Anna Hassö: ”Hästförsäkringar behöver bli mer flexibla utifrån hästliv”

Hästar som får ha mycket utevistelse har mindre problem med luftvägar, mag- och tarmåkommor. Rids de på varierat underlag minskar slitaget - hästägare som lägger vikt vid det borde premieras. Man kanske kan gå ännu längre, titta på fodringsrutiner, strömedel, och kompetent skoning. Det skriver fälttävlansprofilen Anna Hassö, som bjuder upp till debatt i frågan.
 
Jag har en likadan. Det är så oerhört frustrerande när man gör ALLT man kan och ändå dyker det upp hältor lite här och var.
Ja. O hovbensrotation. O kolik, O allt annat skit...jag fattar verkligen inte. Är där alltid vid insläpp, året runt, varje dag och går igenom hästen, kratsar hovar osv.
Sen finns det folk i stallet som fodrar för lite, aldrig kratsar hovar, inte vatten i hagen, ger hösilage med svartmögel i...o deras djur blir inte ens sjuka.
 
Rena fysiska saker som till exempel bra stallmiljö går ju att mäta. Men om hästarna går i stora hagar och därmed blir överviktiga och får därför fång, ska de ha lägre premie? Eller ska den som har sin häst i grushage halva utetiden för att den inte ska bli för tjock, få högre premie?

Jag håller dessutom inte med att det var bättre förr. Hästar som stod i små spiltorna och bara kom ut på helgerna. 4 kg hö och 5 kg havre för att hästen annars blev bukig. Hovslagare som fixade hästarnas tänder. Överlag så tycker jag att hästar i dag har ett mycket bättre liv än ”förr i tiden”.
 
Och hästägare som tycker det är jättebra att flytta till anläggning med stora gräshagar med möjlighet att ha hästar i grupp (eller i alla fall i par) och som efter flytten ändå ställer hästen ensam i liten grusruta.

Vi är nog ganska bra på att veta vad hästarna behöver för att må bra, men desto sämre på att FAKTISKT göra så. För det är enklast/bekvämast på annat sätt.
 
Och hästägare som tycker det är jättebra att flytta till anläggning med stora gräshagar med möjlighet att ha hästar i grupp (eller i alla fall i par) och som efter flytten ändå ställer hästen ensam i liten grusruta.

Vi är nog ganska bra på att veta vad hästarna behöver för att må bra, men desto sämre på att FAKTISKT göra så. För det är enklast/bekvämast på annat sätt.
Instämmer helt. Oftast väljer vi det som passar våra ändamål bäst. Inte så mycket vad som alltid passar hästen. På många större anläggningar väljer folk ha sina hästar ensamma i små hagar. Pga skaderisk och antagligen även pga för lite mark för antal hästar. Eller man alltid har en skadad häst. Utevistelse 8 timmar om dagen som kan låta länge men som då innebär 16 timmar stillastående på box. Man behöver ändra upplägg och följa forskning.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp