Anmärkningar vid besiktning

Ja 0,5 undrar hur många hästar som tex tävlas kan av en vet anses ha så liten hälta och utav en annan ingen alls🙈
Men den är ju tydligt halt även utan det där böjprovet du avskyr så mycket.
Jag skulle INTE köpa. Det är ju inte bara det ekonomiska i att stå med massor av veterinärräkningar det är ju även det emotionella i att ha en trasig häst som man inte vet om man får ha kvar för att senare få avliva. Visst den delen kan ske även vid köp av hel häst men risken är betydligt mindre.
 
Du kan väl inte bekvämt strunta i restenav symptombilden?!
Nä det har jag inte heller påstått. Jag har hela tiden hävdat att man bör ta reda på mer.
Vara kort i steget kan ju bero på allt ifrån stelhet till att nått är vajsing. Inte ens vet var emot ett köp men det verkar ingen här reagera på. Tänk om den har nått så enkelt som en hovböld 🙈
 
Men den är ju tydligt halt även utan det där böjprovet du avskyr så mycket.
Jag skulle INTE köpa. Det är ju inte bara det ekonomiska i att stå med massor av veterinärräkningar det är ju även det emotionella i att ha en trasig häst som man inte vet om man får ha kvar för att senare få avliva. Visst den delen kan ske även vid köp av hel häst men risken är betydligt mindre.
Jag avskyr inte böjprov var har jag skrivit det?Däremot ska man veta att ett böjprov är ett verktyg man använder som en del av en helhetsbild. Sist jag var på hältutredning ville inte vet ens använda böjprov. Metoden att filma med pluttar på kroppen användes.Det var enligt vet en säkrare metod.
Sen vet jag inte vilka hästar du haft men jag har aldrig behövt avliva en häst med så lite hälta och då har jag hållet på med hästar i hela mitt liv. Känns som det dras på lite väl stora växlar här
 
Jag avskyr inte böjprov var har jag skrivit det?Däremot ska man veta att ett böjprov är ett verktyg man använder som en del av en helhetsbild. Sist jag var på hältutredning ville inte vet ens använda böjprov. Metoden att filma med pluttar på kroppen användes.Det var enligt vet en säkrare metod.
Sen vet jag inte vilka hästar du haft men jag har aldrig behövt avliva en häst med så lite hälta och då har jag hållet på med hästar i hela mitt liv. Känns som det dras på lite väl stora växlar här
Och böjprovet används i veterinärbesiktningen här just som en del av helheten. Hästen har förkortat steg i flera sammanhang, gallor och en svag böjprovsreaktion. Det är som att be om att få trubbel. Hade det bara varit böjprovet och inget annat så hade fler sett genom fingrarna med det.
 
Och böjprovet används i veterinärbesiktningen här just som en del av helheten. Hästen har förkortat steg i flera sammanhang, gallor och en svag böjprovsreaktion. Det är som att be om att få trubbel. Hade det bara varit böjprovet och inget annat så hade fler sett genom fingrarna med det.
Som sagt kan vara så enkelt som en hovböld. Men det kanske är bättre hon missar en för henne trevlig häst istället för att istället gräva lite till, när dessutom vet inte avråder hästköp?
 
Som sagt kan vara så enkelt som en hovböld. Men det kanske är bättre hon missar en för henne trevlig häst istället för att istället gräva lite till, när dessutom vet inte avråder hästköp?
Du tycker det är bättre om köparen står med en halt häst eller?

Det är säljarens sak att sälja en frisk häst och ta reda på vad som är problemet, inte köparens att göra en hältutredning .
 
Av en hovböld kommer ingen dubbelsidig hälta, jämnt kortare steg eller böjprovsreaktion. Då kommer hälta/markering på aktuellt ben.
har faktiskt varit med om just bara kortare steg tex vid longering, svullnad allt ifrån lite svullnad upp över kotorna till svullnad som såg ut som en senskada, har hänt att båda fram svullnat därför att hästen lägger vikter över på det andra fram. Ingenstans står det att hästen har dubbelsidig hälta utan den har kortare steg och med en 0,5 grads hälta på ena fram
 
Du tycker det är bättre om köparen står med en halt häst eller?

Det är säljarens sak att sälja en frisk häst och ta reda på vad som är problemet, inte köparens att göra en hältutredning .
Det har jag också skrivit att säljaren ska ju behandla om det finns nått att behandla vilket den kan göra om det visar sig vara hovböld, men om jag som köpare vill förvissa mig om att jag inte missar en enkel lösning så får jag med hjälp av säljaren och vet gräva mer. Säger det igen vet var ju inte negativ till köp. Om vet trott något allvar felade hästen hade nog vet avrått köp
 
Nu såg jag att jag missat låg hälta båda fram har läst fel my bad 🙈Men jag håller fast vid att det forfarande kan vara nått enkelt med tanke på att vet inte avråder köp😊
 
Jag avskyr inte böjprov var har jag skrivit det?Däremot ska man veta att ett böjprov är ett verktyg man använder som en del av en helhetsbild. Sist jag var på hältutredning ville inte vet ens använda böjprov. Metoden att filma med pluttar på kroppen användes.Det var enligt vet en säkrare metod.
Sen vet jag inte vilka hästar du haft men jag har aldrig behövt avliva en häst med så lite hälta och då har jag hållet på med hästar i hela mitt liv. Känns som det dras på lite väl stora växlar här
Det har låtit som om du avskyr det.
Men här är det inte bara en böjprovsreaktion det är även kotledsgallor, förkortat steg samt ojämnt långa steg. Det är alltså fyra saker som pekar på att det finns ett problem. Hade det bara varit en 0,5 gradig böjprovsreaktion hade jag kanske sett saken annorlunda.
 
Nu såg jag att jag missat låg hälta båda fram har läst fel my bad 🙈Men jag håller fast vid att det forfarande kan vara nått enkelt med tanke på att vet inte avråder köp😊
Men hur ska vet veta om det är något enkelt utan djupare undersökning?
Jag förstår inte varför du gissar att det är ofarligt när inget pekar på det. När man köper en häst är det bättre att måla fan på väggen än rycka på axlarna. Det är billigare både ekonomiskt och emotionellt.
 
Men hur ska vet veta om det är något enkelt utan djupare undersökning?
Jag förstår inte varför du gissar att det är ofarligt när inget pekar på det. När man köper en häst är det bättre att måla fan på väggen än rycka på axlarna. Det är billigare både ekonomiskt och emotionellt.
Jag har HELA tiden sagt att det måste undersökas mer!!!Ha en dialog med säljaren och vet!Jag gissar inget jag säger att det KAN vara ofarligt !
Säg att hästen har lindig kotlefsinflammation ( vilket är en av de vanligaste åkommorna), köparen får utdrag av ev tidigare vetbesök som kanske visar att hästen aldrig tidigare varit halt, säljaren gör en behandling hästen blir frisk, sälj för en billigare pengosv. Vem vet säljaren i detta läge hår med på att stå för en röntgenVet avråder som sagt inte köp. Dessutom har iallafall mina bolag hävt reservationer om det inom en viss tid inte återkommit samma problem
 
Kan tillägga att vi har både försäkrade o oförsäkrade hästar. Hästar som inte ens blivit besiktigade och de utsätts för långt större påfrestning än vad denna häst kommer att göra. Sen tror jag en vet erfarenhet väger tyngre som sett hästen än vi som bara läst om den
 
Jag har HELA tiden sagt att det måste undersökas mer!!!Ha en dialog med säljaren och vet!Jag gissar inget jag säger att det KAN vara ofarligt !
Säg att hästen har lindig kotlefsinflammation ( vilket är en av de vanligaste åkommorna), köparen får utdrag av ev tidigare vetbesök som kanske visar att hästen aldrig tidigare varit halt, säljaren gör en behandling hästen blir frisk, sälj för en billigare pengosv. Vem vet säljaren i detta läge hår med på att stå för en röntgenVet avråder som sagt inte köp. Dessutom har iallafall mina bolag hävt reservationer om det inom en viss tid inte återkommit samma problem
Om hästen är halt när den kommer ut tii försäljning så går det knappast att utesluta att hästen varit halt tidigaee. Ägaren kan mycket väl ha missat det också.

Det är dyrt att som köpare hålla på att röntga och utrda hältan. Om ägaren hittat orsaken och man fortfarande letar kan man göra ett nytt övervägande.
 
Kan tillägga att vi har både försäkrade o oförsäkrade hästar. Hästar som inte ens blivit besiktigade och de utsätts för långt större påfrestning än vad denna häst kommer att göra. Sen tror jag en vet erfarenhet väger tyngre som sett hästen än vi som bara läst om den
I det här fallet behöver man ju inte ha så mkt erfarenhet för att fatta att det är ett väldigt riskabelt köp. Det hade varit ett riskabelt köp om hästen varit vettigt försäkrad, utan befintlig försäkring vore det rent korkat att köpa hästen sålänge man inte har högar med pengar att spendera på veterinärkostnader.

Det enda som skulle vara rimligt isf är att vänta när säljaren bekostar hältutredning, behandlar och sedan sätter igång hästen under iaf några månader innan ny besiktning. Plus då att kolla med försäkringsbolaget innan köp om det utifrån skadehistoriken är möjligt att försäkra utan reservationer.

Jag har själv gjort så, jag väntade 11 månader innan det var rimligt att genomföra köpet. Då var jag dock väldigt säker på att jag ville ha hästen och hade den ”på prov” under konvalescens och rehabilitering. Ägaren betalade såklart alla veterinärkostnader under tiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp