Annan digitalkamerafundering-köp

S

Sony

Är också i inköpsfunderingar på digitalkamera, men har en liten annan syn på det hela.

'Grund-krav': Kameran ska vara liten och få plats i fickan. Den skall vara mycket allround och kunna användas i alla situationer. Tycker nog att det är viktigare att det blir en lite sämre bild än att det inte blir någon alls. Jag vill/kan i nuläget inte heller lägga några större pengar på detta. Önskvärt vore en kamera med en prislapp på max 2500kr.

Kameran får inte vara en 'batteri-slukare'. Gärna kamera där laddningspaket ingår eller går att köpa till.

Minst 2megapixel, gärna 3.
Prisnivån får som sagt inte vara för hög. Max 4000kr.

Minnena bör inte vara av dyraste sorten.

Kameran bör vara av ett någorlunda känt märke.


Någon som har några bra erfarenheter av kameror i den här klassen?
 
Typ ditt användarnamn :D är nog inte helt fel!
Deras Cybershot klarar väl alla dina krav!?
 
Typ vikken sort då-då? :confused:

Tycker deras DSC-U30 verkar hyfsad, men man kanske skall ha en lite 'större' modell med zoom? Olympus Camedia C-350Zoom?

Sony DCS-P... är för mågot för stora i formatet tycker jag.


Sen kom jag på en till sak --- Blixt. Finns de de som är bättre / sämre? Eller är alla likvärdiga?
 
kolla in minolta xt. kostar drygt 2000 inkl frakt från tyskland, ganska mycket bättre bildkvalitet jämfört med sony-kamerorna i samma prisklass. den här kameran är jag själv på väg att köpa som 'festkamera' efter en noggrann marknadssondering :). förutom att minolta är ett känt märke så får du detta för pengarna:

. 3,2 MPx upplösning
. 3x optisk zoom
. snabb från det att man sätter på den tills den är redo att fota
. drar relativt lite batterier och funkar utmärkt på uppladdningsbara batterier (följer med batteri+laddare), går även att använda med extern strömkälla (4,7V DC)
. SD-kort (vanligaste kortet på marknaden)
. 85,5 x 67 x 20 mm (definitivt fick-liten)
. 120g utan batterier och minneskort

mer om kameran kan du läsa här
 
Nu är jag visserligen en urusel fotograf, men jag är helnöjd med min Nikon Coolpix 2000. Tror den kostar under 2000 kr nu.
Jag har köpt billiga uppladdningsbara batterier + laddare från Biltema till den och tar lugnt omkring 50 bilder per dag i fyra dagar utan att ladda batterierna.
I övrigt har den 2 megapixel, 3x optisk zoom, en del manuella inställningar och riktigt bra program för olika ljusförhållanden. Tar bra utomhusbilder och riktigt hyggliga inomhusbilder (lite blåstick med blixten kanske) tycker jag. Nackdelen är det minne man får med, ett 8 MB compact flash, där ryms endast 31 bilder i mellankvalitet och storleken 1024*768.
 
:eek: :eek: :eek: Vill HA!!! :d *här ska det in en massa svordomar* Och du är säker på att den inte kostar mer än drygt 2000 kr?!? :p Min kamera är sämre än den där, bara ett halvår gammal och den kostade väl iaf 3000 kr...

/Erica
 
211 euro + frakt är vad jag tänker betala. fast jag kommer dela frakten med ett par vänner som också köper kamera sametidigt som jag. så jag kommer inte betala många 100 kr mer än 2000. :)
 
ähum. jag får nog revidera där och skylla på att jag inte var helt toknykter när jag skrev det där. självklart får man inte en Xt för 211 euro, det får man lillebror x20 för. en bra kamera det också förvisso, men inte lika bra.

Xt kan man få för 3044SEK i Sverige, i Tyskland ligger den strax över 300Euro.
 
OK, XT verkar ju bra. Jag undrar lite....Vad har du jämfört med när du valt? Vad har du haft för krav?

Jag har sen förstått att fler pixlar är bättre, men för en vanlig Svensson: Är det någon större skillnad mellan 2 eller 3 Mpix eller mellan 3-4Mpix? Mycket vill ha mer och allt kan bli bättre, men vart går gränsen för 'vanligt' fotande?


Sen undrar jag vad du har för åsikter om t ex:

Nikon Coolpix 3500?

Olympus u300?

Eller ska man spara i hop lite mer och köpa t ex en Olumpus u400?
 
vad ska du ha fotona till? ska du skriva ut dem på fotopapper i fotokvalitet i större storlekar än vanliga småbilder ska du ha en kamera med 3MPx eller mer. ska du inte ha ut dem på papper alls utan bara vill ha dem att titta på i datorn/tv, lägga ut på hemsidor, publicera i tidningar etc klarar du dig med en bra 2MPx-kamera.

för vanligt medelsvensson-hanterande räcker normalt 3MPx gott och väl, och många skulle nog känna sig nöjda med 2MPx också.

Xt är den bästa kameran i den prisklassen och den storleksklassen. det är helt enkelt en 'bakfickekamera' som du kan ta med dig överallt. mina kriterier var alltså: "en bra liten kamera i 3000kr-klassen", och där är den ganska ensam på toppen. Ökar man i storlek och pris brukar det också visa sig på bildkvaliten. Men stora dyra kameror brukar man dra sig för att ta med om man inte är säker på att det kommer dyka upp "kodak moments".

Vill man gå upp lite i pris skulle jag titta lite på Canon Ixus-kamerorna. Snygga kameror med bra bildkvalité, och fortfarande rätt små.

Och så kamerorna du frågade om - jag har inte tittat något på dem eller hört något speciellt om dem, så jag kan inte råda dig speciellt bra, men jag kan titta lite på hemsidorna http://www.image-resource.com och http://www.pricerunner.se för att se vad som sägs om dem där. jämför gärna testbilderna med xt:s:
Upplösning
Färghantering
Utebild

Nikon Coolpix har inte fått så där överväldigande bra recensioner utan beskylls bland annat för att vara besvärlig att använda (linsen) och så faller den lite på att den inte har någon optisk sökare (ger kortare batteritid). Testbilder:
Upplösning
Färghantering
Utomhusbild

Olympus u300, finns det en sån kamera? finns inte i olympus produktregister i europa iaf, samma gäller Olympus u400. så dem kan jag inte uttala mig alls om.
 
Hmm....

Vad jag ska ha den till?!? Ta och spara bilder! :D Vissa kanske man vill få ut i A4 eller nåt, men till huvuddelen räcker vanligt fotoformat.

Just det där med 'Kodak moments' är ju en av anledningarna till att jag vill ha en lätt, liten och enkel kamera.

Nikons kamera har ju vridbart hus och det verkar ju lite 'spännande' eller vad man ska säga.... Undrar just hur det håller i längden?? Samt det här med att det ska vara enkelt att ta kort.... *hmm*. Jag tror den går bort.

Olympus har de här kamerorna, det var bara det att jag har svårt att hitta rätt tecken. 'u' var närmast. :) De står i reklamen med tillägget [mju:]. (Olympus µ[mju:] 300 Digital)

Som jag nyligen upptäckt så är dessa Olympus väderskyddade, vilket jag kan tycka är en fördel. Formatet är marginellt klumpigare. Det är fortfarande fickformat, men platsar inte i de riktigt små fickorna. Minsta modellen '300' är jämförbar med 'XT'. I alla fall rent tekniskt. Jag ska kolla upp prov-bilder senare.
 
Vad tycker ni om Kodak CX6330?? finns på www.netonnet, blev rekomenderad denna som "första-kamera".

Kostar ca 3000 inkl laddare och minneskort 128mb.

*cia*
 
hmm.. billigt men hur beställer man tro?? får ett dyrare pris än det som anges... :confused:
 
Nu har jag kollat runt lite på nätet och läst på. (har bilder kvar att kolla) Det verkar vara småsaker som skiljer mellan Olympus och XT , de två modeller jag fastnat för. Olympus har fördel av att vara vädertålig. XT har formatet som största fördel. Det är väl också där som man får välja kanske...

Ska kolla in bilder också bara jag får en lite längre stund på mig. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 329
Senast: machafuko
·
Äldre Jag har gått med en krackelerad telefon sedan november förra året och är för snål för att laga den eftersom jag ändå planerar att byta...
Svar
12
· Visningar
1 047
Senast: NotlikeI
·
IT & mobiler Julklappspengarna bränner i fickan och jag är sugen på att lägga dem på en ny kamera. Jag var fram till igår säker på att det var en...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Kibani
·
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i...
2
Svar
23
· Visningar
2 860
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp