Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror folk hellre vill ha tikar för att de inte pissar överallt och för att det är vanligare att hanhundar är aggressiva mot andra hanhundar. Men ja, tikarna säljs först och vissa uppfödare tar säkert mer betalt för dom

Du vet att man kan svara på frågan utan att ge en känga till hanhundar och oss som föredrar dem, va? :idea: Löp med allt vad det innebär är betydligt jobbigare i mina ögon än revirpink som till viss del är en uppfostringsfråga, men inte antyder jag att tikar som företeelse är sämre sorten för det. Att ha preferenser är okej, att uttrycka dem genom att generalisera negativt är det inte.
 
Du vet att man kan svara på frågan utan att ge en känga till hanhundar och oss som föredrar dem, va? :idea: Löp med allt vad det innebär är betydligt jobbigare i mina ögon än revirpink som till viss del är en uppfostringsfråga, men inte antyder jag att tikar som företeelse är sämre sorten för det. Att ha preferenser är okej, att uttrycka dem genom att generalisera negativt är det inte.
Jag bara skrev varför jag tror folk tar mer betalt för tikarna, ville du att jag skulle skriva att det är helt oförklarligt?
 
Jag tror folk hellre vill ha tikar för att de inte pissar överallt och för att det är vanligare att hanhundar är aggressiva mot andra hanhundar. Men ja, tikarna säljs först och vissa uppfödare tar säkert mer betalt för dom
Vadå "pissar överallt"?
Det gör väl ingen frisk hund?

I övrigt är det rasbetonat. Jag vågar nog påstå att i alla bruksraser går hanarna först. Likaså hos jakthundar.
 
Du vet att man kan svara på frågan utan att ge en känga till hanhundar och oss som föredrar dem, va? :idea: Löp med allt vad det innebär är betydligt jobbigare i mina ögon än revirpink som till viss del är en uppfostringsfråga, men inte antyder jag att tikar som företeelse är sämre sorten för det. Att ha preferenser är okej, att uttrycka dem genom att generalisera negativt är det inte.
Hela tänket känns så 90 tal med "hanhundar slåss med andra hanhundar ".

Jag håller med dig.
Jag har både könen hemma och löpen är betydligt värre än att hanarna kissar konstant, det gör iofs mina tikar med och jag förstår inte vad som skulle vara störigt med att hundarna kissar när man är på promenad går dom lösa kissar dom så mycket dom vill är dom kopplade får dom kissa vissa sträckor annars sträcker man upp koppel och går. Förstår verkligen inte varför hanhundar har så dåligt rykte.
Personligheten är ju också högst personlig från hund till hund.
 
Vadå "pissar överallt"?
Det gör väl ingen frisk hund?

I övrigt är det rasbetonat. Jag vågar nog påstå att i alla bruksraser går hanarna först. Likaså hos jakthundar.

Varje gång jag letat hund har tikarna gått först, har då gällt kh collie, bruksbelgare, showbelagare och kelpie. Tycker oftast att man ser att det är hanar kvar i kullarna, även i kullar passande för tävling och tjänst. Men det kanske är så att det föds fler hanar? För hane lär ju vara mest passande till både tävling och tjänst med tanke på löp och storlek.

Något som jag sett upprepade gånger som får mig att undra... när tikvalpar är dyrare än hanarna i samma kull, varför väljer man att göra den prissättningen? För mig framstår det inte som så värst seriöst, speciellt när det inte finns någon speciell motivering. Okej om man drar av lite på priset för att en valp inte ser ut att bli något showämne eller så, men bara pga kön? Är det för att tikarna anses ha högre avelsvärde eller vad? :confused:

Känns inte som seriösa uppfödare gör skillnad på hane och tik i pris. Men av vad jag sett går tikarna oftast först, tror också att folk tänker att de är "enklare" än hanarna. Storleken, kissandet och könsmognaden är säkert några av anledningarna. I mitt fall var främst storleken anledningen och det är välkommet att de ofta mognar lite tidigare.
 
Något som jag sett upprepade gånger som får mig att undra... när tikvalpar är dyrare än hanarna i samma kull, varför väljer man att göra den prissättningen? För mig framstår det inte som så värst seriöst, speciellt när det inte finns någon speciell motivering. Okej om man drar av lite på priset för att en valp inte ser ut att bli något showämne eller så, men bara pga kön? Är det för att tikarna anses ha högre avelsvärde eller vad? :confused:
Tikar är ju "mer värda" ur avelssynpunkt generellt sett ja, men som uppfödare brukar man ju behålla nån som fodertik för att lösa det.
 
Varje gång jag letat hund har tikarna gått först, har då gällt kh collie, bruksbelgare, showbelagare och kelpie. Tycker oftast att man ser att det är hanar kvar i kullarna, även i kullar passande för tävling och tjänst. Men det kanske är så att det föds fler hanar? För hane lär ju vara mest passande till både tävling och tjänst med tanke på löp och storlek.



Känns inte som seriösa uppfödare gör skillnad på hane och tik i pris. Men av vad jag sett går tikarna oftast först, tror också att folk tänker att de är "enklare" än hanarna. Storleken, kissandet och könsmognaden är säkert några av anledningarna. I mitt fall var främst storleken anledningen och det är välkommet att de ofta mognar lite tidigare.
Ja det föds fler hanar, iaf i stora kullar är oftast fördelingen fler hanar av någon märklig anledning. Men de som tävlar eller vill ha tjänstehund föredrar oftast hanar. Det är väl löpet som styr valet.
 
Ja det föds fler hanar, iaf i stora kullar är oftast fördelingen fler hanar av någon märklig anledning. Men de som tävlar eller vill ha tjänstehund föredrar oftast hanar. Det är väl löpet som styr valet.
Bland de jag känner är det för att hanarna oftast är bättre. Testot gör att de är mer på och rejälare liksom, men att de flesta tycker att en bra tik är bättre än en bra hane men att de är svårare att hitta.
 
I övrigt är det rasbetonat. Jag vågar nog påstå att i alla bruksraser går hanarna först. Likaså hos jakthundar.

Det stämmer inte för boxer. Nu är det visserligen rykande åtgång på alla valpar, men tikarna verkar absolut populäraste, speciellt hos de som vill träna och tävla.
 
Du vet att man kan svara på frågan utan att ge en känga till hanhundar och oss som föredrar dem, va? :idea: Löp med allt vad det innebär är betydligt jobbigare i mina ögon än revirpink som till viss del är en uppfostringsfråga, men inte antyder jag att tikar som företeelse är sämre sorten för det. Att ha preferenser är okej, att uttrycka dem genom att generalisera negativt är det inte.
Men snälla, nu var väl detta mer en åsikt än en känga åt alla hanhundar. Vi tycker alla olika.
Vet inte hur många hundar du har/haft men min ena tik nu revirpinkar mer än någon hane. Inte kul.
I mina raser går absolut hanar först, kan tänka mig att i mer utpräglade avelsraser går tikar för mer för att de har ett större avelsvärde.
 
Men snälla, nu var väl detta mer en åsikt än en känga åt alla hanhundar. Vi tycker alla olika.
Vet inte hur många hundar du har/haft men min ena tik nu revirpinkar mer än någon hane. Inte kul.
I mina raser går absolut hanar först, kan tänka mig att i mer utpräglade avelsraser går tikar för mer för att de har ett större avelsvärde.
Förlåt, men vad menar du med en "utpräglad avelsras"? :D
 
Ja du, nu när jag ser formuleringen så undrar jag det med! I mitt sinne hade jag en klar bild, men vete tusan vart den tog vägen. Skäms på mig, har någon en klar bild så snälla ge den :o
Jag såg en golden retriever framför mig :)
Sån där ras som har alla möjliga typer av uppfödare och ägare :)
 
Så har vi denna 15 månaders andra generationens labradoodle hane. Deras 3-åriga dotter är rädd för hunden så med tungt hjärta säljs den för motsvarande 34000kr. Men pris går att diskutera

Visa bifogad fil 83716
Vilken ful hund! Ser verkligen ut som en riktig raggig blandras med 18 raser... varför vill man ens ha en sån? Och... en sån, var alltså den enda hunden som varit för feg för att hälsa på mig och gå fram till mig, av alla jag mött, stod bara och skällde! Förstår att ungarna var rädd för den om den här hade samma beteende ;)
 
Vilken ful hund! Ser verkligen ut som en riktig raggig blandras med 18 raser... varför vill man ens ha en sån? Och... en sån, var alltså den enda hunden som varit för feg för att hälsa på mig och gå fram till mig, av alla jag mött, stod bara och skällde! Förstår att ungarna var rädd för den om den här hade samma beteende ;)
Det ÄR ju en raggig blandras! Jag tycker ju att det är en jättefin hund och tycker attt den där pälsvarianten är mycket finare än flufflockarna! :love: Jag älskar en shaggy mutt liksom, och sträva terries och lite "oborstade" typer... men för att gå från "charmig mutt" till "varsågod, här får du tre månadslöner!" vill jag nog ha mer än bara doodle. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 217
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 735
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp