Anna Hassö: ”Resultatet är hästar som inte mår bra”

Trenden måste vända. Hästar tillåts gå ensamma och stå i stall stora delar av dygnet. Ofta står de på foderstater som är långt över vad en häst kan göra av med rent fysiskt. Resultatet är hästar som inte mår bra, trots att det heter att de behandlas som kungar, får all omvårdnad man kan tänka sig och alla tillskott de anses behöva.
 
Har sedan innan mina började gå på lösdrift fundera på när behovet kommer av att ha hästen instängd massa timmar? Den arla största delen av hästarna födda i landet är ju uppväxta med att vara ute, kommer behovet vid inridning, viss ålder, när hästen börjar motioneras en viss tid eller när börjar behovet av att vara instängd?

Behovet är ju ägaren som har.

I mitt fall står min unghäst på bete/lösdrift just nu men i höst när jag ska börja rida henne är denna lösdrift för långt bort. Med mitt jobb hinner jag inte åka ut vardagar.
Tittar då efter stall i närheten och här finns ingen bra lösdrift tyvärr...
 
Varför inte bara hålla med Hassö om att hon i stort har rätt? Att ”lyfta fram” undantagen kan svårligen tolkas som annat än att man inte håller med henne. Jag är rätt säker på att väldigt många hästar står ensamma och/eller har för lite utevistelse. Och samtliga ägare har säkert argument för varför just deras häst är undantaget.

Jag tror det ofta sitter i att man är så van med och trött på att bli "påhoppad" och anklagad för att vara djurplågare. Så det tänds till.

Jag håller med Hassö helt i stort och 99.9% av alla mina hästar haft haft det hon önskar.

Nuvarande går ute ca 8-16 vintertid och 8-18 sommartid. I liten egen hage. För att det är vad som är det bästa för just den hästen här och nu. Med andra förutsättningar skulle utetiden kunna ökas men eg inte mkt annat.

Men även jag tar åt mig åt kommentarer - som även syns i denna tråd - som kategoriskt utmålar mig som en dålig ägare.

Min häst anser jag inte eg går i sjukhage utan snarare "för att inte bli sjuk-hage" och jag tror det är där vissa kategoriskt personer får problem. Hästen är inte sjuk och då borde den minsann... Utan att riktigt förstå att den då blir sjuk och det inte finns något vis få "både och".

Även Hassö tangerar det kategoriskt med att tycka att det raljerande "alltid finns en anledning/ursäkt/förklaring" men att dessa i normalfallet minsann inte är giltiga..
 
Bästa argumenten när det gäller det där:

  • Min häst VILL komma in för den står vid grinden och väntar när jag kommer.
  • Boxen är hästens hem.

Om jag skulle gå på det första skulle mina väldigt ofta stå inne för de kommer ofta till grinden och väntar så fort de hör mig i närheten. ;) jag vet inte men jag intalar mig att det beror på att de vill umgås, för in tror jag inte de vill. De har allt de behöver i hagen så det finns ingen anledning att komma in!
 
Till er som provat att ha en häst i samma hage som en hästkompis och stött på problem:
Jag har haft min häst i sex år på lösdrift i ett ganska stort stall, så det är många hästar som kommer och går på den lösdriften. Har aldrig varit med om att en häst plockats ur min lösdrift på grund av problem med andra hästar. Man kan dock se att större lösdrifter, med ca 6-8 hästar, är ganska bra för då finns det ofta en kompis på "samma nivå", så två hästar med olika behov inte nöter på varandra. Min häst är ganska lekfull och har en tramsig bästis som han ofta leker med. Andra hästar vill vara ifred mer, och de får vara det om bushästarna har varandra att nöta på. Så kortfattat så ska man inte tro att en häst som inte funkar i liten flock (2-3 hästar) får problem i en större flock (6 eller mer).
"Ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi blir" verkar stämma i en lösdriftsflock. :)
 
@Oh_really jag hade omvända problemet med min första häst. Han gick i större flock i början men eftersom han tog sig rollen som spejare så kunde han aldrig slappna av. Det var helt enkelt för många hästar att hålla koll på. Han blev mycket mer tillfreds när han fick gå med bara en annan häst i hagen så det fick bli på det sättet. "När hästen själv får välja" verkar vara ett bra koncept. ;)
 
Om jag skulle gå på det första skulle mina väldigt ofta stå inne för de kommer ofta till grinden och väntar så fort de hör mig i närheten. ;) jag vet inte men jag intalar mig att det beror på att de vill umgås, för in tror jag inte de vill. De har allt de behöver i hagen så det finns ingen anledning att komma in!
Min stod ju vid grinden eftersom han fick sina mineraler och lite betfor och pellets. De är ju inte dumma. Han kunde klockan också så kom jag på em så stod han inte där.
 
Har sedan innan mina började gå på lösdrift fundera på när behovet kommer av att ha hästen instängd massa timmar? Den arla största delen av hästarna födda i landet är ju uppväxta med att vara ute, kommer behovet vid inridning, viss ålder, när hästen börjar motioneras en viss tid eller när börjar behovet av att vara instängd?
Min erfarenhet av de hästar jag träffat på som står inne:
Dyra hästar = vill undvika skador. Handpromeneras två gånger om dagen utöver ridning.

Min egen står uppstallad på ridskola, går ut vid halv 8 och in vid 15. Kan ej vara ute kvällstid på sommaren då han vandrar eller tokspringer på grund av insekter. Kan inte gå med för bossig häst, för då blir han vallad... Så anpassning är nyckelordet.
 
Och varför skulle man inte få visa fram undantagen utan att det upplevs som ursäkter? Debatten blir väldigt ensidig när bara ett enda sätt får vara det rätta. Världen är inte så svart/vit.
Problemet är att i alla debatter så ska alla undantag alltid redovisas istället för att man tittar på helheten. Problemet är inte att din häst inte funkar med andra eller att min fånghäst står ensam i sjukhage problemet är att den typ av inlägg som du nu skriver blir ett alibi för alla de som kör på slentrian.
Rent krasst hamnar dina inlägg i samma kategori som de där inläggen som vanligen kommer när mäns våld mot sina fruar/sambos flickvänner diskuteras "det finns kvinnor som misshandlar sina män också". Givetvis finns det det men strukturellt så är det ett mycket mindre problem och samma sak gäller här.
 
Problemet är att i alla debatter så ska alla undantag alltid redovisas istället för att man tittar på helheten. Problemet är inte att din häst inte funkar med andra eller att min fånghäst står ensam i sjukhage problemet är att den typ av inlägg som du nu skriver blir ett alibi för alla de som kör på slentrian.
Rent krasst hamnar dina inlägg i samma kategori som de där inläggen som vanligen kommer när mäns våld mot sina fruar/sambos flickvänner diskuteras "det finns kvinnor som misshandlar sina män också". Givetvis finns det det men strukturellt så är det ett mycket mindre problem och samma sak gäller här.
För mig är detta en exakt kopia av diskussionen om ojämnt uttag av föräldradagar. ”Jämställdhet är bra tänk men just i vår familj fungerar det inte”.
 
Problemet är att i alla debatter så ska alla undantag alltid redovisas istället för att man tittar på helheten. Problemet är inte att din häst inte funkar med andra eller att min fånghäst står ensam i sjukhage problemet är att den typ av inlägg som du nu skriver blir ett alibi för alla de som kör på slentrian.
Rent krasst hamnar dina inlägg i samma kategori som de där inläggen som vanligen kommer när mäns våld mot sina fruar/sambos flickvänner diskuteras "det finns kvinnor som misshandlar sina män också". Givetvis finns det det men strukturellt så är det ett mycket mindre problem och samma sak gäller här.

Och argumenten som används är av typen "alla som inte är jämställda är potentiella misshandelsförhållanden" och liknande. Dvs om du inte gör si, så är du så.

Det är inte sakfrågan som är problemet. Utan hur den förs fram/argumenteras för.
 
Hon verkar väldigt sund, Anna Hassö. Jag har haft ca 30 hästar och det har varit allt från föl, unghästar, avelsston, avelshingst, tävlingshästar och konvalescenter. Inte en enda har mått bättre av att stå inne mycket. Har de inte ordinerats boxvila av veterinär så har mina alltid fått gå ute så mycket det bara går. Och allra helst tillsammans i så stora flockar som möjligt. Jag vill poängtera att detta funkat för *mig*. Alla andra får göra som de vill med sina hästar. Jag lägger mig inte i. Jag har heller aldrig haft problem med kolik, magsår eller liknande. En häst fick en släng av kolik (på 1980-talet) när han kom ur boxen och satte i sig mat som inte var till honom... 😇
 
Min erfarenhet av de hästar jag träffat på som står inne:
Dyra hästar = vill undvika skador. Handpromeneras två gånger om dagen utöver ridning.

Min egen står uppstallad på ridskola, går ut vid halv 8 och in vid 15. Kan ej vara ute kvällstid på sommaren då han vandrar eller tokspringer på grund av insekter. Kan inte gå med för bossig häst, för då blir han vallad... Så anpassning är nyckelordet.
Undvika skador genom att hålla hästar instängda i liten box? Behövs ju bara baskunskap om muskler, leder och senor för att se att det är bästa sättet att få skador, visst innan akuta skador utan det är skador som kommer smygandes under lång tid. Sedan har vi kolik och rullafast.

Känner till betydligt fler som behövt avlivas pga att vara för mycket på box än att vara i hage. Under 30 år så känner jag till 5 hästar som behövt avlivas pga hage (1 avsprkad käke, 2 avsparkat ben där 1 var i en hage som inte var större än en halv ridbana, 1 brytet ben där orsak är okänd (hästen gick själv) och 1 som försökte hoppa över hagen men spetsade sig själv på en stolpe), betydligt fler som jag känner till som behövt avlivas pga fastnat i boxen (4 hästar) och hur många som tagits bort pga kolik har jag tappat räkningen på.
Alla skador som kommer ifrån av att stå inne många timmar om dygnet år efter år är ju svårare att avgöra.

Så skulle jag köpa mig en dyr häst så skulle jag inte våga ha den inne, med eller utan andra hästar i hagen hade fått avgöras av vad hästen är van vid innan.
 
Problemet är ofta att hitta "den perfekta kompisen". Jag hade båda mina på lösdrift hemma, men skilda hagar, pga helt olika behov av mat. Det fanns ingen bra lösning för att ha dom ihop dygnet runt, ofta fick dom gå tillsammans 2-4 h varje dag, mellan en måltid. Optimalt hade ju varit att ha två hästar med liknande behov som då kunde gå tillsammans. Men det hade i mitt fall inneburit att sälja min perfekta sällskapsponny och köpa en ny. Fungerar dåligt.

Dock så finns det ju många som systematiskt har hästarna själv. Oavsett vilka alternativ till kompis som det finns. Och oavsett vilken häst som dom har. Och knappt vågar släppa i "beteshagar" på typ 50x50 meter för att hästarna då kan springa. Där är det stora problemet. Inte att man har hästar som tyvärr inte kan gå med stallkompisarna då det inte fungerar.

Och det finns absolut hästar som trivs med att bo i box av en miljon anledningar. Nuvarande stall så går en häst in på natten, för att han bara vandrar på grund av knott/mygg. Han är väldigt nöjd med att sova själv inne på natten. Resten bor ute dygnet runt.
 
Jag la ut en av hästarna på annons för ett tag sen. Fick svar från en som berättade hur bra stall hen hade, men att det var dåligt med hagar/bete. Men hästarna var ju faktiskt inköpta som tävlingshästar så det var inget problem, de kunde stå och andas frisk havsluft i stallet...... Trodde jag skulle smälla av, fruktansvärt skrämmande. Alla mina går ute, dygnet runt, helst så kuperat som möjligt för att stärka dem, aldrig haft en förslitningsskada på dem.

Fölet som föddes igår kom i hagen, stod upp efter 45 minuter och åt inom en timme. Alla stona som fölat ute har haft enkla förlossningar, de får möjlighet att vandra och använda hela hagen i öppningsskedet vilket måste vara det bästa, jag kan bara förställa mig att bli instängd på liten yta med födslovärkar.... Inom humanvården uppmuntrar de ju en att gå/lägesändra/röra sig, det är det mest naturliga. Sen absolut vid komplikationer att det underlättar med box, men vi har kunnat rätta smärre fellägeni hagen också.
20190619_102058.jpg
 
Senast ändrad:
Jag är så glad. Bytte i december till stall med större (gräs)hagar, och nu i dagarna har hästen också, ängligen, fått en kompis som hon passar med! De har rejsat lite i hagen (eller, ganska mycket ibland) men det är inte så att de jagar varandra, utan de har roligt/tycker något är lite läskigt.

De går och äter ihop, de dricker tillsammans, de står nos-svans och viftar flugor. Det är jättekul att se.
 
Rent krasst hamnar dina inlägg i samma kategori som de där inläggen som vanligen kommer när mäns våld mot sina fruar/sambos flickvänner diskuteras "det finns kvinnor som misshandlar sina män också". Givetvis finns det det men strukturellt så är det ett mycket mindre problem och samma sak gäller här.

Det var nog den mest osmakliga jämförelse jag har stött på. Du jämför på riktigt kvinnomisshandel med att en häst går i egen hage?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 669
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp