Annonsera efter sällskapshäst? Hjälp!

Krans

Trådstartare
Hej ni kloka Bukefalister! I vår ska jag äntligen försöka flytta hem min pälskling.😍Klurar redan nu på annonsen för att hitta en sällskapshäst då.Hur detaljerad ska man vara i annonsen? Hur långt på förhand ska man börja söka om man planerar flytt t.ex i juni?Hur gör man om man får ett svar och det känns "sisådär"? Förstås väntar tills det kommer ngt annat, men hur fort BÖR man meddela den som svarat om man är intresserad eller ej? Om man får fler svar, ska man åka och se på alla hästar då innan man bestämmer sig? Hur gör man om hästen saknar försäkring( vet ej ens om det är möjligt?) eller pass?Mkt frågor ....Hoppas någon vänlig själ orkar svara.🙂
 
Ska du köpa sällskapshästen? Då är det ju bara att titta tills du hittar en du vill ha, försäkra enl dina önskemål och har den inte pass får du ju fixa det. Eller vill du låna en häst? Eller ha en inackordering? Om någon annan äger hästen är det ju deras sak om de vill ha den försäkrad eller inte. Om du lånar/är fodervärd får dessutom sånt regleras i avtalet. Jag hade inte tagit emot en häst på foder eller som inackordering som saknar pass, då får man ställa krav på det. Men det är väl inte särskilt vanligt längre?
 
Ska du köpa sällskapshästen? Då är det ju bara att titta tills du hittar en du vill ha, försäkra enl dina önskemål och har den inte pass får du ju fixa det. Eller vill du låna en häst? Eller ha en inackordering? Om någon annan äger hästen är det ju deras sak om de vill ha den försäkrad eller inte. Om du lånar/är fodervärd får dessutom sånt regleras i avtalet. Jag hade inte tagit emot en häst på foder eller som inackordering som saknar pass, då får man ställa krav på det. Men det är väl inte särskilt vanligt längre?
 
Jag skulle vänta med att annonsera efter sällskap, har du din egna inackorderad nu?
Har du det skulle jag börja leta när du helt säkert vet att du kan ta hem hästen och när, då kan du ger ett mer exat svar till ev säljare/utlånare.
Jag personligen skulle inte hålla en häst så länge om jag inte fick betalt för den(stallhyra + ev köp pengar) :)
 
Jag skulle vänta med att annonsera efter sällskap, har du din egna inackorderad nu?
Har du det skulle jag börja leta när du helt säkert vet att du kan ta hem hästen och när, då kan du ger ett mer exat svar till ev säljare/utlånare.
Jag personligen skulle inte hålla en häst så länge om jag inte fick betalt för den(stallhyra + ev köp pengar) :)
Jo pälsklingen är inackorderad nu.
 
Först tycker jag att du ska fundera över vilken typ av häst du vill ha som sällskap. Det funkar bäst om hästarna har ungefär samma behov av foder, en shettis och ett halvblod brukar fungera dåligt ihop ur det perspektivet.
Det finns olika anledningar till att hästar säljs eller lånas ut som sällskap, en del har skador som kräver veterinärvård, är de gamla har de oftast behov av mer mat och underhåll, är hästen ridbar kan den behöva motion.

När du kommit fram till vad du letar efter tycker jag att du ska börja kolla annonser för att se hur utbudet ser ut.
 
Först tycker jag att du ska fundera över vilken typ av häst du vill ha som sällskap. Det funkar bäst om hästarna har ungefär samma behov av foder, en shettis och ett halvblod brukar fungera dåligt ihop ur det perspektivet.
Det finns olika anledningar till att hästar säljs eller lånas ut som sällskap, en del har skador som kräver veterinärvård, är de gamla har de oftast behov av mer mat och underhåll, är hästen ridbar kan den behöva motion.

När du kommit fram till vad du letar efter tycker jag att du ska börja kolla annonser för att se hur utbudet ser ut.
Jo jag tittar på annonser men väldigt minimalt utbud var jag bor och i min närhet.Inte så vanligt att lägga ut häst på annons, det är mera att man känner nån som känner nån...osv ja ni fattar.Så det finns knappt några hästannonser var jag bor.Måste därför skriva en egen.Samt berätta för typ alla hästmsk:or jag känner att jag söker sällskapshäst.🙂
 
Jag annonserade inte på någon annaonssida utan använde min facebook/Instagram. Fick napp båda gångerna.
Beskrev vad jag ville ha och tog det efter det sen. Jag lånade (fodervärd) så inget köp.
(Då hade jag haft andra-fler krav. 🙈)

Beskrev kortfattat vad jag sökte, och vad jag kunde erbjuda.
Hittade ett par annonser på hästnet som skulle varit klockrena men kände att jag kände mej säkrare med kontakter och bekantas bekanta när det gällde foderhäst.
 
Det är väl bara att skriva vad du har att erbjuda och vad du söker, helt enkelt? Sedan får du ta ställning till ev svar om/när de kommer. Ett tips är att kolla med ridskolor om de har några hästar som ska gå i pension som de vill lämna bort som sällskapshästar.
 
Sällskapshäst känns väl som den typ av häst som man har minst behov att annonsera efter? :confused:
Hur menar du? 🤔Jag umgås och träffar inte jättemkt andra hästmsk:or än de i det lilla stall jag nu är inackorderad i. Därför känner jag att jag måste söka aktivt själv, alltså gnm nån sorts annons..
 
Hur menar du? 🤔Jag umgås och träffar inte jättemkt andra hästmsk:or än de i det lilla stall jag nu är inackorderad i. Därför känner jag att jag måste söka aktivt själv, alltså gnm nån sorts annons..

Hästnet lär väl ha en hel del annonser för sällskapshästar.
 
Förr typ för ett år sedan var det inte så svårt att hitta. Men som det ser ut just nu är det inte alls lika lätt att hitta hästar varken på foder eller till lägre pris.
Gör först som Görel har skrivit fundera ut vad du behöver för typ av häst.
För att det ska fungera på ett smidigt sätt bör den ha väldigt lika behov som den du har. När du vet det är det just det som du ska annonsera efter. Men var beredd på att det kan vara svårt att hitta en på foder för senare köp. Marknaden är just nu sån att det är lätt att sälja och då väljer dom flesta att sälja direkt. Tror att det kan vara lite lättare med bara foder men det kan betyda att ägaren vill ha hästen tillbaka efter en tid.
 
Jag hade utöver tipsen ovan tagit kontakt med ridskolor i närheten. Kanske de har hästar som ska pensioneras till sommaren. När jag har jobbat på ridskola har vi vetat om pensionen långt innan för att kunna planera och ofta är sommaren en tidpunkt några hästar säljs och nya tillkommer (såvida man inte behöver akutköpa nån under terminen)
 
Jag hade utöver tipsen ovan tagit kontakt med ridskolor i närheten. Kanske de har hästar som ska pensioneras till sommaren. När jag har jobbat på ridskola har vi vetat om pensionen långt innan för att kunna planera och ofta är sommaren en tidpunkt några hästar säljs och nya tillkommer (såvida man inte behöver akutköpa nån under terminen)
Precis det jag skrev i mitt inlägg. ;) :up:
 
Jag råder dig att fundera över om du vill ha en sällskapshästbsom som som som är totalt "icke-ridbar", det är i alla fall vad jag upplever att man menar när man säger sällskapshäst...
Det blir ganska ensamt med egen häst hemma om du inte tänker ha inackordering på en gång.
Det är ganska skönt att i alla fall ha en som kompisar som rider kan låna så kan man ta en ridtur.
Själv har jag också valt att ha medryttare och det var ett lyft att få det till stallet. Jag gillar att vara ensam också, men inte jämt.
Men det är min uppfattning, och det kan såklart skilja vad man är för typ av person.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Samhälle Bästa Bukefalister! Lång tid har gått sedan jag vistades här dagligen och stundligen, men jag hoppas att några av er ändå minns mig. Att...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Sofiplopp
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 864
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 067
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp