Anmärkningar vid besiktning

e_jhastar

Trådstartare
Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker.
Efter många om och men hittade jag äntligen en häst som jag verkligen kände var helt rätt, ålder, storlek, utbildningsnivå och temperament passade precis det jag hade i åtanke innan jag började leta häst. Tyvärr blev det en tråkig besiktning som gjorde att jag valde att avvakta med köp och göra en ny besiktning längre fram. Men är såklart nervös och föreställer mig det värsta. Jag hoppas verkligen på förbättring men vågar inte ha för höga förhoppningar.

Veterinären vid besiktningen var inte helt emot att köpa ändå utan gav olika förslag på lösning, valde till slut att vi gör en ny besiktning efter 2 veckor och ser hur det är då.

Problemen var; Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag.
Böjprovsreaktion: Vänster fram hela benet 0, låg 0,5. / Höger fram hel 0, låg 0,5. Bakbenen ua.

Hästen vilar 1 vecka (promenader) och rids som vanligt 1 vecka igen och sedan besiktning. Sto 9 år gammal, rids 6 gånger i veckan, tränas väl hyfsat normalt/hårt. Ej tävlat mycket.

Jag själv kommer träna allround, hoppar inga högre höjder, rider mer på hobbynivå ca 4-5 gånger i veckan.

Vad tänker ni?
 
Något strul är det ju i framvagnen. Frågan är varför hästen är överansträngd där. Är den överbyggd? Går den framtungt? Riden i fel form?

Just att steget dessutom är kortare i ena sidan hade fått mig att dra öronen åt mig. Jag hade nog i alla fall velat röntga om jag varit väldigt kär i kamelen.

Prissättning? Försäkring? Det kommer ju sannolikt bli reservationer i försäkringen och det är ett annat tråkigt kapitel.
 
Något strul är det ju i framvagnen. Frågan är varför hästen är överansträngd där. Är den överbyggd? Går den framtungt? Riden i fel form?

Just att steget dessutom är kortare i ena sidan hade fått mig att dra öronen åt mig. Jag hade nog i alla fall velat röntga om jag varit väldigt kär i kamelen.

Prissättning? Försäkring? Det kommer ju sannolikt bli reservationer i försäkringen och det är ett annat tråkigt kapitel.

Ingen kommentar om att den var överbyggd, tycker inte hästen kändes framtung.
Hästen är i dagsläget inte försäkrad, det gör det såklart en smula krångligt... pris ca 60
 
Ingen kommentar om att den var överbyggd, tycker inte hästen kändes framtung.
Hästen är i dagsläget inte försäkrad, det gör det såklart en smula krångligt... pris ca 60

Men är den överbyggd, det kan du ju själv konstatera (du har väl tittat på hästen själv?). Att den inte känns framtung har ju inte så mycket med att göra om den ligger på hårt fram eller är bakhjulsdriven och korrekt riden.

Är den oförsäkrad idag hade jag vänt på klacken direkt, du har ju väldigt dåligt försäkringsskydd. Jag hade i så fall varit beredd att ha den oförsäkrad och stå för alla veterinärkostander själv och vara utan livvärdet.
 
Om den inte är försäkrad blir det svårt. Du kommer inte kunna få en försäkring utan reservationer om den inte är UA. Jag hade velat röntga frambenen/kotorna för att se så där inte är nåt.
 
Röntga för säkerhets skull och sen hade jag även bett ännu en vet kolla på hästen. 0,5 grads hälta är väldigt lite inte säkert en annan vet säger samma sak .
Kolla upp om fler hästar i samma stall har problem med gallor/ svullnad. En del får problem med svullnad vid högt proteinintag ( vi har tex ett par fullblod som reagerar så).
Hur kändes hästen att rida?Kändes det enkelt att få bra bjudning tex
 
Tycker inte hon såg överbyggd ut men är ju inget proffs.
Röntga för säkerhets skull och sen hade jag även bett ännu en vet kolla på hästen. 0,5 grads hälta är väldigt lite inte säkert en annan vet säger samma sak .
Kolla upp om fler hästar i samma stall har problem med gallor/ svullnad. En del får problem med svullnad vid högt proteinintag ( vi har tex ett par fullblod som reagerar så).
Hur kändes hästen att rida?Kändes det enkelt att få bra bjudning tex

Jag vet vad hon får för foder och hon får rätt mycket protein så har haft det i åtanke också, sen vet jag inte om hon för massa protein p.g.a värdet i hösilaget eller för träningens skull, men jag tänkte ju ändå byta över till något annat senare. I ridningen var det inget konstigt alls, kändes väldigt fräsch, framåt och arbetsglad.
 
Om den inte är försäkrad blir det svårt. Du kommer inte kunna få en försäkring utan reservationer om den inte är UA. Jag hade velat röntga frambenen/kotorna för att se så där inte är nåt.

Om det nu skulle visa sig något på röntgen, vad hade det kunnat vara isåfall? Försökt googla men får inte fram något annat än typ kotledsinflammation.
 
Ett alternativ till att hästen är överbyggd är att den kan har en stupande bog. Ser den harmonisk ut i sin exteriör eller finns det något som skulle kunna ge hästen problem?

Inte vad jag kan se men är ju som sagt inget proffs... Men om det hade varit så som du säger, borde inte veterinären nämnt det?
 
Inte vad jag kan se men är ju som sagt inget proffs... Men om det hade varit så som du säger, borde inte veterinären nämnt det?

Det kan man inte lita på. Vill man veta något specifikt bör man fråga om det. Kanske kan du kontakta veterinären och fråga?

Jag hade missat att hästen var oförsäkrad. Jag hade inte köpt hästen med kombinationen ej försäkrad och reaktioner. Vill du absolut ha hästen hade jag erbjudit halva summan på grund av detta.
 
Som sagt prova ännu en vet. Om den inte ser hälta ör saken klar. Du kan ju dessutom kolla med ditt försäkringsbolag men hör det i så fall efter andra vetbesiktningen 😉
 
Det kan man inte lita på. Vill man veta något specifikt bör man fråga om det. Kanske kan du kontakta veterinären och fråga?

Jag hade missat att hästen var oförsäkrad. Jag hade inte köpt hästen med kombinationen ej försäkrad och reaktioner. Vill du absolut ha hästen hade jag erbjudit halva summan på grund av detta.

Det blir ju en besiktning till nästa vecka så tänkte att jag kan fråga då. Tänkte se om jag kan få ner hästen i pris mer, känns ju ändå lite som en risk även om hon skulle gå ua nästa besiktning... Jag vet inte. Mycket tankar som snurrar i huvudet nu hehe.
 
Det blir ju en besiktning till nästa vecka så tänkte att jag kan fråga då. Tänkte se om jag kan få ner hästen i pris mer, känns ju ändå lite som en risk även om hon skulle gå ua nästa besiktning... Jag vet inte. Mycket tankar som snurrar i huvudet nu hehe.

Fråga då om veterinärens tankar om de reaktioner hästen visar, om de bör vara övergående eller om något hos hästens exteriör kan vara orsaken.
 
Varför ska man lita på veterinären som inte ser hälta mer än den som ser det? Om man nu inte har kunskaper om veterinärerna.
För då kan man iallafall få en annan bedömning och gå på sin egen känsla. Döms hela hästen som ua går det dessutom lättare att försäkra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp