frågade en fråga, som jag inte ens längre vill ha svar på, vi har pratat i stallet och hon är omöjlig att ha och göra med, tro mig vi har delat häst. så tack för dom som faktiskt har haft en trevlig ton och försökt hjälpa mig.

Jag själv nu efter ett tags funderande skulle gissa på att de har mask, men dom har för några månader sedan tagit träckprov där inget har visats men vad jag har hört så kan man inte alltid lita på det. tacksam om ni inte hoppar på mig efter detta inlägg också :)

Det verkar ju onekligen som om hästägaren är medveten om problemet men verkar oförmögen att ta tag i det. Skulle det fungera om ni erbjöd er att vara där istället för ägaren om ett veterinärt besök bokas in? Om hon nu är villig att ta ut och betala en veterinär det vill säga. Rent spontant så känner jag att en "dagbok" för varje häst borde föras nu när det är så många medryttare i skötarsoppan så inget faller mellan stolarna.

Är fortfarande nyfiken på om färgen på araben;)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp