Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saker som får en att undra: blandras av labbe och golden annonseras ut men bara till någon med tidigare hunderfarenhet. Det är inte utan att jag blir fundersam över vad det är för fel på hunden för att det ska kännas som ett nödvändigt krav? Två av de raser som rekommenderas mest till nybörjare, liksom...
Hundvana hit och hundvana dit, tycker det står i var och varannan hundannons oavsett vad det är för ras eller individ. Känns som en floskel som kommer fram utan närmare eftertanke, för att det är populärt att överdriva hur svårt det är att ha hund.

Jag tänker att är det en valp direkt från uppfödaren så kanske för att vara lute seriös. Även om parningen inte varit seriös...

Är valpen 9-12 veckor från första köparen tänker jag att de tröttnat på att få valpen rumsren, gå ut med den, bitande i sladdar och barns fingrar, byxben...

Är hunden runt 9 månader-året har man totalt missat i uppfostran och träning själv. Hunden skäller, drar i kopplet, rymmer/kommer inte på inkallning, stjäl mat från bordet mm...
Det är inte så kul längre med hund men man vill inte lägga ner tid och pengar på träning själv..


Visst kan familjeförhållanden ändras, konstigt att det ofta sker när en större hund av aktiv ras är runt 9 månader dock :angel:
 
Jag tänker att är det en valp direkt från uppfödaren så kanske för att vara lute seriös. Även om parningen inte varit seriös...

Är valpen 9-12 veckor från första köparen tänker jag att de tröttnat på att få valpen rumsren, gå ut med den, bitande i sladdar och barns fingrar, byxben...

Är hunden runt 9 månader-året har man totalt missat i uppfostran och träning själv. Hunden skäller, drar i kopplet, rymmer/kommer inte på inkallning, stjäl mat från bordet mm...
Det är inte så kul längre med hund men man vill inte lägga ner tid och pengar på träning själv..


Visst kan familjeförhållanden ändras, konstigt att det ofta sker när en större hund av aktiv ras är runt 9 månader dock :angel:

Och "allergi" :grin:
 
Snubblade över en valpannons, ska bli mycket trevliga, aktiva familjehundar utan jakt. Blandning vorsteh, weimaraner, spaniel och en skvätt golden. 20 000. Nu har jag bara haft weimaraner, men jag antar att de andra raserna spelar ut de anlagen om de ska bli som utlovat :D
 
Snubblade över en valpannons, ska bli mycket trevliga, aktiva familjehundar utan jakt. Blandning vorsteh, weimaraner, spaniel och en skvätt golden. 20 000. Nu har jag bara haft weimaraner, men jag antar att de andra raserna spelar ut de anlagen om de ska bli som utlovat :D
4 jakthundraser och valparna ska bli aktiva (tro f*n det!!) men utan jakt - öhhhh 🤔
Vem hade otur när dom tänkte där :confused: :angel:
 
Någon skickade en länk till en labradoodletik som man sökte fodervärd åt. Kollade hemsidan som meddelar "När foderhunden är 1 år genomför och bekostar vi en rad olika tester. Vi gör ett flertal DNA-prov för att se att den inte bär på ärftliga sjukdomar, vi röntgar höfter, armbågar, kollar hjärta, patella, ögon mm. Om hunden INTE klarar samtliga tester har man som fodervärd möjlighet att köpa ut hunden till motsvarande valppris om 50 000kr eller också lämna tillbaka den."

Vilket kap - 50.000 för en hund som (kanske) har dåliga höfter eller armbågar eller något annat skit.
 
Någon skickade en länk till en labradoodletik som man sökte fodervärd åt. Kollade hemsidan som meddelar "När foderhunden är 1 år genomför och bekostar vi en rad olika tester. Vi gör ett flertal DNA-prov för att se att den inte bär på ärftliga sjukdomar, vi röntgar höfter, armbågar, kollar hjärta, patella, ögon mm. Om hunden INTE klarar samtliga tester har man som fodervärd möjlighet att köpa ut hunden till motsvarande valppris om 50 000kr eller också lämna tillbaka den."

Vilket kap - 50.000 för en hund som (kanske) har dåliga höfter eller armbågar eller något annat skit.
Så man ska ta hand om hunden gratis i ett år för att sen välja om man vill köpa den för en halv förmögenhet eller lämna tillbaka den? Rimligt.
 
Någon skickade en länk till en labradoodletik som man sökte fodervärd åt. Kollade hemsidan som meddelar "När foderhunden är 1 år genomför och bekostar vi en rad olika tester. Vi gör ett flertal DNA-prov för att se att den inte bär på ärftliga sjukdomar, vi röntgar höfter, armbågar, kollar hjärta, patella, ögon mm. Om hunden INTE klarar samtliga tester har man som fodervärd möjlighet att köpa ut hunden till motsvarande valppris om 50 000kr eller också lämna tillbaka den."

Vilket kap - 50.000 för en hund som (kanske) har dåliga höfter eller armbågar eller något annat skit.
Folk som nappar på sånt här och köper loss en defekt hund måste ju ha hål i huvudet.
 
Någon skickade en länk till en labradoodletik som man sökte fodervärd åt. Kollade hemsidan som meddelar "När foderhunden är 1 år genomför och bekostar vi en rad olika tester. Vi gör ett flertal DNA-prov för att se att den inte bär på ärftliga sjukdomar, vi röntgar höfter, armbågar, kollar hjärta, patella, ögon mm. Om hunden INTE klarar samtliga tester har man som fodervärd möjlighet att köpa ut hunden till motsvarande valppris om 50 000kr eller också lämna tillbaka den."

Vilket kap - 50.000 för en hund som (kanske) har dåliga höfter eller armbågar eller något annat skit.
Jag undrar hur man formulerar det avtalet, alltså avtalet "köparen/foderägaren" och uppfödaren ingår när "köparen/foderägaren" hämtar valpen... Skulle vara lite intressant att se. Framförallt för att se hur möjligt det är för uppfödaren att kräva valpen tillbaka/kräva extra betalning.
 
Fast de har naturligtvis redan blivit förälskade i hunden, det är väl hela poängen kan jag tänka.
Jag har haft min kissekatt i knappa tre månader och skulle absolut betala den summan för att få behålla honom.
Självklart är det "uppfödarens" plan redan från början men hur kan man vara så dum att man skriver på ett sånt avtal? Du vet redan från start att ska du få chansen att få behålla hunden så kommer du få betala fullpris för en defekt hund.
Då kan man ju lika gärna köpa valpen direkt för samma summa och äga den från dag ett med eller utan hälsoproblem.
 
Självklart är det "uppfödarens" plan redan från början men hur kan man vara så dum att man skriver på ett sånt avtal? Du vet redan från start att ska du få chansen att få behålla hunden så kommer du få betala fullpris för en defekt hund.
Då kan man ju lika gärna köpa valpen direkt för samma summa och äga den från dag ett med eller utan hälsoproblem.
Så är det helt klart. Jag antar att folk har bråttom i sitt köp och att säljaren är hemskt duktig på att få det att låta som världens deal.
Titta bara på alla som köpte från "house of rottweiler" eller vad det nu hette och prisade dem till skyarna!
 
Kollade Blocket och första två annonserna var papillon respektive pomshi. I båd annonserna hänvisade säljaren till facebookgrupper som hette kennelnamn Papillon respektive kennelnamn Pomshi

När jag sökte på kennelnamnet på Facebook kom det upp mängder av grupper för olika raser, för hästar, kattraser och andra djur. Det verkar som att en del av kullarna är reggade i SKK.

Vet någon vad det här är för filur? Det känns väldigt oseriöst att hålla på med så många raser och olika typer av djur för uppfödning och försäljning men det är ganska många personer med i de olika grupperna så kanske är superpoppis?
 
Jag skulle gissa på att grannens lilla Fluffsan är en sådan blandning och den är ju så söt och snäll, så nu vill familjen ha en precis likadan. Sedan att det inte alls är säkert att just deras hund skulle bli en exakt kopia, det tänker man nog inte på.
Fast vi har ju sett i en annan tråd här på forumet att procentsatserna i nedärvning är exakta både när det gäller päls och personlighet. ;)
 
Kollade Blocket och första två annonserna var papillon respektive pomshi. I båd annonserna hänvisade säljaren till facebookgrupper som hette kennelnamn Papillon respektive kennelnamn Pomshi

När jag sökte på kennelnamnet på Facebook kom det upp mängder av grupper för olika raser, för hästar, kattraser och andra djur. Det verkar som att en del av kullarna är reggade i SKK.

Vet någon vad det här är för filur? Det känns väldigt oseriöst att hålla på med så många raser och olika typer av djur för uppfödning och försäljning men det är ganska många personer med i de olika grupperna så kanske är superpoppis?
Hm, låter som några som föder upp aussie och finsk lapphund också?
 
Så är det helt klart. Jag antar att folk har bråttom i sitt köp och att säljaren är hemskt duktig på att få det att låta som världens deal.
Titta bara på alla som köpte från "house of rottweiler" eller vad det nu hette och prisade dem till skyarna!
"House of rottweiler", vad handlade det om? Känner igen namnet, men vette fasen vart jag hört det innan bara.
 
"House of rottweiler", vad handlade det om? Känner igen namnet, men vette fasen vart jag hört det innan bara.
Det var någon slags fristående avelsförening för folk som ville avla rottisar utanför SKK och som hade helt stolliga fodervärdskontrakt, bland annat, om jag inte minns fel. Det finns några trådar om dem här på forumet tror jag.

Edit: fast nu hittar jag inga. :D Bara någon gammal ifokus-tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 275
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 775
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp