Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
är de bara jag som tycker det är mycket begärt att köra en såld vara till köparen? Visst, man kan mötas upp om man har vägarna förbi så att fråga är inget konstigt. Men här har köparen prutat, fått ok, och vill att jag ska leverera varan till grannkommunen men jag ska inte dit något vad jag planerat. Erbjuder att skicka eller hämta det hos mig och får inget mer svar 😅
Jag sålde en hästtransport i våras. En person ville ha den levererad till Uppsala. Jag har nog minst 12 mil dit, om inte mer. Människan gav sig inte utan fortsatte att tjata och blev jättearg när jag svarade att den var såld till en som varken prutade, ville betala månaden efter och som hämtade den samma kväll 😂 Folk är roliga...
 
Screenshot_20201230-192952_Chrome.jpg
Wow! Vilken fantastisk häst! Kan inte ta ögonen ifrån den... Kanske blir att köpa🤩...
 
Kan någon svara mig på vad vitsen är med att tala om vilken ras det är på hästen som haft en sadel, som ska säljas?
"legat på fjording", typ. Det säger ju ingenting alls om sadelns storlek, vidd eller om den ens passade på hästen ifråga.

Har sett nåt liknande "legat på d-ponny" med svaret "då passar den nog inte på mitt fullblod"...

(ett av de engelska fullblod jag haft behövde x-vid bom, minst...)
 
Kan någon svara mig på vad vitsen är med att tala om vilken ras det är på hästen som haft en sadel, som ska säljas?
"legat på fjording", typ. Det säger ju ingenting alls om sadelns storlek, vidd eller om den ens passade på hästen ifråga.

Har sett nåt liknande "legat på d-ponny" med svaret "då passar den nog inte på mitt fullblod"...

(ett av de engelska fullblod jag haft behövde x-vid bom, minst...)
Eller när det står: Passar de flesta hästar. :D:down:
 
Typ skänkes eller utlånas

'Kan någon ta hand om *ponny*'
Helst i närheten
'så han slipper stå för länge i släpet'.

Sistnämnda pga sin ålder.

Verkar vara en pigg och alert ponny i övrigt. På unga 31 år...
Man blir så himla ledsen när folk inte har förmåga att ta hand om sina egna gamlingar. :cry: Vilket är ett av skälen till att jag har ett uttalat beslut om att hästar i min ägo som fyllt 20 år har sitt sista hem hos mig. Kan jag av någon anledning inte ha kvar dem så kommer de avlivas även om de för stunden är friska och krya.
(förra hösten togs dotterns 24-åring bort, i höstas var det en 22-åring och en 32-åring som gjorde sällskap över regnbågsbron)
 
Kan någon svara mig på vad vitsen är med att tala om vilken ras det är på hästen som haft en sadel, som ska säljas?
"legat på fjording", typ. Det säger ju ingenting alls om sadelns storlek, vidd eller om den ens passade på hästen ifråga.

Har sett nåt liknande "legat på d-ponny" med svaret "då passar den nog inte på mitt fullblod"...

(ett av de engelska fullblod jag haft behövde x-vid bom, minst...)
Därför att folk inte förstår bättre. Troligen tycker de alla fjordingar ser likadana ut och då passar ju sadeln till dem alla också :(
 
Kan någon svara mig på vad vitsen är med att tala om vilken ras det är på hästen som haft en sadel, som ska säljas?
"legat på fjording", typ. Det säger ju ingenting alls om sadelns storlek, vidd eller om den ens passade på hästen ifråga.

Har sett nåt liknande "legat på d-ponny" med svaret "då passar den nog inte på mitt fullblod"...

(ett av de engelska fullblod jag haft behövde x-vid bom, minst...)
Jag har en sadel till salu där jag har fått frågan om den passar på en islandshäst.
 
Jag tycker nog att ni tar i lite när det gäller sadlarna, och "har legat på ras xxx".

Det är nog så, att även om vare sig alla Fjordhästar, alla Islandshästar eller alla Nordsvenskar, är exakt likadana i ryggen, så har dessa raser en rätt stor likhet inom raserna.

För Nordsvenskar så har de allra flesta en ganska kort, rak, bred, rätt platt rygg, och de saknar manke. Efter många år så känner jag till ett par-tre-fyra sadelmodeller som passar bra på kanske 90 % av alla nordsvenskar, dock behöver de naturligtvis olika bomvidd.

Så jag tycker nog att en upplysning om en sadel av typen "har legat bra Nordsvensk (Islandshäst, Fjordhäst, Ardenner...)" har sitt värde.

Renrasiga hästar har ju en del som förenar dem exteriört...
 
Jag tycker nog att ni tar i lite när det gäller sadlarna, och "har legat på ras xxx".

Det är nog så, att även om vare sig alla Fjordhästar, alla Islandshästar eller alla Nordsvenskar, är exakt likadana i ryggen, så har dessa raser en rätt stor likhet inom raserna.

För Nordsvenskar så har de allra flesta en ganska kort, rak, bred, rätt platt rygg, och de saknar manke. Efter många år så känner jag till ett par-tre-fyra sadelmodeller som passar bra på kanske 90 % av alla nordsvenskar, dock behöver de naturligtvis olika bomvidd.

Så jag tycker nog att en upplysning om en sadel av typen "har legat bra Nordsvensk (Islandshäst, Fjordhäst, Ardenner...)" har sitt värde.

Renrasiga hästar har ju en del som förenar dem exteriört...
Min stora invändning här är att det ofta handlar om sadlar i lägre prisklass som legat på hästar i lägre prisklass. Och i väldigt många fall har sadlarna en bomvidd som man nästan på förhand, utan att ha sett varken sadel eller häst, kan säga att sadeln inte har "legat bra på" hästen ifråga. (normal bomvidd på en nordsvensk, för att ta ett exempel) Dvs en stor kunskapsbrist.
Det står inte heller att sadeln legat bra på utan bara att den "legat på"...

Och, jag hade ett tag, samtidigt, två renrasiga engelska fullblod, där den ena såg ut som en skrangelben och den andra som en trimmad köttbulle. Det handlar inte enbart om kallblod...
 
Angående sadlar så är det är lite frustrerande när man använt sadeln på en otypisk rasrygg och köparen dissar sadeln för att den legat på "fel" ras.

Men om jag säger att sadeln tidigare legat på en annan ras som är "rätt" så blir sadeln intressant igen.

Så numera drar jag mig för att berätta vilken ras sadeln legat på eftersom så många tolkar in en massa felaktigheter i sadelns utformning.
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog att ni tar i lite när det gäller sadlarna, och "har legat på ras xxx".

Det är nog så, att även om vare sig alla Fjordhästar, alla Islandshästar eller alla Nordsvenskar, är exakt likadana i ryggen, så har dessa raser en rätt stor likhet inom raserna.

För Nordsvenskar så har de allra flesta en ganska kort, rak, bred, rätt platt rygg, och de saknar manke. Efter många år så känner jag till ett par-tre-fyra sadelmodeller som passar bra på kanske 90 % av alla nordsvenskar, dock behöver de naturligtvis olika bomvidd.

Så jag tycker nog att en upplysning om en sadel av typen "har legat bra Nordsvensk (Islandshäst, Fjordhäst, Ardenner...)" har sitt värde.

Renrasiga hästar har ju en del som förenar dem exteriört...

Här håller jag inte med även om jag verkar ha en sadel som passar alla hästar men då även av andra raser. Jag vet inte vad det är för magisk sadel. Den är väl på den tionde inridningshästen just nu och passar än en gång perfekt.

Men, jag har då haft 6 fjordhästar och de har ju haft både olika mankar, rygglängd och svängningar. Jag har sadlar som bevisar just det.....förutom just den magiska sadeln.
 
Jag tycker nog att ni tar i lite när det gäller sadlarna, och "har legat på ras xxx".

Det är nog så, att även om vare sig alla Fjordhästar, alla Islandshästar eller alla Nordsvenskar, är exakt likadana i ryggen, så har dessa raser en rätt stor likhet inom raserna.

För Nordsvenskar så har de allra flesta en ganska kort, rak, bred, rätt platt rygg, och de saknar manke. Efter många år så känner jag till ett par-tre-fyra sadelmodeller som passar bra på kanske 90 % av alla nordsvenskar, dock behöver de naturligtvis olika bomvidd.

Så jag tycker nog att en upplysning om en sadel av typen "har legat bra Nordsvensk (Islandshäst, Fjordhäst, Ardenner...)" har sitt värde.

Renrasiga hästar har ju en del som förenar dem exteriört...
Här håller jag med. Sen finns det faktiskt sadlar som ligger bra på flera olika ryggar med enklare justeringar, tex padd eller sadelgjord.
Jag har haft min equipe till nästan alla hästar jag ridit och ägd dom senaste 3 åren. Hästarna har haft liknande ryggar vid ARBETE, dvs ganska raka till svagt svängda med normal manke.
 
Här håller jag med. Sen finns det faktiskt sadlar som ligger bra på flera olika ryggar med enklare justeringar, tex padd eller sadelgjord.
Jag har haft min equipe till nästan alla hästar jag ridit och ägd dom senaste 3 åren. Hästarna har haft liknande ryggar vid ARBETE, dvs ganska raka till svagt svängda med normal manke.

Men, om man nu ser till passform så är ju tillägg av padd och olika sadelgjordar just ett bevis på att det inte passar helt ok.
Har man många hästar så kan ju det var helt ok att göra bara det och det behöver inte påverka din häst negativt men om vi pratar en sadel till en enda häst så är det ju knappast så att den passar perfekt då och inte heller de flesta hästar om man måste lägga till saker.
 
Här håller jag inte med även om jag verkar ha en sadel som passar alla hästar men då även av andra raser. Jag vet inte vad det är för magisk sadel. Den är väl på den tionde inridningshästen just nu och passar än en gång perfekt.

Men, jag har då haft 6 fjordhästar och de har ju haft både olika mankar, rygglängd och svängningar. Jag har sadlar som bevisar just det.....förutom just den magiska sadeln.
Jag har haft, om man inkluderar unghästar, egna uppfödningar, ett mångtal nordsvenska brukshästar i lite olika avelslinjer.

Med tre st sadlar av rimlig kvalitet, så har det hittills alltid gått att ta fram en sadel, som passar varje häst som ska använda en sadel. Och de växande unga, kan behöva en pad ibland.

Jag har två identiska, men med olika bomvidd, och så en som är ett uns mindre rak i bommen.

Hittills har jag inte haft någon nordis med markerad manke, även om det sällsynt existerar sådana. Inte heller någon där mina sadlar, anpassade för korta ryggar, varit "för kort". Sadlarna passar för breda bogar/bogblad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 087
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp