Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så sorgligt. Undrar vad det var för fel på den? :(

Påminner mig om när det ibland dyker upp såna "feelgood" videoklipp i min twitterfeed på hundar som har rullstol osv för de har diverse skador, verkar ofta vara "CP-skador" alltså att det uppkommer vid födseln på grund av syrebrist eller så, vet inte exakt vad det kallas. Den jag såg senast så verkade hunden kämpa rätt rejält för att ta sig fram trots hjulen och hela djuren skakade konstant. Fattar inte hur så många kan se på det här och tycka att det är fint eller lyckligt? Tycker alltid jag ser ett djur som är i desperat behov av avlivning för dens eget bästa.

Det låter som videoklipp ifrån länder som USA. Det är en sorts "savior"-grej, att man måste rädda varenda djur, få uppmärksamhet och pengar från främlingar på internet hur god man är som räddar ett stackars handikappat djur. I USA har man även svaga djurskyddslagar, så det är helt sannoliken lagligt där borta. I Sverige däremot skulle du fällas för djurplågeri, så tur nog är inte sådan media en grej här.
 
Åh gud, jag AVSKYR de där klippen, absolut hatar! Samma sak med små kattungar och valpar som är födda utan framben eller bakben och man ska på något vis bli lycklig över att se att någon 'räddat' livet på dem! :cry:
Jag känner ingen trebent hund. Men en trebent katt. Och det var inget fel på den kattens livskvalitet skulle jag säga.
 
Jag menade ben i plural, det finns rätt många sådana videos. Fast jag vet inte om jag skulle välja att spara en valp som kom ut med tre ben heller, svårt.
Händer det i olycka får man ju ta ställning till det då.
Då håller jag med dig.

Lite skillnad på en katt och en 30kg hund åxå.
Ja. Därför svarade jag för katterna :-).
Dock har en katt ofta större ”krav” på sin kropp än em hund gällande explosivitet och smidighet. Men en soffpotatis, som moderna katter ofta är, är nog mer lika hundar en katter i fysiska behov.
 
Ja. Därför svarade jag för katterna :-).
Dock har en katt ofta större ”krav” på sin kropp än em hund gällande explosivitet och smidighet. Men en soffpotatis, som moderna katter ofta är, är nog mer lika hundar en katter i fysiska behov.
Skulle nog säga att det är enklare för en smidig katt att vara trebent än en hund oavsett storlek.
 
Appropå detta med klipp på skadade hundar som folk har "räddat". Fick precis upp ett klipp på FB med titeln "My deaf, blind and pink puppy" :cry: . Alltså hur kan man! Tittade inte på videon men alla kommentarer var "oh bless you", "you are such a good person" etc. Själv vill jag mest ryta på den så kallade "räddaren".
 
Då håller jag med dig.


Ja. Därför svarade jag för katterna :-).
Dock har en katt ofta större ”krav” på sin kropp än em hund gällande explosivitet och smidighet. Men en soffpotatis, som moderna katter ofta är, är nog mer lika hundar en katter i fysiska behov.

Katter är ju naturligt soffpotatisar mer eller mindre och absolut i jämförelse med hundar, :D dom sover runt 16 timmar och tar gärna sin tid
 
Katter är ju naturligt soffpotatisar mer eller mindre och absolut i jämförelse med hundar, :D dom sover runt 16 timmar och tar gärna sin tid
När jag rehabiliterade min katt pratade sjukgymnasten om att ”den här rörligheten är ok för en hund men för en katt vill man ser mer”.
 
Appropå detta med klipp på skadade hundar som folk har "räddat". Fick precis upp ett klipp på FB med titeln "My deaf, blind and pink puppy" :cry: . Alltså hur kan man! Tittade inte på videon men alla kommentarer var "oh bless you", "you are such a good person" etc. Själv vill jag mest ryta på den så kallade "räddaren".

såg den också jag ville inte titta :(

Såg en annan häromdagen och jag mår dåligt av det än. Där var det dock inget fel på hunden bara människan. 2 poliser som räddade en liten nedkyld valp som någon kastat. Detta lilla liv som kämpar för sitt liv.. Det rullades om och om igen hur dåligt den mådde.
Va fasen jag vill inte se sånt. Nu klarade sig hunden och togs om hand i vuxen ålder av polisen men ändå.
 
När jag rehabiliterade min katt pratade sjukgymnasten om att ”den här rörligheten är ok för en hund men för en katt vill man ser mer”.

Katter är mycket rörligare med vilket hjälper, dom kan även behöva lägga mindre vikt på ett ben än vad en hund gör. Även då kan en trebent hund må bra, men mycket annat påverkar om det är en bra idé eller inte (t.ex grava ledproblem eller är född med missbildningar som gör det svårt för hunden att må bra)
 
Let's get a puppy (or 2) for the kids during isolation!
:banghead::banghead::banghead:

20200518_091610.jpg
 
Blandrasvalpar av liten ras, "Den vita kostar 11.500 Och lilla bruna är mycket mindre och vill ha 13.500 för honom." Jag har sett annorlunda prissättning både utefter färg och kön men storlek var något nytt. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 216
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
1 980
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 735
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp