Anmälan till länsstyrelsen

exotic

Trådstartare
På länsstyrelsen anmäls ju misskötsel av djur. Vet att det går att maila och ringa. Men är det ok att skicka sms?
Skicka brev med posten?
Obs inget jag har på gång, bara nyfiken vad som gäller.
 
Jag som under många år tagit emot anmälningar till socialtjänsten säger att alla anmälningar som kommer in till en myndighet ska tas emot och handläggas. Sms kan vara svårt eftersom många inte lämnar ut mobilnummer. Myndigheter brukar ha ett vanligt telefonnummer och direktnummer som kan lämnas ut. Om man fått en enskild tjänstemans mobilnummer kan det vara vanskligt att försöka skicka en anmälan dit. Personen kan vara borta från jobbet en längre tid eller t o m ha slutat, numret kan gå till en telefon som inte används.

Vill man inte ringa är det bäst att skicka brev. Det gör inget om det är handskrivet så länge det går att läsa!
 
A) Det blir visst anonymt om du skapar en ny mailadress
B) Man måste inte anmäla anonymt

Varför ska man inte handskriva?

Vill man vara anonym kan det bli knepig. Vi fick en kopia på anmälan och nu hade jag iofs listat ut vem det var ändå men med anmälan var det lätt att identifiera grannskapets ”allmänna lappskrivare”.
 
Jag som under många år tagit emot anmälningar till socialtjänsten säger att alla anmälningar som kommer in till en myndighet ska tas emot och handläggas. Sms kan vara svårt eftersom många inte lämnar ut mobilnummer. Myndigheter brukar ha ett vanligt telefonnummer och direktnummer som kan lämnas ut. Om man fått en enskild tjänstemans mobilnummer kan det vara vanskligt att försöka skicka en anmälan dit. Personen kan vara borta från jobbet en längre tid eller t o m ha slutat, numret kan gå till en telefon som inte används.

Vill man inte ringa är det bäst att skicka brev. Det gör inget om det är handskrivet så länge det går att läsa!
En kompis till mig anmälde anonymt i ett handskrivet brev. Socialen visade brevet till de anmälda som genom handstilen räknade ut vem som anmält.
 
A) Det blir visst anonymt om du skapar en ny mailadress
B) Man måste inte anmäla anonymt

Varför ska man inte handskriva?
A) Ja om ingen annan vet om mailadressen (används alltså offentligt)
B) Om anmälan visas för den som blivit anmäld kan denna kanske räkna ut vem som gjort anmälan
 
Senast ändrad:
Nej men det är absolut inte ovanligt att en kopia på anmälan är med och lämnas till djurägaren.

För flera år sen stod jag i ett stall som anmäldes och stallansvarig fick kopior av de foton som anmälaren tagit. Eftersom min ena häst på fotona hade på sig ett täcke som hon bara hade en dag medan det vanliga tvättades visste vi vilken dag de tagits. Själva anmälan hade gjorts på nätet och jag tror att anmälaren fick kopia av den också.
 
För flera år sen stod jag i ett stall som anmäldes och stallansvarig fick kopior av de foton som anmälaren tagit. Eftersom min ena häst på fotona hade på sig ett täcke som hon bara hade en dag medan det vanliga tvättades visste vi vilken dag de tagits. Själva anmälan hade gjorts på nätet och jag tror att anmälaren fick kopia av den också.

Ja det verkar finnas lite brister ang upplysandet om hur ”anonymitet” fungerar hos LS , enligt tidigare reflektion .

Hur ska folk öht våga anmäla ”anonymt” när anonymitet hanteras så luddigt /är så otydligt ?
 
Det var förstås korkat och felaktigt, men de flesta på myndigheter som hanterar anonyma brev tänker nog till lite mer än så.


Tror iof inte att den allmänna lekmannen tänker så, utan där vill man veta tydligt vad som gäller ang anonymitet och känna att man kan räkna med att det man tydligt fått till sig gäller .

Jag tror inte ”de flesta på myndigheter som hanterar anonyma brev tänker nog till lite mer än så ” täcker som motivering i hur ärenden hanteras, förtroendemässigt för den som vill anmäla anonymt .
 
Ja det verkar finnas lite brister ang upplysandet om hur ”anonymitet” fungerar hos LS , enligt tidigare reflektion .

Hur ska folk öht våga anmäla ”anonymt” när anonymitet hanteras så luddigt /är så otydligt ?
Det står i princip i länken du lade in.
1. Du kan låta bli att ange vem som lämnar upplysningarna och veta att de kommer att hanteras av myndigheterna ändå.
2. Allt som lämnas in blir offentligt, vilket innebär att anmälaren och andra kan se det.

Det är ju därför man låter bli att tala om vem men är, för om den informationen finns så kommer den inte att vara hemlig, annars hade inte det behovet funnits...
 
Det står i princip i länken du lade in.
1. Du kan låta bli att ange vem som lämnar upplysningarna och veta att de kommer att hanteras av myndigheterna ändå.
2. Allt som lämnas in blir offentligt, vilket innebär att anmälaren och andra kan se det.

Det är ju därför man låter bli att tala om vem men är, för om den informationen finns så kommer den inte att vara hemlig, annars hade inte det behovet funnits...

Det var inte så jag menade, ja självklart är jag medveten om att det står i länken jag delgav. Men vi släpper det :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 715
Senast: RedQueen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·
IT & mobiler Ikonerna på telefonen har börjat ”flyta” omkring. Den har varit väldigt varm sista dagarna och idag har den tappat internettäckningen...
Svar
12
· Visningar
532
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp