Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, tack!

För mig med "nördiga" intressen, så finns det trots allt en hel del facktidningar, där gamla nummer, av mer antikvarisk natur, skulle vara intressanta nog att "betala en slant" för.

Det skulle kunna vara en bunt med en hel årgång av tidskriften "Hästen" t.ex. från första halvan av 1900-talet, eller tidiga årgångar av Fåravelsförbundets tidningar, eller för den delen äldre årgångar av andra tidskrifter inom ämnesområden inom "Djur, Natur, och Jordbruk".

Livsstilsmagasin från de senaste åren, har jag föga intresse för, men någon annan kanske har?
 
raderat
 

Bifogade filer

  • 1591685894636.png
    1591685894636.png
    7 KB · Visningar: 467
Jag har sett annonsen och jag kan förstå frågan. Bilderna och filmsnutten visar inte det annonstexten beskriver. Så jag skulle också frågat mer där, för att få veta vilket som "inte stämde" - texten eller bilder/film. Tror också du skulle vinna på att lägga ut bild och film som visar det som beskrivs i texten :)

Det kan ju vara så att spekulanten absolut kan tänka sig en unghäst med utbildningsnivån som beskrivs i text, men inte en häst som är mer grön än så. Och därför undrar just för det finns en diskrepans I annonsen.

Söt ponny som verkar väldigt rar oavsett!
Hur hittar ni annonser som diskuteras? Eller känner ni vissa i tråden?
 
Hur hittar ni annonser som diskuteras? Eller känner ni vissa i tråden?

Känner ingen men @Aliisa hade skrivit om ponnyn hon skulle sälja I andra trådar och den är inte av "dussinras". Och jag läser nya Hästnetannonser dagligen. Så det var pga informationen enkelt att förstå att det var den ponnyn jag sett annons på. Sen syns namn på annonsören i Hästnetannonser.

Så om "Alexandra_W" skriver på Bukefalos att hon ska sälja sin x-åriga grönfärgade y-ponnyvalack av z-ras och lagt ut annons, och du minns att du nyss såg just just en sådan och sen kollar försäljarens namn och försäljaren heter Alexandra Wefternamn så är det lätt förstå det är den annonsen. Särskilt om det finns ytterst få hästar av z-ras överhuvudtaget på annons.

Så ingen stalking eller "letande" (även om man säkerligen med informationen kunnat hitta den så med om man velat)
 
"Besiktigad UA i september 2018 finns papper på de. Vill man besikta honom igen får man stå för de själv"

Jo det hade jag nog velat. En besiktning för snart två år sedan var väl inget att hänga i granen.

Att ens skriva ut det inger verkligen inget förtroende! En säljare som inte inser att den infon har noll värde låter som en säljare som jag helst vill undvika.
 
Tyckte denna var lite lustig, i en foderhäst/fodervärdsgrupp på fb:

”Vill ha en skimmel på ca 170 mkh. Gärna skadad. Har god erfarenhet av gaffelbands och sen skador. Även de med artros och muskelskador. Har egen hästgård stall med 8 boxar + ett med 2 boxar. Egen belyst ridbana och travbana. Bor i xxx. Referenser finns.”
 
Tyckte denna var lite lustig, i en foderhäst/fodervärdsgrupp på fb:

”Vill ha en skimmel på ca 170 mkh. Gärna skadad. Har god erfarenhet av gaffelbands och sen skador. Även de med artros och muskelskador. Har egen hästgård stall med 8 boxar + ett med 2 boxar. Egen belyst ridbana och travbana. Bor i xxx. Referenser finns.”
Förklaras det varför hästen ska vara skadad? :confused:
 
Förklaras det varför hästen ska vara skadad? :confused:

Nu blir det ju en stor portion spekulering från min sida men...... jag tror att det är så att personen har tid och ork att lägga på en individ som troligen kan bli frisk (i alla fall gaffelband och senskador) och kan ge hästar en chans där ägaren kanske inte vill/orkar men vet med sig att den kan bli frisk. Gratis i inköp kanske? Kanske får en jäkligt bra häst för lite pengar om man har tid att vänta?

Det är väl allmänt känt nu för tiden att försäkringsbolagen testat och funnit att många utdömda hästar kan bli friska om tid ges.
Säg att du har stor erfarenhet av dessa skador med gott resultat och kan få en 150.000 kronors häst för en spotstyver. Då kan det vara värt väntan. Är det en skada som bara behöver tid och man har hästen billigt så är det ju kanske värt det.

Jag har bekanta som tagit emot en mycket högt tävlad häst gratis som rehabhäst från bekanta som har som yrke att tävla. Ägarna tyckte däremot att det var slöseri med en fantastisk häst men hade varken tid eller råd att rehabilitera.
De som fick hästen visste att det skulle ta minst 1-2 år att rehabilitera. De har eget stall och tålamod. De hade sedan en fantastisk läromästare i 15 år till och som höll sig hel hela sitt liv och blev 26 år.
 
Nu blir det ju en stor portion spekulering från min sida men...... jag tror att det är så att personen har tid och ork att lägga på en individ som troligen kan bli frisk (i alla fall gaffelband och senskador) och kan ge hästar en chans där ägaren kanske inte vill/orkar men vet med sig att den kan bli frisk. Gratis i inköp kanske? Kanske får en jäkligt bra häst för lite pengar om man har tid att vänta?

Det är väl allmänt känt nu för tiden att försäkringsbolagen testat och funnit att många utdömda hästar kan bli friska om tid ges.
Säg att du har stor erfarenhet av dessa skador med gott resultat och kan få en 150.000 kronors häst för en spotstyver. Då kan det vara värt väntan. Är det en skada som bara behöver tid och man har hästen billigt så är det ju kanske värt det.

Jag har bekanta som tagit emot en mycket högt tävlad häst gratis som rehabhäst från bekanta som har som yrke att tävla. Ägarna tyckte däremot att det var slöseri med en fantastisk häst men hade varken tid eller råd att rehabilitera.
De som fick hästen visste att det skulle ta minst 1-2 år att rehabilitera. De har eget stall och tålamod. De hade sedan en fantastisk läromästare i 15 år till och som höll sig hel hela sitt liv och blev 26 år.
Låter inte alls orimligt, tänkte mest iom att det var i en grupp för foderhästar. Men annonsören kanske ville köpa :)
 
Nu blir det ju en stor portion spekulering från min sida men...... jag tror att det är så att personen har tid och ork att lägga på en individ som troligen kan bli frisk (i alla fall gaffelband och senskador) och kan ge hästar en chans där ägaren kanske inte vill/orkar men vet med sig att den kan bli frisk. Gratis i inköp kanske? Kanske får en jäkligt bra häst för lite pengar om man har tid att vänta?

Det är väl allmänt känt nu för tiden att försäkringsbolagen testat och funnit att många utdömda hästar kan bli friska om tid ges.
Säg att du har stor erfarenhet av dessa skador med gott resultat och kan få en 150.000 kronors häst för en spotstyver. Då kan det vara värt väntan. Är det en skada som bara behöver tid och man har hästen billigt så är det ju kanske värt det.

Jag har bekanta som tagit emot en mycket högt tävlad häst gratis som rehabhäst från bekanta som har som yrke att tävla. Ägarna tyckte däremot att det var slöseri med en fantastisk häst men hade varken tid eller råd att rehabilitera.
De som fick hästen visste att det skulle ta minst 1-2 år att rehabilitera. De har eget stall och tålamod. De hade sedan en fantastisk läromästare i 15 år till och som höll sig hel hela sitt liv och blev 26 år.
Det låter positivt och jag tror säkert att det finns människor som vill väl, men sen finns det en liten klick som köper billiga konvalescenter, rehabiliterar och sedan säljer vidare som ”ridhäst” utan att berätta om hästens skadehistorik.
 
Nu blir det ju en stor portion spekulering från min sida men...... jag tror att det är så att personen har tid och ork att lägga på en individ som troligen kan bli frisk (i alla fall gaffelband och senskador) och kan ge hästar en chans där ägaren kanske inte vill/orkar men vet med sig att den kan bli frisk. Gratis i inköp kanske? Kanske får en jäkligt bra häst för lite pengar om man har tid att vänta?

Det är väl allmänt känt nu för tiden att försäkringsbolagen testat och funnit att många utdömda hästar kan bli friska om tid ges.
Säg att du har stor erfarenhet av dessa skador med gott resultat och kan få en 150.000 kronors häst för en spotstyver. Då kan det vara värt väntan. Är det en skada som bara behöver tid och man har hästen billigt så är det ju kanske värt det.

Jag har bekanta som tagit emot en mycket högt tävlad häst gratis som rehabhäst från bekanta som har som yrke att tävla. Ägarna tyckte däremot att det var slöseri med en fantastisk häst men hade varken tid eller råd att rehabilitera.
De som fick hästen visste att det skulle ta minst 1-2 år att rehabilitera. De har eget stall och tålamod. De hade sedan en fantastisk läromästare i 15 år till och som höll sig hel hela sitt liv och blev 26 år.

Men det här gällde tydligen en som ville ha foderhäst? Är tanken att rehabilitera hästen, med allt vad det innebär, och sen få lämna tillbaks den när (om) den är frisk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 258
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 084
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp