Anmärkningar vid besiktning

Kotledsinflammation är ju sällan ett mindre problem. Den beror ju på något, t.ex att hästen avlastar en annan skada.
En kotledsinf med 0,5 grads hälta anser jag om hästen ser bra ut på röntgen har väldigt bra utsikter att fungera bra igen. Den kan ju vara orsakad av en vrickning i hagen och det ska inte vara några problem att åtgärda.
Däremot om den vart mkt halt, vilket kan tyda på lång felbelastning och slitage hade jag varit mer bekymrad.
Dessutom visar senaste forskning att vet bedömer både böjprov och longering på volt väldigt olika. Därför bör en erfaren ryttare prova hästen
 
Böjreaktionerna skulle inte oroa mig. MEN hästen är kort i steget och ojämn fram. Dessutom är den ojämnt gallig (inte parvis ben med gallor). Och den är förhållandevis ung.

Jag skulle springa åt andra hållet. Avvikelsen i rörelse fram kan mycket väl vara att hästen sparar det galliga bakbenet.

Är det verkligen drömhästen skulle jag röntga och ultraljud från carpus och ner fram och från knä och ner bak. Samt vilja ha knäna ultraljudade. Samt vara beredd på att försäkringsskyddet inte kommer vara fullständigt.
 
På denna tråden låter det som att alla hästar som har det minsta fel eller nångång i livet behöver behandlas är odugliga.

Kan bara svara för mig själv men anser absolut inte att hästar som har det minsta lilla fel är odugliga. Nästan alla hästar skadar eller blir sjuka någon gång i sitt liv. Det är helt beroende på vad för typ av skador och sjukdomar. Kan absolut köpa häst med röntgenfynd osv för jag vet vad det innebär men jag rekommenderar inte andra, speciellt inte okända människor på ett forum att göra det. Det finns fräscha hästar till salu och denna hästen kommer säkert också bli såld ngn gång när den väl är fräsch/om den kan bli fräsch. Det finns många hästar till salu och är väldigt trist att köpa en häst som man måste börja att rehabilitera.
 
Och varför är inte det upplägget möjligt här?
Varför skulle det vara ett väldigt riskabelt köp om köparen får tillgång till tidigare historik, hästen röntgas och ev behöver en behandling.Säg att hästen har en mild hälta, hur många hästar har inte haft det och funkat alldeles utmärkt. På denna tråden låter det som att alla hästar som har det minsta fel eller nångång i livet behöver behandlas är odugliga. Det är inte min erfarenhet . Är den så lite halt är det dessutom troligen i ett väldigt tidigt stadie man kan upptäcka ett ev fel vilket i mina ögon är positivt.
Säger som innan begär röntgen , det vore i säljarens intresse också

Problem får man ändå. Det är dumt att köpa på sig dem. Särskilt när man inte vet vad problemet beror på och inte har en försäkring som täcker om det visar sig fortsätta.

Det är min åsikt.
 
Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker.
Efter många om och men hittade jag äntligen en häst som jag verkligen kände var helt rätt, ålder, storlek, utbildningsnivå och temperament passade precis det jag hade i åtanke innan jag började leta häst. Tyvärr blev det en tråkig besiktning som gjorde att jag valde att avvakta med köp och göra en ny besiktning längre fram. Men är såklart nervös och föreställer mig det värsta. Jag hoppas verkligen på förbättring men vågar inte ha för höga förhoppningar.

Veterinären vid besiktningen var inte helt emot att köpa ändå utan gav olika förslag på lösning, valde till slut att vi gör en ny besiktning efter 2 veckor och ser hur det är då.

Problemen var; Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag.
Böjprovsreaktion: Vänster fram hela benet 0, låg 0,5. / Höger fram hel 0, låg 0,5. Bakbenen ua.

Hästen vilar 1 vecka (promenader) och rids som vanligt 1 vecka igen och sedan besiktning. Sto 9 år gammal, rids 6 gånger i veckan, tränas väl hyfsat normalt/hårt. Ej tävlat mycket.

Jag själv kommer träna allround, hoppar inga högre höjder, rider mer på hobbynivå ca 4-5 gånger i veckan.

Vad tänker ni?
Ibland syns inte riktigt hälta förrän man bedövat ena framkotan, om de har ont i båda. En häst jag haft som hade noll i rektion på vänster framkota, reagerade lite just när han böjde högerkotan, just i själva böjningen, men inte nämnvärt när vi sen sprang upp, vi bedövade ändå höger kotan och vips var hon rätt halt på vänster fram som hon inte hade någon som helst böjprovsreaktion på!, visade sig ha en lös benbit...denna häst hade inga gallor. (opererad och sen ok kan jag tillägga :) )Hennes symtom varför jag kollade upp henne var just för att hon blivit kortare i sitt steg fram. Jag skulle ha röntgat hästen. Och kanske bedövat en kota för och se hur hon ser ut eftersom hon både hade reaktioner och var gallig. Det hade jag gjort om det hade varit min häst, vettetusan om jag hade gjort det på en häst jag hade tänkt köpa..dvs jag hade inte köpt hästen i dagsläget och hade inte själv lagt egna pengar på att göra den utredningen på en annans häst.
 
Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker.
Efter många om och men hittade jag äntligen en häst som jag verkligen kände var helt rätt, ålder, storlek, utbildningsnivå och temperament passade precis det jag hade i åtanke innan jag började leta häst. Tyvärr blev det en tråkig besiktning som gjorde att jag valde att avvakta med köp och göra en ny besiktning längre fram. Men är såklart nervös och föreställer mig det värsta. Jag hoppas verkligen på förbättring men vågar inte ha för höga förhoppningar.

Veterinären vid besiktningen var inte helt emot att köpa ändå utan gav olika förslag på lösning, valde till slut att vi gör en ny besiktning efter 2 veckor och ser hur det är då.

Problemen var; Lindriga gallor kotleder båda fram, lindrig galla kotsenskida vänster bak.
Kort i framsteget båda varven (longering) båda fram på mjukt underlag, kort i steget vänster fram på hårt underlag.
Böjprovsreaktion: Vänster fram hela benet 0, låg 0,5. / Höger fram hel 0, låg 0,5. Bakbenen ua.

Hästen vilar 1 vecka (promenader) och rids som vanligt 1 vecka igen och sedan besiktning. Sto 9 år gammal, rids 6 gånger i veckan, tränas väl hyfsat normalt/hårt. Ej tävlat mycket.

Jag själv kommer träna allround, hoppar inga högre höjder, rider mer på hobbynivå ca 4-5 gånger i veckan.

Vad tänker ni?
Du har säkert fått många bra svar i tråden (har inte läst hela)men här kommer min erfarenhet.
Hästen jag besiktade (11 år)för sex månader sedan hade precis som 'din' väldigt lindriga bp-reaktioner falangerna bff och rätt 'stickig' i steget fram.
Väldigt lindrig spatt bb (BP ua)och nått mindre i ett knä men i övrigt väldigt fina plåtar. Priset reducerades kraftigt och jag chansade.
Efter att ha ridit och tränat den i fyra månader böjdes hon igen (trött i bakknäna så var in på klinik för det och blistrade)helt ua.
Det har varit mycket rehabtänk och den har masserats/behandlats frekvent då det fanns mycket spänningar.
Så visst har det tagit lite tid att få rätsida på kroppen men för Mig så har det varit värt det.
Jag kan tillägga att den var ok försäkrad utan reservationer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Blyger
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 786
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp