Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såna här annonser gör mig ledsen. Skrivit om texten lite. Min fetning.

Importhäst som varit i Sverige 1 år, mycket kort tid hos förmedlare innan den kom till nuvarande.
Hästen har artros och pålagringar på flera ställen i ryggen. Behandlats och verkar ej påverkad av ryggen idag. Har dock bara arbetats från marken efter behandlingen.
Har svårt att lita på människor i träning främst ridning och tar gärna till flykt. Mera flykt i ridning än från jobb på marken.

Vad mer ska hästen göra för att visa att den är påverkad av ryggen?
 
Kollat igenom Hästnet och funnit en häst på 10 år som säljs till ett föralltidhem. Ägaren, däremot, köpte hästen i vintras och säljs pga ändrade förhållanden. Visst, alltså livet kan ju ändras men ett föralltidhem till en så pass ung häst känns som ett lite magstarkt krav. Köparens liv kanske ändras om ett par år? O_o

Det rör sig om ett halvblod som ännu inte är inriden. Inget om skador eller något annat bekymmer och ingen förklaring till varför hästen inte är inriden.
 
Kollat igenom Hästnet och funnit en häst på 10 år som säljs till ett föralltidhem. Ägaren, däremot, köpte hästen i vintras och säljs pga ändrade förhållanden. Visst, alltså livet kan ju ändras men ett föralltidhem till en så pass ung häst känns som ett lite magstarkt krav. Köparens liv kanske ändras om ett par år? O_o

Det rör sig om ett halvblod som ännu inte är inriden. Inget om skador eller något annat bekymmer och ingen förklaring till varför hästen inte är inriden.
En 10-åring som inte är inriden vare sig i sitt första (?) hem eller hos nya ägaren som ska sälja den till föralltidhem. Bara jag som blir misstänksam om att något är extremt fel så att det inte går att rida in hästen?
 
Hästen är beskriven på följande sätt:
I ridningen så är han vad vi vet oinriden och ett riktigt projekt. Jag har kunnat trava på honom utan problem men helt plötsligt så kannan få för sig att han inte vill mer och då bli istadig och då uppkommer hans problematik. Vid intresse kan jag berätta mer. Han löshoppar trevligt och gärna (finns film på detta). Film finns även från ridning och hantering. Har massor av bilder på honom men vill att folk i första hand läser annonsen och inte kollar på bilderna så de skickas vid intresse.

För det första, hur kan jag vara seriöst intresserad utan att veta mer om hästens problematik? Handlar det om en häst som tar till flyktbeteende? Står hästen på bakbenen? Har hästen ont vid ridning? Eller stannar den bara och fryser fast? Dessutom beskrivs en oinriden häst som trafiksäker. Jag får inte det att gå ihop O_o rider man ut på en oinriden häst eller handlar det om hantering från marken? Jag vet en drös olika hästar som är supersnälla när man går bredvid dem och som sedan blir nervvrak om man sitter på och rider förbi något läskigt - trots att man gått samma sträcka med hästen nere på marken.

För det andra, bilder skickas vid intresse. Suck. Annonsen består av en enda bild på en häst som löshoppas. Jag hade gärna sett filmer på vad hästens problematik består av eller hur den rör sig i hagen. Säljaren kommer få en drös med olika mejl, sms eller samtal där hästen ska beskrivas och det ska skickas filmer och bilder. Snacka om att aktivt leta efter bildsamlare och mejlkompisar.

För det tredje, var ärlig med varför hästen inte blivit inriden och varför den säljs. Är den för svår för ägaren? För mycket jobb? Är det i grund och botten en sjuk häst vi pratar om?

Jag har så många frågor kring den här hästen :confused: nästan så att jag borde kontakta säljaren för att få några svar trots att jag inte vill köpa häst just nu och knappast är seriöst intresserad.
 
Denna ponny bekrivs som barnponny/nybörjarponny.
"Behöver tydligt ledarskap"
"Lydig vid longering och lär barnen att galoppera, bockar eller springer inte, kan sparka lite mot longerspöet om man använder det."
"Saknar bjudning på banan så man får gå med lite och 'motivera' honom."
"Krubbiter, har rem och då biter han betydligt mindre."
"Personlig, lite av en enmanshäst när man lär känna honom."

Jag tycker inte direkt att det låter som en lämplig ponny för ett barn/nybörjare. Dessutom undrar jag över hälsan på ponnyn om den krubbiter, är seg att rida (åtminstone på banan) och sparkar vid drivning. Magsår? Ingen skadehistorik enligt ägaren.
 
Det här var den värsta annonsen jag sett tror jag!
En där hästen skriver...
hej jag kollar om det fins någon som är intresserade av min häst. 🙂Hej jag heter siol minna ägare har haft mig i 1,5 år nu känner dom att dom inte hinner med mig lägre. Dom har hjälpt mig i 1,5 år med mina problem som jag har haft speningar i kroppen dom hade ut en massör hon gick i genom mig så hon släppte på mina speningar men så hade jag ont i ryggen så vi åkte upp till husaby så hon hjälpte mig med ryggen lite. 🙂Det tog några månader så kom massören igen gick i genom mig igen do hade jag lite ont i höften men jag sände inte det utan det var hon. Så mina ägare ringde till ale djurkliniken vi kom ner till dom och det gick så där med mig hade spatt och inflatione i kotleden så dom gav mig spruta både back och fram på mig. 😔sprutan hjälpte mig med baken men inte fram så jag har vart där nu för andra gången i rad då fick jag spruta i gen men nu ska jag ner en gång till ale djurkliniken så får vi ser hur jag mår då fram på benet. 🙂För jag visar inte att jag haltar men jag är lite överviktig så det har påfrestande mitt fram ben lite så det är därför som jag har fårt för fram då. 👍Men jag är frisk för övrigt jag har jobbat med tömkörning och longskering travat över bommar och så hoppat och promenera och jag älskar barn så mycket jag är van vid traktor och fyrlunling annat mm.☺️ jag vill komma till någon som vill ta han om mig och vill mysa med mig för jag är väldigt social häst, hoppas den fins någon där ute till mig.💖 Ni får även bilder på min kropp hur jag ser ut är ni köper mig. När ni köper mig så får ni ett fluggtäcke och ett regntäck och en grimma i priset och Priset kan diskutera.
Vet inte om det är ägaren som stavar så dåligt men jag får en känsla av att det är skrivet på "babyspråk" och att, ja, det är hästen som är dålig på att stava och det ska verka gulligt typ😐
Så oseriöst att beskriva dens omfattande hälsoproblem på det sättet. Men aja massören släppte ju på speningarna vid första massagen och vid andra massagen hade den ont i höften men "do sände" inte hästen det utan det var massören som "sände" det. Hur kan massören känna att hästen har ont om inte hästen känner det kan man undra. Man får bilder på hästens kropp när man köper den i alla fall 😩
 
Det här var den värsta annonsen jag sett tror jag!
En där hästen skriver...

Vet inte om det är ägaren som stavar så dåligt men jag får en känsla av att det är skrivet på "babyspråk" och att, ja, det är hästen som är dålig på att stava och det ska verka gulligt typ😐
Så oseriöst att beskriva dens omfattande hälsoproblem på det sättet. Men aja massören släppte ju på speningarna vid första massagen och vid andra massagen hade den ont i höften men "do sände" inte hästen det utan det var massören som "sände" det. Hur kan massören känna att hästen har ont om inte hästen känner det kan man undra. Man får bilder på hästens kropp när man köper den i alla fall 😩
Vad jag fattar av annonsen är ju hästen inte ens färdigblandad :meh:
 
Det här var den värsta annonsen jag sett tror jag!
En där hästen skriver...

Vet inte om det är ägaren som stavar så dåligt men jag får en känsla av att det är skrivet på "babyspråk" och att, ja, det är hästen som är dålig på att stava och det ska verka gulligt typ😐
Så oseriöst att beskriva dens omfattande hälsoproblem på det sättet. Men aja massören släppte ju på speningarna vid första massagen och vid andra massagen hade den ont i höften men "do sände" inte hästen det utan det var massören som "sände" det. Hur kan massören känna att hästen har ont om inte hästen känner det kan man undra. Man får bilder på hästens kropp när man köper den i alla fall 😩
Jag tror att det är ägaren som stavar så dåligt tyvärr. Dom säljer fluggtäcke också tex.
Det var en fin häst på bild och film men 35000 är kanske lite dyrt om den inte är fräsch
 
Denna ponny bekrivs som barnponny/nybörjarponny.
"Behöver tydligt ledarskap"
"Lydig vid longering och lär barnen att galoppera, bockar eller springer inte, kan sparka lite mot longerspöet om man använder det."
"Saknar bjudning på banan så man får gå med lite och 'motivera' honom."
"Krubbiter, har rem och då biter han betydligt mindre."
"Personlig, lite av en enmanshäst när man lär känna honom."

Jag tycker inte direkt att det låter som en lämplig ponny för ett barn/nybörjare. Dessutom undrar jag över hälsan på ponnyn om den krubbiter, är seg att rida (åtminstone på banan) och sparkar vid drivning. Magsår? Ingen skadehistorik enligt ägaren.
Alltså, den hade jag nog i alla fall gett en chans och kollat på om jag sökte barnponny. Att undersöka maghälsan är ju inte omöjligt, och tydligt ledarskap ja, det är ju främst den vuxna som hanterar ponnyn, eller barn i vuxens sällskap så det hade jag inte hängt upp mig på.
 
Såg just en annons där säljaren tar betalt för provridning…

Bra sätt att sälja, efter nog många provridningar så har du fått i hop till priset på hästen och du behöver inte sälja 😏
Jag har också hört om de som gjort det. Det verkar finnas de som roar sig med att provrida hästar utan att ha en tanke på att köpa, och att ta betalt är ett sätt att sortera bort dom.
 
Såg just en annons där säljaren tar betalt för provridning…

Bra sätt att sälja, efter nog många provridningar så har du fått i hop till priset på hästen och du behöver inte sälja 😏
Helt rätt. När jag sålde häst så kom det folk som uppenbarligen hade ljugit om sina kunskaper. Redan i annonsen skrev jag flera olika kriterier på köparen, trots det kom det folk som knappt kunde rida ordentligt. Många av dom tror jag knappt hade pengarna hästen låg ute för och flera av dom var nog inte ens på jakt efter en häst öht.
Av alla hundra som provred så var det bara en bråkdel som ens hörde av sig efter provridningen. 🤯
 
Jag har också hört om de som gjort det. Det verkar finnas de som roar sig med att provrida hästar utan att ha en tanke på att köpa, och att ta betalt är ett sätt att sortera bort dom.
Ja så kan det säkert vara. Här uppe i norr där det är långt mellan saluhästar har jag inte upplevt det problemet. Här
Är det snarare tvärt om, att man verkligen funderar noga innan man bestämmer sig för att åka många mil för att provrida.
 
Ja så kan det säkert vara. Här uppe i norr där det är långt mellan saluhästar har jag inte upplevt det problemet. Här
Är det snarare tvärt om, att man verkligen funderar noga innan man bestämmer sig för att åka många mil för att provrida.
Jag bor ju centralt och blev nedringd redan samma dag som annonsen lagts ut. Det hjälpte inte att det ringde låt säga 10 personer varje dag, hästen blev såld efter 2 månader då det var så många som inte matchade alls.

Jag insåg vid den försäljningen att det är väldigt svårt att utifrån en persons beskrivning av sig själv avgöra om spekulanten klarar av den aktuella hästen eller inte och då var inte min häst någon speciellt svår häst att rida, tvärt om, enkel från marken och ärlig på hinder. Däremot överskattar nog många sin egen ridförmåga till absurdum. Bara för att en häst tävlat en viss nivå så betyder det ju inte att den hoppar med vilken idiot som helst.😬

Hur gör ni som letar hopphäst? Provhoppar ni alla hästarna ni åker ut på eller låter ni endast ägaren visa hästen i hoppning?
 
Jag bor ju centralt och blev nedringd redan samma dag som annonsen lagts ut. Det hjälpte inte att det ringde låt säga 10 personer varje dag, hästen blev såld efter 2 månader då det var så många som inte matchade alls.

Jag insåg vid den försäljningen att det är väldigt svårt att utifrån en persons beskrivning av sig själv avgöra om spekulanten klarar av den aktuella hästen eller inte och då var inte min häst någon speciellt svår häst att rida, tvärt om, enkel från marken och ärlig på hinder. Däremot överskattar nog många sin egen ridförmåga till absurdum. Bara för att en häst tävlat en viss nivå så betyder det ju inte att den hoppar med vilken idiot som helst.😬

Hur gör ni som letar hopphäst? Provhoppar ni alla hästarna ni åker ut på eller låter ni endast ägaren visa hästen i hoppning?
När jag i min ungdom tävlade hoppning och letade ny hopphäst åkte vi söderut under några dagar för att provrida ett gäng hästar. De som jag tyckte verkade intressanta efter att ägaren visat dem provred jag och kändes det bra att sitta på den hoppade jag några lägre hinder. Men några hästar avstod jag provridningen på, en var till och med favoriten på pappret men visade sig inte alls vara vad jag letade efter när vi väl såg den plus dålig vibb av säljaren. Ett par hästar tyckte jag inte om att rida och då avstod jag hoppningen. Några säljare proppsade på att jag skulle hoppa och ville gärna höja fast än jag sa nej. Så för min del har det varit väldigt olika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 086
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp