Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag skrev var att det är mycket vanligt att även registrerade hundar omplaceras, men inte via Hundstallet, där hamnar de oftast pga akut sjukdom eller dödsfall och ingen kan ta hand om den.
Men mycket vanligt är det väl ändå inte?
Tycker tex det är sällan renrasiga hundar omplaceras i tonåren så som blandraser oftast gör.
Renrasiga hundar brukar i princip mest omplaceras av skäl som inte har med hunden att göra
 
Men mycket vanligt är det väl ändå inte?
Tycker tex det är sällan renrasiga hundar omplaceras i tonåren så som blandraser oftast gör.
Renrasiga hundar brukar i princip mest omplaceras av skäl som inte har med hunden att göra
Anledningen till att de omplaceras hör inte riktigt till diskussionen tycker jag, men visst är det vanligt. Livet ändras, separationer, sjukdom, arbetslöshet, nytt jobb, flytt och även allergier även om det verkar mest vara en vanlig ursäkt när det gäller blandraser.

Om Fåntratt inte trivs som ensam hund den dagen jag måste avliva Varulven så är alternativet att omplacera eller avliva honom. Jag kommer inte skaffa någon ny på många år, eller alls, medan han kan ha många år kvar hos någon annan som ger honom ett bra, nytt hem. Jag måste se till vad som är bäst för honom, fungerar det att leva som ensamhund så får han stanna kvar, annars måste jag ordna en annan lösning för hans skull.
 
Anledningen till att de omplaceras hör inte riktigt till diskussionen tycker jag, men visst är det vanligt. Livet ändras, separationer, sjukdom, arbetslöshet, nytt jobb, flytt och även allergier även om det verkar mest vara en vanlig ursäkt när det gäller blandraser.

Om Fåntratt inte trivs som ensam hund den dagen jag måste avliva Varulven så är alternativet att omplacera eller avliva honom. Jag kommer inte skaffa någon ny på många år, eller alls, medan han kan ha många år kvar hos någon annan som ger honom ett bra, nytt hem. Jag måste se till vad som är bäst för honom, fungerar det att leva som ensamhund så får han stanna kvar, annars måste jag ordna en annan lösning för hans skull.
Jaja vi använder nog utrycket väldigt vanligt lite olika antar jag :)
För mig är det inte väldigt vanligt att hundar omplaceras för att det händer.
 
En av mina vänner har hittat båda sina renrasiga mellanpudlar via omplacering från uppfödare. Tiken som var lite äldre fick hon gratis efter att hon fått två kullar och eftersom hon inte riktigt frodades i flocken, hund nummer två köptes från en annan uppfödare, en valp hon behöll men som av en eller annan anledning inte blev så lovande som hon hoppats. Supertrevlig liten hanhund på dryga året.
Klart det finns renrasiga omplaceringar, men det kan behövas lite kontakter och tid precis som när man köper renrasig valp. Tokiga mixar kan man hitta på blocket och hämta imorgon, no questions asked.
 
Men mycket vanligt är det väl ändå inte?
Tycker tex det är sällan renrasiga hundar omplaceras i tonåren så som blandraser oftast gör.
Renrasiga hundar brukar i princip mest omplaceras av skäl som inte har med hunden att göra
Nä, det handlar om att det inte syns lika mycket eftersom det oftare finns en större Community och oftare "heltidsuppfödarr" bland enrasiga hundar i förhållande till flerrasiga. Det gör att det inte lika ofta syns i form av annonser eller liknande.
 
Senast ändrad:
Nä, det handlar om att det inte syns lika mycket eftersom det oftare finns en större Community och oftare "heltidsuppfödarr" bland enrasiga hundar i förhållande till flerrasiga. Det gör att det inte lika ofta syns i form av annonser eller liknande.
Det vet jag redan men tycker ändå inte det alls är lika vanligt att renrasiga hundar omplaceras vilket var vad jag svarade på inte hur dom omplaceras.
 
Det vet jag redan men tycker ändå inte det alls är lika vanligt att renrasiga hundar omplaceras vilket var vad jag svarade på inte hur dom omplaceras.
Du kanske kan ringa till SJV och se om den ena gruppen har fler sådana fall där man gör ägarbyte i den ena gruppen. Örocintuellt ligger de väldigt nära, den enda anledningen att det är fler enrasiga hundar som omplaceras är att de är fler i antal (73% av alla hundar i Sverige är enrasiga hundar),
 
Du kanske kan ringa till SJV och se om den ena gruppen har fler sådana fall där man gör ägarbyte i den ena gruppen. Örocintuellt ligger de väldigt nära, den enda anledningen att det är fler enrasiga hundar som omplaceras är att de är fler i antal (73% av alla hundar i Sverige är enrasiga hundar),

Procentuellt* skulle det stå!! Inte "Örocintuellt".
 
Du kanske kan ringa till SJV och se om den ena gruppen har fler sådana fall där man gör ägarbyte i den ena gruppen. Örocintuellt ligger de väldigt nära, den enda anledningen att det är fler enrasiga hundar som omplaceras är att de är fler i antal (73% av alla hundar i Sverige är enrasiga hundar),
Det är ändå vanligare att blandraser omplaceras förstår inte vad du vill komma fram till blandraser drar överlag till sig fler spontanköpare och fler av dessa utvecklar allergier när hunden närmar sig året
 
Det är ändå vanligare att blandraser omplaceras förstår inte vad du vill komma fram till blandraser drar överlag till sig fler spontanköpare och fler av dessa utvecklar allergier när hunden närmar sig året
Jag vill komma fram till att jag har kollat upp saken och att du också kan göra det OM du VILL.
Och OM du gör det så kommer du få fram att det, procentuellt sett, inte skiljer sig.
 
Det är ändå vanligare att blandraser omplaceras förstår inte vad du vill komma fram till blandraser drar överlag till sig fler spontanköpare och fler av dessa utvecklar allergier när hunden närmar sig året
Jag tror att man kanske tycker att renrasiga inte omplaceras lika mycket är för att omplacering av dessa hundar sker oftast via rasklubben, via uppfödare eller privat kontakt bland folk inom rasen. Vi har inte heller någon statistik över hur många av var sort omplaceras för det skrivs ju inte ned direkt.
 
Jag har spenderat en del tid på blockets hund-sida de senaste dagarna, och jag lämnar sidan med en mycket deprimerad och sorgsen känsla. Flera annonser varje vecka skriker smuggelhund och jag vet inte om man kan göra något emot detta. Hur ska jag kunna anmäla annonsen utan bevis?

Det är oftast någon som med bruten skrift ska sälja sina älskade hund på grund av tidsbrist, men hunden som nästan alltid är en Pomeranian, är kanske 2-4 månader gammal och påstås trotts detta alltid gå bra ihop med både andra hundar och småbarn.

Har någon här anmält en annons tidigare, finns det ens något att göra?
 
Nu väntas en ny kull av dessa svindyra rottis/pudelvalpar.
Tror hon annonserade i nästan ett år för att bli av med dom sista valparna sist och det var när pandemin fortfarande pågick undra hur det går nu 😆
Jösses. Man får hoppas på att förra annonsen var kvar länge för att personen var noga med vilka hem valparna såldes till och inte pga bristande intresse från folk, men ja... jag kan å andra sidan inte komma på vem som skulle vara intresserad av en sådan korsning :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 217
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 735
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp