Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle man kanske också behöva jobba för att utöka avelsmaterialet? Jag vet inte hur vanligt det är att man t.ex kanske importerar sperma eller liknande (från bra hanar då så klart) för att liksom spä ut genpoolen lite. Är det en liten ras känns det ju som risk för inavel om man endast skulle öka antalet kullar.
I små raser är det ju inte superenkelt att hitta andra linjer även om man letar utomlands.
 
@Exile

Antalet uppfödare kanske kan öka - men vad med avelsmaterialet? I raser där antalet uppfödare går uppåt i rask takt upplever åtminstone jag att kvaliteten på avelsmaterialet inte hänger med. Varför man avlar och vad man anser sitt avelsmaterial kunna bidra till i aveln mer än "ett par kullar" är en betydligt viktigare fråga att ställa sig än hur vi kan få fler uppfödare.

Beror förstås på rasen. I norsk lundehund försöker man uppmuntra att så många hundar som möjligt går i avel, eftersom bristen på uppfödare är stor så leder det till att man förlitar sig på kullar från folks sällskapshundar så kullar från uppfödare som inte har kennel är rätt så vanliga. Problemet är i sin tur att alla vill inte ha en kull på sin tik t.ex för folk har inte det intresset även med stöd från sin hunds uppfödare. Dessutom om jag inte kommer ihåg fel kan du ju endast ta två kullar innan du måste registrera kennelnamn i Sverige iaf, vet inte hur det funkar i Norge där rasen mest finns.

Men sen är det ju som sagt inte heller att bara få fram fler kullar, avel gjord på rätt sätt handlar om nogrann framavel av större bestånd så det är inte heller något som sker övernatt direkt. Blandrasaveln har i princip gränslös avelsbas och inte mycket regler i hur aveln bör ske.
 
Ettårig skkreggad storpudeltik för den nätta summan 35000 spänn. Trettiofemtusen kronor :eek:

Inte ett dugg förvånad, tyvärr. Pudlarna hörde till de dyrare raserna redan innan pandemin och efterfrågan har väl bara ökat så nog kan folk ta ordentligt betalt för dem. Finns knappt en hundkrake att tillgå som kostar under 20 papp just nu... :(
 
Amerikansk kungspudel/King Charles.
Undrar om detta är det nya sättet för denna typ av uppfödare att skilja sig från mängden. Detta är minsann en amerikansk/svensk/kinesisk pudel, så det så! Undra vilket "land" som är mest exklusivt i dessa kretsar :p.

Kan dock inte säga att jag är förvånad då dessa "uppfödare" inte verkar förstå att benämningar som dessa är såå felaktiga.
 
7D09BE96-A0C4-4282-9271-98A8595A1DF5.jpg

:(
 
Hur kan man inte kolla det innan? Upphör ju tyvärr aldrig att förvånas av hur dumma folk är..
Jag undrar ju om det verkligen är sant. I Sverige krävs det sakliga skäl för att uppställa djurförbud enligt hyreslagen (JB), tex att fastigheten/lägenheten är ett allergihus/allergianpassat. Och man lär väl veta som hyresgäst om man bor i ett allergihus. Utöver sakligt skäl krävs även att förbudet är uppställd i hyresavtalet.
 
Jag undrar ju om det verkligen är sant. I Sverige krävs det sakliga skäl för att uppställa djurförbud enligt hyreslagen (JB), tex att fastigheten/lägenheten är ett allergihus/allergianpassat. Och man lär väl veta som hyresgäst om man bor i ett allergihus. Utöver sakligt skäl krävs även att förbudet är uppställd i hyresavtalet.

Det är väl den nya varianten av "allergisk" :grin:
 
Jag undrar ju om det verkligen är sant. I Sverige krävs det sakliga skäl för att uppställa djurförbud enligt hyreslagen (JB), tex att fastigheten/lägenheten är ett allergihus/allergianpassat. Och man lär väl veta som hyresgäst om man bor i ett allergihus. Utöver sakligt skäl krävs även att förbudet är uppställd i hyresavtalet.
Det är ju dock många som tror att hyresvärdar får bestämma sånt.
 
Jag undrar ju om det verkligen är sant. I Sverige krävs det sakliga skäl för att uppställa djurförbud enligt hyreslagen (JB), tex att fastigheten/lägenheten är ett allergihus/allergianpassat. Och man lär väl veta som hyresgäst om man bor i ett allergihus. Utöver sakligt skäl krävs även att förbudet är uppställd i hyresavtalet.
Det kan ju också vara så att bostadsbristen gör att man som hyresgäst går med på sådant även om det inte är ett sanktionerat förbud. Att man får veta vid visning/kontraktsskrivning att de inte vill ha några djur där och att det är att bo där utan djur eller inte alls som gäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 216
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 735
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp