Anna Hassö: ”Resultatet är hästar som inte mår bra”

Trenden måste vända. Hästar tillåts gå ensamma och stå i stall stora delar av dygnet. Ofta står de på foderstater som är långt över vad en häst kan göra av med rent fysiskt. Resultatet är hästar som inte mår bra, trots att det heter att de behandlas som kungar, får all omvårdnad man kan tänka sig och alla tillskott de anses behöva.
 
Det var nog den mest osmakliga jämförelse jag har stött på. Du jämför på riktigt kvinnomisshandel med att en häst går i egen hage?
Det var det mest osmakliga svar jag någonsin läst. Det är på en nivå så jag inte ens orkar försöka förklara för dig vad jag faktiskt skrev.
Jag undrar mest om ditt svar är någon typ av försvar för att du känner dig ifrågasatt med tanke på att du är så långt ifrån en rimlig tolkning som man kan komma.
 
Det var det mest osmakliga svar jag någonsin läst. Det är på en nivå så jag inte ens orkar försöka förklara för dig vad jag faktiskt skrev.
Jag undrar mest om ditt svar är någon typ av försvar för att du känner dig ifrågasatt med tanke på att du är så långt ifrån en rimlig tolkning som man kan komma.

Du behöver inte förklara men jag undrar varför man ens drar upp kvinnomisshandel i en sån här diskussion?

Men om vi tittar på helheten istället som du föreslog så borde alla delar ingå d v s både undantag och normalfall. Annars är det ingen helhet.

I övrigt är jag precis lika övertygad som AH att mycket utevistelse i vettiga hagar är bra för i princip alla friska hästar och det är bra att en ryttare som hon visar på att även tävlingshästar kan ha det så.
 
Jag är absolut för att ha hästar ute så mycket som möjligen. Min egen fyra åring är ute större delen av dygnet nu när de är sommar MEN han fulade ut sig rejält med sina hagkompisar därför är han tillfälligt landsförvisad till egen hage. Han kan inte gå med andra vallackar för då slåss han på liv och död och med ston så fular han ut sig då han rider på dem därför får han helt enkelt ha en egen hage just nu även om de inte är optimalt. Han sover på box på nätterna just nu då vi har en sjuk häst i stallet som behöver sällskap nattetid.
Men han är ute över 12 timmar per dag vilket jag anser att de har alla hästar rätt till. Men sen handlar de också om att man måste anpassa hästlivet lite efter sitt eget liv, alla har de inte så bra som jag som har en Pappa som kan ta ut och in hästarna när de passar. Så därför dömer jag ingen men jag är inte mycket för de här med små grusrutor och 4 timmars hagtid. De är inte okej någonstans men folk gör precis som de vill jag vet att min häst är glad, blank och pigg trots att han går ensam. Jag har helt enkelt fått se till att han har saker och göra i hagen för att få utlopp för sin energi.
 
Mina kommer rusande när jag ropar på dem och öppnar jag hagen nu så drar shettisen i galopp för att hinna först till stallet. Så här års kommer de in dagtid pga ohyra i luften, resten av året går de annars ute förutom vid nyår. Jag har testat att ha dem ute en nyårsnatt och gör inte om det, står de inne är allt lugnt däremot.
 
Vissa har också sjuk häst eller häst som kommer bli sjuk oavsett vad de köper eller för närvarande har. Alltid.

Är det verkligen ett vanligt scenario? Har aldrig upplevt detsamma irl. Eller bidrar du till diskussionen genom att vara sarkastisk och förlöjligande?
 
@Speedway jag förstår definitivt den kritik du fått utifrån trådens ämne , att lägga tid på att blanda in i det varför din/nån annan häst kräver special. Tycker kritiken du fått är befogad och väl motiverad 👍

Många behöver av olika/div anledningar ha sina hästar på andra sätt. Endera utifrån div ang enskilda individer eller utifrån eget tycke /behov utifrån att hästarna ändå funkar/verkar trivas/ser glada ut osv.

Det är inte ekvivalent att behöva förtydliga /försvara eller lägga fokus på det utifrån ämnet här .
 
Senast ändrad:
@Speedway jag förstår definitivt den kritik du fått utifrån trådens ämne , att lägga tid på att blanda in i det varför din/nån annan häst kräver special. Tycker kritiken du fått är befogad och väl motiverad 👍

Många behöver av olika/div anledningar ha sina hästar på andra sätt. Endera utifrån div ang enskilda individer eller utifrån eget tycke /behov utifrån att hästarna ändå funkar/verkar trivas/ser glada ut osv.

Det är inte ekvivalent att behöva förtydliga /försvara eller lägga fokus på det utifrån ämnet här .

Jag anser inte att jag har fått någon kritik på min egen hästhållning men jag anser att diskussionen är väldigt enkelspårig. Jag kan förstå den eftersom det finns hästägare som håller sina hästar på ett sätt som inte är hästvänligt. Det kanske var dumt av mig att påpeka att det kan finnas relevanta skäl att välja något som avviker från normen men samtidigt så är det viktigt att visa på att det finns avvikelser. I min värld är dessa avvikelser p g a att hästen mår bäst av det, inte ägaren.
 
Jag anser inte att jag har fått någon kritik på min egen hästhållning men jag anser att diskussionen är väldigt enkelspårig. Jag kan förstå den eftersom det finns hästägare som håller sina hästar på ett sätt som inte är hästvänligt. Det kanske var dumt av mig att påpeka att det kan finnas relevanta skäl att välja något som avviker från normen men samtidigt så är det viktigt att visa på att det finns avvikelser. I min värld är dessa avvikelser p g a att hästen mår bäst av det, inte ägaren.

Jag reflekterade som sagt utifrån tråden och där förstår jag att du fått kritiken du fått att blanda in din egen hållning pga div omständigheter/motiveringar.
 
Jag reflekterade som sagt utifrån tråden och där förstår jag att du fått kritiken du fått att blanda in din egen hållning pga div omständigheter/motiveringar.

Finns det någon här som inte blandar in sin egen hästhållning? Det är ju det vi har att förhålla oss till.
 
Finns det någon här som inte blandar in sin egen hästhållning? Det är ju det vi har att förhålla oss till.

Ja det är verkligen merparten utifrån artiklar och sådana här reflektioner som ser till helheten och inte blandar In sitt eget individuella undantag/omständigheter att debattera det hela 😄👍

Jag tror det handlar om erfarenhet att kunna så pass att man ser helheten utan att snurra in på någon individuell situation just 👍
 
Jag tror det handlar om erfarenhet att kunna så pass att man ser helheten utan att snurra in på någon individuell situation just 👍

Och jag ser det som att om man verkligen har erfarenhet så kommer allt handla om att "snurra in" på att avgöra vad som är bäst för varje enskild häst. Men jag förstår att AH har ett annat syfte med tanke på hur hästhållningen ser ut generellt för tävlingshästar
 
Och jag ser det som att om man verkligen har erfarenhet så kommer allt handla om att "snurra in" på att avgöra vad som är bäst för varje enskild häst. Men jag förstår att AH har ett annat syfte med tanke på hur hästhållningen ser ut generellt för tävlingshästar

Hur menar du? Har inte de som svarar och AH tävlingshästar ?

Oavsett som sagt tar det bort vikten av budskapet att blanda in sitt eget undantag osv.
 
Hur menar du? Har inte de som svarar och AH tävlingshästar ?

Att AH har tävlingshästar vet väl alla och att hon riktar kritik mot andra som håller hästar på annat sätt än vad hon gör själv är uppenbart. Huruvida folk här i tråden tävlar eller inte lär nog variera lika mycket som hästhållningen.
 
Och jag ser det som att om man verkligen har erfarenhet så kommer allt handla om att "snurra in" på att avgöra vad som är bäst för varje enskild häst.

Det är väldigt många som menar sig veta vad som är bäst för deras enskilda häst med alla de restriktioner det medför för hästen. Och dess möjlighet att leva ett mer naturligt liv.
Självklart är inte så många hästar sjuka eller konstiga som behandlas som så med ensamhage, mkt box etc..
 
Att AH har tävlingshästar vet väl alla och att hon riktar kritik mot andra som håller hästar på annat sätt än vad hon gör själv är uppenbart. Huruvida folk här i tråden tävlar eller inte lär nog variera lika mycket som hästhållningen.

Men vad är det du vill med att kapa tråden (som inte ens är en tråd, utan en artikel) ang dina andra speciella behov för din individuells häst ? 😳
 
Det är väldigt många som menar sig veta vad som är bäst för deras enskilda häst med alla de restriktioner det medför för hästen. Och dess möjlighet att leva ett mer naturligt liv.
Självklart är inte så många hästar sjuka eller konstiga som behandlas som så med ensamhage, mkt box etc..

Vad baserar du det på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 648
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp