Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför inte i stället beskriva hästens egenskaper i stället för att använda begreppet ”mor och dotterhäst”?
Jag har nog skrivit det tidigare också. Varför ens tillskriva köparen särskilda egenskaper?
"Passar som juniorhäst" - är alla juniorer sammalikadana? Samma längd, kunskap, ambitionsnivå och önskemål om hästtyp? Och varför skulle inte en vuxen ryttare kunna vara intresserad av hästen ifråga?
Varför inte bara beskriva hästens egenskaper och låta de presumtiva köparna avgöra om den kan vara intressant för dem?
 
Jag har nog skrivit det tidigare också. Varför ens tillskriva köparen särskilda egenskaper?
"Passar som juniorhäst" - är alla juniorer sammalikadana? Samma längd, kunskap, ambitionsnivå och önskemål om hästtyp? Och varför skulle inte en vuxen ryttare kunna vara intresserad av hästen ifråga?
Varför inte bara beskriva hästens egenskaper och låta de presumtiva köparna avgöra om den kan vara intressant för dem?
En juniorhäst brukar vara en häst som går msvb/msva men kanske inte bedöms ha kapacitet att gå högre klasser än så. Oftast använder man det om en bussig häst som är lagom att gå över till efter ponny om man vill tävla ganska direkt.
 
Jag undrar detta också när folk benämner hästar som ”lyxig hobbyhäst för den kräsne”. Hur svårt kan det vara att berätta om hästen i fråga och låta köpare avgöra vad köparen vill ha hästen till? O_o
Det är väl för att vissa begrepp är ganska beskrivande i sig. Det där tex tolkar jag som att det är en välriden och välutbildad häst men som inte har kapacitet för att bli bäst. Bättre än många andra hobbyhästar men ingen proffshäst. För mig skulle det, tillsammans med annan info som jag tar för givet att man får antingen via annonsen eller via kontakt med säljaren, ändå vara informativt.
 
Det är väl för att vissa begrepp är ganska beskrivande i sig. Det där tex tolkar jag som att det är en välriden och välutbildad häst men som inte har kapacitet för att bli bäst. Bättre än många andra hobbyhästar men ingen proffshäst. För mig skulle det, tillsammans med annan info som jag tar för givet att man får antingen via annonsen eller via kontakt med säljaren, ändå vara informativt.
Denna cob säljs under rubriken lyxig hobbyhäst. Det kan den absolut vara, men utifrån din beskrivning ovan hur du tolkar den beskrivningen så bevisar det ju att såna här begrepp tolkas på lika många sätt som antal människor som läser och skriver annonser 😊
 

Bifogade filer

  • 5664D9BC-F696-43A7-ABE0-D3B1850D9A2E.jpeg
    5664D9BC-F696-43A7-ABE0-D3B1850D9A2E.jpeg
    203,4 KB · Visningar: 123
Denna cob säljs under rubriken lyxig hobbyhäst. Det kan den absolut vara, men utifrån din beskrivning ovan hur du tolkar den beskrivningen så bevisar det ju att såna här begrepp tolkas på lika många sätt som antal människor som läser och skriver annonser 😊

Jag upplever att "lyxig hobbyhäst" används om väldigt många hästar (bortsett från travare) som inte förväntas gå några högre klasser i dressyr, med utbildning från LB dressyr och upp. Det kan vara allt från hästar som inte går att lasta till hästar med rörelsestörning (typ tuppspatt), hästar som ska dra sig tillbaka från tävlingsbanan och så den här. 🙂
 
Mor- och dotterhäst indikerar väl att hästen är allsidig?

Den kan ridas av den försiktigare parten, såväl som den mer rutinerade utan problem.

Men jag hade nog hellre sett att man beskrev att hästen passar både vuxna och ungdomar som rider på minst (valfritt uttryckt) nivå.

Då hade man också sluppit att koda det hela med könsaspekt.

Precis, mångsidig snarare än någon särskild inriktning. Håller med om att det känns onödigt att anta att det är just mödrar med döttrar som är intresserade av en sån häst.
 
Det är väl för att vissa begrepp är ganska beskrivande i sig. Det där tex tolkar jag som att det är en välriden och välutbildad häst men som inte har kapacitet för att bli bäst. Bättre än många andra hobbyhästar men ingen proffshäst. För mig skulle det, tillsammans med annan info som jag tar för givet att man får antingen via annonsen eller via kontakt med säljaren, ändå vara informativt.
Vad som är lyxigt för en person är standard för någon annan.

Jag tycker nog att det är ett dumt begrepp.

Varför inte låta läsaren bedöma om det är lyx eller ej?

Går hästen Msv med fina procent eller har den meriter på L:A eller L:B- nivå, eller har den deltagit i EM en gång i tiden och numera är äldre?

Skriv det då, typ. Lyxigt är nog ett svårt begrepp att definiera, trots allt.
 
Fast varför skulle bara juniorer vara intresserade av en sådan?
Varför inte bara beskriva hästen i annonsen?
Ja alltså jag håller med, det är dock ett sånt där vedertaget begrepp som många använder, nästan en klyscha. Så istället för att beskriva allt det där så skriver man bara ”lämplig juniorhäst” och så är det underförstått en massa info i det. Väldigt internt så är nog inte så lätt att tyda om man inte är luttrad.
 
Såg ett bautasläp till salu nu, och jag blir ändå ganska glad att folk börjar reagera på lastvikterna och undra vad man ska köra däri egentligen..
330 kilo...

Någon kommenterade att man ofta kör annat än häst i släpen, men 300 kilo kommer man ju upp i plättlätt i prylar också
 
Såg ett bautasläp till salu nu, och jag blir ändå ganska glad att folk börjar reagera på lastvikterna och undra vad man ska köra däri egentligen..
330 kilo...

Någon kommenterade att man ofta kör annat än häst i släpen, men 300 kilo kommer man ju upp i plättlätt i prylar också
Menar du att någon köpt ett gigantiskt hästsläp med lastvikt på 330 kg?
Att påstå att man ofta kör annat också är ju bara idiotiskt. Visst, häst är det jag kör minst i mitt släp men hade jag inte haft häst hade jag hellre köpt ett släp som är gjort för att förankra last i. Ett hästsläp är ju uselt på den punkten och kräver allehanda kreativa lösningar för att få till en acceptabel lastsäkring.
Hoppas att ingen blir lurad och tror de får den perfekta kärran för den där är säkert köpt till häst och någon kommer med största sannolikhet köpa den för att köra häst :crazy:
 
Menar du att någon köpt ett gigantiskt hästsläp med lastvikt på 330 kg?
Att påstå att man ofta kör annat också är ju bara idiotiskt. Visst, häst är det jag kör minst i mitt släp men hade jag inte haft häst hade jag hellre köpt ett släp som är gjort för att förankra last i. Ett hästsläp är ju uselt på den punkten och kräver allehanda kreativa lösningar för att få till en acceptabel lastsäkring.
Hoppas att ingen blir lurad och tror de får den perfekta kärran för den där är säkert köpt till häst och någon kommer med största sannolikhet köpa den för att köra häst :crazy:
Ja någon har ju köpt det så nån gång iaf 🙈

Släpet är till salu av en firma nu, troligtvis någon som sålt det dit eller bytt in det.

Många har kommenterat lastvikten faktiskt, men det är ju såklart inte olagligt att sälja. Och den står ju tydligt i annonsen,
Men många har ju bara ögon för totalvikterna tyvärr..

Hade heller aldrig köpt ett hästsläp som släp om jag inte haft häst, det finns ju sällan eller aldrig ens ett enda förankringsalternativ 😒
 
Såg ett bautasläp till salu nu, och jag blir ändå ganska glad att folk börjar reagera på lastvikterna och undra vad man ska köra däri egentligen..
330 kilo...

Någon kommenterade att man ofta kör annat än häst i släpen, men 300 kilo kommer man ju upp i plättlätt i prylar också
Kom och köp gigantiskt hästsläp! I detta rymliga släp kan du dock bara lasta en shettis, men det är också väldigt behändigt om du vill köra till tippen med lite grenar (så länge de inte väger för mycket). :banghead:
 
Ser en del annonser från unga ryttare mellan ca 10-13 år som skriver att de inte kan lära sig något mer på ridskola efter 2-4 år kan vara mer också och nu söker en medryttarhäst istället som de helst vill hoppa med.

Det behöver absolut inte vara något fel på unga medryttare jag hade själv medryttarhästar i den åldern. Men däremot känns det inte som att det ger ett så seriöst intryck att sluta på ridskola efter relativt kort tid. Lite synd att de inte tagit hjälp av någon vuxen att formulera annonsen bättre. Undrar om de får några svar.

Funderar också på om pandemin spelar in att en del föräldrar kanske har förlorat jobb och inte har råd att låta de fortsätta med ridning. Bara en fundering.
 
Ser en del annonser från unga ryttare mellan ca 10-13 år som skriver att de inte kan lära sig något mer på ridskola efter 2-4 år kan vara mer också och nu söker en medryttarhäst istället som de helst vill hoppa med. Det behöver absolut inte vara något fel på unga medryttare jag hade själv medryttarhästar i den åldern. Men däremot känns det inte som att det ger ett så seriöst intryck att sluta på ridskola efter relativt kort tid. Lite synd att de inte tagit hjälp av någon vuxen att formulera annonsen bättre. Undrar om de får några svar.

Funderar också på om pandemin spelar in att en del föräldrar kanske har förlorat jobb och inte har råd att låta de fortsätta med ridning.

Tror det ar ganska vanligt i den aldern - jag kommer ihag att jag kunde "allt" da jag kunde rida i alla gangarter, rygga, skankelvikniking, oppna och sluta - vad mer finns det att lara sig sen liksom?
Det ar typ sa barn i den aldern funkar
 
Ser en del annonser från unga ryttare mellan ca 10-13 år som skriver att de inte kan lära sig något mer på ridskola efter 2-4 år kan vara mer också och nu söker en medryttarhäst istället som de helst vill hoppa med.

Det behöver absolut inte vara något fel på unga medryttare jag hade själv medryttarhästar i den åldern. Men däremot känns det inte som att det ger ett så seriöst intryck att sluta på ridskola efter relativt kort tid. Lite synd att de inte tagit hjälp av någon vuxen att formulera annonsen bättre. Undrar om de får några svar.

Funderar också på om pandemin spelar in att en del föräldrar kanske har förlorat jobb och inte har råd att låta de fortsätta med ridning. Bara en fundering.
Jag tror att problemet är att det är svårt att på en gång i veckan få barnen vidare från styra/bestämma gångartstadiet till mer inverkansridning. Det är helt enkelt svårt att få till en känsla med så få sadeltimmar och då känns det som om man står still. Det är i alla fall något jag minns från min egen ridskoletid
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 172
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 454
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 417
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp