Anmäla vanvård..?

Yrja

Trådstartare
Hejsan..
Har en kompis som har två utekaniner sen ca 2 år tillbaka. Familjen pysslar inte mycket med dom då kaninerna inte är speciellt tama men min kompis har nu upptäckt att den ena kaninen har ont i framtassarna.
Tassarna är vinklade innåt så att tårna pekar mot varandra. Fick titta på henne och konstaterade att hon kar stora sår på båda tassarna vilket då måste ha gjort så ont att kaninen belastat(vinklat) tassarna fel för att komma undan smärtan.

Så har kaninenn gått i säkert en månad och föräldrarna vill inte gå till veterinär då det kan kosta för mycket att få den bra igen. :mad:
Iaf. så undrar jag nu om man kan anmäla detta på något sätt. Eller är det en "för liten" grejj?? Vart ska man vända sig? Kan man gå till polisen?

Lite dum fråga kanske.. men jag behöver inte anmäla folk för vanvård så ofta som tur är.

//Arg Linn* :mad:
 
Så har kaninenn gått i säkert en månad och föräldrarna vill inte gå till veterinär då det kan kosta för mycket att få den bra igen. :mad:

Vissa ska verkligen inte ha djur! :mad:Tyvärr tror jag att det är vanligt med misskötta kaniner/marsvin och andra smådjur. Barnet vill ha ett djur, föräldrarna köper en kanin för att de är billiga utan att ha den minsta kunskap om hur de ska skötas! :(

Eftersom du påpekat för dem att kaninen har ont av det (väldigt konstigt om de inte märkt det själva) och de inte tar den till veterinär så ANMÄL!
Djurskyddsverket brukar ta allvarligt på all form av anmälan, så de åker och tittar på djuret som då får komma till ett bra hem (såvida det inte är så allvarligt så att djuret måste avlivas).
 
När djur lider är INGEN grej för liten. Djur ska skyddas mot onödigt lidande, enligt djurskyddslagen, OAVSETT om det är elefanter eller dansmöss...

Anmälan om vanvård av djur ska du göra till kommunens djurskyddsinspektör, som du når via kommunens växel.
Berätta vad DU har sett, så är de skyldiga att reda ut om huruvida det är vanvård eller inte.
Och du HAR rätt att vara anonym om du vill det!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp