Anmälan till länsstyrelsen

Det var inte så jag menade, ja självklart är jag medveten om att det står i länken jag delgav. Men vi släpper det :up:
Men vad är det som är otydligt i informationen då?
Var menar du att folk skulle få till sig upplysningar som är felaktiga?

Jag har aldrig sett sammanhang där det finns påståenden om att det skulle gälla någon typ av sekretess till skydd för anmälaren, eller formuleringar som skulle antyda det.
 
Det står i princip i länken du lade in.
1. Du kan låta bli att ange vem som lämnar upplysningarna och veta att de kommer att hanteras av myndigheterna ändå.
2. Allt som lämnas in blir offentligt, vilket innebär att anmälaren och andra kan se det.

Det är ju därför man låter bli att tala om vem men är, för om den informationen finns så kommer den inte att vara hemlig, annars hade inte det behovet funnits...
Fast om man anger mailadressen eller telefonnr den anonyma anmälan har ifrån blir det inte anonymt längre.
 
Men då är det ju inte en anonym anmälan från första början om dessa uppgifter som direkt eller indirekt identifierar anmälaren har lämnats av denne själv.
Fast jag tror de flesta tänker att om man mailar in så blir texten offentlig inte mailadressen. Jag tycker de kunde vara tydliga med att skriva att din mailadress ska inte kunna spåras till dig. Ja menar om hela anmälan är anonymt tror jag inte anmälaren menade att man inte ville vara anonyma för att man lägger ut mailadressen. Det blir lite dubbelt: maila in din anonyma anmälan, eller än värre du kan handskriva din anmälan anonymt.....Jag tycker bara de kunde vara lite tydligare thats all
 
Det beror på vilken mejladressen, många har tämligen anonyma adresser och har man inte det kan man registrera en ny.
Ja precis det kan man men hag tror många inte tänker att just mailadressen blir offentlig , den är ju egentligen bara ett tillvägagångssätt att anmäla på
 
Ska man anmäla anonymt så är det absolut bäst att ringa. Då kan länsstyrelsen ställa följdfrågor direkt. Ett mail kanske saknar vettig information, och har man skapat ett konto bara för det mailet så kanske man inte är inne för att läsa svaren.
Fast lättare och för säga sig. Jag hade antagligen tabbat mig direkt genom att säga hej mitt namn är......det sitter ju så förbaskat inrotat 😂
 
Haha jag har gjort exakt den där grejen faktiskt.
"Hej, jag heter xxx och vill vara anonym." :rofl: jag skyller på att jag var ung och dum. :angel: handläggaren suckade lite men lät mig vara anonym. :D
Jag sa också så sist faktiskt, sen sa jag att jag kanske ringer tillbaka dagen därpå vilket personen tyckte var en bra ide, då var jag dessutom mer förberedd och inte sa detaljer som kunde visa att det var jag. Det är nackdelen med telefon tycker jag att det är lätt att säga för mycket som visar vem man är.
 
Jag sa också så sist faktiskt, sen sa jag att jag kanske ringer tillbaka dagen därpå vilket personen tyckte var en bra ide, då var jag dessutom mer förberedd och inte sa detaljer som kunde visa att det var jag. Det är nackdelen med telefon tycker jag att det är lätt att säga för mycket som visar vem man är.
Absolut, men det viktiga är ju i slutändan att man ringer och anmäler.
 
När bygrannen blev anmäld hade brevskrivaren skrivit att den gått förbi hagarna dagligen. Jäkligt obehagligt att promenera där sedan kan jag säga. Nu går det i och för sig 10-20 personer förbi där dagligdags beroende på väder men jag kan ju bara gissa hur den anmälde satt o morrade åt någon som han misstänkte.
 
När bygrannen blev anmäld hade brevskrivaren skrivit att den gått förbi hagarna dagligen. Jäkligt obehagligt att promenera där sedan kan jag säga. Nu går det i och för sig 10-20 personer förbi där dagligdags beroende på väder men jag kan ju bara gissa hur den anmälde satt o morrade åt någon som han misstänkte.

När jag var granne med en sån idiot så anklagade han mig för att ha anmält honom. Det hade jag inte. Det var en jäkla massa andra som passerade dagligen som anmälde men han var helt säkertpå att det var jag. Han gjorde ungefär allt han kunde för att jävlas med mig sen. Var gång jag gick på vägen så kom han i full fart i sin bil och styrde mot mig till exempel. Jag är rätt bitter över att jag inte anmälde - det borde jag ju gjort eftersom ajg ändå fick all skit
 
Varför vara anonym? Är det en "riktig" anmälan som görs för att man är orolig så är det okej tycker jag. Tror att det är med okynnesanmälningar då anmälaren är anonyma.
Jag anmälde i onsdags att det står en kaninbur med 2 kaniner på ett altanbord i sommarstugeområdet i närheten. De har bristande skydd, får mat ibland men vatten börjar bli ett problem då det är minus på morgonen. Handläggaren ringde och uppdaterade mig efter att de varit där igår och jag lovade att hålla lite koll över helgen. De har lämnat ett brev med tidsfrist till måndag så de väntar på att ägarna ska höra av sig till djurskyddet.
Jag gillar att de återkopplar och jag har inte gjort något fel och står för min anmälan.
 
Varför vara anonym? Är det en "riktig" anmälan som görs för att man är orolig så är det okej tycker jag. Tror att det är med okynnesanmälningar då anmälaren är anonyma.
Jag anmälde i onsdags att det står en kaninbur med 2 kaniner på ett altanbord i sommarstugeområdet i närheten. De har bristande skydd, får mat ibland men vatten börjar bli ett problem då det är minus på morgonen. Handläggaren ringde och uppdaterade mig efter att de varit där igår och jag lovade att hålla lite koll över helgen. De har lämnat ett brev med tidsfrist till måndag så de väntar på att ägarna ska höra av sig till djurskyddet.
Jag gillar att de återkopplar och jag har inte gjort något fel och står för min anmälan.

Fast nej. Det är inte bara vid "okynnesanmälningar" som det kan vara "befogat" att vara anonym. Det finns tyvärr gott om rent ut sagt farliga personer som inte sköter sina djur. Dessutom ska man inte underskatta utfrysning i byn/grannsämja/annat i det sociala pusslet, som skäl för att, med rätta, vilja vara anonym.

Mvh 13 år i djurskyddsverksamheten
 
Varför vara anonym? Är det en "riktig" anmälan som görs för att man är orolig så är det okej tycker jag. Tror att det är med okynnesanmälningar då anmälaren är anonyma.
Jag anmälde i onsdags att det står en kaninbur med 2 kaniner på ett altanbord i sommarstugeområdet i närheten. De har bristande skydd, får mat ibland men vatten börjar bli ett problem då det är minus på morgonen. Handläggaren ringde och uppdaterade mig efter att de varit där igår och jag lovade att hålla lite koll över helgen. De har lämnat ett brev med tidsfrist till måndag så de väntar på att ägarna ska höra av sig till djurskyddet.
Jag gillar att de återkopplar och jag har inte gjort något fel och står för min anmälan.
Man kanske inte vill starta krig med folk riktigt. Anonym anmälan är bra om man vill ha en bra relation till personen och på det sättet även kan fortsätta hålla koll på djuret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 715
Senast: RedQueen
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 130
IT & mobiler Ikonerna på telefonen har börjat ”flyta” omkring. Den har varit väldigt varm sista dagarna och idag har den tappat internettäckningen...
Svar
12
· Visningar
532
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp