Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att först ska den till någon som kan ta fram hoppkapaciteten bättre än nuvarande ägare, men sen kan den lika gärna gå som dressyrhäst eller mor- och dotterhäst. Jag tror nog visst att den har dessa kvaliteter och är en sådan häst som jag nog skull ha åkt och tittat på om inte det där med hoppkapaciteten stått där.
Tja, personen skriver ju även i första meningen att hen och hästen inte passar ihop, och beskrev även att den kan bli snabb och hetsig i hoppning (men lättsam i övrigt).

Jag tyckte inte att det var en konstig annons.
 
Jag håller helt med dig om att alla dessa begrepp får helt olika innebörd beroende på vem som skriver och vem som läser! Men det här med att stipulera ett minimum för hur pass mycket hästen ska arbetas/tävlas klingar liksom märkligt på ett annat sätt tycker jag, även om det i slutändan kanske ska fylla ungefär samma funktion. Jag menar, om jag vill köpa en asdyr toppstammad häst och sen inte ställa upp i en enda tävling är det väl min ensak, varken jag eller hästen eller förra ägaren påverkas ju negativt av det.
Tänker det har mer att göra med säljarens process än någon faktisk tanke på att det ska gå att följa upp.

Det är samma som folk som säljer "endast till gott hem" - förmodligen så är det någonstans så att säljaren känslomässigt måste få skapa sig känslan av kontroll genom att göra en urvalsprocess, och få känna att den gett hästen det som den tror är bäst för den.
 
Tänker det har mer att göra med säljarens process än någon faktisk tanke på att det ska gå att följa upp.

Det är samma som folk som säljer "endast till gott hem" - förmodligen så är det någonstans så att säljaren känslomässigt måste få skapa sig känslan av kontroll genom att göra en urvalsprocess, och få känna att den gett hästen det som den tror är bäst för den.
Förstår hur du menar... tror jag 😅 Underförstått är alltså att den seriöst satsande ryttaren kommer rida hästen bättre, ta hand om den bättre? För själva tävlandet i sig är ju inget hästen har något särskilt ut av, snarare kan det ju vara ett ganska krävande liv med mycket stress, som inte alla hästar står pall för. Eller letar jag logik i onödan i ett känslomässigt resonemang, där man bara vill skriva nånting som kvalificerar potentiella köpare?
 
Förstår hur du menar... tror jag 😅 Underförstått är alltså att den seriöst satsande ryttaren kommer rida hästen bättre, ta hand om den bättre? För själva tävlandet i sig är ju inget hästen har något särskilt ut av, snarare kan det ju vara ett ganska krävande liv med mycket stress, som inte alla hästar står pall för. Eller letar jag logik i onödan i ett känslomässigt resonemang, där man bara vill skriva nånting som kvalificerar potentiella köpare?
Ja, i det fallet så tänker jag att det blir så. En person som värderar tävlingen och ser att dess häst har god förmåga att prestera kommer leta efter en köpare med liknande värdering, för att det bekräftar vad den personen ser som viktigt. På samma sätt kan en person som inte värderar tävling exempelvis leta efter någon som föredrar uteritter, hanterar hästen enligt någon viss metodik osv.

Tror inte det går att hitta någon direkt logik i det, mer än att det möjligtvis speglar säljarens värderingar då. :)
 
Läste en annons där säljaren skriver "Hon besitter mycket kapacitet inom hoppning men jag är inte rätt ryttare för att ta fram det i henne så ser att nån annan gärna får ge henne den chansen." Men sedan avslutar med "Skulle säkert även passa som dressyr, mor/ dotter eller allround häst."
Hm.
Ser inget konstigt med den annonsen?
 
Jag tänkte att först ska den till någon som kan ta fram hoppkapaciteten bättre än nuvarande ägare, men sen kan den lika gärna gå som dressyrhäst eller mor- och dotterhäst. Jag tror nog visst att den har dessa kvaliteter och är en sådan häst som jag nog skull ha åkt och tittat på om inte det där med hoppkapaciteten stått där.

Tja, personen skriver ju även i första meningen att hen och hästen inte passar ihop, och beskrev även att den kan bli snabb och hetsig i hoppning (men lättsam i övrigt).

Jag tyckte inte att det var en konstig annons.
Jag läste det helt enkelt som att man vill skriva att hästen hoppar bra och gärna men behöver en ryttare som reder ut det vilket ägaren inte riktigt gör. Och att man gärna säljer som hopphäst.
Men kanske snäll och okomplicerad och därför passar som mor dotterhäst eller dressyrhäst, men det ena utesluter ju inte det andra och vill man sälja kan ju hästen ha ett bra liv oavsett hopp/dressyr/allround.
 
Extremt billig. Och enligt videon inte särskilt pigg på att trava ens en meter även utan ryttare.

Jag tycker jag ofta ser exakt samma resonemang som @QueenLilith för här i tråden för liknande hästar – över tjugo, kanske ingen särskild stam, skadehistorik, inte helt lätta i hanteringen, lågt prissatta. Jag tycker personligen att man ger en sån häst en värdig pension (eller aktiverar den på de sätt den håller för) eller låter den somna in hemma.
Fast inget av detta står ju i den texten @QueenLilith refererar till. Svårt att veta vad det menas är fel då. Jag kan ju bara referera till texten som är inlagd.
 
Nja, jag tycker nog det stod en hel del i texten @QueenLilith lagt in & i det hon skrivit till. Men visst, man fick ännu mer kontext när man sökte upp annonsen.

Fast det stod inte att det var en travare, inte att den var 22 år gammal och inte heller att den kostade 8.000:-.
Att lägga till saker efter att jag kommenterat hjälper ju inte mig i detta fall.

Att man måste leta upp annonsens för att få veta mer känns ju onödigt. Varför kan inte inläggaren kommentera det den skriver ner istället eller skriva ner allt man tycker har med saken att göra.
 
Fast det stod inte att det var en travare, inte att den var 22 år gammal och inte heller att den kostade 8.000:-.
Att lägga till saker efter att jag kommenterat hjälper ju inte mig i detta fall.

Att man måste leta upp annonsens för att få veta mer känns ju onödigt. Varför kan inte inläggaren kommentera det den skriver ner istället eller skriva ner allt man tycker har med saken att göra.
Lägga till efter du kommenterade? Det står ju med i citatet hos både dig och användaren som citerade innan dig? :) Inte konstigt att missa det annars tycker jag, och jag förstår din poäng.
 
Fast det stod inte att det var en travare, inte att den var 22 år gammal och inte heller att den kostade 8.000:-.
Att lägga till saker efter att jag kommenterat hjälper ju inte mig i detta fall.

Att man måste leta upp annonsens för att få veta mer känns ju onödigt. Varför kan inte inläggaren kommentera det den skriver ner istället eller skriva ner allt man tycker har med saken att göra.
Det står faktiskt i första inlägget. Förutom priset.
 
Jag har läst första inlägget ännu en gång och kan inte hitta vare sig att det är en travare eller att den är 22 år gammal. Inte priset heller.

Ni får gärna visa var det står.
Ovanför den screenshottade texten hade @QueenLilith skrivit till det 😊 Priset står som sagt inte med, där måste jag erkänna att jag lite fräckt bara antog att det var en spottstyver baserat på infon i annonsen (och även infon som saknades i annonsen, t.ex. vinster/stam) & hur marknaden brukar se ut. Och ja, sen kollade jag ju upp den och såg att priset var ännu lägre än jag trott, samt resten som vi diskuterat redan.
 
Ovanför den screenshottade texten hade @QueenLilith skrivit till det 😊 Priset står som sagt inte med, där måste jag erkänna att jag lite fräckt bara antog att det var en spottstyver baserat på infon i annonsen (och även infon som saknades i annonsen, t.ex. vinster/stam) & hur marknaden brukar se ut. Och ja, sen kollade jag ju upp den och såg att priset var ännu lägre än jag trott, samt resten som vi diskuterat redan.

Ahhh, där.......!!

Jag har läst det inlägget minst 10 ggr och inte sett det en enda gång.
 
Häst säljes med sadeltvång. Ryttaren kastas av vid uppsittning eller vid galopp.

Upptäckt kissing spines, men inga problem att rida.

Hm.
Såg det med. Hon skrev detta:

"är tyvärr diagnoserad med kissing spines, det är dock såpass lite att det inte har eller bör störa henne i ridningen vid sund träning. Röntgen bild finns."

"Tyvärr har hon sadeltvång och kastat av mig flertal gånger vid uppsittning och i början av galoppen. Vi jobbade på med detta under förra året och under hela hösten kunde vi rida helt problem fritt och hennes sadeltvång märktes mycket sällan av."

Ja för dessa saker hänger ju inte ihop :meh::confused:O_o
 
Såg det med. Hon skrev detta:

"är tyvärr diagnoserad med kissing spines, det är dock såpass lite att det inte har eller bör störa henne i ridningen vid sund träning. Röntgen bild finns."

"Tyvärr har hon sadeltvång och kastat av mig flertal gånger vid uppsittning och i början av galoppen. Vi jobbade på med detta under förra året och under hela hösten kunde vi rida helt problem fritt och hennes sadeltvång märktes mycket sällan av."

Ja för dessa saker hänger ju inte ihop :meh::confused:O_o

Är ju dock ganska okomplicerat att operera nu med god prognos, och hästen kostar ju därefter också 🤷‍♀️ Sen vet man ju inte om veterinären sköt snett i sin bedömning att hästen bör kunna jobba utan problem, eller om ryttaren inte lyckats hjälpa hästen med sin rygg. Efter att ha sålt en KS-häst (dock utan sadeltvång) kan jag säga att det inte är helt vanligt att folk har koll på hur man bygger upp och underhåller en sådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 623
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 170
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 882
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp