Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick precis in och kollade på en av sveriges största hästannonssidor och dom har ju gjort om/uppdaterat mycket senaste året.

Sökte på kul användningsområde western men fick då upp MASSOR med annonser på alla möjliga hästar.

Annonsörer kan nu alltså välja fler användningsområden.
Det betyder att jag får upp allt från hopponnyer till avdankade travare när jag egentligen vill se westernutbildade hästar. Inte vad deras nuvarande ägare TROR de kan passa till.

Förr kunde man välja antingen eller, samt "allround". Vilket fungerar bättre för köparna att hitta lämplig häst under lämplig kategori.

Nån mer som tänkt på detta?
Jag tycker också att Hästnet har blivit krångligare ju mer de moderniserat sidan. Och appen fungerar inte alls bra enligt mitt tycke. Krångligt att avgränsa sökningarna precis som du skriver och det går inte att spara mina sökningar utan så fort jag går ur appen så nollställs alls och jag får börja om att filtrera igen. Detta har nu gjort att jag typ inte orkar gå in på hästnet särskilt ofta längre...
 
Jag tycker också att Hästnet har blivit krångligare ju mer de moderniserat sidan. Och appen fungerar inte alls bra enligt mitt tycke. Krångligt att avgränsa sökningarna precis som du skriver och det går inte att spara mina sökningar utan så fort jag går ur appen så nollställs alls och jag får börja om att filtrera igen. Detta har nu gjort att jag typ inte orkar gå in på hästnet särskilt ofta längre...
Håller med! Den är inte logisk längre. Och all reklam som sinkar sig och gör så att hästannonserna ”hoppar” upp och ner så man klickar på fel och blir irriterad och, ja:mad:
 
Fast jag tycker ändå man förstår ungefär vad de är ute efter om de vill ha en bombsäker häst. En trygg häst för någon som är rädd och antagligen nybörjare.
En häst som ser spöken är ju inte den hästen som de söker.
Jag har träffat några hästar som nog passar in på det de söker. Nästan oavsett vad som hände så tog de saker med ett lugn.

Lite ot..
Jag förstår precis vad du menar. Har en genomsnäll och lugn häst som gör allt man ber om, men han har också lite nerver. Förra sommaren t.ex åkte jag av för att det låg en livsfarlig hästskit på vägen!:rofl::rofl::rofl:
 
Jag gick precis in och kollade på en av sveriges största hästannonssidor och dom har ju gjort om/uppdaterat mycket senaste året.

Sökte på kul användningsområde western men fick då upp MASSOR med annonser på alla möjliga hästar.

Annonsörer kan nu alltså välja fler användningsområden.
Det betyder att jag får upp allt från hopponnyer till avdankade travare när jag egentligen vill se westernutbildade hästar. Inte vad deras nuvarande ägare TROR de kan passa till.

Förr kunde man välja antingen eller, samt "allround". Vilket fungerar bättre för köparna att hitta lämplig häst under lämplig kategori.

Nån mer som tänkt på detta?
Ja jag orkar inte ens kolla på den sidan längre, den här blivit totalt värdelös.
 
Åh jag blir trött... Har en grej ute på annons och blev för 1,5 vecka sen kontaktad av en som ville köpa. Första strulet var att hon bodde i grannlandet, så frakten skulle ju bli så dyr och då var det bättre om jag skickade till hennes svenska kompis. Det var ok för mig, så länge jag får in pengarna innan liksom. Hon skulle be om adressen och återkomma samt föra över pengar. När några dagar gått så skriver jag och frågar eftersom jag inte fått adress än, och inte betalt, men jo, hon ska ha den,men ska ta reda på adressen.

Efter ytterligare några dagar så frågar jag om hon fört över pengar än, eller om hon ångrat sig. Jag har tagit hem grejen som ska säljas och den ligger just nu ivägen, samt att en annan frågat om den finns kvar, men får svar att jag ska säga att den är såld, hon ångrar sig inte, men det var svårt att föra över pengar melllan olika länder men hon skulle få hjälp av någon så jag kunde skicka.

Fortfarande inga pengar och ingen adress.... Blir så trött av att annonsera...
Sälj till första som köper, jag håller aldrig på saker.
 
Jag undrar vad annonsören tänkt att hästen ska äta? Verkar oerhört okunnigt.
Det är ju en tanke min första tanke var hur i hela friden ska mänskan få hästen förbi något sådant här
32711
 
Det är ju en tanke min första tanke var hur i hela friden ska mänskan få hästen förbi något sådant här
Visa bifogad fil 32711
Nåja, nu är det ju väldigt mycket fjäll där det inte är några som helst problem med att färdas till häst, där det är gott om vatten och inga stenskravel man måste passera. Värre om det är myrmark. Jag har nog aldrig varit i ett fjäll där det inte finns vatten, för gott om vatten är det i Norge. Foder däremot är en helt annan fråga och vad gör man om något händer, det kan räcka med en tappsko för att det ska bli problem.

Nu vet jag inte hur det ser ut där annonsören tänkt sig rida, men det finns ju väldigt många gamla handelsleder över gränsen och även i Norge med gott om stugor där folk förr rastade vintertid när de hade tid att åka. Kanske är det en fungerande led med övernattningsmöjligheter och hagar?
 
Senast ändrad:
Nåja, nu är det ju väldigt mycket fjäll där det inte är några som helst problem med att färdas till häst, där det är gott om vatten och inga stenskravel man måste passera. Jag har nog aldrig varit i ett fjäll där det inte finns vatten? Foder däremot är en helt annan fråga och vad gör man om något händer, det kan räcka med en tappsko för att det ska bli problem.

Nu vet jag inte hur det ser ut där annonsören tänkt sig rida, men det finns ju väldigt många gamla handelsleder över gränsen och även i Norge med gott om stugor där folk förr rastade vintertid när de hade tid att åka. Kanske är det en fungerande led med övernattningsmöjligheter och hagar?
Problemet var ju att annonsören inte hade en susning om var h*n tänkte starta eller gå. Det skulle ju utgå ifrån var hästen fanns.
Det finns garanterat fjäll man kan vandra i utan stenrävel men jag skulle aldrig ge mig ut med en häst utan att veta hur det ser ut just där jag tänker gå. Det är ju liksom inte bara att gå runt om man stöter på dem.
 
Problemet var ju att annonsören inte hade en susning om var h*n tänkte starta eller gå. Det skulle ju utgå ifrån var hästen fanns.
Det finns garanterat fjäll man kan vandra i utan stenrävel men jag skulle aldrig ge mig ut med en häst utan att veta hur det ser ut just där jag tänker gå. Det är ju liksom inte bara att gå runt om man stöter på dem.
Beror ju på hur det ser ut, ett stenskravel kan ju vara litet och inga som helst problem med att gå runt och om det är en gammal handelsled så är det nog helt ok även om jag inte skulle låna ut min egen häst, men möjligen göra en sån tur själv. Det finns flera gamla leder där de har turridning här i Sverige.
 
Beror ju på hur det ser ut, ett stenskravel kan ju vara litet och inga som helst problem med att gå runt och om det är en gammal handelsled så är det nog helt ok även om jag inte skulle låna ut min egen häst, men möjligen göra en sån tur själv. Det finns flera gamla leder där de har turridning här i Sverige.
Det här blir mitt sista inlägg på den här OTn
Nu pratar du fortfarande om en definierad sträcka där man VET att det inte finns stenrävel. Annonsören pratar om att ge sig ut i okänd terräng vilket är en oerhörd skillnad. Varför hakar du upp dig på att det finns definierade sträckor som fungerar när det mängden fjällvärld där det är direkt livsfarligt för en häst att vistas är så mycket vanligare?
 
Det här blir mitt sista inlägg på den här OTn
Nu pratar du fortfarande om en definierad sträcka där man VET att det inte finns stenrävel. Annonsören pratar om att ge sig ut i okänd terräng vilket är en oerhörd skillnad. Varför hakar du upp dig på att det finns definierade sträckor som fungerar när det mängden fjällvärld där det är direkt livsfarligt för en häst att vistas är så mycket vanligare?
Du har fortfarande ingen som helst aning om hur det ser ut i det tänka området, de uppräknade sträckorna har gott om leder om du har ingen som helst aning om det är stenskravel som inte går att gå runt eller inte så själva grejen i sig finns det ingen anledning att såga jämns med fotknölarna som du gör.

Jag har ridit mycket i fjällen, utanför leder, på egen häst och tro det eller ej men vi red inte över ett enda stenskravel eller genom några myrar och hem kom vi bägge två tillsammans. Däremot som jag redan sagt innan, jag hade aldrig lånat ut min häst till en okänd.
 
Jag undrar vad annonsören tänkt att hästen ska äta? Verkar oerhört okunnigt.
Jag har gått en del turer på fjället, både med och utan häst, och det är definitivt ingen brist på vare sig mat eller vatten under sommaren.

Fjällbäckar passerar man flera stycken varje timme, och det finns gott om bete.

I Norge så släpper man både kreatur, får och häst, på "fjällbete", alltså i princip lösa på fjället, för att de ska äta upp sig.

Man brukar göra så om man följer svensk lag, att man sätter upp en mindre hage med ett litet batteriaggregat varje natt för hästarna.
I Norge är det såvitt jag förstår, tillåtet att sätta hinderdon på frambenen.

Det som kan bli jobbigast, för både människa och häst, är flygfän. Bromsar, mygg och knott.
Så att packa med sig mycket flygmedel, kräver nästan en egen packhäst bara det...

Det finns ett stort antal gamla vägar/fjällleder att följa, så någon total stollighet är det inte alls, att ha långtur i norska fjällen.
 
Apropå det där med långtur i fjällen...

Det måste naturligtvis planeras ordentligt, så att börja planera, och skaffa packhäst så sent som i juni, verkar lite sent i mina ögon.
 
Jag har gått en del turer på fjället, både med och utan häst, och det är definitivt ingen brist på vare sig mat eller vatten under sommaren.

Fjällbäckar passerar man flera stycken varje timme, och det finns gott om bete.

I Norge så släpper man både kreatur, får och häst, på "fjällbete", alltså i princip lösa på fjället, för att de ska äta upp sig.

Man brukar göra så om man följer svensk lag, att man sätter upp en mindre hage med ett litet batteriaggregat varje natt för hästarna.
I Norge är det såvitt jag förstår, tillåtet att sätta hinderdon på frambenen.

Det som kan bli jobbigast, för både människa och häst, är flygfän. Bromsar, mygg och knott.
Så att packa med sig mycket flygmedel, kräver nästan en egen packhäst bara det...

Det finns ett stort antal gamla vägar/fjällleder att följa, så någon total stollighet är det inte alls, att ha långtur i norska fjällen.

Skönt att höra! Annonsen lät så oerhört naiv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 852
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 965
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp