Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju dock många som tror att hyresvärdar får bestämma sånt.
Absolut, så kan det säkert vara. Hade det varit jag som trodde så och skaffar valp hade jag ju dock noggrant undersökt vad som gällde i den situationen. Sen inser jag även att jag, bla som jurist, har enklare att ha koll/kolla upp saker som detta (även om man lätt hittar svar vid en googling).
 
Det kan ju också vara så att bostadsbristen gör att man som hyresgäst går med på sådant även om det inte är ett sanktionerat förbud. Att man får veta vid visning/kontraktsskrivning att de inte vill ha några djur där och att det är att bo där utan djur eller inte alls som gäller.
Fast då kan man ju ta kontraktet och sen gå till Hyresnämnden om det faktiskt inte föreligger sakliga skäl. Bara för att det står i kontrakt så blir ju inte förbjdet gällande utan det krävs sakliga skäl. Men som @Wingates skrev så är det nog en del som inte har koll på vad som gäller.
 
Det kan ju också vara så att bostadsbristen gör att man som hyresgäst går med på sådant även om det inte är ett sanktionerat förbud. Att man får veta vid visning/kontraktsskrivning att de inte vill ha några djur där och att det är att bo där utan djur eller inte alls som gäller.

Kanske i andra hand? Har läst hur många andrahandsannonser/hyr ut ett hem där dom inte tillåter husdjur som helst, men det brukar dom ju vara väldigt tydliga med.

Däremot är det vanligt att läsa detta i amerikanska/utländska annonser där det är mycket mer vanligt och inte alltid sägs till i förväg, men det gör det lite konstigt som en annons här.
 
Jag undrar ju om det verkligen är sant. I Sverige krävs det sakliga skäl för att uppställa djurförbud enligt hyreslagen (JB), tex att fastigheten/lägenheten är ett allergihus/allergianpassat. Och man lär väl veta som hyresgäst om man bor i ett allergihus. Utöver sakligt skäl krävs även att förbudet är uppställd i hyresavtalet.
Oavsett om det är ett "giltigt" förbud eller inte så har man ju uppenbart inte kollat upp det. Tror inte det är hittepå. Jag hade själv ingen aning om den lagen utan trodde det var upp till hyresvärden. Vet inte om det är någon skillnad på 1a/2a hand? Skulle jag hyra ut min lägenhet i andra hand nu skulle jag inte vilja ha djur här.

Sen vet jag inte hur värt det är att verkligen propsa på sin rätt och ta ditt djur fast hyresvärden verkligen inte vill. Beroende på vad det är för typ av boende du hyr så kan ju ditt liv bli väldigt surt om du gör så.
 
Kanske i andra hand? Har läst hur många andrahandsannonser/hyr ut ett hem där dom inte tillåter husdjur som helst, men det brukar dom ju vara väldigt tydliga med.

Däremot är det vanligt att läsa detta i amerikanska/utländska annonser där det är mycket mer vanligt och inte alltid sägs till i förväg, men det gör det lite konstigt som en annons här.
Igen så konstigt svenskt. I Finland kan jag som hyresvärd SJÄLVKLART diktera regler gällande min egendom. Vill jag inte att man ska röka eller ha djur i lägenheten så får jag förbjuda det. Oavsett om det är en lägenhet eller ett hus. Och jag får beställa precis vilken hyra jag vill ta. En euro eller tusen.

Sorry ot
 
Om de köpt av en SKK-ansluten uppfödare istället så hade de ju kunnat lämna tillbaka valpen eller fått hjälp att förmedla den till någon annan. Stackars valp och stackars ägare, vilken förfärlig päls kommer den inte att få. :crazy:
 
Igen så konstigt svenskt. I Finland kan jag som hyresvärd SJÄLVKLART diktera regler gällande min egendom. Vill jag inte att man ska röka eller ha djur i lägenheten så får jag förbjuda det. Oavsett om det är en lägenhet eller ett hus. Och jag får beställa precis vilken hyra jag vill ta. En euro eller tusen.

Sorry ot

Förbjuda rökning vet jag är möjligt men tror inte det är lagligt som "officiell" hyresvärd att förbjuda husdjur. Privata hyresvärdar som hyr ut sig eget hem kan bestämma allt möjligt inklusive pris.
 
Renrasig hund av större typ, står följande i annonsen:

”Han är frisk och har aldrig varit sjuk, inte röntgad eller ögonlyst ännu men jag är helt säker på att allt detta är bra”

Varför ens skriva att hen är helt säker på att allt ser bra ut? Det är ju en ren gissning :confused:
 
Saker som får en att undra: blandras av labbe och golden annonseras ut men bara till någon med tidigare hunderfarenhet. Det är inte utan att jag blir fundersam över vad det är för fel på hunden för att det ska kännas som ett nödvändigt krav? Två av de raser som rekommenderas mest till nybörjare, liksom...
Hundvana hit och hundvana dit, tycker det står i var och varannan hundannons oavsett vad det är för ras eller individ. Känns som en floskel som kommer fram utan närmare eftertanke, för att det är populärt att överdriva hur svårt det är att ha hund.
 
Saker som får en att undra: blandras av labbe och golden annonseras ut men bara till någon med tidigare hunderfarenhet. Det är inte utan att jag blir fundersam över vad det är för fel på hunden för att det ska kännas som ett nödvändigt krav? Två av de raser som rekommenderas mest till nybörjare, liksom...
Hundvana hit och hundvana dit, tycker det står i var och varannan hundannons oavsett vad det är för ras eller individ. Känns som en floskel som kommer fram utan närmare eftertanke, för att det är populärt att överdriva hur svårt det är att ha hund.
Även enkla raser har ju olika personligheter och erfarenheter:)
 
Saker som får en att undra: blandras av labbe och golden annonseras ut men bara till någon med tidigare hunderfarenhet. Det är inte utan att jag blir fundersam över vad det är för fel på hunden för att det ska kännas som ett nödvändigt krav? Två av de raser som rekommenderas mest till nybörjare, liksom...
Hundvana hit och hundvana dit, tycker det står i var och varannan hundannons oavsett vad det är för ras eller individ. Känns som en floskel som kommer fram utan närmare eftertanke, för att det är populärt att överdriva hur svårt det är att ha hund.
Jag tror många skriver "säljes endast till erfarna" för att låta noggranna och därmed seriösa.
 
På Blocket.

"Vi har hemma två härliga labradorvalpar, hanar. Båda är 15v. Dem har mycket energi i sig. Då dem älskar att springa loss. Väldigt snälla och barnvänlig.
Behöver en del träning men dem är rumsrena. Lojala hundar.
Valparna är vaccinerade och chippade, avmaskade. Vi uppskattar snabb upphämtning då vi måste omplacera dem av personliga skäl."

Pris 19000:-
 
Saker som får en att undra: blandras av labbe och golden annonseras ut men bara till någon med tidigare hunderfarenhet. Det är inte utan att jag blir fundersam över vad det är för fel på hunden för att det ska kännas som ett nödvändigt krav? Två av de raser som rekommenderas mest till nybörjare, liksom...
Hundvana hit och hundvana dit, tycker det står i var och varannan hundannons oavsett vad det är för ras eller individ. Känns som en floskel som kommer fram utan närmare eftertanke, för att det är populärt att överdriva hur svårt det är att ha hund.
Det kan vara ett sätt att försäkra sig om att hunden slipper diverse nybörjarmisstag, nu när det är säljarens marknad
 
Coronaeffekten verkar ha gått ur hundbranchen. Jag såg inte alls lika många galna priser på Blocket och flera hade tom fått sänka priserna eller satt med äldre valpar kvar. Gott om unga omplaceringar fanns det också.
Har hört från uppfödarvänner att trycket minskat och ser att renrasuppfödare börjar presentera kullar igen på rassidor.
 
Det kan vara ett sätt att försäkra sig om att hunden slipper diverse nybörjarmisstag, nu när det är säljarens marknad

Jag fick ett helt annat intryck, snarare verkade det vara så att köpet av hunden var ett nybörjarmisstag (oops, plötsligt "ändrade livsförhållanden" när hunden är ett halvår) som de nu försöker röja undan för den skulle helst bort på stört. Men visst, de kanske själva inser att de gjort massa fel isåfall och därför tycker att hunden ska till någon som har mer kunskap.

Tråkigt uttryckt tycker jag att det är oavsett, golden och labbe brukar ändå vara ganska förlåtande vad gäller missar och jag tycker att det här med tidigare hundvana överhypas. Någon kan ha haft hund i 30+ år och trots det vara helt ovillig att lära sig något nytt eller anpassa sig efter individens förutsättningar. Och de två sakerna tror jag är betydligt viktigare än om man har haft flera hundar förut eller inte.

Coronaeffekten verkar ha gått ur hundbranchen. Jag såg inte alls lika många galna priser på Blocket och flera hade tom fått sänka priserna eller satt med äldre valpar kvar. Gott om unga omplaceringar fanns det också.
Har hört från uppfödarvänner att trycket minskat och ser att renrasuppfödare börjar presentera kullar igen på rassidor.

Jag hoppas verkligen att det är så, fattig och egotrippad som jag är. Att folk börjar återgå till jobb och skola gör säkert sitt också. Ett par av raserna på min lista verkar förvånansvärt nog ha hållt sig ganska stabila i pris men jag tror att det delvis beror på att de är "udda" jämfört med många andra raser som främst är sällskapshundar.
 
Jag fick ett helt annat intryck, snarare verkade det vara så att köpet av hunden var ett nybörjarmisstag (oops, plötsligt "ändrade livsförhållanden" när hunden är ett halvår) som de nu försöker röja undan för den skulle helst bort på stört. Men visst, de kanske själva inser att de gjort massa fel isåfall och därför tycker att hunden ska till någon som har mer kunskap.

Tråkigt uttryckt tycker jag att det är oavsett, golden och labbe brukar ändå vara ganska förlåtande vad gäller missar och jag tycker att det här med tidigare hundvana överhypas. Någon kan ha haft hund i 30+ år och trots det vara helt ovillig att lära sig något nytt eller anpassa sig efter individens förutsättningar. Och de två sakerna tror jag är betydligt viktigare än om man har haft flera hundar förut eller inte.



Jag hoppas verkligen att det är så, fattig och egotrippad som jag är. Att folk börjar återgå till jobb och skola gör säkert sitt också. Ett par av raserna på min lista verkar förvånansvärt nog ha hållt sig ganska stabila i pris men jag tror att det delvis beror på att de är "udda" jämfört med många andra raser som främst är sällskapshundar.
Seriösa uppfödare anslutna till SKK har hållt kvar vid normala priser under corona. Möjligt att de gått upp nån tuselapp typ men det tycker jag är okej. Allt måste öka i pris någon gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 264
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 004
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 794
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 768
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp