Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick upp detta på minnen på facebook. Hur lyckas man ens blanda så många raser O_o

Golden/hovawart/BC/berner sennen/setter/bouvier/labbe/svart älghund/buhund/dobermann/riesen/collie/schäfer/rottis
Jag tror att folk helt enkelt hittar på ibland, eller också har de gjort något sådant där "gentest". Svart älghund, buhund och riesen är ju verkligen inte hundar som trallar runt i varannan trädgård liksom. Inte Hovve heller. :)
 
Jag tror att folk helt enkelt hittar på ibland, eller också har de gjort något sådant där "gentest". Svart älghund, buhund och riesen är ju verkligen inte hundar som trallar runt i varannan trädgård liksom. Inte Hovve heller. :)
Det är 11år sedan så tror inte gentest. Men hittepå tror jag också att det är för jag reagerade också på de ovanliga raserna
 
Hej! Vi förlorade våran ena hund för ett tag sen och tyckte våran andra hund behövde sällskap och vi ville då ha en lite större hund som kunde hänga med på det mesta, och träna agility och lydad. Då köpte vi Stina som är en blandning mellan pointer och vorsteh, avlad på sällskapslinjer. Tyvärr blev det ingen kompis för våran mindre hund, då storleksmässigt kan de inte umgås. Stina är snäll och vill gärna leka men är för stor för våran chihuahua helt enkelt. Skaderisken blir för stor även om Stina bara vill busa. Hon behöver komma till ett aktivt hem då hon gillar att springa och vill använda sin nos. Lär sig snabbt och visar redan tydligt när hon vill ut och kissa och är bra på att ta det lugnt i både hundgården och i tex lina på trädgården. Stina är fullvaccinerad, chippad och registrerad i jordbruksverket och fullförsäkrad i dagsläget. Född 22 april.

Inget större fel på den här annonsen men undrar ändå om inte tanken på storleksskillnaden fanns där alls innan köp 😱
 
Hej! Vi förlorade våran ena hund för ett tag sen och tyckte våran andra hund behövde sällskap och vi ville då ha en lite större hund som kunde hänga med på det mesta, och träna agility och lydad. Då köpte vi Stina som är en blandning mellan pointer och vorsteh, avlad på sällskapslinjer. Tyvärr blev det ingen kompis för våran mindre hund, då storleksmässigt kan de inte umgås. Stina är snäll och vill gärna leka men är för stor för våran chihuahua helt enkelt. Skaderisken blir för stor även om Stina bara vill busa. Hon behöver komma till ett aktivt hem då hon gillar att springa och vill använda sin nos. Lär sig snabbt och visar redan tydligt när hon vill ut och kissa och är bra på att ta det lugnt i både hundgården och i tex lina på trädgården. Stina är fullvaccinerad, chippad och registrerad i jordbruksverket och fullförsäkrad i dagsläget. Född 22 april.

Inget större fel på den här annonsen men undrar ändå om inte tanken på storleksskillnaden fanns där alls innan köp 😱
Så dom ville ha en hund att träna agility o lydnad med som skulle va en kompis till chihuahuan. Och de valde en korsning mellan två stora jakthundar O_o:banghead::laugh:
 
Hej! Vi förlorade våran ena hund för ett tag sen och tyckte våran andra hund behövde sällskap och vi ville då ha en lite större hund som kunde hänga med på det mesta, och träna agility och lydad. Då köpte vi Stina som är en blandning mellan pointer och vorsteh, avlad på sällskapslinjer. Tyvärr blev det ingen kompis för våran mindre hund, då storleksmässigt kan de inte umgås. Stina är snäll och vill gärna leka men är för stor för våran chihuahua helt enkelt. Skaderisken blir för stor även om Stina bara vill busa. Hon behöver komma till ett aktivt hem då hon gillar att springa och vill använda sin nos. Lär sig snabbt och visar redan tydligt när hon vill ut och kissa och är bra på att ta det lugnt i både hundgården och i tex lina på trädgården. Stina är fullvaccinerad, chippad och registrerad i jordbruksverket och fullförsäkrad i dagsläget. Född 22 april.

Inget större fel på den här annonsen men undrar ändå om inte tanken på storleksskillnaden fanns där alls innan köp 😱
De klassiska sällskapslinjerna av pointer och vorsteh. Eller är sällskapsavel bara att man tänker att det ska bli soffpotatisar av valparna så får man det :confused:
 
Varför skulle man vilja avla fram en sällskapslinje ur jakthundsraser:confused:? Jag trodde att man köpte en jakthund just för dess jaktegenskaper och inte för att den saknar detsamma. Vill man bara ha en hund för sällskap så finns det väl andra raser att välja mellan. Ungefär samma som om man skulle köpa en Ferrari och bygga om till A-traktor.
 
Det är väl bara att titta på alla arbetande raser som avlats på utseendet och numera inte klarar av sitt gamla arbete.

Hur många av SBK:raserna fungerar ens till brukstävlingar?
Hur många av vallhundsraserna som skulle svimma om ett får stampade med klöven mot dem, alternativt skulle jaga det?
 
Det är väl bara att titta på alla arbetande raser som avlats på utseendet och numera inte klarar av sitt gamla arbete.

Hur många av SBK:raserna fungerar ens till brukstävlingar?
Hur många av vallhundsraserna som skulle svimma om ett får stampade med klöven mot dem, alternativt skulle jaga det?
Typ alla funkar till bruksarbete, om än inte alla linjer i raserna. Vet inte vilka du tänker på som inte skulle funka till bruks.
 
Varför skulle man vilja avla fram en sällskapslinje ur jakthundsraser:confused:? Jag trodde att man köpte en jakthund just för dess jaktegenskaper och inte för att den saknar detsamma. Vill man bara ha en hund för sällskap så finns det väl andra raser att välja mellan. Ungefär samma som om man skulle köpa en Ferrari och bygga om till A-traktor.
Folk gillar det sportiga utseendet och hårlaget. Tänk bara på Weimaranern, som med sin vackra färg och speciella ögon blivit jättepoppis i USA ... som sällskapshund .... Samma tankesätt som när folk köper en Husky pga de blåa ögonen...
 
Folk gillar det sportiga utseendet och hårlaget. Tänk bara på Weimaranern, som med sin vackra färg och speciella ögon blivit jättepoppis i USA ... som sällskapshund .... Samma tankesätt som när folk köper en Husky pga de blåa ögonen...
Tror det även kan bero på William Wegman, en konstnär, han hade en känd fotoutställning med waimarner ☺️
 
Typ alla funkar till bruksarbete, om än inte alla linjer i raserna. Vet inte vilka du tänker på som inte skulle funka till bruks.
Hur många ser du på brukstävlingar? Hur många bruksförare är intresserade?

Collie är väl paradexemplet. Visst, det finns bra, stabila collies, men de flesta skulle inte gå nära ett får.
 
Hur många ser du på brukstävlingar? Hur många bruksförare är intresserade?

Collie är väl paradexemplet. Visst, det finns bra, stabila collies, men de flesta skulle inte gå nära ett får.

Nåja. Varje år startar cirkus 60-80 collies på bruksprov. Collies finns representerade inom sök, spår och rapport från appellklass upp till elit. I somras hade vi Collie-SM och vi hade 11 startande collies i appellen och sammanlagt 28 startande collies i brukset (appell-elit) vilket faktiskt var lika många starter som antalet anmälda collies till utställningen dagen efter. Jag skulle säga att en rätt stor andel av collies (båda hårlagen) har förmåga att klara appell/lägre utan superstora problem.

Starterna inom brukset går ner för många bruksraser - och många icke-SBK-raser tar över i toppen (som BC och labbe, exempelvis). Collies får alltid vara exemplet för den "dåliga" SBK-rasen, men det tycker jag är trist eftersom vi inom rasen faktiskt ser en positiv utveckling de senaste åren där alltfler uppfödare avlar för trygga, orädda och glada collies. Snittet är fortfarande trist förstås men jag försöker alltid nyansera bilden i såna här diskussioner. Det är inte (än så länge) jätte-enkelt att hitta en collie som kan hävda sig i högre-elit i bruks, eller i de högsta klasserna i lydnad - men det finns såna collies, och alltfler uppfödare vågar satsa på kombinationer med mer arbetslust och tryck i. Det finns faktiskt lite hopp. :)
 
Hur många ser du på brukstävlingar? Hur många bruksförare är intresserade?
Ser rätt många raser representerade när jag kollat startlistor. Vissa raser är ju dock oerhört små så där är det svårt att hitta startande men det behöver ju inte betyda att rasen inte duger. Det handlar ju om vem som köper dem med.
Min egen ras syns mest i IGP (när vi pratar högsta klasserna) eftersom det är fokuset hos de flesta uppf och därmed drar man till sig den typen av köpare + att det är den sport som är störst ute på kontinenten. Det betyder liksom inte att en dobermann inte går att köra i elit spår eller sök tex.
 
Med tanke på något helt annat, men nu när jag skannar blocket så är det betydligt mindre "doodle"-annonser och betydligt mer vettiga priser på hundar än för ett halvår sedan :up:
Ser ni samma vettiga trend i andra delar av Sverige som i södra norrland?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 284
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 776
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp