Nej HÄSTEN säljs för 2000 kr, priset för utrustningen har egentligen inte med hästen att göra.

Urkundsförfalskningen faller under allmänt åtal, alltså inte en stämning. Polisanmälan. Och det tycker jag absolut Vanja ska anmäla, om inte annat för att markera för Teresa.
---
Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis ...
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsförfalskning
 
@corzette
Det är en del som ägs av Teresa och en del som ägs av Vanja. Det som är Vanjas stannar kvar hos mig.

Jag tänker inte ge mig. Har väldigt mycket som är jobbigt för tillfället, men detta är nästan kul tycker jag :p. Tar mycket energi men det är det värt.

Teresa har ju inget att komma med egentligen. Men ändå fortsätter hon.

Kom ihåg att det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt
 
Nej HÄSTEN säljs för 2000 kr, priset för utrustningen har egentligen inte med hästen att göra.

Urkundsförfalskningen faller under allmänt åtal, alltså inte en stämning. Polisanmälan. Och det tycker jag absolut Vanja ska anmäla, om inte annat för att markera för Teresa.
---
Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis ...
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsförfalskning

Fast man får inte det där avtalet att innebära fara i bevishänseende tror jag. Ingen lär ta det där som det äkta köpeavtalet. Sjukt kassa förfalskningar som inte lurar någon är ju inte straffbara. Så jag skulle inte lägga en krona på urkundsförfalskningsspåret om det vore jag.
 
Nja, det handlar ju inte om pengar. Det handlar ju om att anmäla för att det faktiskt är ett brott, även om det möjligen inte finns någon påföljd i detta fallet.

Dåren trodde ju mycket möjligt att det faktiskt fanns något att hämta ur den taffliga förfalskningen. Jag ser en fara i att låta människor av den här kalibern härja fritt, för deras tolkning är gärna "eftersom ingen stoppar mig är det tillåtet". Ett samtal från polisen hade nog inte skadat i det här fallet.
 
Senast ändrad:
Hon har nog den uppfattningen att skrivna avtal kan man använda precis som man själv vill och tycker.

Har flera vänner som råkat ut för unga vuxna, upp till 35-40 år, som bryter skrivna avtal som om dom är toalettpapper.
Alltså fodervärds- och stallkontrakt.
Så varför skulle dom bry sej av det brottsliga i att förfalska ett köpeavtal.

Men visst svider det när man som sjukpensionär betalar uppsägningshyran istället för att bara dra iväg med häst och alla prylar som många andra.

Nåja, jag hoppas att det ger mej större chans att få ny BRA stallplats nästa gång jag ska flytta om jag har bra referenser.
 
Ta kontakt med en advokat. Oftast har de en första rådgivning gratis.
Och Vanja bör ju gå vidare om kontraktet är falskt. Då faller resten av eländet med.
Utrustningen kam du göra som sagt tidigare, skicka information om att den ska hämtas inom ett visst datum.
 
Värt att tänka på för den som går med på avbetalning är att om man inte samtidigt gör ett äganderättsförbehåll tills hästen/varan är till fullo betald, så är det köparen som äger hästen/varan efter att man börjat betala.
Man har då ingen som helst möjlighet att ta tillbaka hästen/varan inte ens genom att betala tillbaka det man fått betalt om inte köparen går med på det. Köparen däremot kan t ex sälja hästen/varan.
Det enda man kan göra som säljare i ett sådant fall är att försöka driva in skulden som köparen då har till säljaren.
 
Hon har nog den uppfattningen att skrivna avtal kan man använda precis som man själv vill och tycker.
Den sortens människor är kapabla till precis vad som helst. Jag tycker det verkar vara en narcissist som bökar runt. Jag stångas just nu med en narcissist i en förening som denne driver som sin egen ägodel, dessutom skrämmer denne resten av styrelsen till tystnad (narcissisten är ordförande) samt har avskaffat valberedning vilket gör att denne väljer sig själv samt sitt "hov" år efter år. Googla "narcissist" så finns det en hel del läsvärt om hur man ska bemöta den typen av människor för dom ljuger och vänder och vrider på allt så skrivna dokument är det enda som får stopp på dom, men det tar tid.
 
Det har inte hänt så mycket med just tvisten mer än detta;

Teresas advokat ville ju ha en lista på den utrustning som inte är tvistlig (dvs den utrustning jag faktiskt fick med hästen). Satte mig ner och skrev ner varenda liten pryl (även en vit påsklämma som låg i ryktlådan..). Skrev i samma mejl att jag vill ha överlämnandet hos advokaten med både advokaten och Teresa närvarande. Skrev att jag kräver bådas underskrift på att dom mottagit utrustningen och att jag kommer ha med mig ett eget vittne som även denne ska skriva under på.

Fick detta till svar:
"Hej,

Jag får återkomma med svar med anledning av ert mejl den 7 december. Jag för diskussioner med min klient om hur hon vill göra med utrustningen. Jag får således återkomma med förslag på tid och datum för återlämnande längre fram när jag har fått besked från min klient om hur hon vill göra.

För kännedom skall all kontakt i detta ärende ske genom mig.


Med vänlig hälsning
Teresas Advokat"

Så, vad finns det att diskutera? Ska hon ha utrustningen eller inte? Vill hon inte ha den så kan dom väl säga det.. Vill hon ha den borde dom bokat tid för länge sen. Så just nu hoppas jag bara på att jag blir av med skiten innan jul.


För övrigt med hästen så går det åt rätt håll. Hon har kommit upp såpass i hull att man får leta efter revbenen, men mycket muskler fattas fortfarande.

I måndags va ET ute och kolla igenom henne. Hon hade flertalet låsningar i hals, länd, kors och bäckenet. Hon var spänd lite varstans i kroppen och väldigt svag i bak knäna. Stel som ett kylskåp är hon med. Svag i muskulaturen i rygg, länd och mage så nu kommer det vara muskelbyggande övningar från backen samt massage och stretching varje dag i 2-3 månader och återbesök av ET om 3 månader.

Nu har vi kollat allt och hon är numera fräsch men måste få upp muskulaturen. Vi går åt rätt håll :)

Bonusbild från gårdagen;
 
Hahahaha fick precis detta till svar från Teresas advokat ;)

"Hej,

Jag får härmed meddela att jag inte längre företräder Teresa i tvisten angående hästen samt därtill hörande utrustning. All kontakt i detta ärende får således ske direkt till Teresa själv som för närvarande driver ärendet vidare.

Teresa får även en kopia på detta.

Med vänlig hälsning

Teresas advokat"

Hahaha undra vad Teresa gör härnäst ;)
 
Hahahaha fick precis detta till svar från Teresas advokat ;)

"Hej,

Jag får härmed meddela att jag inte längre företräder Teresa i tvisten angående hästen samt därtill hörande utrustning. All kontakt i detta ärende får således ske direkt till Teresa själv som för närvarande driver ärendet vidare.

Teresa får även en kopia på detta.

Med vänlig hälsning

Teresas advokat"

Hahaha undra vad Teresa gör härnäst ;)
Ja, jag undrade just... Som juridisk företrädare i civilrättsliga mål har man ju lite valmöjligheter när det kommer till vilka klienter man vill ta sig an. Klokt av advokaten att lägga ner projektet ;)
 
Ingen högoddsare att advokaten skulle hoppa av. Skönt att någon i alla fall markerat mot människan.

Jag hade skrivit ett brev, meddelat att sakerna ska avhämtas mellan kl. 10-12 och en adress och datum. "Med hänsyn till att du flera gånger uteblivit från de möten vi bestämt för avlämning av utrustning, utgår jag från att du inte längre är intresserad av utrustningen om du uteblir även denna gång. Jag kommer således att slänga artiklarna om de inte avhämtas enligt ovan".

Något i den stilen. Sedan kan du ju spara dem ett tag till, för säkerhetsskull.
 
En tanke bara, existerar den där advokaten? tänkte med tanke på hur Teresa verkar ha det ekonomiskt så är ju en advokat inte gratis. Det jag tänkte var om det bara är nåt hon hittat på för att skrämmas och att hon eller t.ex. en vän skrivit ihop mejlen och att de nu fått kalla fötter när det börjat pratas om att träffas IRL och att de därför dragit sig ur.
 
@Lovisaleonora
Hade tänkt skriva något liknande till henne. Vill bli av med allt. Det tar bara plats och jag har ingen användning av sakerna. Så vill hon inte ha dom så gör det inget för mig om jag får slänga dom.

@SprinklOfStars
Båda advokaterna hon haft är riktiga. Den första jobbade i samma företag som Vanjas advokat. Senaste har jag kollat upp och det är verkligen hon. Så inget påhitt från Teresa.
 
@Perla jag vill minnas att väldigt många avrådde dig att ingå kontrakt med denna ägare/häst utifrån luddigheterna du skrev om och med tanke på hur fel det blev med din tidigare lånehäst osv ? :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 431
Senast: Pannica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp