Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om veterinär och försäkringsbolag bedömt att hästen kanske inte håller på grund av det, så ja, det kan det nog bli reservation för, tänker jag iaf.

Jag tycker det låter konstigt. Var ska man dra gränsen. Tex Bonzai H exteriör, dressyrhästarna vars veka kotor det debatterats om, inåttåade hästar, en häst som slår på sig osv. Måste bli svårt och bedöma framtida skador pga exteriören på ett objektivt sätt tror jag.
Lite som att min bolag skulle ge mig reservation på ev framtida skador för att jag har olika långa ben
 
Jag tycker det låter konstigt. Var ska man dra gränsen. Tex Bonzai H exteriör, dressyrhästarna vars veka kotor det debatterats om, inåttåade hästar, en häst som slår på sig osv. Måste bli svårt och bedöma framtida skador pga exteriören på ett objektivt sätt tror jag.
Lite som att min bolag skulle ge mig reservation på ev framtida skador för att jag har olika långa ben
Om avvikelsen är så pass att det kommenteras i veterinärintyget får du räkna med att det kan ge reservationer.
 
Om avvikelsen är så pass att det kommenteras i veterinärintyget får du räkna med att det kan ge reservationer.

Tråkigt med tanke på att hästen i fråga gått galopp och hållt för det. Men det är min åsikt. Då får man hålla tummarna hårt om man tex avlar fram ett föl för dressyren med veka kotor
 
Tråkigt med tanke på att hästen i fråga gått galopp och hållt för det. Men det är min åsikt. Då får man hålla tummarna hårt om man tex avlar fram ett föl för dressyren med veka kotor
Fast det finns ju inget som säger att det kommer att bli ett problem, men självklart vill försäkringsbolagen gardera sig. Oavsett skulle jag tycka det var synd att få ett föl med veka kotor, björnfot, upprätade kotor eller parallellförskjuten.
 
Fast det finns ju inget som säger att det kommer att bli ett problem, men självklart vill försäkringsbolagen gardera sig. Oavsett skulle jag tycka det var synd att få ett föl med veka kotor, björnfot, upprätade kotor eller parallellförskjuten.

Klart det är tråkigt men svårt o förutsäga
 
Jag tycker det låter konstigt. Var ska man dra gränsen. Tex Bonzai H exteriör, dressyrhästarna vars veka kotor det debatterats om, inåttåade hästar, en häst som slår på sig osv. Måste bli svårt och bedöma framtida skador pga exteriören på ett objektivt sätt tror jag.
Lite som att min bolag skulle ge mig reservation på ev framtida skador för att jag har olika långa ben

Jag vet en ponny som fick reservation mot alla slags hältor på frambenen pga att det i vetiintyget stod ”ngt inåttåad fram”.
 
Men Gud så dumt. Skulle nog byta försäkringsbolag om de gick
Tror jag inte. Vad är nästa steg då? Ett uttåt tåat föl få reservation?.
Vi har ju inåttåade hingstar i svensk avel som fungerar utmärkt osv.
Mina bolag har inte frågat om mina hästar har "avvikande" exteriör.
Har tom leasat sto i avel med ngt hängande framben o hon har inga reservationer
 
Tror jag inte. Vad är nästa steg då? Ett uttåt tåat föl få reservation?.
Vi har ju inåttåade hingstar i svensk avel som fungerar utmärkt osv.
Mina bolag har inte frågat om mina hästar har "avvikande" exteriör.
Har tom leasat sto i avel med ngt hängande framben o hon har inga reservationer

Om du redan fått en reservation på en häst och därefter försöker byta bolag så kommer de andra att "ta över" reservationen. Om du inte anmäler den som en helt ny häst som inte tidigare varit försäkrad såklart (och utan reg.nr eller annat som kan identifiera den) men det är ju också risky eftersom du då aldrig kommer få ersättning för sådant som kan ansetts funnits där sedan innan den införsäkrades.
 
Annons på en travarkorsning.

"XX är en söt häst på ca 143 cm. Han har lång fånghistorik och behöver därför komma till någon som har kunskap om fång. XX har ingen försäkring men har pass. XX är en social häst som är inriden men inte utbildad. XX är 11 år gammal och född på gården. Han har aldrig åkt transport. Tycker inte om att bli lämnad ensam." (Har utelämnat en hel del från annonsen men tog med det som jag tycker är det väsentliga).

Något säger mig att den där hästen kommer vara hyfsat svår om inte omöjlig att avyttra.
 
Om du redan fått en reservation på en häst och därefter försöker byta bolag så kommer de andra att "ta över" reservationen. Om du inte anmäler den som en helt ny häst som inte tidigare varit försäkrad såklart (och utan reg.nr eller annat som kan identifiera den) men det är ju också risky eftersom du då aldrig kommer få ersättning för sådant som kan ansetts funnits där sedan innan den införsäkrades.
Om man utnyttjar försäkringen kan man åka dit för försäkringsbedrägeri.
 
"Som rubriken anger vill jag behålla halva ägandet och priset för halvt ägande av Namine är 15000 kr. Jag har haft hästar stora delar av mitt. liv men känner att jag nu vill rida ett par gånger i veckan bara. Andra saker i tillvaron lockar med, men hästeriet består. Tänker att det här kunde vara det perfekta sättet att fortsätta äga, med någon som precis som jag önskar halva ansvaret och nöjet av hästägandet.
Stoet står på i ett lösdriftstall med full service 2000 kr i månaden (1000 kr var). I början blir det som delfodervärd och om vi båda vill, så köper du in dig. Med förköpsrätt för oss båda om den andra vill sälja, men krav på försäljning om då den andra inte vill. Så man inte är fast med en häst man inte vill äga.
Namine har mest promenadridits i sitt liv, så hon är inte grundriden för hållbarhet ännu.. Jag har ägt henne i ett år och ridit igång henne ordentligt"

Känns ju som en jättebra lösning, dela på en häst med nån man inte känner sen tidigare..
Sen undrar man ju en del över näst sista meningen. Hästen är född 09, och ägaren har ägt den ett år. Känns som den är köpt för promenadridning pga tidigare skador?
 
Om du redan fått en reservation på en häst och därefter försöker byta bolag så kommer de andra att "ta över" reservationen. Om du inte anmäler den som en helt ny häst som inte tidigare varit försäkrad såklart (och utan reg.nr eller annat som kan identifiera den) men det är ju också risky eftersom du då aldrig kommer få ersättning för sådant som kan ansetts funnits där sedan innan den införsäkrades.

Vet detta. Nu var det ett fullblod som jag gissar fått sin reservation efter sin galoppkarriär när den besiktigats. Går inte under galoppkarriären att försäkra ett fullblod som en ridhäst
 
"Fint sto *maskade stammen* utlånas ev säljes/bytes/bytlånas helst till avel mot ridbar häst.
Promenadrids och fungerar ok i dressyr till och från men hoppas inte längre pga ej ärftliga spattförändringar. .
Har fått klass1 föl som fyraåring. Inga egna meriter pga lite otur i livet samt ej tävlingsintresserad ryttare,men hoppar fint m god spänst o bra teknik,mamman gått msv fälttävlan."

I all välmening. Här är alltså någon som vill att ens 18 åriga sto ska bli avelshäst, samtidigt som denne, enligt egen utsago, har "ärftliga spattförändringar". Är det verkligen lagligt ens? Har jag hört i syne, eller har inte JBV någon lista med vissa (de flesta ärftliga?) åkommor som diskvalificierar hästar för avel? Borde inte "ärftliga spattförändringar" rimligen då vara en sådan? :confused:
 
"Fint sto *maskade stammen* utlånas ev säljes/bytes/bytlånas helst till avel mot ridbar häst.
Promenadrids och fungerar ok i dressyr till och från men hoppas inte längre pga ej ärftliga spattförändringar. .
Har fått klass1 föl som fyraåring. Inga egna meriter pga lite otur i livet samt ej tävlingsintresserad ryttare,men hoppar fint m god spänst o bra teknik,mamman gått msv fälttävlan."

I all välmening. Här är alltså någon som vill att ens 18 åriga sto ska bli avelshäst, samtidigt som denne, enligt egen utsago, har "ärftliga spattförändringar". Är det verkligen lagligt ens? Har jag hört i syne, eller har inte JBV någon lista med vissa (de flesta ärftliga?) åkommor som diskvalificierar hästar för avel? Borde inte "ärftliga spattförändringar" rimligen då vara en sådan? :confused:

Ägaren skriver ju att spattförändringarna EJ är ärftliga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
46 453
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 720
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp