Anna Hassö: ”Hästförsäkringar behöver bli mer flexibla utifrån hästliv”

Hästar som får ha mycket utevistelse har mindre problem med luftvägar, mag- och tarmåkommor. Rids de på varierat underlag minskar slitaget - hästägare som lägger vikt vid det borde premieras. Man kanske kan gå ännu längre, titta på fodringsrutiner, strömedel, och kompetent skoning. Det skriver fälttävlansprofilen Anna Hassö, som bjuder upp till debatt i frågan.
 
Tanken är ju god men hur ska det kontrolleras?

Jag bor i norra Australien mef sk "cyklon risk" och dessutom på en ö. Vår husförsäkring är dyr men om vi tex sätter in klassade fönster, klassat tak, har fönsterskydd tillgängligt, olika sorters material i väggarna, sprinklers inne och ute för bushfire, gräver dike runt tomten mm... så blir försäkringen "minimal"


Men huset står ju där det står. Lätt att kontrollera. Hästar flyttas ju runt mycket....
 
I Sverige måste man nu registrera på jordbruksverkets sida vilka hästar som står på ens anläggning. Har man verksamhet kan man certifiera denna https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrfhast/kvalitetsmarkt-hastverksamhet/

Härifrån är det ju inte långt till att försäkringsbolag kan få uppgifter om hästhållningen, som skulle kunna påverka premien positivt.

Sen har iaf Agria individuella, lokala, ombud till sina försäkringstagare. De skulle ju kunna komma ut på besök med en checklista (här tänker jag mig att det är en känd checklista, och hästägaren ber att de kommer när man vet att det kan ge lägre premie)

Lägre försäkringspremier skulle vara mycket önskvärt, så det kan jag jobba lite för. Får jag friskare häst på köpet så är ju det en bonus :)
 
Tanken är ju god men hur ska det kontrolleras?

Jag bor i norra Australien mef sk "cyklon risk" och dessutom på en ö. Vår husförsäkring är dyr men om vi tex sätter in klassade fönster, klassat tak, har fönsterskydd tillgängligt, olika sorters material i väggarna, sprinklers inne och ute för bushfire, gräver dike runt tomten mm... så blir försäkringen "minimal"


Men huset står ju där det står. Lätt att kontrollera. Hästar flyttas ju runt mycket....
Men så är det ju med det mesta. Man kan bli avslöjad eller ej. Hur ska försäkringsbolaget kolla att du VERKLIGEN skadade dig på väg till jobbet och inte på väg till postlådan? Ljuger man så är det ju bedrägeri.
 
I Sverige måste man nu registrera på jordbruksverkets sida vilka hästar som står på ens anläggning. Har man verksamhet kan man certifiera denna https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrfhast/kvalitetsmarkt-hastverksamhet/

Härifrån är det ju inte långt till att försäkringsbolag kan få uppgifter om hästhållningen, som skulle kunna påverka premien positivt.

Sen har iaf Agria individuella, lokala, ombud till sina försäkringstagare. De skulle ju kunna komma ut på besök med en checklista (här tänker jag mig att det är en känd checklista, och hästägaren ber att de kommer när man vet att det kan ge lägre premie)

Lägre försäkringspremier skulle vara mycket önskvärt, så det kan jag jobba lite för. Får jag friskare häst på köpet så är ju det en bonus :)
Att de lokala ombuden skulle åka runt och kontrollera känns som Ebberöds bank. Det finns många hästar i det här landet och det kommer ta tid och extremt många mil att göra hembesök hos dem. Till det kommer att dessa människor ofta (alltid?) har ett annat jobb också och är ombud på deltid.
Ett enkelt räkneexempel. Du har en försäkring som kostar 5000:-/år. Premien sjunker med 20% om du uppfyller vissa krav, det medför i det här fallet 1000:-. Hur långt kan man köra med total bilkostnad+ lön för föraren för 1000:-?
 
Att de lokala ombuden skulle åka runt och kontrollera känns som Ebberöds bank. Det finns många hästar i det här landet och det kommer ta tid och extremt många mil att göra hembesök hos dem. Till det kommer att dessa människor ofta (alltid?) har ett annat jobb också och är ombud på deltid.
Ett enkelt räkneexempel. Du har en försäkring som kostar 5000:-/år. Premien sjunker med 20% om du uppfyller vissa krav, det medför i det här fallet 1000:-. Hur långt kan man köra med total bilkostnad+ lön för föraren för 1000:-?
Jag tror det är lösbart, men jag jobbar inte med försäkringar.

Man skulle ju i första hand kunna erbjuda detta till de kunder som har flera hästar, eller egen verksamhet.
 
Men så är det ju med det mesta. Man kan bli avslöjad eller ej. Hur ska försäkringsbolaget kolla att du VERKLIGEN skadade dig på väg till jobbet och inte på väg till postlådan? Ljuger man så är det ju bedrägeri.
Ja jo det är det ju.
Men det är ju inget nytt att folk ljuger eller kommer med halvsanningar för att få bättre pris.

Vad händer med foderhästar där ägaren står på försäkringen men fodervärden flyttar runt hästen?

Känns som om många instanser behöver börja samarbeta och dela register med varandra för att få det gå ihop 🤷‍♀️
 
Ett annat sätt är att titta på hur ofta försäkringen utnyttjas och ge lägre premie för de hästägare som inte behövt använda sin försäkring, så gjordes med bilförsäkringen där antalet skadefria år avgjorde vilken bonusklass man hamnade i.
Det systemet finns ju redan till viss del men jag skulle gärna se att det användes mer - och inte bara för lite lägre självrisk utan som du säger, för sänkt premie. Det är ju ändå så att titta på historien är ett rätt bra sätt att förutspå framtiden - även om det inte är hundraprocentigt.
 
Var inte så negativa!

Den som har gård och verksamhet, kan ju bli certifierad som "säker gård" eller "säker hästverksamhet". Så att titta på kriterier runt hästhållningen är inget omöjligt.

Och ja, det kommer folk från försäkringsbolaget vartannat år ungefär, till gården och "inspekterar", och kollar om vi har rätt försäkring, vad avser lantbruksförsäkringen.
 
Det mest kostnadseffektiva sattet att "kontrollera" detta skulle nog vara med nagon GPS typ tracker som kanske sitter i hastens grimma eller liknande och som da atminstonde latt kan kontrollera distansen (och miljon) som hasten ror sig i, och anvanda detta som en proxy for diverse halso och hallbarhetsantagningar
Fodring och stro kan bli knepigt att kontrollera, men skoning kanns inte helt frammande, om forsakringsbolagen skulle samarbeta med ett natverk av "godkanda" hovslagare, och att anvandinng av dessa ocksa skulle leda till lagre premium t.e.d

Daremot kan ju vara vart att fundera over hur mycket overvakning ar bra overvakning, hur mycket data forsakringsbolagen faktiskt ska ha och hur battre data kommer leda till fler och fler oforsakringsbara djur och anlaggningar.
 
Ett annat sätt är att titta på hur ofta försäkringen utnyttjas och ge lägre premie för de hästägare som inte behövt använda sin försäkring, så gjordes med bilförsäkringen där antalet skadefria år avgjorde vilken bonusklass man hamnade i.

Finns inte risken då att hästägare låter bli att åka till veterinär för att de inte vill att premien ska gå upp? Att de tänker att de väntar lite till för att se om det löser sig av sig självt istället för att se till att en veterinär kollar på det direkt.
 
Finns inte risken då att hästägare låter bli att åka till veterinär för att de inte vill att premien ska gå upp? Att de tänker att de väntar lite till för att se om det löser sig av sig självt istället för att se till att en veterinär kollar på det direkt.
Det kanske finns de som kommer göra men så är det även med nivån på självrisk, omfattningen av försäkringen osv. En del väljer helt att avstå försäkring eftersom premierna blivit så höga så även det omvända, att fler kommer ha en mera heltäckande försäkring om deras premie sänks är rimligt att tänka sig.

Men hästägarens ansvar är inte kopplat till försäkringen så jag tycker det leder fel med den typen av resonemang.
 
Finns inte risken då att hästägare låter bli att åka till veterinär för att de inte vill att premien ska gå upp? Att de tänker att de väntar lite till för att se om det löser sig av sig självt istället för att se till att en veterinär kollar på det direkt.
Jo och det är också en av anledningar till att Evidensia tog bort helgtillägget när man har hästen på sjukhus. De märkte att ägarna valde att inte åka in med hästen över helger och därmed en sjukare häst på måndagen.
 
Det trista för sådana som mig, vars häst växt upp i flock på 16 hektar, gått i stora hagar (minst 1 hektar året runt) i alla sina 11 år (förutom då på 16 hektar som föl-3 åring) med andra, ute minst 12 timmar om dygnet året runt, ett riktigt "hästliv" har en tjock journal på försäkringsbolaget. Jag vet verkligen inte vad jag har gjort för fel.
 
Det Anna Hassö tar upp är viktig kunskap som funnits och som till en del gått förlorad men jag har svårt att se hur det direkt skall kunna kopplas till försäkringspremier. Det är hundratals faktorer som påverkar risken för skada och att försöka göra en försäkringsmodell baserat på några få schematiska parametrar tror jag inte på.
 
Ett annat sätt är att titta på hur ofta försäkringen utnyttjas och ge lägre premie för de hästägare som inte behövt använda sin försäkring, så gjordes med bilförsäkringen där antalet skadefria år avgjorde vilken bonusklass man hamnade i.
Håller helt med. Jag är en av få som använt min försäkring en gång på 12 år. Och är måttligt trött min försäkring höjs efter varje år pga andra som gång efter gång har skadade hästar. Jag är ju den som borde få rabatt inte behöva betala mer!
 
Det trista för sådana som mig, vars häst växt upp i flock på 16 hektar, gått i stora hagar (minst 1 hektar året runt) i alla sina 11 år (förutom då på 16 hektar som föl-3 åring) med andra, ute minst 12 timmar om dygnet året runt, ett riktigt "hästliv" har en tjock journal på försäkringsbolaget. Jag vet verkligen inte vad jag har gjort för fel.
Jag har en likadan. Det är så oerhört frustrerande när man gör ALLT man kan och ändå dyker det upp hältor lite här och var.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp