Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att kolla! Och jodå, visst är det samma människa 🤦‍♀️ hon lägger in samma annons regelbundet (och har gjort under åtminstone två års tid) så det verkar ju inte vara någon rusning direkt 😆
Vi har en i min kommun också fast om stallplatser, samma annons med samma upplägg/pris som ingen har nappat på. Jag kollade där för ca 3 årsen, ingen lycka sedan dess 😅 Mannkan tycka att de borde förstå att det de erbjuder inte är attraktivt.
 
Såg precis det här i en annons:

"Säljes till billigt pris pga. Mugg som kräver omskötsel."

Det fick mig osökt att tänka på hästen jag hade som hade rejält mugg, var ingen avancerad omskötsel direkt.

Så blir lite fundersam på va säljaren egentligen menar? Någon som har nån idé?
 
Såg precis det här i en annons:

"Säljes till billigt pris pga. Mugg som kräver omskötsel."

Det fick mig osökt att tänka på hästen jag hade som hade rejält mugg, var ingen avancerad omskötsel direkt.

Så blir lite fundersam på va säljaren egentligen menar? Någon som har nån idé?

Och jag har sett skräckexempel där man gjort allt och ändå kan hästen inte ridas pga mugg och/eller rasp som inte verkar gå att få någon ordning på trots massa tid, pengar och energi. Så de kan nog vara så enkelt att det är mugg som kräver omvårdnad.
 
Såg precis det här i en annons:

"Säljes till billigt pris pga. Mugg som kräver omskötsel."

Det fick mig osökt att tänka på hästen jag hade som hade rejält mugg, var ingen avancerad omskötsel direkt.

Så blir lite fundersam på va säljaren egentligen menar? Någon som har nån idé?
Det kanske inte är mugg utan alsike eller någon annan förgiftning + stafylokocker som mina fick? Krävdes en hel del jobb, bak.test och installning dagtid för att få det att läka ut.
 
Såg precis det här i en annons:

"Säljes till billigt pris pga. Mugg som kräver omskötsel."

Det fick mig osökt att tänka på hästen jag hade som hade rejält mugg, var ingen avancerad omskötsel direkt.

Så blir lite fundersam på va säljaren egentligen menar? Någon som har nån idé?
Jag tänker att det måste vara något större än bara lite krustor. Och då är det inte så bara längre.
Men känns lite märkligt att sälja endast på grund av muggen som orsak faktiskt 🙈 Så jag tänker mest att det måste vara väldigt mycket eller Väldigt besvärligt som är svårt att bli av med.

Såg en häst i somras med mycket mugg och det var verkligen ingen rolig syn. Jag undrade i mitt stilla sinne hur de skulle få bukt med det ens.
Jag har sett häst med mycket mugg förut men det här var nåt alldeles extra..
 
Och jag har sett skräckexempel där man gjort allt och ändå kan hästen inte ridas pga mugg och/eller rasp som inte verkar gå att få någon ordning på trots massa tid, pengar och energi. Så de kan nog vara så enkelt att det är mugg som kräver omvårdnad.
Billigt i det här fallet var inte så billigt, var närmare 100 000 kr. Hästen jag hade krävde en hel del omvårdnad också när hon fick mugg.

Det kanske inte är mugg utan alsike eller någon annan förgiftning + stafylokocker som mina fick? Krävdes en hel del jobb, bak.test och installning dagtid för att få det att läka ut.
Om det är så varför skriver man inte det då? 🤔

Jag tänker att det måste vara något större än bara lite krustor. Och då är det inte så bara längre.
Men känns lite märkligt att sälja endast på grund av muggen som orsak faktiskt 🙈 Så jag tänker mest att det måste vara väldigt mycket eller Väldigt besvärligt som är svårt att bli av med.

Såg en häst i somras med mycket mugg och det var verkligen ingen rolig syn. Jag undrade i mitt stilla sinne hur de skulle få bukt med det ens.
Jag har sett häst med mycket mugg förut men det här var nåt alldeles extra..
Var tvungen att gå tillbaka till annonsen och kolla, det börjar med lite beskrivning av hästen, meriter osv, sen kom den meningen ja fastnade på där de även skrivit att hästen skulle va ridbar om man tog hand om muggen. Vet inte om det ändrar något.

Var det något i det här stuket (bilderna är från hästen jag hade, hon kunde se värre ut, vänster är innan behandling och höger efter behandling)?

mugg.jpg
 
För att man inte vet? Mina såg värre ut än vänstra bilden, tog ca fem veckors installning dagtid + behandling för att få ordning på det.
Min häst hade värre också, men det är de enda bilderna jag har kvar, sen fick jag bukt med det och så fort jag upptäckte minsta tendens till det började behandla för att ta hand om det.
 
Min häst hade värre också, men det är de enda bilderna jag har kvar, sen fick jag bukt med det och så fort jag upptäckte minsta tendens till det började behandla för att ta hand om det.
Mina hade som sagt förgiftning och staf.infektion, inte mugg även om det såg ut som det. Många tar fel på mugg och alsikeförgiftning.
 
Mina hade som sagt förgiftning och staf.infektion, inte mugg även om det såg ut som det. Många tar fel på mugg och alsikeförgiftning.
Det finns också den där sjukdomen som benämns "Mallenders/Sallenders", ( blir som krustor där rasp uppträder), som finns nedanför framknäet eller nedan hasen, och som förväxlas med både mugg, rasp av andra orsaker, och kan förväxlas med angrepp av fotskabb.
Varje sjukdom som yttrar sig med krustor, knottror, svullnad, sår etc på nedre delen av benet, behöver behandlas på de för åkomman adekvata sättet...
 
Jag hade en som var en hårsmån från att behöva tas bort pga mugg på ett ben. Multiresistenta bakterier, som dessutom muterade och de spred sig som en löpeld och benet var svullet till hasen och hästen som var normalt smärttålig var halt av smärtan och ryckte till bara man nuddade benet.

Och då sökte jag vetvård direkt han fick mugg, för jag tycker det är enklare odla och behandla rätt direkt än fixa med huskurer. Men trots det och trots klinik så var han dagar från att behöva tas bort.

Helt annan respekt för mugg sen dess kan jag säga. Det gick bra dock.
 
Det finns också den där sjukdomen som benämns "Mallenders/Sallenders", ( blir som krustor där rasp uppträder), som finns nedanför framknäet eller nedan hasen, och som förväxlas med både mugg, rasp av andra orsaker, och kan förväxlas med angrepp av fotskabb.
Varje sjukdom som yttrar sig med krustor, knottror, svullnad, sår etc på nedre delen av benet, behöver behandlas på de för åkomman adekvata sättet...
... och därför ska veterinär tillkallas och bak. prov tas tidigt så det behandlas rätt. Mina kom lindrigt undan, ingen leverpåverkan men ett sabla klet och pyssel innan det gav sig.
 
Slötittar på hästannonser och blir förvånad över att man inte skriver ut namn, stam och andra uppgifter som kan identifiera hästen när man vill sälja dyra hästar, nivå 200 - 300 000.
Jag tänker att man som spekulant vill ha möjlighet att kolla upp hästen för att avgöra om man vill kontakta annonsören eller inte.
Jag har en sådan annons ute (med bild dock) just för att jag inte vill att hästen ska identifieras av vem som helst (har goda skäl till det). Självklart får intressenter alla uppgifter vid kontakt.
 
Jag har en sådan annons ute (med bild dock) just för att jag inte vill att hästen ska identifieras av vem som helst (har goda skäl till det). Självklart får intressenter alla uppgifter vid kontakt.

Får du några svar?

Personligen skulle jag bara titta på en sån annons om ingen av hästarna som gick att identifiera var intressanta och jag kände mig lite desperat.
 
Får du några svar?

Personligen skulle jag bara titta på en sån annons om ingen av hästarna som gick att identifiera var intressanta och jag kände mig lite desperat.
Ett antal svar, och framför allt slipper jag dom svar jag ville undvika 👍🏼
 
Jag hade en som var en hårsmån från att behöva tas bort pga mugg på ett ben. Multiresistenta bakterier, som dessutom muterade och de spred sig som en löpeld och benet var svullet till hasen och hästen som var normalt smärttålig var halt av smärtan och ryckte till bara man nuddade benet.

Och då sökte jag vetvård direkt han fick mugg, för jag tycker det är enklare odla och behandla rätt direkt än fixa med huskurer. Men trots det och trots klinik så var han dagar från att behöva tas bort.

Helt annan respekt för mugg sen dess kan jag säga. Det gick bra dock.
Precis. Mugg kan bli väldigt allvarligt. Jag vet en häst som tyvärr inte gick att rädda trots stora insatser. Det förvånade mig då eftersom jag aldrig hade hört talas om att det kunde bli så illa men hästen bodde hos erkänt mycket duktiga hästmänniskor så att allt som gick att göra hade gjorts var det ingen tvekan om. Alla fyra benen var svårt angripna och hästen hade fruktansvärt ont. Jag har också bra mycket större respekt för mugg sedan dess.
 
Någon annan som stött på det här i annonser?

"Ser gärna film på hur du rider innan provridning bokas."

Vad är det för typ av filmer de vill se? Tänker jag på mig själv har jag i princip bara filmer när jag hoppar, har inga filmer när jag rider dressyr och de jag har är gamla och speglar inte hur jag rider idag. Inte för jag har råd att köpa häst just nu, men kikar på lite annonser då och då för att ha lite koll.
 
Någon annan som stött på det här i annonser?

"Ser gärna film på hur du rider innan provridning bokas."

Vad är det för typ av filmer de vill se? Tänker jag på mig själv har jag i princip bara filmer när jag hoppar, har inga filmer när jag rider dressyr och de jag har är gamla och speglar inte hur jag rider idag. Inte för jag har råd att köpa häst just nu, men kikar på lite annonser då och då för att ha lite koll.
Kan faktiskt tycka den idé är både bra o dålig . Bra om man har en känslig häst. Har kanske dålig erfarenhet av tidigare provritter. Man vet vilken typ av ridning som passar hästen. Om folk har långt att åka.
Mindre bra är att alla kanske inte har nån film och kan bli svårt och visa sin ridning på den typ av häst säljaren har.
 
Någon annan som stött på det här i annonser?

"Ser gärna film på hur du rider innan provridning bokas."

Vad är det för typ av filmer de vill se? Tänker jag på mig själv har jag i princip bara filmer när jag hoppar, har inga filmer när jag rider dressyr och de jag har är gamla och speglar inte hur jag rider idag. Inte för jag har råd att köpa häst just nu, men kikar på lite annonser då och då för att ha lite koll.
Jag har gjort det. Folk beskriver ofta inte vad dom kan och vilken nivå de är på. Det är skönt att slippa onödiga provridningar om det går att undvika. Jag avböjde flera efter film.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 203
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 998
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 473
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp