Annonsera efter sällskapshäst? Hjälp!

Säger som ovanstående. Det blir lätt väldigt ensamt när man tar hem hästen (även om det är underbart många ggr) så ta en funderare på vad hästen du lånar ska vara för något.

Stort lycka till
 
Jag har annonserat efter sällskapshäst två gånger, men det är några år sedan nu. Båda gångerna var ganska akuta. Gång 1 så behövde vår shettis sällskap då hon pga fång inte fick gå med de övriga hästarna på betet längre och det sällskap som var tilltänkt flyttade hastigt. Fick då svar rätt omgående, gratis äldre ponny som även den hade haft fång. Ägaren körde den hem till oss och det var en supertrevlig ponny som min då tvååriga dotter sedan red en hel del på. Tyvärr fick den ett svårt fånganfall mitt i vintern och vi valde att avliva då den var 22 år. Så då blev den en ny annons som jag fick svar på samma dag, dagen efter åkte vi och tittade på ponnyn. Den var 17 år, trevlig och snäll utan sjukdomar eller skador så den följde med hem direkt. Även den var gratis.
Så nog går det hitta sällskapshästar, men kan ta olika långtid beroende på vilka krav du har. Jag hade inte större krav än att det skulle vara en snäll ponny i lagom storlek och då gick det fort att hitta. Dessutom kunde jag erbjuda ett hem som nog låter lockande för de allra flesta som funderar på att pensionera sina hästar.
 
Det finns en hel del sällskapshästar på annons på Hästnet, såna som enligt ägaren inte ska ridas pga skador. Jag har oerhört svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få tag på en sällskapshäst.
 
Jag hittade min på annons på Hästnet, foderhäst som sen blev köp. Nu hade jag tur, jag hittade hans annons samma dag som vi fått klartecken på att få hyra stallet, och då var det alltså bara sällskapsponnyn som fattades för att kunna flytta (hästen vantrivdes och mådde dåligt i gamla stallet, så det fanns inte på kartan att stå kvar under någon uppsägningstid). Jag tror jag hittade annonsen på torsdagen, tittade på honom på lördagen och en vecka senare stod han i stallet.

Jag hade egentligen inte tänkt mig en shettis, utan en lite större ponny (typ maxad B som jag som liten vuxen hade kunnat rida och som det är lättare att hitta en varaktig medryttare till, som inte växer ur dem på en kvart), men boxen i stallet var för liten för en större ponny, så det blev en shettis. Och jag har inte ångrat mig, min fina kille är värd allt även om det inte direkt blir ridning som blir hans huvudmotion.

Men Hästnet är definitivt mitt första tips, men annars kolla typ Facebookgrupper och sånt? Jag har heller inga känningar i hästvärlden i mitt närområde. Eller hör med din hovslagare kanske om hen vet någon som har en sällskapshäst, tänker att de åker ju runt till olika stall i (hyfsat) närområde?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 519
Senast: Imna
·
Samhälle Bästa Bukefalister! Lång tid har gått sedan jag vistades här dagligen och stundligen, men jag hoppas att några av er ändå minns mig. Att...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Sofiplopp
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 294
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 067
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp