Annonsera mera hundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ÄR ju en raggig blandras! Jag tycker ju att det är en jättefin hund och tycker attt den där pälsvarianten är mycket finare än flufflockarna! :love: Jag älskar en shaggy mutt liksom, och sträva terries och lite "oborstade" typer... men för att gå från "charmig mutt" till "varsågod, här får du tre månadslöner!" vill jag nog ha mer än bara doodle. :D
Jag gillar irländsk varghund och skotsk hjorthund, men en labrador-pudelkorsning ser bara blandrasig ut, och det finns inget direkt fint över dem i mina ögon, inte som hos en hund som ska se raggig ut.
 
Jag gillar irländsk varghund och skotsk hjorthund, men en labrador-pudelkorsning ser bara blandrasig ut, och det finns inget direkt fint över dem i mina ögon, inte som hos en hund som ska se raggig ut.
Ja, den ser ju ut som en byracka helt enkelt! :D Jag gillar looken, särskilt om jag får välja mellan den och ullbollarna. Jag menar inte på något vis att jag promotar aveln, jag tyckte bara att det såg ut som en rätt härlig hund på utsidan och såg ingenting fult i den. :)
 
Ja, den ser ju ut som en byracka helt enkelt! :D Jag gillar looken, särskilt om jag får välja mellan den och ullbollarna. Jag menar inte på något vis att jag promotar aveln, jag tyckte bara att det såg ut som en rätt härlig hund på utsidan och såg ingenting fult i den. :)
Vi ser olika helt enkelt, jag tyckte den var ful. Kanske just för att den såg ut som en blandras, inte samma hållning som en ras som ska se raggig ut liksom.
 
Vi ser olika helt enkelt, jag tyckte den var ful. Kanske just för att den såg ut som en blandras, inte samma hållning som en ras som ska se raggig ut liksom.
Det var nog en dålig fotograf också. Inte den mest smickrande vinkeln, ehum.
Men det äär klart man får tycka olika! Jämfört med andra doodles tyckte jag den var ett steg i rätt riktning! :)
 
Det dök upp en ny tråd i min matgrupp på FB idag och den handlade just om brachyhundar. Ägaren är medveten om problemen och var inte den som valde hunden (en fralla), men nu rekommenderade veterinären operation och hen ville höra om erfarenheter.
Inlägget har än så länge sexton svar från användare som opererat sina hundar och ingen av användarna har upplevt någon särskild förbättring. Fortfarande tung andning när de sover, snarkningar.... någon skrev att näsborrarna ser bättre ut på bild men hundens allmäntillstånd är oförändrat. :(
Jag har absolut INGEN erfarenhet inom området, men fungerar operationen, hur mycket kan de hjälpa?
 
Det dök upp en ny tråd i min matgrupp på FB idag och den handlade just om brachyhundar. Ägaren är medveten om problemen och var inte den som valde hunden (en fralla), men nu rekommenderade veterinären operation och hen ville höra om erfarenheter.
Inlägget har än så länge sexton svar från användare som opererat sina hundar och ingen av användarna har upplevt någon särskild förbättring. Fortfarande tung andning när de sover, snarkningar.... någon skrev att näsborrarna ser bättre ut på bild men hundens allmäntillstånd är oförändrat. :(
Jag har absolut INGEN erfarenhet inom området, men fungerar operationen, hur mycket kan de hjälpa?
Om dom inte är jätte tryckta o överviktiga så brukar det bli markant bättre om man både öppnat näsborrarna o kortat av mjuka gommen
 
Vilken ful hund! Ser verkligen ut som en riktig raggig blandras med 18 raser... varför vill man ens ha en sån? Och... en sån, var alltså den enda hunden som varit för feg för att hälsa på mig och gå fram till mig, av alla jag mött, stod bara och skällde! Förstår att ungarna var rädd för den om den här hade samma beteende ;)
Ful?
Det där är ju det sötaste utseende en hund kan ha 😍
 
Det dök upp en ny tråd i min matgrupp på FB idag och den handlade just om brachyhundar. Ägaren är medveten om problemen och var inte den som valde hunden (en fralla), men nu rekommenderade veterinären operation och hen ville höra om erfarenheter.
Inlägget har än så länge sexton svar från användare som opererat sina hundar och ingen av användarna har upplevt någon särskild förbättring. Fortfarande tung andning när de sover, snarkningar.... någon skrev att näsborrarna ser bättre ut på bild men hundens allmäntillstånd är oförändrat. :(
Jag har absolut INGEN erfarenhet inom området, men fungerar operationen, hur mycket kan de hjälpa?
Hjälper dåligt, alla är inte kandidater heller. Vissa är så deformerade i nosen att det inte hjälper att fixa problem framför (nosvingarna) och bakom (mjuka gommen, everterade slemsäckar) för att noshålan fortfarande är så pass deformerad och obefintlig. Dessutom har många också för små och trånga luftrör så då kommer det ändå inte ned tillräckligt med luft i lungorna även om man skulle operera.
En undersökning med DT av skalle och hals samt rhinoskopi bör göras innan man ens får vidare med operation, just för att problemen ibland är så stora att operation inte skulle hjälpa alls utan enbart vara en risk för hunden. De individerna bör istället avlivas av djurskyddsskäl.

Finns en del studier också på ämnet, de visar ofta att ägarna tycker att det blir bättre men att den objektiva bedömningen av exempelvis veterinären inte visar någon skillnad före vs efter OP.
 
Hjälper dåligt, alla är inte kandidater heller. Vissa är så deformerade i nosen att det inte hjälper att fixa problem framför (nosvingarna) och bakom (mjuka gommen, everterade slemsäckar) för att noshålan fortfarande är så pass deformerad och obefintlig. Dessutom har många också för små och trånga luftrör så då kommer det ändå inte ned tillräckligt med luft i lungorna även om man skulle operera.
En undersökning med DT av skalle och hals samt rhinoskopi bör göras innan man ens får vidare med operation, just för att problemen ibland är så stora att operation inte skulle hjälpa alls utan enbart vara en risk för hunden. De individerna bör istället avlivas av djurskyddsskäl.

Finns en del studier också på ämnet, de visar ofta att ägarna tycker att det blir bättre men att den objektiva bedömningen av exempelvis veterinären inte visar någon skillnad före vs efter OP.
Så tråkigt att höra, vad ledsen jag blir. :( Men tack för svaret!
 
Det var nog en dålig fotograf också. Inte den mest smickrande vinkeln, ehum.
Men det äär klart man får tycka olika! Jämfört med andra doodles tyckte jag den var ett steg i rätt riktning! :)

Skulle precis skriva det, stoppa den där hunden i händerna på en trimmare, en proffshandler och en fotograf så har vi en helt annan bild sen vad gäller hållning och päls osv. (Alltså jag tycker inte att man ska göra det eller att hunden nödvändigtvis skulle bli snyggare :p bara menar att förutsättningarna för bilden gör jättemycket om hur vi uppfattar hur ”snygg” hunden är)
 
”Doodlar” och ”poos” kan ju verkligen variera extremt i utseende beroende på vilken ras man blandat med och vilken generation det är. Jag har två systrar (andra generationen) där en har helt vanlig långhårig päls (ser ut som en långhårig chihuahua med halvhängande öron) och en är korthårig med krull på kroppen, slät i ansiktet och på frambenen, krulliga byxor och långa lösa dreads i svansen. Deras halvsyster har tunnhårig pudelpäls med lite tendenser till fällande blandpäls (hon har mer pudel än chihuahua i sig så därför är hennes päls inte lika jobbig som riktig blandpäls)

Jag tror också att rufshunden i tråden hade blivit riktigt fin med lite omvårdnad!
 
Vilken ful hund! Ser verkligen ut som en riktig raggig blandras med 18 raser... varför vill man ens ha en sån? Och... en sån, var alltså den enda hunden som varit för feg för att hälsa på mig och gå fram till mig, av alla jag mött, stod bara och skällde! Förstår att ungarna var rädd för den om den här hade samma beteende ;)

Kanske också bara är mig men antingen står den på ett väldigt konstigt sätt eller så är hundens kroppskonstruktion lite märklig? Tänker lite på ryggen men mest dess bakben
 
Kanske också bara är mig men antingen står den på ett väldigt konstigt sätt eller så är hundens kroppskonstruktion lite märklig? Tänker lite på ryggen men mest dess bakben

Den står ju med bakbenen under sig och det påverkar ju. Sen vad som är dålig konstruktion och vad som är dålig pälsvård är jag inte den bästa att avgöra utifrån bilden. Kan säkert vara båda 😜
 
Hjälper dåligt, alla är inte kandidater heller. Vissa är så deformerade i nosen att det inte hjälper att fixa problem framför (nosvingarna) och bakom (mjuka gommen, everterade slemsäckar) för att noshålan fortfarande är så pass deformerad och obefintlig. Dessutom har många också för små och trånga luftrör så då kommer det ändå inte ned tillräckligt med luft i lungorna även om man skulle operera.
En undersökning med DT av skalle och hals samt rhinoskopi bör göras innan man ens får vidare med operation, just för att problemen ibland är så stora att operation inte skulle hjälpa alls utan enbart vara en risk för hunden. De individerna bör istället avlivas av djurskyddsskäl.

Finns en del studier också på ämnet, de visar ofta att ägarna tycker att det blir bättre men att den objektiva bedömningen av exempelvis veterinären inte visar någon skillnad före vs efter OP.
Helt j*vla fruktansvärt. Att någon vill föda upp hundar av den typen övergår mitt förstånd. Eller köpa en.
 
En hybrid för 25 papp från Polen! What could possibly go ... right?

https://www.blocket.se/annons/skane/pugalier_blandning___mops_och_cavalier/99182785
Priset är ju åt helvete men annars är det säkert bra hundar till någon som vill ha en mindre sällskapshund. Att den är från Polen spelar nog inte större roll då den ju uppenbarligen skall få rabiesvaccin och importeras på rätt sätt. Men som sagt, priset är väl ungefär fem gånger för högt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 261
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 002
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 768
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp