Perla

Trådstartare
Jag behöver er hjälp!

För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)

För att inte lämna ut några namn eller liknande som kan kopplas till personerna i det hela så byter jag ut alla namnen.


Det hela började med att jag letade efter en sällskaps häst till en bekant (Pia) som skulle stå hos henne under tiden som jag hade hennes andra häst på inridning. Tanken var att hästen skulle vara där som sällskap och när unghästen var klar skulle jag ta över hästen och ha den på foder för ridning och eventuellt tävling framöver.

Kommer i kontakt med Teresa via en tjej som såg min sökes annons. Hon hänvisade mig till Teresa som hade annonserat ut efter akut hjälp då hon hade blivit av med stallplatsen och hade en vecka på sig att flytta hästen. Hon fick inte tag på någon ny stallplats och ville inte slakta behöva hästen.

Teresa blev glad över att någon ville ha hennes häst och hon var helt med på noterna (vilket var sällskap första tiden och sedan som ridhäst).

Hon berättade om hästen och sa att hon gått både V65 och V75 och sprungit in 20 miljoner kronor (!!!!), tävlat 140 hoppning och elit dressyr med förra ägaren. Hon var även westernriden och kunde bland annat spinn och slidestop. Hon var en travare född 2004..

Jag struntade helt i utbildningsnivån på hästen så jag brydde mig inte om att hon troligtvis ljög om det. Hon lät ganska okunnig och det kändes som att prata med ett barn.

Hon sa i telefonen att hästen är lite smal för tillfället då stallägaren struntat i att stödfodra under betet (som enligt kontraktet står det i att han ska stödfodra om betet inte räcker, detta enligt vad Teresa sa). Tänkte inte mer på det än att jag inte tyckte om stallägaren som gjort så.

Den 20/8-14 åker jag och Elin (som är min vän) ut och kollar på hästen. Vi får en smärre chock när vi kliver ur bilen och ser hästen. Det var ingen "lite smal" häst utan en extremt mager häst.

Bilderna är från 23/8-14 när vi precis släppt ut henne i hagen hemma hos Pia.










Jag hade från början tänkt att provrida henne men vägrade när jag såg hur hon såg ut. Istället gick vi en promenad för att se hur hon var samt longerade lite för att checka av gångarterna.

När vi borstade henne så upptäckte vi hur extremt ont i ryggen hon hade. Bara genom normal borstning med en helt vanlig rotviska sjönk ryggen en dm ner. Hon visade tydligt sitt ogillande och att hon hade ont.

Jag bestämde mig för att ta hem henne och meddelade Teresa det dagen efter.

Fortsättning följer..
 
Den 23/8-14 hämtade vi henne. Kontrakt skrevs mellan Teresa och mig. Ett helt vanligt fodervärdsavtal som man kan köpa på granngården. Avtalet är visserligen oväsentligt, men ändå :p.


När jag och min mor kom dit var inte Teresa där. Regnet öste ner och jag såg att hästen stod i hagen utan täcke och skakade massor så bestämde mig för att ta in henne. Hon skyggade undan så fort man kom i närheten av huvudet och tillslut frågade stallägaren om han skulle hjälpa mig. Tackade ja och han fick inte komma i närheten av henne alls så vi gick och hämtade en hink med mat och fick på så sätt in henne. Väl inne slängde jag på fleecetäcke som jag försökte torka upp henne med och sedan åkte ett tjockt vintertäcke på och så ut och longera för att få upp värmen snabbt.


Teresa och hennes mamma kom hit strax innan jag longerade henne.


Stämningen var otroligt dålig i stallet. Det var jag, min mor, Teresa och hennes mamma, stallägaren och hans dotter och en inackordering som var på plats. Alla var korta i sina svar och såg sura/dryga ut och självklart lät dom sura/dryga med.


Stallägaren hade packat ihop Teresas saker och låst till sadelkammaren utan att hon varit närvarande. Det var ännu en sak som gjorde att jag ogillade stallägaren mer. Enligt mig så gör man inte så.


Allt gick bra första veckan och vi pratade en del i telefon Teresa och jag. Efter 1-2 veckor får jag ett sms där Teresa skriver att hon måste åka ut och kolla hur hästen har det samma dag. Jag hade inte tid då och frågade om vi kunde ta det dagen efter istället. Fick då till svar att hon måste åka ut och kolla till hästen annars bryter hon mot kontraktet med hästens ägare.

Som tur var kunde Pia ta emot dom så tid bestämdes. Tre timmar efter bestämd tid smsar Pia mig och säger att dom inte dykt upp och dom har inte hört av sig alls. Jag smsar då Teresa och frågar vart dom håller hus och fick då till svar att bilen gick sönder så dom kom inte iväg. Hon skrev att hon hade smsat mig och berättat det.

Jag hade inte fått något sms..


Jag fick ju här reda på att hon inte ägde hästen utan att hon bara var fodervärd. Lite senare kommer det fram att hon har fått hästen gratis då hästen annars skulle slaktas och att hon fått köpa utrustningen som följde med. Utrustningen skulle hon få ta på avbetalning och när hela avbetalningen är gjord skulle ägaren (Vanja) skriva över hästen på Teresa. Frågade Teresa när hon hade betalat klart och då svarar hon "snart". Frågar då hur snart och får till svar "väldigt snart".


Berättar för Teresa att Vanja är den som måste stå på fodervärdsavtalet med mig för annars är inte kontraktet giltigt. Berättade att man inte får hyra ut annans egendom i andra hand utan ägarens tillåtelse.

Eftersom Vanja bor flera timmar bort så bad jag Teresa att be henne skriva ett brev där det står att det är okej att Teresa lånar ut hästen till mig och självklart skriva under brevet. Sa att vi ska ha varsin kopia på det. Inga problem tyckte Teresa då Vanja visste om allting. Hon skulle ringa Vanja samma dag.

Efter det tänkte jag inte så mycket på det.


Fler saker som sas under smsen och i telefon gjorde att jag började fundera på allt som hänt. Magkänslan sa att det Teresa sagt inte riktigt stämmer.


När jag haft hästen i ungefär 1,5 månad så får jag ett samtal från Pia. Hon berättar att Teresa ringt henne och frågat om hästen kunde stå kvar där då hon inte ville att hon skulle flytta en gång till (till mig). Pia tyckte hon skulle ta det med mig och inte med henne. Teresa sa då att hon inte ville ha hästen ute på foder längre och vill ta tillbaka henne. Pia undrade då hur hon tänkte med allt. Det är nämligen så att Teresa bor ca 10 mil ifrån gården hästen stod på, inget körkort och bussarna går ca 4 gånger per dag ut dit. Det är 4 kommuner bort vilket betyder att hon får ta 3 olika bussar plus en promenad på några km för att ta sig dit enkel resa. Teresa tyckte då att Pia skulle ta hand om hästen varje dag, ge henne mat och vatten, se om och vårda henne, gå promenader och kanske köra lite så kunde Teresa komma ut ibland och rida. Teresa tyckte att hon kunde betala för stallplatsen men resten skulle Pia stå för. Hon sa direkt nej då hon redan har två hästar och vill inte ha en tredje.


Här sa magkänslan helt ifrån. Hästen ska inte tillbaka till Teresa. Det är något som inte stämmer. Teresa talar inte sanning.


Jag ber då Elin att kolla upp om hon kunde hitta hästens riktiga ägare och hon hittade då Vanja. Jag ringer upp Vanja samma dag. Hon visste ingenting. Hon visste inte att jag hade henne på foder. Hon visste inte att hon flyttat 10 mil från Teresa. Hon visste inte hur misskött och mager hästen var. Hon visste helt enkelt ingenting.


Efter flera långa samtal bestämmer vi att hästen ska vara kvar hos mig. Jag skulle fortsätta ha henne på foder.


Vanja berättar för mig att Teresa skulle få hästen med utrustning för 3000 kr. Hon skulle få ta det på avbetalning om minst 100 kr varje månad. Efter sista betalning är gjord skrivs hästen över på Teresa. Detta sades muntligt. Under tiden hade dom ett skrivet fodervärdsavtal som gällde tills hela hästen var betald.


Vanja berättade att efter påtryck från hennes sida i 6 månader hade Teresa betalat in en engångssumma på 460 kr. Efter det har inget mera kommit in.


Jag ville inte prata med Teresa förrän Vanja hade sagt sitt till henne.


Vanja ringde och sa upp fodervärdskontraktet och avbröt köpet med hänvisning till flera punkter hon brutit mot i kontraktet samt att hon även brutit mot djurskyddslagen.


Två timmar senare får Vanja sms där det står att Teresas mormor skulle betala in 2540 kr den 27/10-14. Hon skrev att dom bestämt det månaden innan. Anledningen till att hon inte betalat in i september 2014 var för att mormor hade fått ta bort sin hund.


Lite senare kommer ett till sms där Teresa frågar om Vanja för tillbaka pengarna till henne då betalningen tydligen var på väg. Vanja säger att hon betalar tillbaka alla pengarna om dom kommer in på hennes konto. Hon erbjuder sig även att betala tillbaka dom 460 kronorna som redan är inbetald.


Teresa har ju här godkänt att köpet är avbrutet.


Teresa anlitar advokat som skriver ett vackert brev till mig och Vanja där det står att Teresa har ett köpekontrakt som säger att hon är ägare till hästen och att jag har brutit mot mitt kontrakt så kontraktet sades upp med omedelbar verkan. Jag skulle återlämna hästen efter kontraktet utgång tillsammans med tillhörande utrustning till Teresas stallplats. Jag hävdar att jag inte brutit mot något kontrakt dels för att kontraktet inte är giltigt då hon inte är ägaren (som jag höll fast vid) men även om det nu var giltigt fortfarande så har jag följt kontraktet till punkt och pricka. Advokaten och Teresa sade då upp kontraktet och jag hade en månads uppsägning. Teresa hävdar att jag köpt hästen av Vanja vilket jag inte har.


Efter att Vanja skrivit ihop ett brev och skickat till Tereseas advokat så lägger advokaten ner fallet.


Nu trodde vi att det lugnat ner sig lite. Dock hade jag fortfarande hennes utrustning kvar och ville bli av med den.


Teresa ville att jag ska lämna tillbaka hennes utrustning och det ville ju jag med. Efter att vi bokat tid flera gånger och diverse saker kommit "i vägen" så bestäms det att vi skulle mötas upp på resecentrum i kommunen mitt emellan min och hennes måndag kl 14:30. Datumet kommer jag inte ihåg just nu (är ca 2-3 veckor sen).


Jag anländer tillsammans med 3 vittnen och Teresa dyker inte upp. Ringer henne men kommer inte fram en signal ens.


Medan vi väntar får jag ett samtal från polisen som fått in en anmälan om att jag stulit Teresas häst.. Han ville självklart höra min historia och det fick han. Han sa att han skulle meddela henne att dom inte kan göra något och att hon inte har rätt att hämta hästen. Jag sa att jag flyttat hästen då jag är rädd att hon ska göra henne illa eller stjäla henne. Sa att magkänslan säger att hon är kapabel till vad som helst (hon hade dragit in en stor sten i första stallet hon stod i som hon skadat sig själv med på knäet så hon fick åka ambulans till akuten för sympati från dom andra..). Han bekräftade magkänslan och sa att det gjorde jag rätt i.



Polisen frågade om jag gjort en anmälning på henne. Svarade att jag varit på polisstationen under gårdagen men dom sa att dom inget kan göra utan jag får kontakta länstyrelsen (?!) som i sin tur sa att det var ett polisärende..


Han sa då att detta är självklart ett polisärende och han tyckte det var fel av dom på stationen som inte tog in en anmälan. Han sa att jag skulle ringa rättsenheten och få hjälp därifrån.



Under tiden som jag pratar med polisen ringer min kompis till Teresa från sin mobil. Hon svarar (och på så vis fick jag reda på att hon spärrat mitt nr..) och jag bad då polisen vänta ett ögonblick. Frågade henne vart hon var och hon svarade att hon va på jobbet (är sjukpensionär) och hon hade varit där 14:30 men vi var inte där så hon åkte igen då hon skulle jobba. Detta stämmer ju inte då vi var där 14:30. Ber henne vänta så jag kunde prata klart med polisen. När vi lagt på och jag skulle återgå till henne så hade hon lagt på och spärrat Elins nummer med så vi åkte därifrån.
 
Efter kanske 15 minuter får jag ett samtal av Pia och säger att hon såg Teresa med sin man i bil med transport påväg ut mot stallet. Fick bråttom dit och när jag kommer dit stod hästarna kvar i hagen och ingen syntes till. Stannade i några timmar och låste sedan in dom i stallet då jag inte vågade ha dom ute om hon skulle dyka upp.

Fick veta senare att hon ringt till stallet jag skulle flytta till och frågat om ja hade hästen där. Dom sa nej (vilket var sant) och då sa hon att jag skrivit det på Facebook (har inte skrivit ett smack på min Facebook om nått..). Efteråt hade hon ringt till gårdsägarna där hästen stod och frågade om dom fick komma dit och hämta sin stulna häst. Gårdsägarna sa att det inte fanns nån brun häst där och att dom inte var välkomna.

Antagligen hade dom vänt efter samtalen med dom samt efter att polisen inte hjälpte dom. Hon tänkte alltså hämta hästen olovligt.

Efter det hörde jag inget på ett tag och trodde än en gång att det var över. Men va fel jag hade..

Smsade och frågade igen om när hon kan hämta sakerna. Får till svar att hennes advokat hör av sig till mig. Skrev då tillbaka och frågade varför hon drar in advokat när det handlar om grejer för knappt 1000 kr som jag dessutom vill lämna tillbaka. Får till svar "Ingen kommentar. Min advokat hör av sig till dig".

Hörde inget på 1,5 vecka och trodde inte att det fanns någon advokat alls. Men där hade jag fel.

Får ett brev där det stod att jag köpt hästen av Vanja som redan sålt den en gång och gör således ett brått så kallat tvesala (eller hur de nu stavas :p). Det står att kontraktet mellan mig och Teresa har upphört med omedelbar verkan då jag brutit mot kontraktet (fortfarande utan grund). Jag skulle således lämna tillbaka hästen med tillhörande utrustning (bilaga) inom 7 dagar. Det stod att jag och Teresa hade kommit överens om att jag skulle ha hästen till sällskap och lite ridning i bara 3 månader. Jag bestrider självklart detta. I bilagan stod all utrustning uppradade. Om ni går in på Hööks hemsida och klickar i allt det dyraste, plussar på en ny sadel (som kom ut på marknaden för några månader sedan) för 28 000 kr samt 2 Dyon träns och en Dyon förbudet så får ni upp allt som stod på listan. Totalt av ett värde på .....håll i hattarna.... 66 710 kr!

Teresa hävdar att hon lånat ut hästen i 3 månader och skickat med utrustning värde nästan 70 000 kr utan några bevis på vad som följde med hästen. Låter troligt va?? -.-

Även denna advokat hävdar att det finns ett köpekontrakt och jag krävde då att få se det.

Fick hem det i brevlådan igår. Det är handskrivet, A4 långt, särstavningar och konstiga formuleringar och extremt konstig text. Allt skrivet med Teresas handstil. Längst ner på pappret står ägarens underskrift. Den syns på långa vägar att den är förfalskad. Dels då det fattas en bokstav i förnamnet och dels bytt ut ett N mot ett M i efternamnet plus att det är ifyllt på flera ställen.. Kan skriva av kontraktet här i morgon så ni får se det. Det finns inget i just det som jag kan anmäla mot, men det är så otroligt fult och roligt skrivet att jag måste dela med mig ;)

Utöver detta har Teresa skrivit om allt på Facebook i en grupp med måååånga medlemmar i. Hon har hittat på det ena efter det andra om både mig och mot ägaren. Har allting printscreen:at så det finns kvar och det syns tydligt vem som skrivit vad. Dessa ska jag skriva ner här i morgon. Orkar inte det idag.

Men i det stora hela säger hon även där att jag köpt hästen. Hon säger att jag skulle slakta den inom kort (skrev detta i september/oktober, så hästen ska enligt henne (då) vara slaktad (undrar vad som går i min hage just nu i så fall..), jag skulle slänga hennes saker på tippen fast det trodde hon inte då det var saker för 10 000 kr ungefär, jag är en falsk j*vel och gud vet vad. Allting skrivet på Facebook öppet för alla..

Efter lite research kommer det fram att det är Teresa som låtit hästen svälta. Hon har misshandlat henne och ridit henne halt efter att ha hoppat 5 dagar i veckan i några veckors tid. Hon har ridit i minst 3 timmar per gång (på mager häst med extremt ont i ryggen). Hon kunde strunta i att komma ut på flera dagar så dom andra i stallet har fått ta hand om henne.

När vi hämtade henne hade Teresa hästens kraftfoder hemma, så jag misstänker att hon inte fått det så ofta. Påsarna var öppnade och taget av.

Jag väntar nu på att en stämningsansökan ska komma från henne då jag vägrar lämna tillbaka hästen till henne och jag hävdar att jag inte har all den utrustning hon kräver tillbaka (så jag kommer inte lämna tillbaka saker jag aldrig fått). Hon hotar alltså med det.

Jag vill nu sätta dit denna människa så gott jag kan och jag behöver därför ha er hjälp i vad jag kan anmäla henne mot. Är långt ifrån insatt i lagen :p

Ägaren har fler saker mot Teresa än jag har och hon gör som hon vill, men jag vill inte låta allt flyta förbi.

Har säkert glömt en massa och jag skriver även med mobilen så det kanske ser konstigt ut någonstans.

Svarar gärna på frågor.

Behöver all hjälp jag kan få! Tacksam för svar :)
 
Bättre bild på hur hon faktiskt såg ut. Taget 30/8-14, alltså 7 dagar efter att jag hämtade henne. Hon har här gått upp så pass att man känner ett tunt lager fett över revbenen.



Dum som jag är så trodde jag på allt hon sa från början.. Hon är sjukt duktig på att manipulera :(
 
Åh herregud vilken historia. Att det finns sånna människor :eek::cry:
Hur sjutton har hon råd med advokaten om hon inte ens har råd att betala 100 kr i månaden till ägaren?
Tycker så synd om dig och hoppas att det löser sig. Stå på dig!
Och tur för hästen att du hittade henne :love:
Har tyvärr inte juridisk koll så kan inte komma med några tips.
Men åh, jag blir så arg! :devil:
 
Vad är det du vill sätta dit henne för? Det du skulle ha gjort direkt när du såg hästen var att du skulle ringt djurskyddet så att de hade kommit ut och dokumenterat hur hästen såg ut och vilket skick hästen var i. Då kanske det skulle ha fått följder för henne men nu är det försent.

Du skulle också fotat alla sakerna som följde med hästen + hästen skick, kopierat fotona och lagt till dem till varsina kontrakt där var sak också står uppskriven.

Hon kommer osannolikt komma någonstans med det här då advokat är dyrt och man får betala bådas rättegångskostnader om man förlorar så det jag skulle göra i dina kläder är att spara alla sms och mail, spela in alla eventuella konversationer med henne och sedan ligga lågt och vänta tills hon går vidare. Var glad att du har en bra kontakt med ägaren och har henne på din sida och låt saken bero och hoppas att hon inte drar dig inför rätta så att du måste skaffa dig en dyr advokat du med.

Det du möjligtvis kan göra för att förvilla henne är att skriva öppet på fb att du inte ska flytta hästen till det stallet som är tänkt och sedan aldrig någonsin skriva något om vart hästen befinner sig så att du minimerar risken att hon kommer dit och försöker stjäla henne.
 
Visst har du något att anmäla!
Det förfalskade köpeavtalet, vilket är ett tämligen grov brott. Jag vet ju inte heller vad det står på Facebook m m men det kan vara förtal också.
Kolla upp ditt rättsskydd och ta kontakt med en egen advokat om inte annat så för rådgivning.

Den här personen du råkat ut för förstår inte själv vad hon håller på med, men kan ställa till det rejält ändå.
 
@Hagens_Zorba
Ja det är en hemsk och lång historia. Det största frågetecknet jag har är hur i hela fridens namn kan hon ha råd med utrustning på 66 710 kr och inte för hästen på 3000 kr??

@ameo
Jag kommer inte visa det öppet här utan skriva av det som har betydelse. Vill fortfarande inte gå ut med namn eller liknande för att ingen ska veta vilka personer det handlar om. Kontraktet är lika så där. Kommer inte ta bild och lägga ut här. Då syns alla namn, personnummer, namnteckningar osv och det vill jag inte. Ska bara citera vad det faktiskt står.

@TinyWiny
Jag vet vad jag borde gjort från början. Men jag kan inte gå tillbaka och göra om allt. Från början TRODDE jag på vad Teresa sa. Jag TRODDE att det var stallägarens fel. Jag TRODDE på allt hon sa. Hon var så extremt övertygande och hon fick allting att framstå som att det är så synd om henne och hon kunde ju inget göra. NU när jag kollar tillbaka så ser jag ju varningsklockorna redan i hennes annons. Om jag kunde hade jag vänt efter att ha sett hästen och ringt länstyrelsen direkt. Men nu gjorde jag inte det. Mitt fokus blev istället på att hästen följer med mig.

Jag förstår att länstyrelsen inte kan göra något idag åt det oavsett om vittnen och bilder finns. De kan inte Heller gå tillbaka i tiden. Det dom kan göra är att åka ut idag och kolla henne. Då kollar dom ju henne i min vård och inte i den som faktiskt gjort fel.
Men jag tänker ändå lägga in en anmälan till polisen för djurplågeri. Troligtvis kommer jag ingenstans med just den biten eftersom jag är för sent ute, men Teresa kommer få reda på att hon har en anmälning om djurplågeri på sig och då kanske hon tänker om lite.

Jag var så himla inne på att få hästen därifrån. Hon var super stressad och mådde inte alls bra. Så att plocka ut all utrustning med mera och börja fota existerade inte i mitt huvud.

När vi hämtade henne öste regnet ner och ljuset i stallet var extremt dåligt så bilderna på hästen fick bli när hon landat i sitt nya hem. Det är bilderna jag la in i första inlägget.

Här är två bilder på samma dag när vi kollade på henne. Mer än så blev det inte förutom en liten filmsnutt när vi longerade. Tyvärr blev dom liggande. Kunde inte ändra på mobilen :(





Jag bad henne om att hon skulle skriva en lista på det som följde med men det glömdes väl bort mitt i all stress. I kontraktet står ingenting om utrustning.

Det tråkiga är att Teresa tror hennes hemförsäkring står för det här. Hon behöver bara betala 1500 kr i självrisk. Blir nog en rolig överraskning när hon får räkningarna hem till sig ;). Vanjas advokat säger att på det jobb Teresas advokat redan lagt ner är kostnaderna redan uppe i 10 000 kr.

Jag är otroligt glad över att ägaren är den hon är. Vi har en bra kontakt trots att vi aldrig träffats och vi kan prata på i timmar om allt möjligt. Hon är en lätt och trevlig person :). Hon är dessutom lätt att kolla upp så jag vet vem jag har att göra med. Kommer hädanefter kräva referenser av alla när det kommer till hästar -.-

Jag har redan skrivit det öppet på Facebook samt sagt det till hennes första advokat och polisen som tog emot hennes anmälan och även skrivit det i ett sms till henne. Hon vet att hösten inte står kvar där hon flyttade först och hon vet att hästen inte står i stallet hon skulle flyttas till. Jag kommer aldrig ens ge en ledtråd om vart hästen är!

@Masse
Tack för ditt svar! Kontraktet kommer jag anmäla om. Ska skriva ner vad hon sagt som är mot mig och ägaren så ni kan hjälpa mig där.

Jag vill veta vad saker och ting ingår i vad som exempelvis förtal. Vad kan anmälas som det? Haha rörigt och jag vet inte riktigt hur jag ska skriva, men hoppas ni förstår.

Min hemförsäkring täcker alla kostnaderna för advokat med mera. Det har jag redan kollat upp.

Ska ringa ägarens advokat idag och rådfråga. Till ägaren tyckte hon vi skulle avvakta om en stämning kommer eller inte. Men jag känner inte för att avvakta och kanske låta allt flyta förbi om hon drar tillbaka allting. Hon har orsakat stort lidande hos mig men framförallt för hästen. Jag vill att hon ska stå till svars på allt hon gjort mot oss. Jag bryr mig inte om ifall jag får någon form av ersättning men jag vill att hon ska få det straff hon förtjänar. Oavsett om det handlar om böter, skadestånd eller fängelse.

Hon vet egentligen ingenting om nånting men hon försöker med allt hon kan. Och ju längre tiden går och ju fler som går emot henne gör allting bara värre. Hon hittar på fler saker mot oss. Hon tar lagen i sina egna händer. Jag är rädd för att hon ska göra hästarna illa. Det är en sak att hon håller på mot oss, men djuren ska inte behöva lida.

En annan sak som kan ge en uppfattning om vem hon egentligen är, är att socialen har tagit hennes två barn. Bara det säger mycket. Hon är sjukpensionär och hennes man är arbetslös. Hur har dom råd med allt må tro?
 
Om jag hade varit ts så hade jag varit oerhört restriktiv med vad jag skriver här när det gäller handlingsalternativ och taktik, eftersom man får utgå från att "Teresa" läser vartenda ord och använder informationen mot ts.

Jag får dessutom intrycket, av den här beskrivningen, att "Teresa" är en rättshaverist av värsta sort. Med en sådan livssituation och historik finns det risk att personen har mindre att förlora på en utdragen tvist än en människa med normalare liv har, det behöver man väga in när man tittar på sina egna alternativ. Jag skulle själv värdera väldigt högt att avsluta all kontakt öht med henne...
 
Senast ändrad:
Förstår jag sakfrågan rätt har Vanja sagt upp fodervärdsavtalet med Teresa. Köpet har gått tillbaka eftersom full likvid inte erlagts enligt avtal. Därmed är ju förehavanden mellan Vanja och Teresa avslutade, om inte Teresa vill återkräva de 460 kr från Vanja, vilket är en sak dem emellan.

Vanja har ett fodervärdsavtal med dig. Det har inte Teresa med att göra.

Du har Teresas utrustning, som du vill bli av med. Varför inte helt enkelt skicka ett brev till henne, där du ger henne tidsfrist från det du först försökte lämna den åter, till två veckor fram i tiden. Och anger att utrustningen annars anses förverkad. Så får hon bestämma själv vad hon vill göra med utrustningen.

Som jag ser det är det ENDAST utrustningen ni har någon affär med. Att Teresa lämnat ut hästen för Vanjas räkning, är ju fullständigt utagerat. Eftersom det var Teresa som lämnade ut hästen, har det ju knappast rört sig om någon stöld av hästen heller (från Teresa, hon har lämnat ut den).

Har jag fattat något fel?
 
Det är precis som du säger @Lovisaleonora. Ägaren har hävt köpet och sagt upp fodervärdskontraktet. Det men pengarna är mellan dom två.

Jag har försökt flera gånger att träffas så vi kan lämna över grejerna men hon undviker det hela tiden. Hon kommer med ursäkter om varför hon inte dyker upp. Nu skriver hon bara att advokaten hör av sig till mig. Har kontaktat advokaten och hon vill att vi kommer överens om en tid som passar oss båda. Men Teresa förhalar det hela fortfarande. Antagligen vill hon inte ta emot utrustningen för då har hon ju inget mer att gå på mot mig mer än ren lögn från hennes sida.

Enligt polisen så måste jag kvartalet utrustningen. Om jag slänger eller säljer den kan hon kräva skadestånd. Jag har ingen rätt att kräva hyra för platsen den tar upp. Jag frågade om man fick åka hem till henne och lämna den utanför hennes dörr om hon inte öppnar och meddela henne att den finns där. Men polisen sa att om utrustningen försvinner så är det på mitt ansvar och då kan hon stämma mig på det.
Så kort och gott måste jag lämna över den personligen för att vara säker på att hon får den.

Funderar på om jag ska skriva ner en lista på det jag har som är hennes och skriva att jag härmed intygar att jag lämnar över all den utrustning jag fått med hästen. Vill även att det ska stå att Teresa intygar med sin underskrift att hon mottagit sakerna. Självklart ska jag ha någon med mig som vittne som även den får skriva under samt Teresas advokat. Vill lämna över sakerna hos advokaten så även hon ser att det görs.

Det är ingen som stulit någon häst. Varken jag eller Teresa. Men ändå försöker hon få det att låta som att jag stulit hästen från henne.
 
Om du hade anmält direkt hade stallägaren blivit skyldig. Det gäller alla som tar emot inackoderingar! Du skall sköta och mata hästen som din egen.
 
Som någon skrev så är detta en rättshaverist som säkert har någon form av s k diagnos och helt enkelt inte riktigt förstår bättre än att något gått emot henne.
Egentligen har du inte alls med henne att göra men det gör det inte mindre jobbigt att bli utsatt för det du blir utsatt för. Ska du träffa en advokat så ta alla fakta du har med dig och berätta det som du berätta här och även då de detaljer som vi inte vet. Mycket av det du har hintat om här tyder på att det är olagligt och faller in under förtal och ev förföljelse. Men det får du bäst information av en advokat som kan se hela bilden.
Att vänta med att lämna in tills ni ser om hon går vidare kan vara den bästa dealen rent ekonomiskt. Gör hon ingen stämning men fortsätter hänga ut dig i socialmedier kan det ändå vara dags för dig att göra det. Men låt någon oberoende och kunnig som en advokat titta på alla fakta och ge dig råd. Det kan om det fortsätter även bli fråga om att anmäla via polisen och inte bara själv lämna in en stämning.

Med facit i handen är det alltid lätt att säga vad som skulle gjorts och i det här fallet skulle du inte tagit med dig hästen utan gjort en anmälan till djurskyddet som fått tagit tag i det istället. Kan ju vara värt för andra att tänka på om de hittar hästar i dåligt skick. För det ju lätta att tänka med hjärtat istället för hjärnan i de här fallen, har själv gjort det mer än en gång. När man gör så kommer ju ofta den som gjort fel undan och i värsta fall kan dom skaffa nya djur.
 
Stackare, den här historien är nog inte slut än. Bara att bita ihop och fortsätta vara så trevlig och tillmötesgående du orkar.

Om du ska polisanmäla är det nog förtalet på facebook som är ditt starkaste kort. Önskar dig all lycka till!
 
Det enda jag kan råda till är att håll dej god med förra ägarens advokat och försök att håll huvudet kallt :up:
Jag hoppas att hon lägger av någon gång och att hästen och du får ett trevligt och roligt liv ihop :love:
 
Fy vad sjukt! Tycker du ska göra upp med hennes advokat om att få lämna sakerna där. Dyker inte tjejen upp då så får de bli advokatens problem.
Skönt att du har en bra hästägare på din sida i alla fall. Man ser så många konstiga historier på FB. Folk som påstår ha sålt sin häst till en "bulvan", någon annan tappar bort sina föl men har ingen ficklampa så kan inte leta osv osv. Man får hoppas att någon ser inlägget med lite kritiska ögon. Men snackas skit om dig med namn kan du ju få det till förtal.

Är underskrift på köpeavtal förfalskat är det urkundsförfalskning också.

Men utrustningen du fick med, var det egentligen Vanjas? I så fall kan ju hon intyga värdet av den.
 
Jisses vilken soppa...

Jag funderar över den där advokaten. Det känns som att endera är det ingen advokat - eller så har hen fått en väldigt annan bild än den du ger här. Har du pratat med advokaten någonting om din version, och Vanjas?

Om vi utgår från att allt du skriver är korrekt, så är det ungefär på nivån hål i huvudet att lämna in en stämningsansökan. Det kommer kosta långt mer än vad tvisten kostar, i den mån det föreligger någon bevisbar tvist då. Det kommer ju bli ett "småmål" och där är motpartens rättegångskostnader man riskerar att få betala vid förlust reglerade och kan inte skena iväg hur mycket som helst. Men hur man än vrider på det så med kostnad för stämningsansökan, det hon redan betalt advokat om det nu är en sådan som anlitats osv så har redan det överstigit värdet på både utrustning och häst sammanlagt. Så, endera bluffar hon - eller så är det en rättshaverist med något annan verklighetsförankring än "vi andra"...
 
Om du ska polisanmäla är det nog förtalet på facebook som är ditt starkaste kort. Önskar dig all lycka till!

Problemet med förtal är att det är ett målsägandebrott, dvs åklagare väcker inte åtal i normalfallet utan man får göra det själv som drabbad. Urkundsförfalskning/motsvarande skulle vara ett säkrare kort då det faller under allmänt åtal, MEN av det TS berättar låter det där köpeavtalet så himla taffligt gjort att vem som helst skulle insett att det var förfalskat/fejk, och då är det faktiskt inte straffbart.

Jag skulle inte göra något alls mer än se tiden an, informera stallägare osv om situationen och vara ytterst trevlig och PK i alla kontakter, spara allt och även prata med hennes advokat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 096
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 421
Senast: Pannica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp