Annat strö i lösdrift

Ajabaja

Trådstartare
Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv?
Vi har en lösdrift med en öppen sida så den är inte helt torr precis. Spån kommer hamna i hela hagen, torv bli blött, geggigt och frysa så vi har alltid haft halm, men de äter upp alldeles för mycket.
Någon som testat träflis eller något ridbaneunderlag? Hästarna kissar och bajsar därinne..
 
Vi har inte problem med att torven fryser, är din blöt från början?
Vet att endel har någon av form av sand och är nöjda med det :)
 
Min granne har tjockt med träflis i botten och sedan halm. Jag har för mig att hon valde att ha halm ovanpå för att få lite mjukare underlag till fölen. Hon är nöjd.
 
Att fundera över är uppsugningsförmågan på alternativa strömedel, strö behöver ha förmågan att binda urin bland annat :)
 
Att fundera över är uppsugningsförmågan på alternativa strömedel, strö behöver ha förmågan att binda urin bland annat :)
Min granne resonerade nog tvärtom. Urin rinner igenom träflisen och ner i markbädden som är väldränerad och kvar är ett torrt underlag. Bajset mockar de bort regelbundet.
 
Gör det något att hästarna äter halm? Det är väl bara nyttigt. Jag skulle helt enkelt lägga in mer eller byta till en halmsort som inte är lika smaskens.
 
Min granne resonerade nog tvärtom. Urin rinner igenom träflisen och ner i markbädden som är väldränerad och kvar är ett torrt underlag. Bajset mockar de bort regelbundet.

Rättar mig själv då; det ska vara torrt för hästarna att ligga på så om man tänker att urinen ska 'rinna igenom' är det viktigt att den verkligen gör det så ytan är torr och mjuk :)
 
Tack för alla svar!

Hästarna är alldeles för tjocka och trots minimal hömängd i vintras var de för tjocka pga halmen.
Jag kan inte byta halmsort då det är den som finns på gården att tillgå och den tar upp all förvaring. Så ingen annan halm får plats. Är kornhalm tror jag och de äter glatt ändå.

Det är inte en platta under utan dränerat och grusat bara.
Torven blir ju blöt när det regnar och pga avsaknaden av tröskel så lär vi ha även torven i halva hagen sen..

Kanske kan vi testa med träflis och något annat över ändå. 🤔
 
Jag hade valt grovt träflis och sen halm i toppen så att det inte sugs upp ngn väta utan kan rinna igenom. Sen får man ju fortfarande mocka ut allt en gång om året och byta ut flisen så det inte bryts ner och blir en blöt gegga av allt.

Har länge velat ha egen lösdrift och detta känns som det alternativet jag kommer välja :).

Alternativt så hade jag valt halmpellets. Så att man kan enkelt mocka ut varje dag och det bryts ner snabbt och är mindre skräpigt om det blåser ut än kutterspån.
 
Alternativt så hade jag valt halmpellets. Så att man kan enkelt mocka ut varje dag och det bryts ner snabbt och är mindre skräpigt om det blåser ut än kutterspån.

Det man dock skall veta om halmpellets är att vissa hästar ÄLSKAR att äta dem. Och kan sätta i sig stora mängder. Äter hellre halmpellets än hö och kraftfoder.

Elo - ägare till den svarta hamstern ....:cautious:
 
  • Haha
Reactions: Ace
Det man dock skall veta om halmpellets är att vissa hästar ÄLSKAR att äta dem. Och kan sätta i sig stora mängder. Äter hellre halmpellets än hö och kraftfoder.

Elo - ägare till den svarta hamstern ....:cautious:
🤣 får blöta det först i så fall eller byta till annat ^_^

Min gamla käkade torv så hade alltid halm för säkerhets skull :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 211
Senast: skiesabove
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 986
Senast: Twihard
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 733
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp