Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. Jag hade svårt för det i början av min hästkarriär men här omkring säger i stort sett alla finka så därför blir det naturligt att säga det. Det hör liksom till dialekten här uppe.
Men tänker man på finka som ett slang för fängelse så låter det så klart inte trevligt. Finka är även ett gammalt ord för täkt godsvagn (vilket är det som avses i den dialekt som råder här) och då blir det ju genast mer neutralt att använda tycker jag 😊
Godsfinka är väl inte ens dialekt?
 
Nä, det är ju ett gammalt ord. Men här är det dialekt att säga finka i stället för hästtransport. Men det kanske det är på flera håll i landet.
Jag skulle inte kalla finka = dialektalt = hästtransport utan snarare att finka = täckt vagn som är den egentliga betydelsen. Sen att det inte är vanligen förekommande numera är en annan sak.
 
Jag skulle inte kalla finka = dialektalt = hästtransport utan snarare att finka = täckt vagn som är den egentliga betydelsen. Sen att det inte är vanligen förekommande numera är en annan sak.
Jag håller med. Men eftersom att ordet är väldigt vanligt förekommande i mina trakter och då främst av de som pratar bondska som dialekten här kallas, eller har bondskan i familjen/släkten på något vis (vilket de flesta här har) så förknippar jag ordet med just bondskan. Jag kommer ursprungligen från norra Norrbotten och där förekommer inte uttrycket, inte vad jag hört i alla fall. Det är inget ord jag haft med mig hemifrån utan ett ord jag lärt mig i samband med att jag började med hästar.
 
Svar på Häst skänkes.

Screenshot_20200319-094317_Facebook.jpg
 
Verkar som om personen fiskar lite efter någon som kan sponsra de dagliga kostnaderna också.
Bra tanke ändå- gratis häst och gratis omkostnad för häst:up:

Ser så mycket sådant i omplaceringsannonser :banghead:
Typ "åh, jag skulle gärna ta honom men tyvärr är det ju så långt bort" (="kan inte någon köra hit djuret?") Eller "om jag bara haft råd att ..." (="Kan inte någon betala ... Åt mig när jag ju gör en GOD GÄRNING")
 
Jag tror att många som svarar så på annonser ”åh, jag skulle gärna ta den men...” är människor, främst kanske unga tjejer om jag får gissa, som gärna vill ha en häst men inte har föräldrarna eller andra förutsättningar med sig. De hoppas önskar men inser tillslut att det inte går hur billig hästen än är i inköp.
 
Jag tror att många som svarar så på annonser ”åh, jag skulle gärna ta den men...” är människor, främst kanske unga tjejer om jag får gissa, som gärna vill ha en häst men inte har föräldrarna eller andra förutsättningar med sig. De hoppas önskar men inser tillslut att det inte går hur billig hästen än är i inköp.
Brukar vara mängder med äldre tanter som skriver så med, gärna med en lång text om deras nuvarande älskade snuttisar 🤣
 
Någon säljer ett set med schabrak och lindor. 'Kan sälja endast lindorna för x kr dock ej bara schabraket.'

Så om någon köper lindorna är schabraket inte till salu längre? 😎 Eftersom det inte gick att sälja utan lindorna?
Spännande formulering 🙃
 
Vet inte om det är Coronapandemins ekonomiska effekter som är orsaken men det är en annons där flertalet täcken från Hööks säljes. Bla säljs ett trinity 50g halstäcke för 500kr. Ordinarie pris hos Hööks är 449kr... Någon som känner sig sugen på att göra ett klipp? 😉
Täcket till halstäcket säljs till det extremt förmånliga priset 199kr under ordinarie pris. Står att det är i nyskick och enligt bild så får man dessutom med en del smuts och lera på köpet 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 080
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp